Jump to content
Annons

Datorn stängs av vid ansträngning!


Lithium

Recommended Posts

När processorn (grafik kortet eller något annat) ansträngs tex vid spel eller film stängs datorn bara av. Jag antog först att det var processor fläkten som inte axelorerade i takt med att processorn blev varmare och således blev för varm och stängde av sig. Bytte därför ut den gamla fläkten men problemet kvarstår. Killen i dator affären sa att det även kunde vara något fel i BIOS som gör att fläkten inte fungerar som den skall, hur kollar man och rättar till det? Kan det vara något annat som gör att datorn krånglar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grafikkortsfläkten... Hade samma problem på ett gammalt grafikkort tills jag upptäckte att jag glömt koppla in den extra sladden som gav kräm till fläkten på kortet. Har du ingen fläkt på kortet kan du ta någon annan fläkt och smacka upp i datorn så att den blåser på kylflänsarna, se till att den ligger/sitter/står stadigt och fastspänd bara så att det inte sker någon onödig olycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket värmeledande pasta mellan CPU och kylare? Lägger man för tjockt lager så isolerar det i stället för att bara jämna ut alla mikroskopiska sprickor och andra ojämnheter...

Det kan förstås också vara något helt annat, som att mer RAM utnytjas i vissa lägen och du kommer upp på en adress där en modul är kass.

I BIOS brukar man kunna se hastigheten på fläktarna och tempen på olika mätpunkter, om man går in på Hardware monitoring eller liknande - men när datorn inte går för fullt, så brukar tempen gå ner relativt snabbt, så det är inte säkert att det säger så mycket att kolla där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grafikkortsfläkten... Hade samma problem på ett gammalt grafikkort tills jag upptäckte att jag glömt koppla in den extra sladden som gav kräm till fläkten på kortet. Har du ingen fläkt på kortet kan du ta någon annan fläkt och smacka upp i datorn så att den blåser på kylflänsarna, se till att den ligger/sitter/står stadigt och fastspänd bara så att det inte sker någon onödig olycka.

Har ingen fläkt på grafik kortet. Det borde ju inte behövas någon "extern" fläkt där heller. Har det fungerat innan borde det gå att få fungera igen. Något har blivit fel och det är det felet jag vill åtgärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket värmeledande pasta mellan CPU och kylare? Lägger man för tjockt lager så isolerar det i stället för att bara jämna ut alla mikroskopiska sprickor och andra ojämnheter...

Det kan förstås också vara något helt annat, som att mer RAM utnytjas i vissa lägen och du kommer upp på en adress där en modul är kass.

I BIOS brukar man kunna se hastigheten på fläktarna och tempen på olika mätpunkter, om man går in på Hardware monitoring eller liknande - men när datorn inte går för fullt, så brukar tempen gå ner relativt snabbt, så det är inte säkert att det säger så mycket att kolla där...

Det kan alltså vara för mycket kylpasta. Killen i dator butiken rekommenderade fem sex ris korn kylpasta och det var det jag använde när jag bytte fläkt och kylare. Är det för mycket tror du, kanske svårt att säga.

Finns det något sätt att kolla detta med att mer RAM skulle utnyttjas i vissa lägen, och hur åtgärdar man det i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan alltså vara för mycket kylpasta. Killen i dator butiken rekommenderade fem sex ris korn kylpasta och det var det jag använde när jag bytte fläkt och kylare. Är det för mycket tror du, kanske svårt att säga.

Det är svårt att säga. Det ska bara vara ett väldigt tunt lager. Sätt en klick i mitten av CPU:n och skrapa ut det som när du brer en macka och vill ha så tunt med smör som möjligt...

Finns det något sätt att kolla detta med att mer RAM skulle utnyttjas i vissa lägen, och hur åtgärdar man det i så fall?

Det finns ett program som heter memtest, som kan läggas in på ett USB-minne och kan bootas därifrån om BIOS tillåter boot från USB. HIttar du ett fel i RAM, så får du helt enkelt byta ut den minnesmodulen som är kass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min farsa hade liknande problem med sin gamla dator. Problemet blev bara värre med tiden. En reparatör menade att det var en kondensator på moderkortet som hade börjat läcka och när vi tittade in i datorn fanns där flera kondensatorer som hade börjat läcka. Farsan fick köpa ny dator. Du skriver inte om datorn är ny eller gammal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min farsa hade liknande problem med sin gamla dator. Problemet blev bara värre med tiden. En reparatör menade att det var en kondensator på moderkortet som hade börjat läcka och när vi tittade in i datorn fanns där flera kondensatorer som hade börjat läcka. Farsan fick köpa ny dator. Du skriver inte om datorn är ny eller gammal?

Jo den har väl några år på nacken, ca fem!

Hur ser man om en kondensator börjat läcka? Skulle det i så fall inte räcka med att byta ut moderkortet, processorn och minnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att säga. Det ska bara vara ett väldigt tunt lager. Sätt en klick i mitten av CPU:n och skrapa ut det som när du brer en macka och vill ha så tunt med smör som möjligt...

Det finns ett program som heter memtest, som kan läggas in på ett USB-minne och kan bootas därifrån om BIOS tillåter boot från USB. HIttar du ett fel i RAM, så får du helt enkelt byta ut den minnesmodulen som är kass.

Det kan mycket väl vara så att jag har för mycket kylpasta på CPU:n. I övrigt fungerar ju datorn bra. Skall försöka skrapa bort lite och se om det hjälper. Kan man köpa kylpasta separat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den har väl några år på nacken, ca fem!

Hur ser man om en kondensator börjat läcka? Skulle det i så fall inte räcka med att byta ut moderkortet, processorn och minnet?

Jo det skulle säkert funka, men det blir ju nästan lika dyrt som en ny dator, eller? (har inte så bra koll, sitter själv med en urgammal dator och väntar på att den ska ge upp... 😄 )

Man kan se på kondensatorn om det har kommit nåt vitt eller gult pulveraktigt ovanpå den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan man börjar laborera med mer eller mindre kylpasta, så kan det är idé att kolla tempen på grejerna med tex Speedfan.

Programmet är gjort för att styra fläkthastigheter, men kan vara lite bökigt att konfigurera till just detta. Dock är det ingen konst att dra igång Speedfan bara för att läsa av de temp som finns tillgängliga. Sedan har ju tillverkarna skapligt bra sidor (http://processorfinder.intel.com) där man ser vad just sin egen cpu tål i temp (thermal spec)

Annars lutar även jag åt konding på moderkort, gissningsvis. Det brukar synas att de svällt lite i storlek, toppen brikar bli lite bulig och sedan kokat ut lite vätska som torkat.

edit: glömde ett stycke i en mening...

Redigerat av dman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ in i Windows så att du får en blåskärm istället för direkt avstängning. (Jag kommer inte ihåg exakt var man gör det... men här står det: http://www.tunexp.com/tips/maintain_your_c...h_auto-reboot/). Blåskärmen ger dig en felkod, som i bästa fall hjälper dig att avgöra exakt vad det är som orsakar problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ in i Windows så att du får en blåskärm istället för direkt avstängning. (Jag kommer inte ihåg exakt var man gör det... men här står det: http://www.tunexp.com/tips/maintain_your_c...h_auto-reboot/). Blåskärmen ger dig en felkod, som i bästa fall hjälper dig att avgöra exakt vad det är som orsakar problemet.

Högerklick på "Den här datorn" välj "Egenskaper".

Klicka på "Avancerat"-fliken.

Klicka på "Inställningar" i rutan "Start och återställning".

Ta bort bocken i rutan "Starta om automatiskt" i rutan "Systemfel".

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gissar att det är grafikkortet.

För mig funkar musik kanon medan spel funkar sämre.

Har ställt ned upplösning på mitt grafikkort när jag spelar och det har delvis löst mina problem.

Har du nåt gammalt grafikkort som du kan kan provköra med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn stänger av sig som vanligt även om jag gjort de ovan nämda inställningarna för blåskärm. Jag tror inte det är grafikkortet då datorn stänger av sig när processorn ansträngs och grafikkortet inte brukas annat än att "driva" skärmen. Dock kan jag se att det på vissa kondensatorer ser ut att vara, som någon skrev, lite svart torkad vätska. Men jag vet inte, kanske skall vara så, vad tror ni? Speedfan är kollat av en kompis som var här och fastslog att det måste vara cpu fläkten, vilket det inte var, hum...

Link to comment
Dela på andra sajter

om man inte håller efter datorn & rengör fläktar osv. så kan datorn börja slå av sig själv

särskilt under sommaren när det är varmt.. iom att du vart inne i datorn & fixat med cpu fläkten & haft den inlämmnad

så antar jag att den inte är igendammad

brukar dammsuga fläktarna på nätdelen & rengöra fläktarna på cpu & grafikkort samt in & utsugs fläktar

så fort datorn börjar bete sig underligt nu för tiden & ofta brukar det lösa problemen

men men.. som sagt det är antgligen inte ditt problem, men om nu datorn är skitig

fram med damsugaren! 😉

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara så att processorn får för lite ström.

Dock mindre troligt om du inte pillat i bios eller liknande men värt ett försök innan du börjar dra hem nya prylar.

Ok, hur kollar man detta? Kan ju också vara så att fläkten får för lite ström. Om det inte är BIOS vad skulle "liknande" kunna vara och hur kollar man det? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Varning för dammsugarslangar + datorer.. Det där plaströret och particklarna som susar förbi kan alstra en rejäl kyss av statisk elektricitet. Men igendammade fläktar är definitivt ett problem som ger det felet som du beskriver - nu inte för dig, eftersom du bytt din, men ändå. Kan det vara kraftaggregatets fläkt?

BIOS går man in i genom att hålla ner en specifik tangent på tangentbordet under uppstart, olika för olika Bios. Ibland är det delete, ibland F11, ibland F8. Det brukar flasha förbi en liten text nånstans - hold down XX to enter BIOS.

Du skulle också kunna flasha bios - alltså nollställa det till grundinställningar. Det gör man genom att ta bort det fysiska batteriet till bioset och sätta dit det igen. Men kolla först med nån annan datorkunnig här på forumet om det kan vara skadligt, det vet jag inte. Jag har bara kört det som tomtelösning ibland på biosproblem.

Ordentlig felsökning är annars att först starta upp datorn med så få komponenter som möjligt och se om det fungerar, därefter byta ut dom en efter en tills man hittar problemet. Om du har en vänlig polare med liknande datorkomponenter som vill ställa upp.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du börjar med att kolla alla temperaturer på komponenterna.

ladda ner ett program som heter SpeedFan. Där kan du kolla alla temperatur.

Sedan söker du lite för att ta reda på de normala temperaturerna.

Fem, sex riskorn kylpasta är för mycket, om det inte är otroligt små riskorn.

Det som rekommenderas av klockare (folk som pressar sina burkar till max) är ett riskorn.

Men enligt en del tester så är en ärta i mitten oftast mest effektivt.

Jag har kört en smal rand över CPU-kärnorna och har mycket bra temperaturer, även om jag kör min CPU på 4ghz.

Ta bort kylflänsen och rengör processorn med lite t-röd på en tops.

Se till att all pasta är borta och att inget finns på de ledande delarna.

Rengör flänsen också...

Om du vill kolla kondensatorerna så kan du se om någon buktar ut på undersidan

Så att den är mer rund än platt...

Det första du bör göra är dock att kolla temperaturer när du pressar datorn. Ladda ner programmet Prime95 för att stresstesta processorn

och 3DMark 2006 för att pressa grafikkortet.

Sedan bör du gå in i BIOS och stänga av alla komponenter du inte använder (serieport, parallellport osv.)

Prova också att köra utan nätverkskortet igång. Mitt inbyggda la av en gång och datorn betedde sig precis som din, tills jag skaffade ett nytt.

Datorn stängde av sig när jag tog emot eller skickade stora filer.

Du kan nollställa BIOSet också (precis som laxlaxlax sa.. flasha är när man uppdaterar till en ny version, det är lite knixigare), det kan lösa en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort en "deafult" på BIOS, problemet kvarstår! Finns det någon BIOS-guide man kan få tag på, verkar lite knepigt det hela, så man vet hur man stänger av de komponenter man inte använder och hur vet man vilka som inte används?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Vad är det för grejor du har? Kanske blir lättare att hjälpa dig då.

Själv har jag precis fått fixa + skrota ett nätagg och ett grafikkort. I nätagget så chansade jag att byta en konding som jag såg kass ut och det verkar funka nu. Hade samma problem som du beskriver i båda fallen (två olika datorer).

När det gäller att ta bort grejor för att testa så åker man nog ofta på att ta bort dom från datorn och eventuellt testa med andra när man felsöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för grejor du har? Kanske blir lättare att hjälpa dig då.

Själv har jag precis fått fixa + skrota ett nätagg och ett grafikkort. I nätagget så chansade jag att byta en konding som jag såg kass ut och det verkar funka nu. Hade samma problem som du beskriver i båda fallen (två olika datorer).

När det gäller att ta bort grejor för att testa så åker man nog ofta på att ta bort dom från datorn och eventuellt testa med andra när man felsöker.

Nu vet jag inte riktigt vad det är för grejor du vill att jag skall redovisa, men:

Pentium 4, 3.00 Ghz, 512mb ram

Soltek Mainboard

Maxtor (systemdisk)

Samsung (arkivdisk)

Radeon 9600 (grafikkort)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hur kollar man detta? Kan ju också vara så att fläkten får för lite ström. Om det inte är BIOS vad skulle "liknande" kunna vara och hur kollar man det? 🙂

Det är i BIOS du kikar, går oftast under CPU Voltage, annars kan det vara något kodord på gamla burkar, men på 2 av mina burkar med P4 så ligger volten standard kring 1.4-1.5, kanske gör det lite lättare om du skulle behöva göra någon uteslutningsmetod.

Fläkten är det nog inte, jag har kört tidigare utan fläkt vid något extremt tillfälle, så den är nog ingen nödvändig del för att datorn ska fungera(självklart inte i något normalt tillstånd då).

Liknande skulle kunna vara program som kan ändra vissa voltvärden i andra kretsar, om jag inte missminner mig kan man tex ändra volten för norra bryggan på det sättet. Men om du inte tankat hem några sådana program så är det ingen risk.

Men om du prövat alla metoder som folk skrivit här så gissar jag på att nätaggregatet är slut, det är oftast första komponenten att dras med.

5 år för ett nätaggregat är otroligt lång tid om du använt datorn mycket...

Om datorn sen stänger av sig vid ansträngning är det ibland ett tecken på att strömmen till någon komponent inte är nog.

Om jag hade varit dig skulle jag höjt värdet för CPU & FSB 10%, ram-minnet 5% och se om det funkar bättre.

Sen är det mycket känsla det där, gäller att pröva sig fram där, då mer ström = varmare komponenter.

Självklart är detta absolut ingen långvarig lösning då nätaggregatet till slut kommer kollapsa om den redan är på sista versen.

__

Sen kommer ihåg från mina tidigare dagar med överklockning, mina 2st P4or stänger av sig vid 90 grader ungefär.

Så tempraturen är då absolut inget problem om du har avläst dina värden till 50grader...

Link to comment
Dela på andra sajter

Temperaturen är det nog garanterat inte...

Det kan som sagt vara nätagget som börjar bli slitet... Tycker dock inte att du ska in och pilla på vcore (volt till processorn) och liknande om du inte riktigt vet vad du gör.

Bara någon tiondels volt för hög spänning så kan processorn vara stekt. Det samma gäller minnena. Det handlar inte bara om temperatur här.

Läs på ordentligt innan i så fall, så du vet vilka referensvärden som finns för just dina kretsar.

Nu kan du med all säkerhet utesluta grafikkortet iallafall. Det belastas inte i Prime95.

Se som sagt till att stänga av allt som inte används, och plocka ut alla PCI-kort som inte är nödvändiga för att få igång datorn.

Fortsätt testa... Kanske kan du låna ett nätagg av någon kompis och testa med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag tänkte mest på att om du hade grejor som det var känt att vissa komponenter kan balla ur på. Soltek ska väl vara ett ganska ok moderkort om jag inte minns fel men allt kan ju gå sönder. Kort sagt och som sagt tidigare om du kan så försök testa med ett annat nätagg men oxå för säkerhets skull även ett grafikkort. Oavsett så kan nog ett sånt krångla oxå även om det inte belastas så hårt. Jag menar det är ju igång hela tiden så det är ju klart att det kan "fela" typ gå varmt i nån komponent när det har varit igång en stund.

Jag skruvade isär mitt nätagg och det syntes tydligt att en konding var sönder. Den såg helt enkelt bara körd ut. Köpte en ny för nån tia eller så och lödde dit den så var det klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan som sagt vara nätagget som börjar bli slitet... Tycker dock inte att du ska in och pilla på vcore (volt till processorn) och liknande om du inte riktigt vet vad du gör.

Bara någon tiondels volt för hög spänning så kan processorn vara stekt. Det samma gäller minnena. Det handlar inte bara om temperatur här.

Se som sagt till att stänga av allt som inte används, och plocka ut alla PCI-kort som inte är nödvändiga för att få igång datorn.

Fortsätt testa... Kanske kan du låna ett nätagg av någon kompis och testa med det.

Nja, nu skulle jag då säga att du överdriver en del.

Du har nog i åtanke att det är en gammal dator men det är ju ingen athlon inte, P4orna var ju groundbreaking med sina failsafe-funktioner när de kom ut.

Det handlar inte bara om tempraturer jag vet, men 10% ökning för CPU-volten är absolut ingenting för vad dom är byggda för att klara av. (Vi prövade en hel del på dessa maskiner. Självklart dock inget att gå blint efter nu.)

Men dina uppmaningar är väl det bästa han kan göra nu.

Låna ett nätaggregat av en polare.

Starta med endast med det nödvändiga.

Dock för någon med lite mindre erfarenhet kan dessa åtgärder ta flera timmar, det jag uppmanat har väl varit en genväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inget sätt att kolla om det verkligen är nätagget som är sönder? Vill minnas att det luktade svagt bränt från datorn ett tag, vet inte om det var i sammband med att datorn började stänga av sig eller om det var innan problemet framträdde. Jag vill minnas att jag misstänkte nätagget för trolig orsak till lukten (det var där ifrån det luktade), dammsög dess fläktar nogrant och sedan försvan lukten. Så högst troligtvis är det nätagget som orsakar avstängningen - uppmärksammade inte detta innan då jag varit så inne på att det var cpu:n eller dess kylsystem det var fel på, nu när jag vet att så inte är fallet och ni här i tråden misstänker nätagget som bov i dramat så kom jag på att jag först också i och med lukten av bränt plast också misstänkte nätagget från första början.

Problemet är nu att jag inte har möjlighet att låna något nätagg. Kan man inte bara köpa ett, spara kvittot och lämna tillbaks det om problemet kvarstår? Och, är det svårt att byta själv - jag tänker framförallt på alla de tusentals sladdar som utgår från nätagget, hur vet man vilka som går till vad? finns det någont system eller guide på nätet att följa? behöver man ett unikt nätaggregat för just P4:or eller funkar det med ett random från Claes Olsson? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...