Jump to content
Annons

gitarr för tyngre ljud.


Daniel

Recommended Posts

Hej alla gitarrkunniga.

har idag ett gäng gitarrer, mestadels fender, en gibson firebird och en äldre gibson Les Paul, bl.a.

post-398-1261341147_thumb.jpg

Jag känner att vi då och då behöver en modernare gitarr med bra bett och bra seperation för modernare hårdare gitarrljud, typ metal. Lyssnar inte själv på sådant, inte heller ett större fan av sådant ljud, men har man en studio så bör man ju kunna erbjuda detta ljudideal.

Så, ni tyngre damer och herrar, utbilda mig. Vad behövs för ett fett metallljud? Vilka mickar bör man satsa på?

Skulle jag kunna köpa en halvhyfsad epiphone för en 4 000 kr och slänga på ett par andra humbuckers?

Alla tips mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej alla gitarrkunniga.

har idag ett gäng gitarrer, mestadels fender, en gibson firebird och en äldre gibson Les Paul, bl.a.

post-398-1261341147_thumb.jpg

Jag känner att vi då och då behöver en modernare gitarr med bra bett och bra seperation för modernare hårdare gitarrljud, typ metal. Lyssnar inte själv på sådant, inte heller ett större fan av sådant ljud, men har man en studio så bör man ju kunna erbjuda detta ljudideal.

Så, ni tyngre damer och herrar, utbilda mig. Vad behövs för ett fett metallljud? Vilka mickar bör man satsa på?

Skulle jag kunna köpa en halvhyfsad epiphone för en 4 000 kr och slänga på ett par andra humbuckers?

Alla tips mottages tacksamt!

EN billig Ibanez går alltid, ESP (LTD), Schecter, eller i stort sett alla gitarrer med antingen Lönn hals, AL kropp eller Ebenholtz brukar också funka... eftersom epiphone har typ bara varma träslag tycker inte jag det passar till metal. det ska vara mer bett i AL kroppar, lönn hals, ebenholtz osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

PS Råkar veta att det finns en Prestige Ibanez för 4500 kr ca. Beggad men funkar utomordentligt bra. Bra mickar, 7-strängat visserligen men, det går ju bra det också. själv spelat på den när jag lånat... Ville ha kvar den men gick ju inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. då går ju egentligen hela urvalet ner ganska mycket.. de flesta "metal" guror som har sådan spec brukar vara lite kantiga...

Men jag har fortfarande kvar min Squier Showmaster som jag tycker är väldigt bra på det området faktiskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
en billig nybörjar gura me emgs bör funka....

.....inte alls speciellt roligt. En gura med aktiva emg är ett bra val att satsa på men undvik de allra billigaste i såna fall med emg på. En bra och hyfsat billig med emg på är Schecter hellraiser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Ibanez EDR-470 med två kromade EMG-81(25-årsjubileumsmodell, ej sålda utanför USA. Numrerade. Endast 2500 set gjorda. Samlarväde.) och en EMG-SA single coil. EMG-EXG eq-krets installerad. Väldigt skön och lättspelad gura! Nypris mickar och eq ca 4500:-, gitarr ca 6500:-

Den är intonerad i D och är en riktig yxa när det handlar om Metal.

2ajustf.jpg

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja bah!!!

Ska du ner i billiga guror som klarar metal och mer där till så vill jag definitivt rekomendera Schecter likt åvanstående!!!

Förbannat mycket gitarr för pengarna.

Som den här, med EMG mickar!!!

Schecter Dimond - Thomann

Denna landar i närheten av vad du satt för budget.

Handlar du sedan genom ett företag så kan du dra Moms i vanlig ordning!

Om du vill ha en gitarr som klarar allt i studio framför allt så finns det bara en enligt mig.

ESP Eclipse I!!!

Landar strax över 10.000 men den ger dig allt när det kommer till den tyngre kategorin.

Hoppas det ger nåt!

Peace!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

ESP Eclipse I (1)

ESP Eclipse

Det finns flera olika modeller och jag har verkligen inte koll på allihopa.

Dock är det markant skillnad i ljudet mellan version 1 och 2.

Dessa benäms med romerska siffror, I samt II.

Det är ettan jag avser!

Ser dessutom att den gått upp i pris. Ber om ursäkt för detta men du bör kunna hitta en begagnad för mer "rätta" pengar.

ESP Viper hade jag i ärlighetens namn skippat.

Den låter kanon, men maken till felbalanserad gitarr!!

Den "lutar" framåt hela tiden då kroppen är väldig galet balanserad.

Helt odräglig att lira på om man kör med axelband!

Take care!!

/Cruncharn'

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, nu börjar det bli lite mycket pengar för nåt vi skulle använda väldigt lite känner jag.

kanske en http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPa...roducts_id=2322 med andra pickuper? Klart en chansning, men ett kul projekt iaf och en gitarr som (enligt mig) är snyggare än de vi nämnt.

Jupp, fattar det..!

Dock kommer du använda denna gura till mycket mer än du tror!

Den har ett sjuhelsikes ljud i sig.

Titta på Schecter alternativet jag gav dig! Ligger i mer human prisklass!!

Lycka till!!

/Cruncharn'

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81, EMG81....

Ni har ju en hockeyklubba redan, kör på den.

Annars är väl både Delux Telen och firebirden heta aspiranter.

/petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör kunna få ett fett metalljud med någon av de gitarrer du har. Förmodligen bäst att använda en gitarr med humbucker dock. Micka upp en förstärkare med en shure sm57 eller 58 eller liknande dynamisk mick. Välj ett trevligt distljud, behöver inte vara jättemycket dist. Dubba några gånger o panorera ut.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...