Jump to content
Annons

Digital Distribution


Cadboa

Recommended Posts

Tänkte dra upp det här med digital distribution - ingen annan verkar ha gjort det.

Digital Distribution - vad är det??

JO - Du kan peka ditt längsta finger till bolagen och faktiskt sälja din musik på nätet.

Bolagen ger ju max 30% - på digital distribution kan du få 90%

Är bolagen döda - inte än - but working - t

Idag finns det några företag att välja på om man ska sälja sin musik genom digital distribution på nätet.

Jag ska här berätta om min erfarenhet.

Har kört Tunecore sen Juni 2009 - verkar vara hederligt företag.

4 låtar ca. 3min för under 500kr

Då är du ute på I-tunes - E-music - Amazon etc etc.

Jäkligt bra.

Grejen är att nu kommer en svensk site - musicbase.

Verkar fetare än dom.

Är det nån här som har mer koll än mig och kan lägga till nått om Tunecore eller Musicbase?

Var snack om att Tunecore tog över IRSC koden och rättigheterna. nån som vet nått??

Cad

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för länken Hellpig...

Tänkte bara avsluta med att säga att musicbase faktiskt har kanal till Spottify och även Ericssons Play Now + allt annat som Tunecore har.

Dom verkar bäst hittills, fast är nya, öppnade i dagarna typ.

hmm, verkar som jag gör reklam här, men det var inte tanken.

Har ju inte testat musicbase men dom verkar ok <-- avslutar så.

Cadboa.

Link to comment
Dela på andra sajter

JO - Du kan peka ditt längsta finger till bolagen och faktiskt sälja din musik på nätet.

Bolagen ger ju max 30% - på digital distribution kan du få 90%

Den typen av musiker-till-konsument lösningar du talar om ger sällan eller aldrig några inkomster, så vad spelar det för roll om du får 90% eller 99% av 0 kronor?

Ett skivbolag gör inte samma saker som tunecore, om nu någon trodde det och dessutom: Om inget skivbolag vill satsa på din musik kan det ju finnas en anledning, det du gör kanske inte håller måttet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag producerar psytrance under namnet "Aladdin" och släppte i oktober förra året mitt debutalbum på eget bolag och med egen finansiering. (http://www.djaladdin.se)

Jag vill som alal andra ha ut min musik på Spotify, CdOn med flera och har därför bestämt mig för att testa MusicBase.

Jag återkommer om detta när jag fått lite erfarenhet så ni andra vet.

Frågan om ISRC-koder längre upp i tråden... Det är fortfarande ifpi som basar över detta och jag tror inte det kommer att förändras.

ISRC: http://www.ifpi.se/?page_id=108

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har kikat lite på musicbase, är ju så att färgen knappt har torkat där men det hindrar väl inte en bra(?) affärsidé även om den mer eller mindre är en direkt kopia på sånt som redan finns. Vilket är bra, konkurens skapar ju oftast bättre produkter/tjänster för den som nyttjar tjänsten.

Anledningen att jag kikar är att jag haft CDBABY som aggregatör sen 2007, dom har varit kanonbra tills dess att Derek Sivers som grundade CDBABY sålde bolaget.

Sen dess har det stadigt gått utför vilket är trist, men samtidigt en möjlighet för nya och kanske mer lokala alternativ.

Musicbase har ju minst sagt en minimalistisk sitedesign som inte tilltalar mig även om jag bor i Norden 😛

Sen dumheterna med att inte visa priser förrän man registrerat sig, även om det är gratis tycker jag är uselt!

Som tjänst vet jag ännu inte hur dom är, kan tänka mig att det är rätt få som vet ännu också...

Hoppas att någon har någon typ av erfarenhet att dela med sig av här.

Vill tillägga att jag inte tycker den här tråden är lämplig för diskusioner om DD vs. Skivbolag är bra eller inte. Det är ett så stort och infekterat ämne att jag tror det behöver en egen tråd.

Låt oss hålla oss till information och fakta om existerande och nya tjänster inom digital distribution i den här tråden. Jag känner till en hel del själv som jag kan dela med mig av om intresse finns.

Redigerat av Voide
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tillägga att jag inte tycker den här tråden är lämplig för diskusioner om DD vs. Skivbolag är bra eller inte. Det är ett så stort och infekterat ämne att jag tror det behöver en egen tråd.

Jag håller med dig. Anledningen att jag drog åt det hållet var tesen som fördes fram i första inlägget, om att här skulle det tjänas pengar!

Bolagen ger ju max 30% - på digital distribution kan du få 90%

Man ska ha klart för sig att digital distribution för privatpersoner oftare kostar pengar än drar in några, det var allt jag ville ha sagt.

Men naturligtvis finns andra värden i att sprida sin musik offentligt! Släkt och vänner kan ju avnjuta den på t ex Spotify!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig. Anledningen att jag drog åt det hållet var tesen som fördes fram i första inlägget, om att här skulle det tjänas pengar!

Man ska ha klart för sig att digital distribution för privatpersoner oftare kostar pengar än drar in några, det var allt jag ville ha sagt.

Men naturligtvis finns andra värden i att sprida sin musik offentligt! Släkt och vänner kan ju avnjuta den på t ex Spotify!!

Mmm blir en utmaning att hålla mina föreslagna regler enligt ovan, men jag förstår vad du menar med ditt inlägg.

Oavsett syftet så är det intressant med digital distribution i vissa fall, och då är det ju bra med en tråd som innehåller information om det 😐

Dvs det är ju just spridningen som är intressant och att göra det via en bra aggregatör kan göra ens eget arbete betydligt lättare.

Redigerat av Voide
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Mmm blir en utmaning att hålla mina föreslagna regler enligt ovan, men jag förstår vad du menar med ditt inlägg.

Oavsett syftet så är det intressant med digital distribution i vissa fall, och då är det ju bra med en tråd som innehåller information om det ☺️

Dvs det är ju just spridningen som är intressant och att göra det via en bra aggregatör kan göra ens eget arbete betydligt lättare.

tycker det är konstigt att ingen nämnt recordunion.com.. jag har gjort det i ett tidigare inlägg, de distribuerar till itunes och spotify, plus ett helt gäng andra. jag har skaffat ett A&R-konto som gör att jag kan ge ut koder som ger två gratis releaser. skillnaden på record union är att artisten bara får 85% av intäkterna medan tunecore ger 100%, men vad jag vet kostar tunecore rätt mycket pengar per release, medan recordunion är gratis..

record union är dessutom svenskt. stöd!

www.recordunion.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån med erfarenheter från beatport?

Jag har varit med sedan 2005.

Beatport funkar inte som recordunion eller tunecore, utan liknar mer en digital skivaffär och tar inte in allt.

Det är därför man sällan når Beatport via digitaldistributörerna om man inte är etablerad.

Var det nåt annat du tänkte på?

Link to comment
Dela på andra sajter

För den som har funderat på Rebeat, så kommer musiken numera även ut hos bla iTunes och Spotify: http://en.rebeat.com/digital/portalliste.html

Verkar ju bra men deras avtal är väldigt begränsande:

"The exclusive right of sale and marketing especially includes the right to offer the respective track in digital form to third party persons or to provide the track for utilization, e.g. for posting the track on download portals. Since these rights are granted to REBEAT exclusively, the User is not entitled to transfer those rights to third parties or to merchandises the track in digital form."

Annars tycker jag det verkar vara en jäkligt bra tjänst utan ha mer insikt i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen med i STIM?

Vi får se om ingen svarar 😕

Är du med i STIM?

Som jag begriper det (och jag kan ju mycket väl ha fel) så är det ingen vits att vara med i STIM om man är en liten oberoende artist som inte har något skivavtal eller får en massa låtar spelade i radio.

Är man med i STIM så får man ju inte sälja sin musik online utan då ska ersättning komma från mekanisk ersättning eller radiospelningar, nerladdningar som betalas för verkar vara en stor kritisk gråzon.

Redigerat av Voide
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får se om ingen svarar 😕

Är du med i STIM?

Som jag begriper det (och jag kan ju mycket väl ha fel) så är det ingen vits att vara med i STIM om man är en liten oberoende artist som inte har något skivavtal eller får en massa låtar spelade i radio.

Är man med i STIM så får man ju inte sälja sin musik online utan då ska ersättning komma från mekanisk ersättning eller radiospelningar, nerladdningar som betalas för verkar vara en stor kritisk gråzon.

det går fint att sälja online och vara medlem i stim. mitt gamla band är stimanslutet, mitt nya är inte. det finns för och nackdelar med stim, de är inte onda åtminstone. hela världen är en gråzon.

Link to comment
Dela på andra sajter

det går fint att sälja online och vara medlem i stim. mitt gamla band är stimanslutet, mitt nya är inte. det finns för och nackdelar med stim, de är inte onda åtminstone. hela världen är en gråzon.

På vilket sätt går det fint att sälja online och samtidigt vara med i STIM? Beskriv hur ni gjort.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen med i STIM?

jag är med i stim och ligger även på cdbaby och det är ju inget problem

har också svårt att tro att det skulle vara något problem hos de andra etablerade distributionskanalern

Som jag begriper det (och jag kan ju mycket väl ha fel) så är det ingen vits att vara med i STIM om man är en liten oberoende artist som inte har något skivavtal eller får en massa låtar spelade i radio.

Är man med i STIM så får man ju inte sälja sin musik online utan då ska ersättning komma från mekanisk ersättning eller radiospelningar, nerladdningar som betalas för verkar vara en stor kritisk gråzon.

jag tycker det är konstigt att så många är kritiska till stim

stim jobbar huvudsakligen med att skydda upphovsmännens ekonomiska rättigheter och det finns i princip inget negativt med att vara med i stim

förutom att det blir lite extra jobb för att allt ska gå rätt till

för att sälja musik online krävs ju avtal med stim och om man vill sälja sin egen musik på egen sida eller lägga upp musik för lyssning krävs tillstånd

för små artister så är ju även livespelningar viktiga och om man spelar mycket live så får man en del pengar men detta måste man ju meddela själv

stim är ju inte så trångsynta som man tror heller då de verkar tyst tillåta att deras medlemmar kan lägga upp låtar på myspace och youtube utan att de betalar ersättning

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med STIM är att alla websiter som man lägger upp sin musik på (med undantag från sin egen hemsida), måste ha ramavtal med STIM eller motsvarande organisation i landet där websiten finns. Många försäljningssiter saknar sådana avtal, så det är därför STIM ses som ett problem när det gäller digital distribution. Man bryter ju mot deras regler om man lägger upp sitt material på siter som saknar ramavtal - och siten riskerar att få påföljder för att de har en STIM-anslutens musik uppe utan att ha ramavtal.

Så är det formellt sett. Om det fungerar annorlunda i praktiken, är kanske en annan sak, men om man vill följa alla regler, så kan man alltså inte lägga ut sin musik var som helst om man är medlem i STIM.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är med i stim och ligger även på cdbaby och det är ju inget problem

har också svårt att tro att det skulle vara något problem hos de andra etablerade distributionskanalern

jag tycker det är konstigt att så många är kritiska till stim

stim jobbar huvudsakligen med att skydda upphovsmännens ekonomiska rättigheter och det finns i princip inget negativt med att vara med i stim

förutom att det blir lite extra jobb för att allt ska gå rätt till

för att sälja musik online krävs ju avtal med stim och om man vill sälja sin egen musik på egen sida eller lägga upp musik för lyssning krävs tillstånd

för små artister så är ju även livespelningar viktiga och om man spelar mycket live så får man en del pengar men detta måste man ju meddela själv

stim är ju inte så trångsynta som man tror heller då de verkar tyst tillåta att deras medlemmar kan lägga upp låtar på myspace och youtube utan att de betalar ersättning

Jag vet inte om kritiska är rätt ord men låt gå för det då.

STIM gör ett förhållandevis bra jobb om man jämför med deras internationella motsvarigheter.

Sen är det ju så att en massa nya (bra eller dåliga) onlinesiter för musik inte tillåter artister som är medlemmar i ett 'collection societey' såsom STIM att ladda upp sin musik.

Det i sin tur är ju inte STIMs fel utan dessa siter som i vanlig ordning försöker tjäna pengar på indie-artister som är ett lovligt byte på nätet.

STIM har ju egentligen inget att vinna på att vara trångsynta, samtidigt så är avtal och lagtexter sällan skrivna för att vara 'gråzoner' - tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju inte bara online digitala tjänstesiter detta problem gäller...

Det finns ju radiostationer (som inte kan nås via Internet), vanliga radiokanaler alltså, som endast spelar icke STIM-ansluten musik. Sedan finns det ju t.o.m. tv-kanaler som gjort fel och spelat STIM-anslutna plattor och fått lägga ned verksamheten då de ej betalat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta ordval.

Har du eller har du inte inväntat tillstånd från STIM först?

nej jag har inte sökt tillstånd att få lägga ut musik på myspace

skulle vara lite intressant vad de svarar men enligt deras regler är det ju inte tillåtet

alla riktigt stora artister ligger också där och stim bryr sig ännu inte öppet

det är ju upphovsmännen själva som lägger upp sitt material och därför bråkar nog inte stim

däremot försvinner ju material när upphovsmännen själva anmäler eget material som det inte själva lagt upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju inte bara online digitala tjänstesiter detta problem gäller...

Det finns ju radiostationer (som inte kan nås via Internet), vanliga radiokanaler alltså, som endast spelar icke STIM-ansluten musik. Sedan finns det ju t.o.m. tv-kanaler som gjort fel och spelat STIM-anslutna plattor och fått lägga ned verksamheten då de ej betalat.

Mjo fast det är ju inget annat än jäkligt klantigt och det hör inte riktigt till ämnet här som är digital distribution.

Jag är av den bestämda åsikten att man har rätt att försöka tjäna en slant på sitt slit med musiken oavsett stil.

Det som gör detta till en större utmaning än vad det borde vara är att markaden och lagarna skrivs om i realtid medan artister som idag vill nå ut måste försöka förstå och jonglera med dessa regelverk.

Jag menar att vore det bara så enkelt om det hängde på lyssnarna så vore ju allting frid och fröjd, den domen är ju lät att få. Men att lyssnarna är nu ett större problem än tidigare (trots att det samtidigt är mycket lättare) eftersom kanalerna har ändrats så markant med Internet och det är här som det blir jäkligt knepigt med distributionen och regelverket. STIM eller inte? Digitalt eller fysiskt medium? Vill man finnas på sajter som livnär sig på att förminska möjligheterna för nya och erkända artister att tjäna en välförtjänst slant på sitt arbete? Vill man gå den traditionella vägen och i så fall, vilken är den numera?

Var som test inne på RecordUnion igår och registrerade mig, när man ska godkänna avtalet så får jag upp en ruta som kanske är 4 x 6 cm på min 22" skärm, som innehåller 10 st A4 sidor med villkor.

Ett lysande exempel på hur det inte ska gå till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inget tillstånd av Stim för att sälja sin musik. Det är upp till den som publicerar / säljer / använder musiken att betala avgifter och det ankommer inte på dig som upphovsman att kontrollera detta, även om du såklart (i det långa loppet) tjänar på att se till att dom som använder din musik betalar för det.

När det gäller Myspace och utländska streaming- eller betalsajter betalar dom sitt lands PRO (Music Publishing and Performing Rights Organisations, i Sverige har vi Stim) som skyfflar pengarna vidare till Stim.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inget tillstånd av Stim för att sälja sin musik. Det är upp till den som publicerar / säljer / använder musiken att betala avgifter och det ankommer inte på dig som upphovsman att kontrollera detta, även om du såklart (i det långa loppet) tjänar på att se till att dom som använder din musik betalar för det.

När det gäller Myspace och utländska streaming- eller betalsajter betalar dom sitt lands PRO (Music Publishing and Performing Rights Organisations, i Sverige har vi Stim) som skyfflar pengarna vidare till Stim.

som flera redan sagt så krävs det tillstånd att sälja stimmad musik

men man behöver ju själv inte bry sig om detta då siten man säljer genom ska ha avtal

däremot måste man själv kolla om de gör det!

man kan inte sälja egen stimmad musik från egen hemsida utan att själv teckna avtal med stim precis som du inte få lägga upp egen musik ens för demolyssning från egen hemsida utan tillstånd

myspace och youtube har vad jag vet ännu inget fungerande avtal med stim eller annan organisation:

//forum.studio.se/lofiversion/index.php/t39845.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...