Jump to content
Annons

Det blev en röde Nt-1000


april second

Recommended Posts

Annons

Har oxå en röde mic. Gillat den sen första dagen. Väldigt känsligt instummet dock. Låt den ligga i fodralet med fuktkristallerna när du inte använder den. Ta ur batteriet oxå... Ladda upp fuktkristallerna i ugnen med jämna mellanrum. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

nt1000 är bra, men låter lite "hårt" jämfört med t ex ADK Hamburg, tycker jag. Dock låter den ändå "fetare" i lägre mellanregistret på nåt vis, och passar mycket bra på akgitarr och kvinnosång. Äh... jag har en och jag gillar den. Förutom på min egen röst. Men det är ju inte mickens fel. 😉

kan även tillägga att jag under de 4 år jag ägt den råkat dra den rakt ner i golvet vid två tillfällen, och den har klarat sej fint. mycket hållbart hölje med andra ord.

sen är jag ju iofs lite sugen på en bluebird just nu.... hmmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

sen är jag ju iofs lite sugen på en bluebird just nu.... hmmm...

Enligt alla kommentarer jag har sett hittills, så är det bättre att lägga de extra pengarna och få en Babybottle i stället... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

sun li (oregistrerad)

En fråga för att stilla min nyfikenhet.

Använder ni era mickar rakt in i systemet utan att modifiera signalen i sequencern?

För om inte epitetet "rakt in ska vara superbäst-på direkten!" gäller så är det ju bara att skaffa en mick med så rak återgivning som möjligt, därefter är det ens uppgift att ratta fram ett bra ljud för sångaren/guitarren/trombonen/etc.

Jag känner förvånandsvärt många producenter som lägger stor vikt vid att ha rätt prylar, en sak för varje tänkbart ögonblick. För mig är det totalt främmande att ha så mycket hårdvara som möjligt. Jag försöker ha så lite jag bara kan, mest för att

behålla kreativiteten i arbetet istället för att spendera eftermiddagen till att leta efter "rätt" gura, mick, preamp osv osv.

Det är det som är den stora grejen för mig med den "digitala revolutionen" man rattar fram ljuden via plugins som låter bättre en hårdvara som måste dammas av, lagas, kramas och pratas mjukt till i stressade situationer.

Mvh

Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som är den stora grejen för mig med den "digitala revolutionen" man rattar fram ljuden via plugins som låter bättre en hårdvara som måste dammas av, lagas, kramas och pratas mjukt till i stressade situationer.

Jag är skeptisk... Väldigt skeptisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som är den stora grejen för mig med den "digitala revolutionen" man rattar fram ljuden via plugins som låter bättre en hårdvara som måste dammas av, lagas, kramas och pratas mjukt till i stressade situationer.

Jag är skeptisk... Väldigt skeptisk.

Me too! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrattar när jag tänker på min musiklärare som i mitten på nittiotalet sa:

"en dator kommer aldrig att kunna spela lika bra ljud som min Rolandmodul"

Yeah right tänkte jag då, och hähähä tänker jag nu 🙂

Ok, när det gäller vissa synthar så börjar det väl absolut närma sig nu...

Men jag tvivlar på att man kan få till samma ljud med en "vanlig" (om än mkt bra och dyr) mikrofon + plugins som man får med t.ex. en gammal rörmikrofon...

Kort sagt: Jag tror att det finns en anledning till varför större studios har högvis med olika mikrofoner och preamps och effektburkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som är den stora grejen för mig med den "digitala revolutionen" man rattar fram ljuden via plugins som låter bättre en hårdvara som måste dammas av, lagas, kramas och pratas mjukt till i stressade situationer.

Jag är skeptisk... Väldigt skeptisk.

Me too! 🙂

http://recforums.prosoundweb.com/index.php.../32/0#msg_14514 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrattar när jag tänker på min musiklärare som i mitten på nittiotalet sa:

"en dator kommer aldrig att kunna spela lika bra ljud som min Rolandmodul"

Yeah right tänkte jag då, och hähähä tänker jag nu 😲

Ok, när det gäller vissa synthar så börjar det väl absolut närma sig nu...

Men jag tvivlar på att man kan få till samma ljud med en "vanlig" (om än mkt bra och dyr) mikrofon + plugins som man får med t.ex. en gammal rörmikrofon...

Kort sagt: Jag tror att det finns en anledning till varför större studios har högvis med olika mikrofoner och preamps och effektburkar...

Gammalt skrot som har blivit över... 🙂

Nåja - de har förstås ett gäng olika för att kunna klara alla tänkbara situationer och alla röster.

Link to comment
Dela på andra sajter

April Second, You lucky, lucky bastard!!!!! 😎

Hur mycket betalade du för din? På Jam kostar den 1995:- som standardpris... Musikcentralen säljer också sina för det priset, visserligen som erbjudande, men ändå...

Ps. inte meningen att göra reklam för olika butiker. Ds. 🙂

The Mr...

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är skeptisk... Väldigt skeptisk.

Me too! 😎

http://recforums.prosoundweb.com/index.php.../32/0#msg_14514 😛

🙂 ? Hänger inte riktigt med...

I still like the Master Q, but my new favorite eq plugin is the Sonalksis eq. My trial peroid is about over and I think I'm gonna have to throw down. The Master Q is a little softer and rounder, but the Sonalksis has a bottom end that is so tight and solid it's scarry. Better than my analog eq's. The Sonalksis compressor is mad, as well. I freaked when I first heard it. Lot's of options and colors. It is very close to the best analog stuff IMO. It's a shame they don't have a PT's compatible version, I'd love to try em on individual tracks.

Vilken del är svår att förstå...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE]

Vilken del är svår att förstå...? 🙂

Jag vet att du Claes förespråkar pluggar istället för hårdvara! 😄

Men när det pratas olika pluggar här på forumet så gäller ju inte det dom bästa och dom dyraste pluggarna och att då påvisa att pluggar (NÄSTAN) kan vara lika bra är ju lite fel.

Som vanligt så säger jag emot dig Claes, har blivit lite av ett stående inslag mellan dig och mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Lite bråk måste det ju finnas... 🙂 - men jag tror nog att vi förstår varandra ganska bra ändå. 😄

Pluggarna som nämns är erkänt väldigt bra, men de kostar också en slant.

Vad jag ville visa med länken, var att det inte är bra att kategoriskt säga att pluggar alltid är sämre än hårdvara, eftersom det helt enkelt inte stämmer - dvs inte om man går upp en bit i pris...

För ett par år sedan var situationen en helt annan, så man märker att utvecklingen går framåt med stormsteg när det gäller pluggar. De sämre pluggarna kan däremot definitivt inte konkurrera med hårdvara - så vi är nog ganska överens i detta fall ändå, misstänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggarna är ju bra när du väl har fått in ljudet i datorn. Men får du in skit kan inte pluggarna göra underverk. Trodde ett tag att det inte spelade så stor roll vad man hade för micpreamp. Så fel jag hade. Innan körde jag med mixerbordets preampar in i datorn. Sen köpte jag en Universal audio m610 rörmicpreamp och var tvungen att fullständigt kapitulera. Det blev bara så vansinnigt bra, en sån enorm skillnad, mycket större än jag kunde föreställa mig.

Vad jag vill ha sagt är väl egentligen att jag tycker pluggar är väldigt bra att använda, men jag anser det nästintill nödvändigt att ha bra hårdvara för att få in ljudet i datorn. Ofta gör det även stor skillnad óm man använder en separat AD/DA omvandlare istället för den ganska ofta lite halvtaskiga som finns i ljudkortsinterfacet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I still like the Master Q, but my new favorite eq plugin is the Sonalksis eq. My trial peroid is about over and I think I'm gonna have to throw down. The Master Q is a little softer and rounder, but the Sonalksis has a bottom end that is so tight and solid it's scarry. Better than my analog eq's. The Sonalksis compressor is mad, as well. I freaked when I first heard it. Lot's of options and colors. It is very close to the best analog stuff IMO. It's a shame they don't have a PT's compatible version, I'd love to try em on individual tracks.

Vilken del är svår att förstå...? 😄

Jag var lite osäker på vilken del av tråd du länkade till som hade någon tydlig koppling till inläggen i den här tråden.

Om vi ska vara ärliga så är den här diskussionen OT i den här tråden. Och det du fann intressant i länken är OT i den tråden. Så det vore bättre om du lyfte in dom femton ord du ville att vi skulle läsa, i ett citat. Precis som du nyss gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

I still like the Master Q, but my new favorite eq plugin is the Sonalksis eq. My trial peroid is about over and I think I'm gonna have to throw down. The Master Q is a little softer and rounder, but the Sonalksis has a bottom end that is so tight and solid it's scarry. Better than my analog eq's. The Sonalksis compressor is mad, as well. I freaked when I first heard it. Lot's of options and colors. It is very close to the best analog stuff IMO. It's a shame they don't have a PT's compatible version, I'd love to try em on individual tracks.

Vilken del är svår att förstå...? 😉

Jag var lite osäker på vilken del av tråd du länkade till som hade någon tydlig koppling till inläggen i den här tråden.

Om vi ska vara ärliga så är den här diskussionen OT i den här tråden. Och det du fann intressant i länken är OT i den tråden. Så det vore bättre om du lyfte in dom femton ord du ville att vi skulle läsa, i ett citat. Precis som du nyss gjorde.

...men det är ju inte OT med tanke på sun li:s funderingar i sammanhanget och utvecklingen i tråden... 😉

Det är det som är den stora grejen för mig med den "digitala revolutionen" man rattar fram ljuden via plugins som låter bättre en hårdvara som måste dammas av, lagas, kramas och pratas mjukt till i stressade situationer.

Jag är skeptisk... Väldigt skeptisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...