Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
metalheart

Ersättning från aggregator / STIM

Recommended Posts

Sorry, frågan har inget att göra med Cd/dvd-produktion, men någon bättre forumdel ("Utgivning"?) finns ej.

Har passivt sökt efter svar på denna fråga hos aggregatorer, STIM och här i forumet, utan resultat, vilket förvånar mig.

Om jag får upp min musik (allt komponerat och framfört av undertecknad) på olika streaming-tjänster med hjälp av en aggregator, så kommer jag få ersättning direkt från dem. Om jag har förstått det rätt så betalar Spotify även(?) ut ersättning till STIM. Om jag då är medlem i STIM, kommer jag då få pengar även från dem? Isf, varför? Är ersättningen från aggregatorn menat till artisten, och ersättning från STIM till kompositören? Spotify gör väl inte två utbetalningar, till olika håll? Vad händer om jag inte är medlem i STIM? Förlorar jag eventuell ersättning?

Annons

Ersättningen från STIM är alltid för att du är upphovsman. Och ja, viss ersättning från Spotify kommer du få via STIM.

Ersättningen direkt från Spotify ska du nog snarast betrakta som ersättning till den som ger ut musiken, för att om du t ex hade ett skivbolag, dela mellan dig och artisten.

• Gilla 1

Stim har ju mer hand om att ersättning kommer till dig ifall låten spelas på radio eller tv i Sverige och andra länder.

Men som sagt viss del från tex Spotify kommer också via Stim.

Dom låtar jag har på Spotify som alla är släppta via skivbolag har jag inte fått någon ersättning direkt från Spotify utan från Stim.

Tack för svaren.

Hur kommer SAMI in i bilden? Har förstått att SAMI är musikernas motsvarighet till STIM. Blir det isf utbetalningar från TRE hålll (aggregatorn, STIM och SAMI) ?

Jag vet att Spotify har komplicerade algoritmer för att beräkna ersättning till en artist, men på många ställen kan man läsa om ett estimerat snitt på ca 5öre/stream. Hur jämförs STIMs ersättning till kompositören med 5öre/stream? Högre, lägre ? Och från SAMI?

SAMI har inget upprättat avtal med Spotify, så där kommer du inte få några pengar, tyvärr.

Spotify betalar efter Pro Rata. dvs. att varje streams värde baseras på Spotifys totala intäkter under en period fördelat på mängden streams under samma period. Av dessa pengar behåller Spotify sedan 30 % för att driva sin verksamhet. 60% av dem pengarna går till fonogramproducenterna (i ditt fall aggregatorn) och de resterande 10% går till upphovsrättsliga intäkter (STIM).

• Gilla 1