Jump to content
Annons

MixOFF - Tävling i mixning!


olofd

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Se till att du inte har kompressor / limiter på mixbussen.

Hammond ligger för starkt i mixen och den tycker jag du ska köra högpassfilter på. kanske 900 - 1kHz blir lämpligt.... beror på mixen i övrigt.

Parallellkomprimera virveln så du får mer bottentryck i den.

Skär botten i kompgitarrer så dom inte kolliderar med basen.

Börja där

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 196
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag inser mer och mer hur jävla svårt det kan vara ibland att mixa och håller förstås på att mixa denna fortfarande utan att bli nöjd... Nyttigt det här.. 😠

Farligt det där om man sitter och pillar för mycket. Finns ju ingen deadline för detta väll, så ta några dagar med att bara lyssna på musik där du mixar och bara njut och ha kul. Sätt dig sedan igen med nya öron 😠

Tror även det är bra om man har ett tydligt mål för hur man vill att resultatet ska låta. Lättare att ta rätt beslut och undvika de felaktiga då 😠

När jag gör skarpa mixar så låter jag det alltid gå tid emellan passen för att ställa om mina öron.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu verkar du inte förstå vad jag säger. Oavsett om jag lägger ner massa tid på att göra en mix av den här låten eller inte, så påverkar inte det på något sätt

om kritiken är befogad eller inte. Man måste väl kunna utifrån sitt eget huvud när man lyssnar på de olika versionerna höra att flash-mixen misslyckats totalt.

Faktum är att det lät så illa så jag inte såg nån mening med att gå ner på djupet.

Sicket troll...gå inte på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Sicket troll...gå inte på det...

Nä du har helt rätt. Mixen är jättebra och proffsig på alla sätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag igång spelaren på sidan. Kul att höra vilken spridd skur det är. Verkligen olika.

Ska sätta mig idag sen och lyssna på allas, men kommentarer lämnar jag nog bara åt de här på forumet och inte KR eller gearslutz eftersom det inte kan bli någon särskilt givande dialog eftersom de inte är här, förutom du då drloop 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag inser mer och mer hur jävla svårt det kan vara ibland att mixa och håller förstås på att mixa denna fortfarande utan att bli nöjd... Nyttigt det här.. 🙂

Det är minst sagt en svår låt att få bra riktigt bra.. den har ju ingen kompression på spåren in, så man måste jobba systematiskt med kompressionen.. både parallellt och serialkomp. bra att du tycker det är nyttigt iaf.

visst är det barnsligt.. men förhoppningsvis lärorikt.

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till som jag tog bort i min mix, och det va hi hat kanalen. Om man har en närmickning på hi hat, men inte på ride så tycker jag det blir sådant energi bortfall när trummisen går över till riden, så då valde jag att inte använda den så energin skulle vara någorlunda lika. Om det funnits en närmickning på riden också så hade jag kanske använt dessa mickar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
- Det finns inga regler, Ni får gör precis vad och hur ni vill!!

Då får man alltså byta ut de kasst inspelade spåren mot nya, egna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre flash! Testa att lägga ett HP-filter på gitarren som är i introt och lyssna lite extra på det låga mellanregistret i basen. Kanske lägga flanger effekten i början som en sendeffekt så du kan lägga ett HP-filter på om du vill ha lite mer botten i gitarren då denna effekt gärna grötar till botten en hel del om man har den som insert. Det är flera saker jag tänkte på, men tänkte att man kan börja där så får man se vad du själv upptäcker och gå vidare därifrån.

Sedan ska du inte vara rädd för att fråga heller om du gillar någons mix. Det är därför vi gör detta. Så om du gillar något i någons mix så fråga hur den personen gjorde 😆

Keep on it 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

När är sista inlämningsdag för bidrag?

Har börjat lite smått på min mix. Får se vad det blir av det. Det går absolut att använda, tycker det är en perfekt kvalitetsnivå på materialet för en sådan här tävling. Inte för svårt, inte för lätt.

Och föresten... Vi kanske borde döpa om forumet till forum.mobbning.se? Väldigt onödigt och meningslöst av Analogfreak att komma med nedslående kritik utan att väga upp med tips och konstruktiv kritik. Jag tycker man kan hålla sånt borta från den här tråden! Det är i övrigt en riktigt kul tråd som jag hoppas även de med mindre erfarenhet kan dra nytta av..

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det är en perfekt kvalitetsnivå på materialet för en sådan här tävling. Inte för svårt, inte för lätt.

Nja, om man är helt nybörjare kan detta vara svårt då det är många kanaler för den som inte har lite vana. Men i framtiden kanske någon sitter inne med filer som kanske är lite färre och kan göra samma sak med dem. Det kan vara en utmaning att få det lilla att låta stort, så det utesluter ju inte den vana mixaren heller 😐

Och föresten... Vi kanske borde döpa om forumet till forum.mobbning.se? Väldigt onödigt och meningslöst av Analogfreak att komma med nedslående kritik utan att väga upp med tips och konstruktiv kritik. Jag tycker man kan hålla sånt borta från den här tråden! Det är i övrigt en riktigt kul tråd som jag hoppas även de med mindre erfarenhet kan dra nytta av..

Det va vi flera som tyckte och det kom konstruktiv kritik sedan 🙂 Så nu släpper vi det tycker jag och håller tråden i sin goda anda!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
När är sista inlämningsdag för bidrag?

Har börjat lite smått på min mix. Får se vad det blir av det. Det går absolut att använda, tycker det är en perfekt kvalitetsnivå på materialet för en sådan här tävling. Inte för svårt, inte för lätt.

Och föresten... Vi kanske borde döpa om forumet till forum.mobbning.se? Väldigt onödigt och meningslöst av Analogfreak att komma med nedslående kritik utan att väga upp med tips och konstruktiv kritik. Jag tycker man kan hålla sånt borta från den här tråden! Det är i övrigt en riktigt kul tråd som jag hoppas även de med mindre erfarenhet kan dra nytta av..

Antingen ger man beröm eller så håller man käften. 😐

Jag stod för mina åsikter. Jag sa vad jag tyckte om mixen och inte personen som gjort mixen.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gör helt enkelt så att jag kommer normalisera alla mixar till -12DBfs före röstningen sätter igång och lägga upp en alternativ spelare för det.

Gäller detta? För i så fall är det väll bättre att man normaliserar själv eftersom du fått en mp3-fil och om den ska konverteras först till ditt daw och sedan till mp3 igen så blir det ju en rätt stor kvalitetsförslust.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, om man är helt nybörjare kan detta vara svårt då det är många kanaler för den som inte har lite vana. Men i framtiden kanske någon sitter inne med filer som kanske är lite färre och kan göra samma sak med dem. Det kan vara en utmaning att få det lilla att låta stort, så det utesluter ju inte den vana mixaren heller 😐

Men inget tvingar en att använda alla spåren. Man kan börja med trummor, bas, sång och rytmgitarrerna till exempel. Det är bra träning i vilket fall. Jag menar att det finns saker som måste räddas på de flesta spåren, och lyckas man (vilket inte är jättesvårt då kvaliteten ändå är så pass bra) blir man belönad med en mix som ändå låter OK eller däröver.

Ett tips för de som inte är så vana vid att mixa, och inte vet i vilken ände man ska börja är att börja med spåren jag nämnde ovan.

Man kan t. ex. börja såhär.

Innan man börjar är det bara att muta alla spår och sen börjar man med att lyssna på dessa:

1. Eq:a och komprimera sången lite i SOLO så att den känns åt minståne åt det hållet man vill ha det senare.

2. Ge dig sedan på trummorna. Se till att OH, BK och VK låter bra ihop, de ska komplettera varandra! Lägg därefter till pukor och HH.

3. Eq:a bas och riffgitarr så att de smälter in i varandra på ett skönt sätt, och akta så det inte byggs upp för mycket burk runt 100-300 Hz. Tänk även på att lämna plats i mellanregistret för sången.

4. Sen är det dags att kombinera basen med trumsetet, och försöka få kicken och basen att höras tydligt även om de spelar samtidigt.

5. Dra sen igång riffgitarren och sången igen ihop med det andra och kolla att allt hörs som det ska tillsammans.

Lyckas man få detta att låta bra har man en jäkligt bra grund, och betydligt större chans att ro hem låten. Resten av instrumenten går att knöla in lite här och var. Allt behöver ju inte vara lika högt i volym så synthspåren och andra instrument mår nästan bra av att bara ligga lite i bakgrunden och stödja de andra spåren.

Det va vi flera som tyckte och det kom konstruktiv kritik sedan 🙂 Så nu släpper vi det tycker jag och håller tråden i sin goda anda!

MVH

Anders

Okej, då missade jag visst det. Vad bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vi gör helt enkelt så att jag kommer normalisera alla mixar till -12DBfs före röstningen sätter igång och lägga upp en alternativ spelare för det.

//Olof

Vad skulle det hjälpa? Det kommer fortfarande vara skillnader mellan RMS-nivåerna eftersom det är peakarna som normaliseras till -12dBFS.

Skillnaden blir bara att samtliga mixar sänks exakt lika mycket så skillnaderna mellan dom fortfarande är lika stora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inget tvingar en att använda alla spåren. Man kan börja med trummor, bas, sång och rytmgitarrerna till exempel. Det är bra träning i vilket fall. Jag menar att det finns saker som måste räddas på de flesta spåren, och lyckas man (vilket inte är jättesvårt då kvaliteten ändå är så pass bra) blir man belönad med en mix som ändå låter OK eller däröver.

Jo det är klart, men jag vet också hur förvirrande många spår kan vara för en nybörjare efter erfarenhet att undervisa i ämnet. Det jag lärt mig är att det är bra att börja med en fåspårig låt. Kanske bara gitarr och sång, eller kanske en talbok med röst och några ljudeffekter. Nu menar jag riktiga nybörjare. Så att få upp en sådan låt i framtiden tror jag inte är dumt 😐

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...