Jump to content
Annons

Strumpa till multikabel?


ErikP120

Recommended Posts

Håller på att löda en multi och söker en slags strumpa att sätta där ytterisoleringen på multikabeln slutar och övergår i de separata kablarna, som avlastning och så att det ser snyggt ut.

Vet ni vad jag menar? Var kan jag köpa detta och vad heter det exakt?

Erik

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Krympslang heter det... Ser att Gilbert har en bra länk här ovan också.

Håller på att löda en multi och söker en slags strumpa att sätta där ytterisoleringen på multikabeln slutar och övergår i de separata kablarna, som avlastning och så att det ser snyggt ut.

Vet ni vad jag menar? Var kan jag köpa detta och vad heter det exakt?

Erik

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt! Vad ska krympslangen ha för diameter om multins ytterdiameter är 13,6 mm? Krympslangen krymper 2:1.

Den krymper till ungefär halva diametern, så omkring det dubbla mot vad det ska bli i slutänden eller något mindre, är lagom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ändå är på G kan ni förklara hur man applicerar slangen samt krymper den.

Den träs bara över kablarna som ska hållas ihop och sedan krymper man den med varmluftspistol, så att den kryper ihop någorlunda jämnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt, då behöver jag en varmluftspistol också. Funkar det med hårtork?

Måste man inte tänka på ytterisoleringens diameter? Kan jag trä på en 12.7mm slang på en 13.6mm kabel eller ska jag köpa storleken över?

Jag vet inte om jag kan räkna ut en sammanlagd diameter på de 8 innerkablarna, den är 8 x 2 x 0.14 sq. mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Göttgött! En sån krympslang är ju faktiskt vad jag är ute efter! Letade efter en kabel som hade minst 31 poler, men det lär ju inte finnas, så en sån krympslang blir ju perfekt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte i vissa lägen vara bättre med nån sorts vanlig slang, man kommer kanske på att man vill peta i ännu en kabel? I varje ända kan man ju tejpa runt både kablar o slang med eltejp så de håller sig i skinnet.

Edit: Är det en multi till PA-bruk är nog inte krympslang mycket till skydd.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt, då behöver jag en varmluftspistol också. Funkar det med hårtork?

Måste man inte tänka på ytterisoleringens diameter? Kan jag trä på en 12.7mm slang på en 13.6mm kabel eller ska jag köpa storleken över?

Jag vet inte om jag kan räkna ut en sammanlagd diameter på de 8 innerkablarna, den är 8 x 2 x 0.14 sq. mm.

Vilken värmekälla som helst fungerar, en hårtork med bra tryck i borde fungera alldeles utmärkt. Går det inte riktigt ihop sig mot slutet kan du använda en vanlig tändare - gäller att vara försiktig bara så att du inte värmer för mycket eller tom råkar tutta eld på den. Kör 10-15 cm avstånd och i svep så ska det gå bra!

Kör storleken över, de drar ihop sig rätt rejält, att försöka dra på den och riskera att den spricker för att den är för liten är ingen höjdare!

För sammanlagd diameter rekommenderar jag att bunta ihop dem och köra skjutmått, ger ett mer realistiskt värde än att de skulle vråltajt ihop. Men med tanke på att du använder krympslang spelar exakta mått ingen större roll eftersom den anpassar sig efter vad som finns inuti..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte i vissa lägen vara bättre med nån sorts vanlig slang, man kommer kanske på att man vill peta i ännu en kabel? I varje ända kan man ju tejpa runt både kablar o slang med eltejp så de håller sig i skinnet.

Edit: Är det en multi till PA-bruk är nog inte krympslang mycket till skydd.

Skulle nog enbart köra krympslang i ändarna om den ska vara till pa-bruk och någon vanlig slang över resten.. Antar att krympslangen bara är att för att hålla ihop ändarna och få det mer estetiskt tilltalande än tejpbitar som börjar flärpa upp och ha sig när det dras omkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...