Jump to content
Annons

Mastring i Cubase 5 / Reason 4


ramoand

Recommended Posts

Jag har problem med att få upp volymen i mastringen när jag skall mastra låtar som jag själv har gjort.. Jag har kollat på den här videon för att få lite tips:

Ian Carey - Mastering

Där har han flera kompressorer där i princip varje kompressor komprimerar 4-6 db. Och på det har han en limiter som komprimerar 5 db. Om jag komprimerar så hårt i mastringen så låter det skit verkligen.... När jag komprimerar för hårt så låter hela låten mjuk o mesig. Därför är jag ganska försiktig med att komprimera för hårt i mastringen.

Jag använder Cubase 5 och i princip bara de pluggar som följer med. Är dom pluggarna tillräckligt bra för att få upp volymen till dagens cd-standard? Eller är det snarare så att det är jag som är dålig på att ratta?

Jag försöker också använda kompressor i mixen ganska frekvent för att få upp volymen innan mastringen till en hyfsad nivå... men jag vet inte alls hur pass hög min mix låter jämfört med andra omastrade låtar...

Tack på förhand!

P.S. Jag vet att det här "loudness-kriget" är ganska töntigt, men nu vill jag ändå få min låt att bli ungefär lika hög i volym som andra house-låtar. D.S

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som värstingarna gör är att de har analog utrustning som klarar av de högra volymerna på ett bättre sätt än dagens digitala utrustning. De överstyr sedan signalen i i en AD/DA omvandlare så att det faktiskt distar ganska rejält på masterfilen. Efter det så tar de bort disten med en decracler plugg som jag inte kommer ihåg vad den heter men den är DYR. Det finns de som mastrar digitalt också men de har nog bättre saker än det i Cubase.

Det viktigaste verktyget man har till hjälp i mastring är erfarenhet. Det är inte lätt att mastra men övning ger färdighet. Kolla in IZotopes plugg Oone 4. Den är ett bra hjälpredskap.

Angående volym i mixen. Försök hålla så hög volym som möjligt men inte över 0 dB. Du ska inte heller komprimera eller limitera mixen innan du mastrar. Jag brukar lyssna igenom låten och hela tiden hålla koll på masterregeln för att vara säker på att det inte blir för högt eller för lågt.

EDIT: Ozone 4 heter Izotopes plugg, inte Oone.

Redigerat av woollie
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som värstingarna gör är att de har analog utrustning som klarar av de högra volymerna på ett bättre sätt än dagens digitala utrustning. De överstyr sedan signalen i i en AD/DA omvandlare så att det faktiskt distar ganska rejält på masterfilen. Efter det så tar de bort disten med en decracler plugg som jag inte kommer ihåg vad den heter men den är DYR. Det finns de som mastrar digitalt också men de har nog bättre saker än det i Cubase.

Det viktigaste verktyget man har till hjälp i mastring är erfarenhet. Det är inte lätt att mastra men övning ger färdighet. Kolla in IZotopes plugg Oone 4. Den är ett bra hjälpredskap.

Angående volym i mixen. Försök hålla så hög volym som möjligt men inte över 0 dB. Du ska inte heller komprimera eller limitera mixen innan du mastrar. Jag brukar lyssna igenom låten och hela tiden hålla koll på masterregeln för att vara säker på att det inte blir för högt eller för lågt.

EDIT: Ozone 4 heter Izotopes plugg, inte Oone.

Jag har volymen så högt som går innan mastring. Jag har dock inte masterregeln på 0.0 db, utan den brukar ligga runt -5.0 db ungefär. Dock så mastrar jag aldrig i samma projekt som jag mixar. Jag exporterar mixen som ett stereospår (utan effekter på m-regeln, 24-bits wav) och så mastrar jag i ett nytt projekt.

Jag har demoversionen av Ozone 4, men jag tycker inte att jag får samma ljudbild som när jag mastrar med separata effekter.. vet inte varför.. men när jag mastrar med cubase effekter så kan jag inte få upp volymen lika högt. Det går oftast med Ozone 4, men då blir ljudbilden ofta helt grötig..

Jag provade precis att mastra i Reason 4 som jag också har... där får jag upp volymen betydligt mer än i Cubase 5, och jag använder färre effekter i kedjan. 1 multiband, 1 vanlig komp, 1 eq, 1 stereobreddare och 1 limiter. Att jag får upp volymen bättre här, beror det på att dom inbyggda pluggarna i Reason 4 är bättre än dom i Cubase 5?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat att mastra i reason 4 nu, o då får jag upp volymen betydligt bättre än i Cubase... Men jag har ett annat problem här.. när jag mastrar så försvinner min två hihatloopar i vänsterkanalen :S jag fattar ingenting... för de låter bra innan mastringen men när jag kopplar på effekterna så försvinner hihatarna i pricnip helt i vänsterkanalen.. jag har bypassat alla delar o det verkar som om de blir nåt skumt när signalen går genom en 14:2 mixer.. (använder den för att skapa en multibandskompressor)

Nån som kan hjälpa mig?? Har lite bråttom med att få klart denna låten...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vet inte hur du kopplat dina grejer så det är svårt att veta vad som händer.

När du säger att du kopplar in en 14:2 fär att skapa en multibandskompressor, hur menar du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur du kopplat dina grejer så det är svårt att veta vad som händer.

När du säger att du kopplar in en 14:2 fär att skapa en multibandskompressor, hur menar du då?

Jag använder den färdiga mastringspreseten "4 band parallell compression". Dvs att jag splittar signalen i 4 band och sen skickar jag den till 4 olika kanaler på en 14:2 mixer. på denna mixern då så finns 4 st kompressorer inkopplade på aux 1-4. En kompressor jobbar då på varje band. Sen har jag limiter efteråt då. Men jag fattar inte varför de blir så konstigt :S de e liksom som att just dom frekvenserna där hihaten ligger bara försvinner.....

Link to comment
Dela på andra sajter

En snabbkoll på ditt arr skulle nog hjälpa till.

Menar du att du vill höra låten lr? Jag kan inte ladda upp den här för det är en remix av en kommersiell låt o det är inte tillåtet här...

EDIT: Hihaten hörs bra i både L o R innan mastring, vet inte varför de blir så efter mastringen.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Använder du möjligen samma loop i med två olika (alt samma DrRex och en två olika Screamers) DrRex och med Screamer med olika inställning på dessa?

Äh, glöm frågan... då skulle det vara annorlunda innan mastring.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inte som Ian Carey sa i videon för det låter bajs. Volymen kommer inte från att banka sönder med kompressorer, limiters, exciters eller maximizers på mastern.

Han har rätt i att ett par kompressorer som lite grann är bättre än en som gör allt. Det är mestadels för att man använder olika attack och release tider som gör att det blir lite mer osynligt.

Du kommer att få lite problem med att bara använda C5 pluggar om du vill upp till dagens korkade industri standard i volym, men det går.

Du ska få några tips här av mig:

Det högsta ljudet i en låt är kicken så man måste se till att den kan skära igenom mixen ordentligt. Börja med att välja ut en som är ren, dvs direkt från synthen utan layering med andra kickar, hihats eller snares. Dom pallar mest stryk och trivs bättre med andra lager ovanpå sedan. Importera in i C5 och klicka av kvantiseringen (blå stjärnan), sen slår du på "snap to zero crossing", sen zoomar du in på kicken och börjar klippa vid alla ställen du kan, dvs vid varje punkt där vågen går över noll. Du kommer att se att många av vågorna inte ens är i närheten av 0dB. Det viktiga är att klippa upp början på kicken där snärten är men ta och klipp upp en 1/32 del så blir det finemang. Markera nu alla delar av kicken och högerklicka > process > normalize. Ställ in volymen strax under noll typ -0.1dB eller nåt sånt. Nu är kicken helt sjukt punchig, och ofta är det alldeles för mkt. Du kan dra ner volymen manuellt på varje bit i början av den tills du hittar en fin balans eller testa också att deleta en två eller kanske tre av första bitarna för ibland så gör de att hela kicken låter lite bitcruchad typ. Bounca så du slipper alla bitar och får en hel stor ist och gör en kopia av kicken ner på en annan kanal. Här eqar du bort de låga frekvenserna och slänger på Sonnox Trans Mod och drar bara i ratio fadern enda vägen upp till +1,00. Nu får kicken lite extra mellan register punch som behövs för att skära igenom mixen och det låter mysigt också. Mixa in runt -10dB.

Det andra som slukar headroom är ju clapen eller snaren som ligger ovanpå kicken. Välj ut en fin sen gör en kopia av den och släng på en BRA kompressor. Jag kör alldtid en UAD 1176LN för den är den bästa kompressorn som nånsin gjorts tycker jag. Iaf så mosar du skiten ur clapen/snaren med supersnabb attack och release sen mixar du in det under originalet. Du kan använda flera olika snares/claps o sedan mosa dom parallellt också.

Sen har vi ju alla ljud som hamnar ovanpå kicken och clapen. Dom kommer att stångas med limitern och det är ju inte alls bra. Gör en kopia av kicken och korta ner den så att den bara är 1/64 del typ. Den använder du som trigger till alla kompressorers sidechain ingångar. Släng C5´s kompressor på alla kanaler som är höga i volym exakt där kicken slår, typ en bass. Kompressa med snabbaste attack och release så blir det lite mer osynligt (det kommer att höras men det låter bra och inte som Prydz - Call On Me). Threshold alltifrån 10 till -30dB, använd öronen och titta så att master limitern inte kompressar så mkt.

Sen rekommenderar jag att du köper ett UAD-2 kort med 1176LN, Precision Limiter, Precision Maximizer och Fatso till att börja med. Jag kör Fatson på mastern med bara input clipping delen aktiv och den härmar analogt rullband och packar ihop transienterna utan att kraja ljudet som "maximizers" gör. Sen in i Precision Limitern som tar upp till 3dB på de högsta partierna men stadigt runt 1dB. Maximizern brukar jag ha på synthbussen och den tjockar till ljudet ordentligt.

Med kick och clap tekniken och UAD pluggarna får jag efterblivet hög volym, mer än jag behöver. Har du inget UAD kan du tex köra distortion eller Voxengo Varisaturator på clapen och synthbussen och Voxengo Elephant på mastern. Ha limitern på från början när du proddar så hör du direkt när ljudet trasar till sig så du kan korrigera det med eq eller sidechain kompression på just det ljudet. Eller kanske ändra arret så att ljudet kommer på en annan sextondel eller så.

Varsågod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...