Jump to content
Annons

MixOFF - Tävling i mixning!


olofd

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Lugnt =)

kul med lite artistiska inslag.. är det harmony engine? (låter som antares algo)

Tycker nog du kan variera intervallet lite mer mellan de olika partierna, blir lite monotont annats

Men som sagt bra. (Gillar dock inte riktigt vissa toner i refrängstämman)

Sen tycker jag du har lite för mycket De-esser.. ifs blir det lite sydstatligt i s:uttalet, men ändå..

Sen behöver den lyftas några RMS.. upp med den till 12 iaf tycker jag.

Har du någon komp överhuvudtaget på master?

Annars låter det ju bra.. Har du en sejasampling på virrvel? isf tycker jag du skall försöka underbygga den med lite mer botten. (inte sejan då, utan en sampling till)

Men det är ju bara en smaksak..

Om du inte använder sampling så kan du alltid göra en kopia på virrvelspåret som du använder en rätt hård expander på (ingen gate) och eq:ar lite botten i den.

jag lägger inte upp din mix, men egentligen tänkte jag lägga upp alla mixar i den spelaren så att folk kan läsa de tips som ges och lyssna på förbättringar

sedan flyttar jag era finalmixar till en ny spelar som är den som kommer användas för röstning. (och du har verkligen inget att skämmas för i denna mix, väldigt naturlig och fin)

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 196
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lugnt =)

kul med lite artistiska inslag.. är det harmony engine?

Tycker nog du kan variera intervallet lite mer, men kan nästan förutspå det annars. (och byt tonart sista ref!)

Men som sagt bra.

Sen tycker jag du har lite för mycket De-esser.. ifs blir det lite sydstatligt i s:uttalet, men ändå..

Sen behöver den lyftas några RMS.. upp med den till 12 iaf tycker jag.

Har du någon komp överhuvudtaget på master?

Annars låter det ju bra.. Har du en sejasampling på virrvel? isf tycker jag du skall försöka underbygga den med lite mer botten.

Men det är ju bara en smaksak..

jag lägger inte upp din mix, men egentligen tänkte jag lägga upp alla mixar i den spelaren så att folk kan läsa de tips som ges och lyssna på förbättringar

sedan flyttar jag era finalmixar till en ny spelar som är den som kommer användas för röstning. (och du har verkligen inget att skämmas för i denna mix, väldigt naturlig och fin)

Detta är bara min "ram" som jag brukar kalla det för. Alltså skapa ramen för hur jag vill ha ide´n och sedan bygga på det. Så det är aboslut för mycket deesser, den bara slängdes på för jag vet att jag vill ha en där sedan om jag hade fortsatt. Det är väldigt mycket jobb kvar om jag skulle fortsätta med den här. Men jag har nog itne tyvärr tid.

Jag testade mer botten först på virveln, men för att få den snabbt att smälta in så sänktes den en hel del. Om jag hade fortsatt hade jag nog blandat med ännu en virvel jag har samplat själv som har riktigt snygg botten.

Det jag använde va Harmony 4 på sången. La den på en AUX och spelade igenom låten och skrev en automatation samtidigt. Snabbt och enkelt för att i ramen veta vart jag vill ha stämmor. Alltså inget byte av tonart, det hanns inte med 😆

Så detta är min "mixram" helt enkelt 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara högst och lyckas fånga folks uppmärksamhet är en av de mest värdefulla kriterierna för en bra modern popmix ur kommersiellt syfte.

Hade det varit en låt i en annan genre, hade jag inte brytt mig alls.. men lycka till att få skivbolaget att acceptera att det är en bra master vid -12DBfs

Verkligen inte. Spelas din mix i TV/radio/webbradio eller spotify spelar det ingen roll hur högt RMS-värde din mastring har.

Och jag lämnar ofta ifrån mig mastringar gjorda i -12 till -10 dBFS. Inga problem, tycker skivbolagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Och du jobbar med sådan här musik?

Det är positivt att det finns bolag som säger så.. jag har mött det omvända många gånger.

Är den inte lika stark som American Idiot är det bara att gå hem och göra om.. haha, då blir man förbannad.

och det är ju faktiskt så att kriget började av en anledning.. klart man får mer uppmärksamhet av en högre mix

t.o.m jag, med tränade öron kan låta mig luras av rms ibland.. plus att om du redan har en hög master så

kan inte radiostationer m.m förstöra din mix, då materialet är anpassat för den rms-en.

Testa själv, sätt upp en limiter, pressa den hårt, lägg upp två låtar som är kopplade till den, en som är i -12 rms

och en som är i -6rms. Den som är i -6 kommer förmodligen vara minst färgad efter limitern... även om den inte lät bättre före limitern

Om man pressar själv har man med andra ord kontroll över HUR materialet låter pressat.

Dum diskussion att ha här egentligen.. Men är det okej då att jag har två spelare, en normaliserad och en inte norm.

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Komprimerade ihop´at lite så du får lite högre RMS nu när du lyssnar, fortfarande bara ramen, men jag la till den virvelsamplingen som jag nämnde.

http://www.speedyshare.com/files/21649579/...nfinished_2.mp3

Nu får det räcka för min del, måste jobba med annat nu 😆 MEn nu får man iaf höra min grundmix av låten utan att ha slipat på några detaljer.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag lägga upp den där i spelaren då?

nej nej!!! Det är ju bara min mixram som jag skulle ha mixat inom för att göra en slutgiltig. Så jag gjorde det bara för att jag hade lite tid över, så jag står utanför tävlingen. Men som sagt, j-kligt kul initiativ detta!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

haha.. okej.. ta det lugnt.. =)

Om du får tid över är det kul om du är med, din mix är ju påväg någonstans bra

det behövs att även de med lite mer erfarna deltar i sådanhär för att det skall få någon tyngd.

Det är i grund och botten en utbildningstråd som sagt.

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

haha.. okej.. ta det lugnt.. =)

Om du får tid över är det kul om du är med, din mix är ju påväg någonstans bra

det behövs att även de lite mer erfarna deltar i sådanhär för att det skall få någon tyngd.

Det är i grund och botten en utbildningstråd som sagt.

haha...jag e lugn 😆

Om någon tycker det jag gjort hittills är intressant så ställer jag självklart upp och svarar på frågor eller om någon undrar hur jag hade gått vidare med någon del så svarar jag självklart på det också.

Kan ju berätta två roliga saker som förekommer i den här "mixen" iaf 🙂

Akgitarren tyckte jag va svår att få att passa in i toppen då jag tyckte hi haten skötte ett bra jobb dör, med små rymiska variatoner ibland, så för att få den att smälta in så ligger det faktiskt en flanger på den.

Under refrängen så kan man höra om man lyssnar lite noga att det kommer ett slags handklapp på virveln också för att få lite mer lyft i refrängen

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Då va den uppdaterad lite.

Då kommer mitt bidrag.https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8986

Hoppas du inte tar det här som personangrepp men den här mixen har nog alla fel en mix kan ha.

Mycket sämre än så här blir det inte oavsett hur man gör. Kan tyvärr bara beklaga.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade lite, och eftersom detta är enbart för utbildningssyfte så kanske man inte behöver vara så j-vla rädd för att lägga ut lite halvfärdigt material. Så jag fixade till det som jag ansåg vara akut. Så denna kan du få lägga ut på sidaa om du vill, och så får man ta att detta inte är en 100% mix helt enkelt, men det kanske är något i den som någon tilltalas av och undrar hur man gjort, så OK, ut med den 😄

Egentligen hade jag inte tryckt upp den såhär mycket utan lämnat ifrån mig en mer dynamisk mix till ett mastringsföretag. men men....

NY FIL DÅ JAG HADE GLÖMT DE-ESSERN 🙂http://www.speedyshare.com/files/21650555/Mixoff_mix2.mp3

EDIT: I morgon ska jag ta och lyssna på er andra. Försökte ikväll, men flashpelaren vill inte starta längre i min webläsare, inte heller studio forums. Bara buffrar låten och sedan händer inget. Någon som vet vad som kan vara fel? Har testat både camino och safari.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lite fakta bakom mina mixar.

Först en disclaimer, det tar åtminstone en dag för mig att sätta en mix och sedan låter jag det normalt gå några dagar innan jag lyssnar igen och finjusterar.

Mina två mixar är gjorda på en eftermiddag, jag ville testa och mixa i Record en låt som var mer akustiskt än mina egna.

Jag tror inte mina mixar kommer att framstå som brillianta på nåt sätt 😄

Men så här har jag gått tillväga.

Ingen redigering av filerna är gjorda, utom på stoppet i i mitten då den ringande virvelkaggen var för tydlig, där tog jag och redigerade i audiofilerna.

Inga åkningar på mixern, men jag klippte ur en bit ur gura 3 för att höja denna, that´s it.

Reampat de odistade gurorna i Record, det är ju en smaksak och genre fråga hur gurorna skall låta.

Övriga gitarrer är bara EQ på för att dom skall få plats i mixen.

Alla gurorna är klippta i botten vid olika frekvenser.

Trummorna är inte triggade, i popversionen tog jag ett kort rum på insert för att kötta till virveln lite.

Första mixen är gjorde jag för att skilja mig lite från dom mixarna jag som jag fanns innan. Så då blev det lite stora trummor och mix.

Ligger ett rum på hela setet i första versionen.

Lustigt att virvelljudet i mina senaste version påminner mig om en sampling från en Alesis trummaskin (eller någon annat fabrikat från slutet 80 början av 90)

Sången är behandlad med kompressor, EQ, ett plåtreverb,ett kort rum och ett stereodelay med kort tid.

På andra versionen så har jag har jag höjt vid 12khz och vid ca 5khz samt ett hipass.

Har få effekter i mixen, tre reverb och tre delayer innalles.

Ett reverb på virveln, ett kort rum som sagt.

Ett rum på send, en plåt på send.

Övrigt på sendarna, ett tape echo, ett mono delay på 3/16 och ett kort stereo delay för att skapa djup.

Ingen mastring, en buskompressor för att limma lite samt en gnutta EQ då jag behövde lite mer brillians och mid i mixarna, brukar fixa till lite med EQ på mixen om det saknas overall istället för att peta i en övrigt bra mix.

Och den mix jag är mest nöjd med är denna:

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....5E_testmix2.mp3

Den skulle jag fortsätta och göra klar om det var skarpt läge.

Jag vet att jag har svårt att göra mixar som är middiga som många mixar är idag, jag får verkligen jobba med mig själv och mixen.

Jag mixar oftast med svag volym på monitorerna. Men jag har ett trick för att kolla midden, när jag vrider på så skall det göra lite ont i öronen. Inget trick att rekommendera eftersom vi sannolikt har olika smärttrösklar och och det inte är bra för öronen...

🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inte tar det här som personangrepp men den här mixen har nog alla fel en mix kan ha.

Mycket sämre än så här blir det inte oavsett hur man gör. Kan tyvärr bara beklaga.

jaha du. Så illa var det väl inte.... Eller? Jaja då tycker jag att du också ska slänga upp en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kan vi få höra din version då.

Jag har inget intresse av att mixa den här låten eftersom den är väldigt tråkig. Får vi höra din version kanske?

Jag förstår att du vill höra om jag gör jobbet bättre eftersom jag har en åsikt. Fast det är ointressant egentligen vem som gör bättre resp sämre mixar

eftersom det på intet sätt gör den här mixen jag kritiserat bättre på nåt sätt. Den är fortfarande lika dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
jaha du. Så illa var det väl inte.... Eller? Jaja då tycker jag att du också ska slänga upp en mix.

Lyssna på Vildes mix och lär utav den. Den mixen kan också bli bättre än vad den är men den är helt klart bäst hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget intresse av att mixa den här låten eftersom den är väldigt tråkig. Får vi höra din version kanske?

Jag förstår att du vill höra om jag gör jobbet bättre eftersom jag har en åsikt. Fast det är ointressant egentligen vem som gör bättre resp sämre mixar

eftersom det på intet sätt gör den här mixen jag kritiserat bättre på nåt sätt. Den är fortfarande lika dålig.

Detta är en utbildingstråd.

Så att komma att och säga att en mix är dålig, utan att ge tips på förbättringar är totalt meningslöst.

Plus att folk har svårt att ta dig på allvar när du inte gjort en egen mix..

Sen är det väl självklart så att de flesta säkerligen inte tycker låten är särskilt bra.. men det är också totalt oviktigt i denna tråd.

Så, sluta ge meningslös kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Detta är en utbildingstråd.

Så att komma att och säga att en mix är dålig, utan att ge tips på förbättringar är totalt meningslöst.

Plus att folk har svårt att ta dig på allvar när du inte gjort en egen mix..

Sen är det väl självklart så att de flesta säkerligen inte tycker låten är särskilt bra.. men det är också totalt oviktigt i denna tråd.

Så, sluta ge meningslös kritik.

Men nu verkar du inte förstå vad jag säger. Oavsett om jag lägger ner massa tid på att göra en mix av den här låten eller inte, så påverkar inte det på något sätt

om kritiken är befogad eller inte. Man måste väl kunna utifrån sitt eget huvud när man lyssnar på de olika versionerna höra att flash-mixen misslyckats totalt.

Faktum är att det lät så illa så jag inte såg nån mening med att gå ner på djupet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Flash, det låter som du har ett reverb på insert på sången och därefter lagt en kompressor.

Det är bättre att lägga reverbet som send. Och om du fortfarande vill ha reverbet som insert så lägg kompressorn innan reverbet.

Mycket kompressor i det på hela låten, det pumpar fortfarande.

Sången försvinner i ett hav av reverb på slutet.

Har en känsla av du mixat i lurar, stämmer det?

Trummorna är mixade i mono, vilket kan vara ett medvetet val?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du inte orkar hjälpa till med flash mix AF så kanske du inte skall vara så kritisk.

Bättre komma med konkreta tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men nu verkar du inte förstå vad jag säger. Oavsett om jag lägger ner massa tid på att göra en mix av den här låten eller inte, så påverkar inte det på något sätt

om kritiken är befogad eller inte. Man måste väl kunna utifrån sitt eget huvud när man lyssnar på de olika versionerna höra att flash-mixen misslyckats totalt.

Faktum är att det lät så illa så jag inte såg nån mening med att gå ner på djupet.

Den första mixen jag gjorde i mitt liv var olyssningsbar.. kan lika gärna sätta ner mitt huvud i ett spann med blodiglar än att lyssna på den igen.

Men det finns alltid saker att säga.. t.e.x. Börja med att ta bort all kompression.. eller ta ner hh i ref så utgår vi därifrån.

Vad jag kan se så har du inte postat en enda mix på detta forum och varit avstängd vid flera tillfällen b.l.a för att du hängde ut folk

som är ett brott mot PUL. Så vad du säger är ingeting personer som flash behöver lyssna på.

Jag menade såklart inte att du inte får LOV att ha en åsikt, utan snarare att du skulle specificera den lite bara, denna tråd betyder som mest för användare som

flash där det finns mycket kvar att lära.. och det får då inte ske några totalsågningar då detta kommer få användaren att tappa hoppet.

Nu lämnar vi det.

Kritik är välkommet, men gör det specificerat och detaljerat! Så att det blir en spark i arselet och inte en hängning.

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte orkar hjälpa till med flash mix AF så kanske du inte skall vara så kritisk.

Bättre komma med konkreta tips.

+1

Kan gå igenom lite av min mix också för den som är intresserad.

Började med att lyssna på spåren och ställa snabba nivåer så det skulle gå att höra vad det va för något. (här infann sig en känsla, jaha, en hel del jobb alltså) 😠

Vissa beslut togs vid denna lyssning också. Jag ville att mixen skulle vara rockig med tydliga trummor och dra det lite åt Gavin hållet med lite skrammel. Rockiga gitarrer men inte för mycket dist, och stämsång.

Nästa grej va att jag reagerade på att basen lät livlös, så denna körde jag genom en gitarrstärkare i ett hop om lite mer liv i den, samtidigt tog jag ändå de två lajnade gitarrerna när allt ändå va inkopplat.

Akgitarrer va enkelt EQ, kompressor och softtubes acoustic feedback. Sedan kom det en flanger på då jag inte tyckte gitarren smälte in i mixen innan.

Den gitarren som ligger i introt la jag ett automatiserat HP-filter på så att den kunde ha lite mer botten i sig i själva introt för att sedan skära rätt högt när basen kom in.

Blowjob eller va de hette tog jag helt enkelt bort. Tillförde inget positivt till mixen i mina öron

Syntharna va bara eq på

De andra distgitarrerna va det också bara EQ på

Den rena elgitarren va det EQ, kompressor och lite chorus på.

Sången va en utmaning. Men multibandskompressor och EQ blev det där. Ett reverb med kort svans och utnyttja de tidiga reflektionerna istället. Sedan skickade jag sången till en AUX-kanal där jag la på en gitarrsimulator och placerade detta långt bak i ljudbilden. De-esser på sången också.

Trummor, klassiker, EQ, kompressor och lite samplingar. No big deal. HP-filter och enkel EQ på OH. EDIT: Ett reverb som sendeffekt på trummorna va det ju också. Reverbet la jag ett HP-filter på så det inte skulle låta så mycket i botten kring det.

HAr jag glömt något nu? hm.....

just det, stämmorna gjordes enkelt med harmony 4 och vid solot så automatiserade jag ner kompgitarrerna någon db

EDIT2: Glömmer ju saker hela tiden. La på lite extra rassel i refrängen, liknande handklapp.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

ok jag ska lyssna på den igen och komma med djupare kritik som vägleder vad han ska tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flash, det låter som du har ett reverb på insert på sången och därefter lagt en kompressor.

Det är bättre att lägga reverbet som send. Och om du fortfarande vill ha reverbet som insert så lägg kompressorn innan reverbet.

Mycket kompressor i det på hela låten, det pumpar fortfarande.

Sången försvinner i ett hav av reverb på slutet.

Har en känsla av du mixat i lurar, stämmer det?

Trummorna är mixade i mono, vilket kan vara ett medvetet val?

Japp jag mixar i lurar, i ett par akg 240 studio. Ska försöka att ordna till kompessionen på dom olika instrumenten. Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...