Jump to content
Annons

MixOFF - Tävling i mixning!


olofd

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Vilde har helt klart den överlägset bästa mixen av alla deltagande och då menar jag att den är överlägset bättre än de övriga.

Bra jobbat! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 196
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)

Gillar vildes mix också.

Men originalet är fortfarande bäst.

Men du AF borde väl gilla mitt 80tals sound 😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Gillar vildes mix också.

Men originalet är fortfarande bäst.

Men du AF borde väl gilla mitt 80tals sound 😄

Originalet har betydligt mindre dynamik kvar och upplevs ganska platt. Låt dig inte luras av den högre RMS-nivån.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har inte gjort någon mastring av min mix. Det skiljer rejält i RMS om säger så.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har inte gjort någon mastring av min låt. Det är mixen som den är. Det skiljer rejält i RMS om säger så.

Du får jobba på att få till trycket i mixen. Det låter lite transistorradio om den tyvärr doktorn. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det hade man kanske gjort om man kunde få höra låten oxå! Lägg den nån annanstans än på Windows Live!

Bara att klicka på den lilla rutan med noten så laddar den hem fint. Eller tryck på "Hämta".

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Aha?! Jag min idiot klickade på den noticonen till höger! "SM i miffo i tunnellseende"

Vi kanske kan skylla på fotsvetten från Frankfurt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Aha?! Jag min idiot klickade på den noticonen till höger! "SM i miffo i tunnellseende"

Du är iinte ensam om inte förstå hur man hämtar från Live. Idiotiskt gränsnitt.

EDIT: vaddå iinte???

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bra Vide!

Klar förbättring på alla plan. Sången känns mer fokuserad och gillar virrveln i denna (Om än att den har lite, lite lång svans på sitt reverb)

Känner att sången sticker iväg lite ibland.. tex början på stick och eftersom amplituden i låten är ganska hög där

så hör man att din buskompressor, limiter eller vad du nu använder pumpar till lite mot bakrundsmaterialet.

Ett tips för att komprimera hårt och transparent är att använda fler kompressorer, varav en är transparent och med relativt högt ratio typ 6:1

och en är relativt färgad (Karaktäristisk, typ 1176, VintageW) med ganska lågt ratio.

Referensmixen är väldigt högt pressad och därmed komprimerad.. den låter faktiskt bättre 2-3 rms lägre, tydligare transienter och allt.

Vad är då motivet till att jobba i så hög RMS!? Det är utmaningen. Det är absolut ingen omöjlighet att få klara och tydliga transienter vid -9RMS

men det är väldigt mycket svårare än vid -15RMS. Min mix har jag mastrat själv, men detta var bara tanken att det skulle vara temporärt.

OM jag skulle välja att mastra den låten hos en mastringsfirma så vet jag nu att min mix är väl förbered för den RMS en kommersiell låt idag

i 9/10 fall kommer att ha efter mastring. Det är nämligen så att hög RMS med tydliga tranisenter är något som bara kan uppnås

om mixen är bra och mastringen är bra. Min mix är långt ifrån optimal och jag skulle göra om den om jag skulle göra något med materialet, men då

förstår ni iaf varför jag har valt att göra den så hög. Sen är det givetvis också så att detta är ju avsett för att vara just en "radio"-låt och därför har jag också valt att jobba på detta vis.. vore det en jazzdänga hade jag inte drömt om att göra den till -9rms

En annan anledning till att jag tyckte det var en bra referens var att den är hög, högre än vad de flesta andra mixar i tävlingen kommer vara och den är INTE med i tävling,

och att man därför efter att ha hört på referensen inte kan bli "PSUDOöverraskad" över att någon annan mix är hög.

Givetvis kan du välja att inte ens försöka få upp volymen till kommersiella nivåer, men då kommer du inte heller ha en aning vad som sker om den skulle bli mastrad till

de nivåerna.

Sen kan man tycka att referensmixen låter platt, det gör jag också i viss mån, men om den då mastrades av ett proffs så skulle han förmodligen lyckas få den levande även i de RMS:erna

Någon tyckte vi skulle jämna ut så att alla låg vid samma rms, detta är inget jag kan göra på era mixar i efterhand då vissa av dem skulle tappa alla transienter då och er tanke med mixen kanske inte ens var att den skulle vara hög. Jag skriver därför som jag gjorde i första posten, väljer ni att mastra den själva och föra upp nivån så skall den upp till -9 RMS för att matcha referensen.

Viktigt att påpeka är att detta dock inte är en mastringstävling och ingen inte heller kan ta ansvar för den upplevda volymskillnaden. Här avgör vi vilken mix som är bäst och väljer man att kämpa i de övre RMS:erna för att överrösta de andra deltagarna så väljer man också att ha en svårare uppgift att få mixen naturlig framför sig.

Någon tyckte det var konstigt att det skulle vara en tävling, anledning:

Vissa älskar att tävla, vissa gör det inte, man behöver absolut inte se det som en tävling, men det motiverar fler att delta.

Jag har kontaktat en känd svensk pluggtillverkare med frågan om dom vill sponsra tävlingen med ett pris.

Kommer även jobba på att få en rättvis och klok röstningsfunktion som inte går att fuska på + en jury

Sen kommer alla mixar få ett utlåtande när tävlingen är klar.

Allt detta kanske låter väldigt ambiöst för vissa att jag orkar göra.. men drivkraften är helt och hållet min tanke att jag vet hur kul jag hade tyckt det var

att tävla och hur lärorikt det hade varit om detta fanns när jag en gång i tiden började mixa. Som ensam musiker bland släkt och vänner så var det inte lätt att lära sig

förr.

//Olof

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon tyckte vi skulle jämna ut så att alla låg vid samma rms, detta är inget jag kan göra på era mixar i efterhand då vissa av dem skulle tappa alla transienter då och er tanke med mixen kanske inte ens var att den skulle vara hög. Jag skriver därför som jag gjorde i första posten, väljer ni att mastra den själva och föra upp nivån så skall den upp till -9 RMS för att matcha referensen.

Tycker det är en bra idé att matcha alla mixar nivåmässigt.

Det är inga problem att genomföra. Krävs iofs lite mer jobb men inte alls omöjligt.

Man gör helt enkelt tvärtom. Väljer en lägre RMS-nivå där alla mixar kan tänkas få plats. -12 dBFS är ofta tillräckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte sätta en sådan regel. Dock kan vi sätta det som en rekommendation.

Om någon känner att dom vill försöka göra sitt material så levande som möjligt vid -6RMS så skall det vara välkommet.

Risken kommer vara stor att den mixen inte gillas ändå

Att offra dynamik mot volym måste få vara varje enskild mixares beslut.

jag kommer som sagt använda röstning + jury för att avgöra vinnare och juryn kommer vara fullt medveten om den UPPLEVDA förbättringen vid olika RMS

och kommer lyssna på alla mixar vid samma SPL samt en fast volym.

*r det många som tycker annorlunda att vi skall sätta en regel, så få jag ändra mig.. Vill givetvis inte att det skall anses vara MIN tävling utan mycket hellre VÅR tävling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att jag tog hem filerna idag då jag hade lite tid över. Men jag kommer inte hinna göra färdigt min mix, satt runt en och en halv timme idag. Varav mycket gick till att bara göra i ordning ljuden. Så från mig kommer det inte komma någon färdig mix, men om någon är intresserad av hur långt jag kom kan jag ju sj'lvklart lägga upp det, men deltar då inte i tävlingen.

Kul initiativ iaf!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon känner att dom vill försöka göra sitt material så levande som möjligt vid -6RMS så skall det vara välkommet.

Precis! Och med den mixen händer i så fall inget annat än att den normaliseras till -12 dBFS (RMS). Lite mer jobb som sagt. Men mycket enklare att bedöma vilken mix som är bra/intressant etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Precis! Och med den mixen händer i så fall inget annat än att den normaliseras till -12 dBFS (RMS). Lite mer jobb som sagt. Men mycket enklare att bedöma vilken mix som är bra/intressant etc...

Du glömmer en faktor, En bra mix kan pressas högre i RMS och ändå ha kvar en naturlig form.

De flesta mixar låter totalt hemskt vid -6RMS men vissa proffs-mixar klarar den pressen bättre

då de är bra mixar. En bra mix är mer än en välbalanserad mix, det finns trix för att göra den mer stryktålig än andra (soft clip mm)

och det är just sådan behandling som belönas väl i den värld vi lever i idag.

Vissa tekniker kan mixa till hög RMS, vissa kan det inte.

Detta är inget inlägg som skall starta en diskussion om huruvida loudness-kriget är bra eller inte,

självklart önskar vi alla att detta krig inte skulle finnas, men nu gör det de och det är bara att bita i det sura äpplet, lära

sig teknikerna för att rädda sin mix så gott det går när den kommer under mangeln och fortsätta bygga på tidsmaskinen på fritiden =)

Vi gör helt enkelt så att jag kommer normalisera alla mixar till -12DBfs före röstningen sätter igång och lägga upp en alternativ spelare för det.

Deal?

Ja, inte bara det. Precis allt låter illa!

Det kanske det gör, men var konstruktiv. Det där kan putta ner någon snabbt.

//Olof

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är ju att folk skiter i att ta med telefonintrot. Inget man lägger ner energi på att utvärdera. Och jag tror heller att ingen heller gör nåt åt filen.

Om man nu vill att den ska vara med så gör nåt ballt av det. Annars så röstar jag att den inte ska vara med överhuvudtaget. På med gitarriffet direkt.

Nån som håller med, eller är introt så kul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart bättre.

Om du lyssnar på introt, så känns det ännu som att Sången ligger bakom musiken.. blir fel för mig

och det är ännu för mycket kompression, vilket gör att Highaten smetar över hela refrängen..

Är det limitern eller kompression på slutet som tar mest Gain reduction och vilka tider har du ställt in den på plus, hur mkt GR gör du?

Börja med att få fram sången, genom att ta bort reverb och lyfta den några db (Om sången känns för torr då, så testa ett snabbt delay eller ett reverb med kortare tid/mindre rum) Rensa sedan hela masterbussen och ta ner spårens volym så de ej klipper in i mastern, komprimera bara 3-4db på mastern och ha inte för snabb release, men inte heller för saktfärdig. Ta sedan ner HH i refrängerna med en automation om det krävs.. elelr vird ner den under hela låten (Det är möjligvis OH som är för höga..)

Testa allt det och posta igen.. keep working!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömmer en faktor, En bra mix kan pressas högre i RMS och ändå ha kvar en naturlig form.

De flesta mixar låter totalt hemskt vid -6RMS men vissa proffs-mixar klarar den pressen bättre

då de är bra mixar.

Jag håller tyvärr inte med. Det finns en massa saker man måste ta hänsyn till om man vill pressa sin mix till -6 dBFS (RMS). Det gör den inte till en bättre mix.

Jag tycker att den bättre mixen är den som är njutbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är ju att folk skiter i att ta med telefonintrot. Inget man lägger ner energi på att utvärdera. Och jag tror heller att ingen heller gör nåt åt filen.

Om man nu vill att den ska vara med så gör nåt ballt av det. Annars så röstar jag att den inte ska vara med överhuvudtaget. På med gitarriffet direkt.

Nån som håller med, eller är introt så kul?

Vi var som sagt väldigt unga när vi gjorde det här så vi tyckte det var häftigt att han ringer och talar in låten som meddelande på en svarare

medans han kör mot sin död.. 😆 tanken var sedan att han skulle krascha med bilen i breaket efter sticket 😉 ... men vi hittade aldrig samplingar för krashande bilar..

Det var inte lätt att hitta sånt 2002. haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart bättre.

Om du lyssnar på introt, så känns det ännu som att Sången ligger bakom musiken.. blir fel för mig

och det är ännu för mycket kompression, vilket gör att Highaten smetar över hela refrängen..

Är det limitern eller kompression på slutet som tar mest Gain reduction och vilka tider har du ställt in den på plus, hur mkt GR gör du?

Börja med att få fram sången, genom att ta bort reverb och lyfta den några db (Om sången känns för torr då, så testa ett snabbt delay eller ett reverb med kortare tid/mindre rum) Rensa sedan hela masterbussen och ta ner spårens volym så de ej klipper in i mastern, komprimera bara 3-4db på mastern och ha inte för snabb release, men inte heller för saktfärdig. Ta sedan ner HH i refrängerna med en automation om det krävs.. elelr vird ner den under hela låten (Det är möjligvis OH som är för höga..)

Testa allt det och posta igen.. keep working!

Tackar för tipsen :-) Håller med dej om sången och allt det andra som du säger. ska fixa den på momangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller tyvärr inte med. Det finns en massa saker man måste ta hänsyn till om man vill pressa sin mix till -6 dBFS (RMS). Det gör den inte till en bättre mix.

Jag tycker att den bättre mixen är den som är njutbar.

Att vara högst och lyckas fånga folks uppmärksamhet är en av de mest värdefulla kriterierna för en bra modern popmix ur kommersiellt syfte.

Hade det varit en låt i en annan genre, hade jag inte brytt mig alls.. men lycka till att få skivbolaget att acceptera att det är en bra master vid -12DBfs

En bra mix måste vara både njutbar och säljbar i denna genre.. men som sagt, i denna tävling finns inga regler, vill man göra en helt tekniskt korrekt mix utan

för hög press så är det välkommet.

Link to comment
Dela på andra sajter

äsch. slänger upp filen på det jag hann. Vill inte vara med i tävlingen alltså då jag inte är klar på långa vägar med den, men man kanske hör iaf hur min idé va med låten och hur jag ville dra den. Kanske är någon som finner det intressant iaf att höra hur en människa till tänkte 😆

Olofd, jag vill alltså inte att du lägger upp denna i din spelare 😉

http://www.speedyshare.com/files/21648605/..._unfinished.mp3

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...