Jump to content
Annons

MixOFF - Tävling i mixning!


olofd

Recommended Posts

Hejsan

Rösten låter lite telefon i början. Trodde först det va en effekt och att allt skulle lyfta när resten kom in, men det fortsatte hela låten. Trummorna tycker jag nivåerna är lustigt inställda. Kaggen ligger väldigt starkt mot virveln. Om du tänker lite mer tvärtom så kommer du nog få mer driv i mixen. "Svänget" ligger på 2 och 4 🙂 Reagerade inte på något efter första lyssningen iaf som stack ut för mycket utom kaggen. Samma som förra mixen är denna dov, och det kommer nog bli lite obalans om man bara drar på diskanten då jag tror att sången kommer sticka iväg då. Men detta är bara vad jag tror då det är svårt att avgöra när den är så dov.

En bra grund som jag tyckte om den förra som behöver lite nivåjusteringar och eq-inställningar på de individuella spåren.

Ang att få trummorna att inte låta replokal hänger mycket på eq:n är min åsikt, samt att få till riktigt bra nivår i kittet. Verkligen skruva fram det som är bra i ljudet och dämpa det som är mindre bra.

MVH

Anders

tack för feedback!

Tog en lyssning på jobbet i vanliga datahögtalare och förstår precis vad du menar =)

Det lät bättre i mina icematlurar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 196
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har gjort mixen i ett par Rolandhörlurar för 2-300 så kan låta lite hur som helst. 😛

Varför?? 😲

Ang mixen så lyssnade jag inte på hela nu, men lite snabbt. Och början va okej, rösten skulle behöva lite mer jobb med eq:n i diskanten i mina öron. När allt drar igång så kändes inte bråkigt iaf, men nivåerna va lite fel inställda enligt min smak. Samt så triggade kicken inte alltid vilket va lite störigt 😄 Samt så uppleede jag att under refrängen så va det lite lutning åt höger så man nästan lutade huvudet lite 🙂 Sedan tyckte jag inte om effekten du hade på sången när refrängen kom.

Fanns självklart saker som jag tyckte om också, även om det inte alltid framgär när man skriver lite snabbt då det är lätt man skriver det som man reagerade på, men ville säga det iaf 🙂

Ja, lite tankar efter en grymt snabb halvlyssning utifrån min smak.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag gjorde mixen i lurar, eller varför den kan låta hur som helst? 😛 Gjorde den i lurar för att inte störa min sambo som ligger å sover. Sen kan det låta lite hur som helst pga mycke bas å lite diskant i lurarna. Svårt att kompensera lagom mot va man hör. Ska ta en lyssning i stereon imorgon! Så får jag se om jag håller med om din synpunkter 😲 Men får ju kolla över triggen på kaggen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag gjorde mixen i lurar, eller varför den kan låta hur som helst? 😎 Gjorde den i lurar för att inte störa min sambo som ligger å sover. Sen kan det låta lite hur som helst pga mycke bas å lite diskant i lurarna. Svårt att kompensera lagom mot va man hör. Ska ta en lyssning i stereon imorgon! Så får jag se om jag håller med om din synpunkter 😄 Men får ju kolla över triggen på kaggen!

Ah, okej 😮 Ja, det är svårt att mixa när man bor med någon och man vill jobba på natten 😛 Men jag måste säga att när du skrev att det va lurar i så billig prisklass och att det kunde låta hur som helst, så va jag beredd på det värsta, men blev väldigt positivt överraskad. 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta fortfarande igång? Mixade den igår en vända i studion då jag testade en ny kompressor, kan ladda upp den imorgon om jag inte är helt sent ute?

Det ska fortfarande vara igång, men tyvärr har ingen sett TS på länge. Men lägg upp den vet ja 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ATTENTION!!!

Jag är tillbaka efter mycket jobb de senaste veckorna och det är dags att avsluta den här tävlingen!

Deadlinen för bidrag är denna fredag (29/4) kl. 23.59

Om din mix inte har blivit publiserad på hemsidan : http://www.catherinemusic.se/mixoff.html

så MÅSTE du göra detta för att vara med: (Ni som redan har er mix publiserad där kommer automatiskt vara med i tävlingen)

INSTRUKTION FÖR ALLA TÄVLANDE:

-----------------------

Skicka Email till: mixoff@catherinemusic.se

Ämne: Ditt användarnamn, Ditt forum (ex. Studio forum)

Meddelande: Länk till din mix eller din mix bifogad(max 5mb mp3 om ni bifogar)

Ni får dock skicka en länk till vilket format som helst. Om ni skickar wav eller aiff kommer dessa konverteras till 320kbps mp3, så

jag rekommenderar att ni alla gör detta själva så jag slippper =)

Under nästa vecka kommer hemsidan ligga nere och jag kommer bygga ihop röstningssystemet och lyssningssidan.

Det kommer vara en jury vid sidan av röstningen och förhoppningsvis lite priser.

Om ni har frågor så är det bara att fråga här eller maila, jag kommer vara här ofta nu tills tävlingen är slut!

//olof

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

En stor eloge till Olof som gjort detta... Kul att det är olika forum med i denna tävling. Gjorde själv en mix igår kväll, kul som fan. Har suttit idag och lyssnat på nästan alla versioner på olika forum, förbannat roligt att se hur alla mixar är olika från varandra. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Iternity (oregistrerad)

Jäkla fin tråd asså. Synd att tävlingen är över men vafan... alltid kul att mixa något. 😛

Den här mixen slängde jag ihop idag.

Jag mixade allt i reaper med reapers egna pluggar. Första gången jag använde programmet för övrigt. Jag orkade bara ställa nivåer och eq:a och komprimera. Känner att sången skulle må bra av lite volymåkningar, håller någon med?

Kom gärna med lite feedback 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...