Jump to content
  • The Music Analytics Platform Soundcharts Launching in Scandinavia


    Soundcharts now launches in Scandinavia with the implementation of a Customer Success and Sales Team to help fuel the users' growth in the region. The leading platform, that aggregates airplay, audience and streaming data covering over 3M artists expands towards music professionals in Denmark, Sweden, Norway, and Finland.

    For any music business professional, data analysis has proven a must-have for sustainable decision making. Until now there has not been a proven system that works across labels and for all artists over the globe, regardless of size or reputation, which also gives great opportunities to catch what is coming. Soundcharts aims to offer that, with its' all-in-one global solution.

    Soundcharts.thumb.jpg.22638bdf1df5b4c310aaa4260dfbf0a6.jpg

    "After my ten years with Universal France I saw a clear gap in the market for just what I wanted to provide” says David Weiszfeld, founder of Soundcharts. “For us now approaching Scandinavia is an important step. No region has proven stronger capabilities regarding commercial and creative success over the years, so we wanted to have all things in place before making this move. We can now provide a Sales and Support Team that holds the quality we want to stand for, in all aspects of our service."
     

    About Soundcharts

    Launched in 2016, Soundcharts is the leading global market intelligence platform for the Music Industry. Soundcharts is a music analytics platform providing global, real-time insights on artists’ performance and market trends; monitoring data at scale on radio airplay, digital music services, key social media, and media mentions.

    Soundcharts is the only platform to track digital platforms and airplay globally in real-time, providing unique 360° insights on any artist. The company monitors 1,800+ radios in 69 countries, 9,000+ charts, +2.5M playlists, +3M artists and millions of websites covering more than three years of history.

    https://soundcharts.com/scandinavia
     
    For more information, please contact:

    Urban Kindhult
    urban@soundcharts.com
    +46 730 42 42 11


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Johan Strandell
      Det är svårt att förneka attraktionen i att stå på scen inför en publik, oavsett om det handlar om rockposer, explosioner och eld på en gigantisk arena, eller inlör en svettig publik klockan tre på natten på en undergroundklubb, eller bara att få höra sin musik spelas i radio, tv eller på film. Men steget dit från sovrumsstudion, studieförbundets replokal eller garaget kan verka stort.
      En kliché i film och tv är bandet eller artisten som upptäcks av en slump av en förbipasserade A&R-person eller som gör ett genialt framträdande vid rätt tid och på rätt plats. Det finns ett visst mått av sanning i detta. Susan Boyle slog igenom från ingenting i Britain’s got talent, men att vänta på den musikaliska motsvarigheten till ett blixtnedslag är kanske inte så effektivt.

      Susan Boyle i "Britain´s got talent"
      Därför kommer den här artikelserien i första hand fokusera på saker du kan göra själv – få in musik på Spotify, sprida den på sociala medier, paketera den för försäljning och liknande, eftersom du som musiker har större möjligheter att påverka och dessutom kan göra allt på egen hand.
      Spotify – den vanligaste kanalen för spridning av musik idag
      Så hur gör du för att nå ut? Två grundläggande saker att fundera på är vad ditt mål är, och att göra upp en plan för hur du når dem. Vi tar dem i ordning.
       
      Hitta målet med att nå ut
      Att nå ut kan innebära väldigt olika saker. Beroende på om ditt mål är att få din musik spridd, att själv synas, att tjäna pengar eller något annat så finns det väldigt olika vägar att gå. Första steget är därför att tänka igenom vad du vill uppnå – den klassiska band-som-ger-ut-album-och-turnerar-modellen är inte enda vägen att gå.
      Svenska låtskrivare har ockuperat topplistorna de senaste decennierna, och isländska Hildur Guðnadóttir har nått en stor publik genom sina soundtrack till Chernobyl och Joker utan att för den delen vara särskilt känd som musiker. Ett ännu extremare exempel är den finske ingenjören bakom Nokias ringsignal.


      Hildur Guðnadóttir som nått en stor publik genom sina soundtrack till tv-serien Chernobyl (2019) och filmen Joker (2019). Foto Hildur: Antje Taiga Jandrig. Foto Joker: Pressbild.
      Ett sätt att strukturera detta är att bryta ner ”att nå ut” i olika dimensioner:
      Nå många lyssnare Bli känd som artist Tjäna pengar Synas i media Spela live Just för att de här sakerna ibland inte går hand i hand gör att det finns skäl att fundera igenom vad du vill uppnå. Idag är det närmast trivialt enkelt att lägga upp musik på Youtube, men det är inte nödvändigtvis något som leder till några pengar, ifall det är målet.
      Vill du nå ut till så många som möjligt kan det i sin tur vara värt att fundera på vad du är beredd att offra: vill du byta genre eller stil till något mer lättillgängligt? Det finns bevisligen lyssnare för väldigt smal musik, oavsett om vi pratar om Huun-Huur-Tus mongoliska strupsång eller Bohren & der Club of Gores doomjazz, men Avicii har onekligen en större lyssnarkrets.
      Eller för att knyta an till exemplen ovan: vill du få in din musik i film eller tv krävs det en annan plan än om du vill synas live.
      Allt detta blir ännu viktigare om ni är flera personer: är ni inte överens om vad ni vill uppnå blir det lätt konflikter. Självklart kan de här sakerna också hänga ihop. Ett par miljoner spelningar på Spotify går att omsätta i pengar, spelningar och uppmärksamhet, men har du nått dit behöver du rimligen inte den här guiden.
      Gör en plan för att nå ut
      När du har bestämt dig för vad du vill uppnå är nästa steg att göra en plan. Här skulle det gå att skriva en smärre bok eftersom projektplanering är ett stort område. En metod som blivit populär i Silicon Valley heter OKR – ”Objectives and key results”. I korthet går det ut på att sätta upp mål (objective) och utifrån dem skapa nyckelresultat.
      Populära metoden för projektplanering: OKR – ”Objectives and key results”
      Nu skiljer sig IT-startups från musikalisk verksamhet på ganska fundamentala sätt (även om Facebooks motto ”Move fast and break things” också gäller för scenshower för många rockband). Men att jobba baklänges från målen kan vara ett effektivt sätt att prioritera och strukturera. Speciellt när du kombinerar det med delmål.
      Till exempel, om du vill komma ut och spela live när den här eländiga coronapandemin har dragit förbi, blir ett mål att göra det enkelt för bandbokare att höra hur du/ni låter.
      Så här kan det se ut om vi bryter ner det till delmål:
      Ta fram en lista på festivaler och klubbar du vill spela på Kontakta bokare, festivaler och klubbar Lägg upp minst två låtar på Soundcloud för att bokare ska kunna höra hör du låter Spela in och polera två låtar Gör en video och lägg upp en låt på Youtube Skriv en kort beskrivning av bandet och lägg upp på Soundcloud och Youtube  
      Soundcloud och Youtube
      Utskrivet på det här sättet låter de här punkterna självklara, men att jobba på det här sättet kan vara ett sätt att skapa fokus och inte glömma något viktigt längs vägen. Det kommer antagligen inte leda till något om du kontaktar en bokare utan att de har något att lyssna på. Och ett tydligt mål gör det enklare att inte fastna i detaljer: typsnittet på skivomslaget är kanske inte det mest avgörande för en bokare. Istället bör du förmodligen lägga mer tid på att förmedla att ni är en bra liveakt.
      Här kommer de större målen in. Om du inte kan komma på hur något leder dig till det övergripande målet är det förmodligen bättre att göra på något annat sätt. Konstnären Darius Kazemi har jämfört konstnärlig verksamhet med ett lotteri, och det är värt att skjuta brett och vara beredd att ändra sin plan om man märker att något annat fungerar bättre.
      Om serien
      Den här inledande artikeln har beskrivit hur du kan tänka generellt och hur du kan planera. I kommande artiklar kommer det komma mer konkreta tips om kanaler att synas i, hur du sprider din musik och vilka tjänster du kan använda för att få betalt för din musik.
    • By Johan Strandell
      Övriga delar i serien:
      Del 1 – Planera och sätt mål
      På Beatles tid var allt så enkelt: skriv en låt som innehåller ordet ”Love”, se till att alla bandmedlemmar har samma frisyr, gör ett TV-framträdande inför skrikande fans och se till att albumet finns i skivaffären. Sen var du klar. Idag är det både mycket enklare och mycket svårare. Det är mycket enklare att nå ut eftersom du enkelt och ofta kostnadsfritt kan nå en publik från hela världen. Men det är också mycket svårare eftersom du numera konkurrerar med alla andra musiker i hela världen, inklusive spektakel som konserter i Fortnite. Och för ögonblicket, hemmasändningar med Rolling Stones som i The Rolling Stones perform "You Can't Always Get What You Want" | | One World: Together At Home, klassisk musik, som till exempel Dvorák & Farrenc med Kungliga Filharmonikerna symfoniorkestrar och många fler som exempelvis Lady Gaga – Lady Gaga performs "Smile" | One World: Together At Home.
      Det är också omöjligt att finnas på alla platser där det går att att publicera musik. Särskilt om du också ska ha tid att skriva och producera musik och inte har lust eller råd att anställa ett specialistteam inom sociala medier.
      I den här artikeln kommer jag främst ta upp platser där du själv kan lägga upp musik utan mellanhänder, lösningar där du sitter i förarhytten. En väl vald placering i populära TV-serien Stranger Things på Netflix är onekligen ett effektivt sätt att nå ut, men det är inte något du själv kan påverka särskilt mycket.
      Saker att tänka på
      En bra startpunkt är att fundera på vad du vill uppnå och hur olika kanaler passar dina mål. Som hjälp på vägen kan du fundera över de här faktorerna:
      Hur stor publik du kan nå Presentation av dig som artist eller er som grupp Din koppling till lyssnarna Om innehållet går att dela på andra sajter Om det går att begränsa tillgång Vem styr innehållet Kostnad Hur permanent kanalen är Varför är det här relevant? Det typiska fallet är att du vill nå så många lyssnare som möjligt. Då är det rätt uppenbart att du bör välja en kanal som har stor publik, där kanalen är enkel att nå för publiken och där det är både möjligt och enkelt att dela. Om du istället vill premiera dina fans behöver du kunna styra vem som kommer åt innehållet, och gärna ha en kommunikationskanal direkt till dem. Ett tredje, inte särskilt ovanligt fall är att du vill sprida din musik inför ett släpp eller en spelning, och då vill du förmodligen ha musik i ett format som går att bädda in. Exempelvis på konsertarrangörens hemsida eller i sociala medier.
      Titta också på hur mycket du kan styra över presentationen. En artistkanal på Youtube är till exempel praktisk för lyssnare eftersom alla fungerar på samma sätt, men för dig som musiker betyder det att kattvideor, rekommenderade videor och allt annat Youtube vill föreslå bara är ett klick bort, medan en egen hemsida är något du helt styr över men som saknar den gigantiska publiken som Youtube har. Du måste helt enkelt göra en avvägning vad som är viktigt för dig. Inget, utom möjligen tidsåtgång och kostnad, stoppar dig från att ha båda sakerna.
      Att bedöma de här olika faktorerna är självklart väldigt subjektivt och jag har inte gjort något försök till detta. Det är upp till dig att avgöra vad du anser är viktigast. Om du gjorde en plan utifrån den första delen i den här artikelserien så kan du nu fundera på hur väl de olika kanalerna stämmer överens med dina mål och delmål.
      Olika kanaler skiljer sig åt men jag kommer dela upp dem i tre kategorier:
      Sociala medier Musiksajter Gör-det-själv Eftersom de flesta av de här lösningarna borde vara välbekanta kommer fokus vara på vad som skiljer dem åt och vilka specifika saker du bör tänka på.
      Sociala medier
      Sociala medier är nästan ofrånkomligt om du vill nå en större publik. Du behöver förmodligen ha en närvaro på åtminstone någon av plattformarna. Däremot varken vill eller kan du ha musik permanent där, eftersom de sociala mediernas idé är att fokusera en ström av inlägg till rätt individer och att skapa sociala interaktioner. Om du är ute efter att nå dina lyssnare är detta så klart perfekt, men det är mindre bra om du vill skapa något mer permanent. Mitt förslag är att du använder de plattformar du är aktiv på och bekväm med, men med ett undantag. Tiktok är en het plattform där musiker kan ha miljoner följare, men om du inte vänder dig till tonåringar så är det förmodligen inte kanalen för dig.
      Facebook
      Det spelar ingen roll om du är Shakira eller ett Oranssi Pazuzu – ett psykedeliskt finskt black metal-band. Båda finns självklart på Facebook. Du vill förmodligen också finnas där om du inte har ett extremt starkt motstånd mot Facebook. Det går att ladda upp musik genom att ladda upp videor, men det fungerar bäst för "teasers" och andra kortare inlägg.
      Länk: https://www.facebook.com

      Facebook: Musiker/band
      Instagram
      Samma sak som för Facebook gäller för Instagram, men eftersom det är mer visuellt orienterat och ännu mer oåtkomligt för den som inte är inloggad så är det än mer en kanal för promotion snarare än ett ställe att placera din musik. Du behöver också ha en hög tolerans för hashtags.
      Länk: https://www.instagram.com/

      Instagram
      Twitter
      Om vi fortsätter på spåret med liknelser så är Twitter som Instagram, fast för journalister, politiskt intresserade och annat blandat folk. Även Twitter är en kanal som är bäst för promotion.
      Länk: https://twitter.com/

      Twitter: Oranssi Pazuzu
      Youtube
      Gorillan i rummet är Youtube. Även om fokus ursprungligen var video har Google satsat på att göra Youtube till en musiksajt. Där trängs storbolag som Vevo, enskilda artister och alla andra, komplett med uppladdningar och ibland med tveksam upphovsrättslig status. Även den som inte själv lägger upp sin musik kan ofta räkna med att någon annan gör det om det är något så när populärt.

      Youtube: Vevo
      Youtube har många fördelar för dig som musiker: det är kostnadsfritt, spellistor kan användas för att organisera musik, videor går att bädda in på andra sajter och det är låg tröskel för lyssnarna.  Youtube är också generösa med utrymmet. Allt som krävs för att ladda upp ditt 45 minuter långa krautrockepos är att verifiera ditt konto hos Google med ett sms.
      Sedan finns också de sociala funktionerna på gott och ont: kommentarer, delningar, gilla-knappar, följare och allt annat.
      Allt detta gör att Youtube är en av de bättre platserna att ha din musik. De har också skapat en rad tjänster för musiker som Youtube for Artists, med livestreaming, analysverktyg, och har du en label eller ligger på ett storbolag finns det ännu fler funktioner.
      Länk:  https://www.youtube.com/

      Youtube for Artists
      Vimeo
      Strikt sett är Vimeo inte ett socialt nätverk, men det är det stora alternativet till Youtube för videor. Vimeo har många liknande funktioner som inbäddning av videor, spellistor, kommentarer och så vidare, men har en mer sober framtoning. De har också ett större fokus på kreatörer med funktioner för tillgångsstyrning och för att sälja videor.
      Vimeo har ingen reklam, utan bekostar verksamheten genom att ta betalt av de som laddar upp videos. Det finns gratiskonton, men de är begränsade, och vill man till exempel ha tillgång till funktioner som liveströmning så krävs ett betalkonto.
      Länk: https://vimeo.com/
      Vimeo
      Musiksajter
      Det finns en uppsättning tjänster som är direkt riktade till musiker. Du kan ofta styra mer av utseende och tillgång på de här tjänsterna, men de tar i regel betalt för mer avancerade funktioner.
      Soundcloud
      Om Youtube är den självklara platsen för video så är Soundcloud motsvarigheten för musik, till den grad att ”Soundcloud rap” har blivit ett begrepp och många svenska hiphop-akter har vuxit sig stora genom Soundcloud.
      Frågan är inte om Soundcloud är en plattform för dig som musiker, utan snarare om det är värt för dig att betala för ett konto eller ej. Soundclouds Pro-variant har en lång rad funktioner, men kostar relativt mycket per månad.
      Länk: https://soundcloud.com

      Soundcloud
      Bandcamp
      I första hand är Bandcamp en plattform för att sälja musik, men kan också användas som ett ställe att ha din musik mer permanent. Bandcamp är orienterat mot försäljning av musik och visar som standard ett meddelande om att betala för musiken efter ett par spelningar, men gränsen för detta kan höjas eller slås av om du önskar.
      Bandcamp
      Detta gör att Bandcamp inte är ett lika friktionsfritt alternativ, men vill du ta betalt för din musik är det ett bra alternativ (mer om att ta betalt för din musik kommer i en framtida del i den här artikelserien).
      Bandcamp har också funktioner för privata spår, nedladdningskoder, spelare som går att bädda in på andra sajter och en hel del annat, så om du inte redan är bekant är det värt en titt.
      Länk: https://bandcamp.com/
      Spotify/Apple Music/Google Play
      Att ha musik på de stora musiksajterna är ett uppenbart sätt att nå ut. Till skillnad från de andra sajterna i den här listan kan du dock inte ladda upp din egen musik hur som helst, utan det krävs att du går via en distributör, om du inte är signad till ett skivbolag. Listan på distributörer är lång: CD baby, Distrokid, Ditto, Record union, Tunecore och många fler. De  fungerar alla på ungefär samma sätt: du laddar upp din musik, betalar dem, antingen direkt eller genom procent på royalties, och de sköter resten av arbetet med att få in musiken på alla de olika tjänsterna.
      Både Apple och Spotify har ytterligare funktioner för artister genom Apple Music for artists och Spotify for artists, och eftersom Youtube och Google Play lever i någon slags samboförhållande heter motsvarigheten där Youtube for artists.
      Att finnas på de här tjänsterna gör också att du kan få betalt för din musik. Mer exakt om hur det fungerar kommer i en senare del i artikelserien.

      Spotify: Oranssi Pazuzu
      Reverbnation
      Egentligen kan Reverbnation placeras in i flera kategorier: du kan ladda upp din musik där och sälja den, det är en fansajt, en samling verktyg för marknadsföring och sköter dessutom distribution om så önskas – det är en komplett allt-i-ett-lösning eller en schweizisk armékniv, beroende på hur man väljer att se det. Allt detta gör att Reverbnation är en relativt dyr lösning om du bara är ute efter ett sätt att få in din musik på andra ställen, men kan vara värt en titt om du också är ute efter deras andra delar.
      Länk: https://www.reverbnation.com/

      Reverbnation
      Mixcloud
      Mixcloud är en udda fågel i sammanhanget. Det är en sajt för att ladda upp livespelningar, mixar och liveströmmar, och få betalt för det (samt ersätta upphovsmännen). En relativt stor del är kontakten med fans och material för dem, som exklusiva spår, spelningar och liknande. Om du är en DJ eller spelar mycket live kan Mixcloud vara något att titta närmare på.
      Länk: https://www.mixcloud.com/

      Mixcloud
      Gör-det-själv
      Om du är typen som trycker egna fanzine eller gillar handkopierade kassettsläpp så är detta det som kommer närmast. Istället för att behöva betala ett abonnemang varje månad till en sajt eller leva med risken att en annonsfinansierad plattform helt plötsligt ändrar sin algoritm kan du sätta upp en egen lösning där du själv styr.
      Fördelen är att du kan få full kontroll, men det riskerar också att bli ett tekniskt slukhål ifall du inte redan är bekväm med HTML, CSS och annat som hör till modern webbutveckling.
      Webbhotell
      Göra-majonnäsen-själv-lösningen är att skaffa sig en egen domän (som studio.se, google.com eller thiscatdoesnotexist.com) och sätta upp en hemsida där. De flesta webbhotell säljer också domäner.
      Du vill ha ett webbhotell som också erbjuder Wordpress – det är mjukvaran som körs på en betydlig andel av alla sajter. Det finns ett otal färdiga teman till Wordpress och en uppsjö plugins med allt från bildgallerier till ehandelslösningar. Detta gör att du till exempel kan sälja egen merchandise, ha ett kontaktformulär, hantera en epostlista för fans och så vidare.
      Du kan också styra helt över musiken som du lägger upp på servern, där den enda begränsningen är hur stort lagringsutrymme du betalar för.
      På motsvarande sätt bestämmer du helt över design och funktioner: andra lösningar tillåter oftast viss anpassning, men speciellt de stora sajterna har rätt snäva ramar.
      Wordpress.com
      Wordpress finns också som paketlösning, där du får installation och drift skött av bolaget som ligger bakom mjukvaran. Det är mer begränsat än en Wordpress-installation på ett webbhotell, men du slipper mycket av den tekniska huvudvärken. Det är dock lite dyrare än att snickra ihop något eget.
      Länk: https://sv.wordpress.com/

      Hemsida gjord i Wordpress: Oranssi Pazuzu
      Squarespace
      Ytterligare ett steg från att göra allt själv är att välja något som Squarespace – de sköter allt som har med servrar, drift och annat att göra, och de har mallar som är specialgjorda för musiker, med turnésidor och musikspelare. Squarespace tar dock bra betalt för allt detta.
      Länk: https://www.squarespace.com/

      Squarespace-mallar

      Squarespace artistsida

      Sammanfattning
      Den här listan kanske kändes utmattande lång, men den visar också på alla olika sätt du har till ditt förfogande för att nå ut, och det har aldrig funnits fler verktyg för dig som musiker. Praktiskt sett är det smartast att välja ett par olika alternativ som kompletterar varandra, och sedan utöka med fler när det blir aktuellt. Vill du till exempel bara få ut din musik kommer du långt med till exempel Soundcloud eller Youtube.
      Men det finns också en poäng med att finnas på flera platser: plattformarna med störst publik, som Youtube och Facebook, har inte musiker som sin huvudsakliga målgrupp, och de kan och har ändrat villkoren utan större förvarning, och för den som förlitat sig på en enda kanal kan då hamna i en svår situation.
      Detta gör att jag personligen tycker att det är värt att välja plattformar som är mer direkt inriktade mot musiker, som Bandcamp eller Soundcloud. CDM:s Peter Kirn har skrivit en guide om varför han tycker musiker ska välja just Bandcamp, som är väl värd att läsa, och som dessutom innehåller en rad praktiska tips.
    • By Jon Rinneby
      Vi lever i en tid där planeten snurrar på tok för fort och där engagemanget hos gemene lyssnare gällande ny musik varar högst några få sekunder. I bästa fall. Inte minst tack vare alla streaming-tjänster och det konstanta flödet på sociala medier.
      Vårt digitala tålamod har med andra ord aldrig varit lägre och mer otåligt än det är i dag. Det tar inte särskilt lång tid mellan det att vi trycker på playknappen, tills dess att vi bildat oss en uppfattning om det är värt att lyssna vidare eller inte. Med detta som utgångspunkt gäller det därför att hitta små knep för att väcka intresset hos lyssnaren och sedan behålla detta. Lättare sagt än gjort, eller?
      1. Sätt stämningen
      Precis som i filmens, bokens eller poesins värld handlar musik många gånger om att bygga upp scener och placera åskådaren, eller i detta fall åhöraren, i ett rum som det känns värt att stanna kvar i. Ett rum som väcker nyfikenhet och en längtan efter mer. Där tankar som: ”Vad händer sen?” eller ”Vad hände egentligen nu?” växer fram.
      Att börja en låt med förinspelade ambienta ljud (eller varför inte ljudet av något du själv spelat in) är ofta en god idé. Utomhusmiljöer, en knarrade stol, en dörr som smälls igen, en sprakande sladd, brus, eller vad som helt egentligen, väcker garanterat lyssnarens intresse. Ju mer diffust, desto bättre i många fall. Lite som inledningen till en riktig bra roman, som du bara måste läsa vidare. Om du satsar på kommersiell musik kan ungefär 10-15 sekunders ambient-intro vara lagom, men detta är naturligtvis bara ett riktmärke.
      2. Luras
      Med anledning av ovanstående tar många låtar tar sin början med ett konstigt ljud, som kan kännas mer eller mindre befogat. Kanske har du samplat en liten bit av låten, som du sedan klippt sönder och gjort något nytt av? Här gäller det dock att passa sig så att det inte blir för plojigt och konstlat. Konstnärskap är en knivskarp balansgång – inget nytt under solen här. Det gäller därför att få introt att kännas som en del av helheten, som en del av musiken, samtidigt som det sticker ut och får lyssnaren att reagera. Tänk bara på att inte slänga på vad som helst, bara för att du kan, det slår sällan särskilt väl ut. Men å andra sidan, vem är jag att bestämma det?
      3. En tidig refräng
      Det är ofta refrängen som sätter sig hos lyssnaren, själva hooken. Så varför vänta med denna om du vill locka och charmera dina potentiella fans? Vissa låtar börjar med refrängen, vilket mycket väl kan vara en god strategi, beroende på vad du vill uppnå. Kanske en avskalad sådan, eller en extremt maffig? Andra låtar börjar med en smygande vers, med väldigt få instrument, som snabbt går över till första refrängen, likt en käftsmäll. Något som också kan vara väldigt effektivt.
      4. Bort med sången
      I dagens musik ligger mycket fokus på leadsången och framför allt refrängerna, som ofta är fyllda av körer och effekter. I alla fall om vi talar om ”modern” musik. Inget fel i detta, men det finns andra vägar att gå. Lyssnaren kan garanterat även vinnas över genom en smittande instrumentalslinga, med samma melodi som den återkommande leadsången. En tjusig gitarr, synth eller ett trumbeat räcker många gånger långt. Något lyssnaren kan nynna till och förhoppningsvis även stampa takten till. Ett tydligt exempel är Daft Punk som är mästare på att använda sig av just detta fenomen. Men det finns så klart oräkneliga andra exempel.
      5. Mindre är mer
      Det slitna uttrycket som tål att upprepas gång på gång. För ibland är det precis mindre vi behöver för att attrahera lyssnaren och vår omvärld. En nära viskande sång ackompanjerat av ett avlägset piano. Ett ensamt klockspel till rasslande löv eller varför inte en tramporgel som knarrar ensamt från hörnet i en kyrka? Återigen, det handlar om att sätta en stämning, något som får lyssnaren att haja till och stanna upp. Vare sig det handlar om stort eller smått. Det handlar om att få musiken att kännas unik, men framför allt genuin. Först då kan du beröra, inte bara lyssnaren, utan även dig själv. Vilket är nog så viktigt.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By Jon Rinneby
      1. Ladda alltid upp din musik i samma upplösning som du spelat in, mixat och mastrat. Gärna 24-bitars upplösning i 44.1kHz wav/aiff eller högre. Värt att tänka på är att vissa digitala distributörer, som exempelvis Recordunion, kräver 16-bitarsfiler och då är det bara att bita i det sura äpplet. Visst, i praktiken gör detta väldigt liten skillnad rent ljudmässigt. Men vad vi om 10 år när utvecklingen gått framåt? Kanske kommer just 24-bitarsfiler låta avsevärt mycket bättre? Tveksamt, men ändå värt en tanke. Det ska dock understrykas att det inte lönar sig att uppsampla sina låtar från tex 24/44 till 24/96, detta måste ske redan i inspelnings- och mixningsstadiet för att ge resultat.
      2. Håll koll på limitern om du mastrar, eller om du låter någon annan mastra. Du vill absolut inte att dina låtar ska peaka över -1dB (0dB är max i den digitala världen, sen går det på rött i ditt inspelningsprogram) när de omvandlas till ljudförstörande format såsom mp3, AAC eller iTunes m4a. Detta för att undvika så kallade inter-sample peaks och clipping, vilket ofta leder till distorsion, speciellt på Soundcloud, som fortfarande använder sig av 128kbs mp3. En mp3:a på 320kbs klarar sig visserligen ofta med en output på -0.5dB. Men jag råder dig ändå att ta det säkra före det osäkra: Limiterns tak på -1dB, sen är det bara att tuta och köra.
      3. Tänk på volymen! Om du pressar din låt för hårt så kommer den faktiskt låta svagare när den väl laddas upp till Spotify, iTunes och Youtube. Jag hänvisar därför till följande artikel i ämnet: Hur volymstark ska din mix vara 2020?
      Ok, du har koll på ovanstående, finns det något du kan göra? Absolut. Följande punkter är inga krav, men kan garanterat hjälpa dig till mer välljudande digitala mixar.
      1. Spela in så rent du kan och undvik brus, jordbrum och andra missljud i den mån det går. Detta för att encodern, som omvandlar din högupplösta mix till ett ljudförstörande format när den laddas upp, ska slippa jobba i onödan. Tänk på kontrasterna, blanda rena ljud med färgade texturer och slutresultatet kommer garanterat låta bättre, inte bara digitalt.
      2. Undvik överdriven kompression på hela mixen. Sträva alltid efter en dynamisk slutmix och låt musiken andas. Självklart kräver vissa låtar mer kompression än andra, men poängen är att ju mer ihoptryckt din mix är desto sämre kommer den förmodligen låta digitalt. Speciellt när låten omvandlas till 128kbs som i dagsläget används på Soundcloud och Bandcamp.
      3. Undvik överdriven användning av saturation, eller bandmättnad, som det lite konstigt heter på svenska. Det vill säga den effekt som uppstår när du styr över dina analoga pluggar. Det kan exempelvis röra sig om mixerbordsemuleringar, rullbandspluggar, färgade equalizers eller kompressorer. Självklart ska du använda dessa effekter om låten eller soundet kräver det, det är lite hela poängen med pluggarna! Men tänk återigen på kontrasterna. För mycket av det goda blir väldigt sällan gott, speciellt inte när musiken laddas upp digitalt och omvandlas till mp3, AAC eller Apples Lossless-kodare.
      BONUSTIPS: Om du mastrar ett helt album så är det den starkaste låten som kommer sätta volymstandard för resten av låtarna när du laddar upp.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Nyhetsroboten
      Belgium. April 8th 2020 – AUDAC is excited to announce a partnership with the German audio brand Sennheiser, as the new exclusive distributor of their innovative audio solutions in the Indian market. Sennheiser will manage the sales, distribution and service of the complete AUDAC product line in India where they are headquartered in Gurugram and Branches in Mumbai and Bangalore.
      The Sennheiser team in India provides a large range of audio equipment from multiple audio brands which now will be supported by the experience and products of AUDAC. The company has a rich experience since 2007 and developed a team of 77 reliable employees. AUDAC is announcing to be an addition to the distributor's existing product range.
      ‘This is an exciting partnership for us and will further help us to strengthen our distribution network. At Sennheiser, we believe in providing the best offerings to all our customers. Collaborating with AUDAC provides us with the platform to share our passion for innovative audio solutions with like-minded companies. Sennheiser has one of the largest sales, service and support operations in India and this new partnership will further strengthen the relationship with our customers. We look forward to a strong and long-lasting partnership with them.”- Vipin Pungalia, Director- Professional Segment
      AUDAC’s international sales director, Mark Asselberghs, is equally excited about the new appointment. “Sennheiser is a well-established distributor who knows their market inside-out. They understand the importance of not just selling a product, but the added value of excellent service and technical assistance at every stage of the project. And that is exactly what AUDAC stands for.”
      Audac Website
      Sennheiser Website
  • Ämnen från forumet

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.