Jump to content
Annons

Datorn stängs av vid ansträngning!


Lithium

Recommended Posts

Annons
Finns det inget sätt att kolla om det verkligen är nätagget som är sönder? Vill minnas att det luktade svagt bränt från datorn ett tag.....

Problemet är nu att jag inte har möjlighet att låna något nätagg. Kan man inte bara köpa ett, spara kvittot och lämna tillbaks det om problemet kvarstår? Och, är det svårt att byta själv - jag tänker framförallt på alla de tusentals sladdar som utgår från nätagget, hur vet man vilka som går till vad? finns det någont system eller guide på nätet att följa? behöver man ett unikt nätaggregat för just P4:or eller funkar det med ett random från Claes Olsson? 😛

Efter att ha läst detta vågar jag nästan sätta min högra kula på att det är nätagget som då kraschar vid ansträngning.

Om det inte är det, spelar det inte stor roll för du är i stort behov av ett nytt, om du nu inte tänker skrota datorn inom närmsta tiden?

Clas Ohlson har väl aldrig riktigt utmärkt sig för någon typ av kvalité?

Gick sedan in och kollade på deras sida, priserna på nätaggen är ju helt jävla hutlösa, noname-brand 400W för 600spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

behöver man ett unikt nätaggregat för just P4:or

Nej, men det finns andra faktorer som spelar in.

Strömkontakten till ditt moderkort, är det 20 eller 24 pin?

Hur många hårddiskar har du? SATA eller IDE? Se till att ditt nätagg kan leverera ström till allihop.

Behöver ditt grafikkort extra strömförsörjning?

Hur många fläktar? CPU + chassifläkt?

Om du postar vilket moderkort du har kanske vi kan hjälpa dig hitta en passande ersättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men det finns andra faktorer som spelar in.

Strömkontakten till ditt moderkort, är det 20 eller 24 pin?

Hur många hårddiskar har du? SATA eller IDE? Se till att ditt nätagg kan leverera ström till allihop.

Behöver ditt grafikkort extra strömförsörjning?

Hur många fläktar? CPU + chassifläkt?

Om du postar vilket moderkort du har kanske vi kan hjälpa dig hitta en passande ersättare.

  • Moderkortet är ett Soltek, om det är ett 20 eller 24 pin strömkontakt vet jag inte, hur kollar man det?
  • Jag har två hårddiskar - Maxtor och Samsung, vet inte om det är SATA eller IDE, hur ser man det?
  • Grafikkortet, ett Radeon 9600 behöver ingen extra strömförsörjning.
  • Jag har en fläkt utöver de två som sitter på nätagget - cpu fläkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den har väl några år på nacken, ca fem!

Hur ser man om en kondensator börjat läcka? Skulle det i så fall inte räcka med att byta ut moderkortet, processorn och minnet?

De sväller oftast och blir "tjocka" runt midjan.

För mig låter det som vbärmeproblem, Intel CPU:er stänger ju av sig själva om de blir för varma.

Kör ett tempverktyg, pressa burken och notera när den smäller.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Moderkortet är ett Soltek, om det är ett 20 eller 24 pin strömkontakt vet jag inte, hur kollar man det?
  • Jag har två hårddiskar - Maxtor och Samsung, vet inte om det är SATA eller IDE, hur ser man det?
  • Grafikkortet, ett Radeon 9600 behöver ingen extra strömförsörjning.
  • Jag har en fläkt utöver de två som sitter på nätagget - cpu fläkten.

Nätagget skall ju blåsa ut den varma luften, men du behöver en som blåser in luft utifrån också.

Dessa sitter vanligtvis på framsidan, men worst case kan du köra på baksidan också.

Det blir lätt så att luften står still i lådan och då hjälper ju inte CPU fläkten direkt.

Värmeproblem är vanliga, och har du råkat få en komponent av lite lägre kvalitét brukar datorn lätt nypa under sommarmånaderna.

Förr när jag överklockade körde jag ofta med öppet fönster under vintern för att kyla ned den lite

Undvik värsting CPU:er som drar massa watt, ha inga värsting grafikkort, inte fler än 2 diskar, rymlig låda med minst 1 chassifläkt.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Beroende på vad du har för övrig utrustning och därmed behov av x antal Watt så borde det gå med ett random från tex Claes O eller Jula, problemet med dom billiga är att dom kanske låter lite mycket. Om det går att återlämna eller ej det åker du nog på att fråga om helt enkelt. Hur sladdarna ska sitta det får man jämföra med nätagget du tar bort innan du tar bort det. Givetvis så får man kolla innan man köper om det funkar på ens dator, det brukar stå på kartongen.

IDE är en bred kontakt Sata en smal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nätagget skall ju blåsa ut den varma luften, men du behöver en som blåser in luft utifrån också.

Dessa sitter vanligtvis på framsidan, men worst case kan du köra på baksidan också.

Det blir lätt så att luften står still i lådan och då hjälper ju inte CPU fläkten direkt.

Värmeproblem är vanliga, och har du råkat få en komponent av lite lägre kvalitét brukar datorn lätt nypa under sommarmånaderna.

Förr när jag överklockade körde jag ofta med öppet fönster under vintern för att kyla ned den lite

Undvik värsting CPU:er som drar massa watt, ha inga värsting grafikkort, inte fler än 2 diskar, rymlig låda med minst 1 chassifläkt.

//J

Någon sådan fläkt har jag aldrig använt under de fem år datorn faktiskt har fungerat. Nätagget har två fläktar och så en cpu fläkt. Det är de fläktar jag har haft och klarat mig med i fem år utan problem (tills nu). Ser därför inte varför jag skulle behöva en nu heller - chassifläkt. Det skulle väl troligtvis bara tillföra än mer oljud.

När jag pressar procesorn stänger den av sig vid ca 51 grader och skall ju tåla upp emot 70 eller mer, någon skrev 90. Så något värmeproblem, att procesorn skulle stänga av sig då den blir för varm tror jag inte att det är.

EDIT: Såg att vissa nätagg bara har en fläkt (mitt har två) och då kanske det krävs en chassifläkt. För övrigt har jag alltid lådan öppen då det låter mindre, skulle en chassifläkt behövas då?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på vad du har för övrig utrustning och därmed behov av x antal Watt så borde det gå med ett random från tex Claes O eller Jula, problemet med dom billiga är att dom kanske låter lite mycket. Om det går att återlämna eller ej det åker du nog på att fråga om helt enkelt. Hur sladdarna ska sitta det får man jämföra med nätagget du tar bort innan du tar bort det. Givetvis så får man kolla innan man köper om det funkar på ens dator, det brukar stå på kartongen.

IDE är en bred kontakt Sata en smal.

Tack, då är bara frågan hur många watt jag behöver och hur vet jag det? Kan man inte avläsa på det nuvarande nätagget och se hur många watt den erhåller och köpa en ny med samma antal? Vart skulle det kunna stå i så fall (sitter inte vid [den] datorn nu)?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon sådan fläkt har jag aldrig använt under de fem år datorn faktiskt har fungerat. Nätagget har två fläktar och så en cpu fläkt. Det är de fläktar jag har haft och klarat mig med i fem år utan problem (tills nu). Ser därför inte varför jag skulle behöva en nu heller - chassifläkt. Det skulle väl troligtvis bara tillföra än mer oljud.

När jag pressar procesorn stänger den av sig vid ca 51 grader och skall ju tåla upp emot 70 eller mer, någon skrev 90. Så något värmeproblem, att procesorn skulle stänga av sig då den blir för varm tror jag inte att det är.

Den kan förstås ha blivit temperaturkänslig med åren (elektronik åldras också - framför allt sådan som blir varm...), så att den är på väg att lägga av helt...

För övrigt har jag alltid lådan öppen då det låter mindre, skulle en chassifläkt behövas då?

Det är inte alltid så lyckat att ha lådan öppen. Förutom att du tar bort skärmningen och tillåter störningar att komma både ut och in, så fungerar inte luftflödet genom lådan som det är tänkt - och det kan göra att vissa delar i datorn blir varmare än vad de borde. Det finns tysta fläktar också, så om du sätter in exempelvis en Noctua-fläkt som chassifläkt, så blir ljudet väldigt svagt från den. Låter det mycket mer när datorn är stängd, så tyder det också på att det blir för varmt, eftersom fläktarna i nätdelen (som ju måste dra ut all varmluft), alltid går upp på högsta varv, i stället för att hålla sig lite lugnare...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det står nog angivet på en lapp nånstans på sidan av det, på mitt står det på den sidan som vänder in mot innanmätet av datorn. 20 eller 24 pinnar det ser du lätt för det är den stora kontakten som ansluts på moderkortet så det är bara att räkna, finns bara en sån. Lättast är nog att fråga vilket som kan tänkas passa på plats ii butiken. Skruva loss det och notera hur sladdarna sitter och ta med det borde väl vara lättast. Ta ett kort och lägg upp här annars, kanske nån kan ge bättre tips då eller kanske har ett över till skänks till och med.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Den kan förstås ha blivit temperaturkänslig med åren (elektronik åldras också - framför allt sådan som blir varm...), så att den är på väg att lägga av helt...

Det är inte alltid så lyckat att ha lådan öppen. Förutom att du tar bort skärmningen och tillåter störningar att komma både ut och in, så fungerar inte luftflödet genom lådan som det är tänkt - och det kan göra att vissa delar i datorn blir varmare än vad de borde. Det finns tysta fläktar också, så om du sätter in exempelvis en Noctua-fläkt som chassifläkt, så blir ljudet väldigt svagt från den. Låter det mycket mer när datorn är stängd, så tyder det också på att det blir för varmt, eftersom fläktarna i nätdelen (som ju måste dra ut all varmluft), alltid går upp på högsta varv, i stället för att hålla sig lite lugnare...

Hur menar du "tar bort skärmningen" moderkortet är väl jordat i övriga lådan och förhoppningsvis även i eluttaget eller? Tillgången av luft till eventuell kylning med öppen låda blir ju givetvis större än med stängd. Nä det där tror jag inte på dessvärre, i teorin kanske....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du "tar bort skärmningen" moderkortet är väl jordat i övriga lådan och förhoppningsvis även i eluttaget eller? Tillgången av luft till eventuell kylning med öppen låda blir ju givetvis större än med stängd. Nä det där tror jag inte på dessvärre, i teorin kanske....

Skärmning av störningar. Datorn kommer att störa sådant som finns i närheten - och vice versa...

Nej - en öppen låda innebär inte nödvändigtvis bättre tillgång till kylande luft. Du behöver ha ett luftflöde genom lådan och alltså förbi alla varma komponenter, för att kylningen ska fungera på bästa sätt. Annars kommer luften att stå helt still på många ställen och bara fortsätta elda på komponenter som redan är för varma. Det är också lätt att blockera det luftflödet om man inte är noga med kabeldragningen i lådan - och ser till att breda flatkablar inte stoppar flödet, så det är också viktigt att tänka på i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bytt ut nätaggregatet och det var tyvärr bara en del av problemet men behövdes verkligen byttas. Datorn stänger inte längre av sig när processorn ansträngs. Dock! låser sig datorn efter ett tag och måste startas om. Jag misstänker att moderkortet är trasigt efter att ha jämfört mina kondensatorer med andra trasiga kondensatorer - skillnaden mellan en hel och en trasig var mycket mindre än jag tidigare trott. Så jag funderar på att bytta ut moderkortet - det är ju, även om det trotts allt inte skulle vara sönder, fem år gammalt och behöver ändå byttas ut för eller senare.

Alltså, lite moderkorts frågor då!

  • Villket skall man ha till en musik dator?
  • Är det svårt att göra själv?
  • Behöver jag byta ut procesorn dess kylsystem samt minnet?
  • Kommer den övriga utrustningen fungera tillsammans med det nya kortet oavsett?

Tack!!!! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon sådan fläkt har jag aldrig använt under de fem år datorn faktiskt har fungerat. Nätagget har två fläktar och så en cpu fläkt. Det är de fläktar jag har haft och klarat mig med i fem år utan problem (tills nu). Ser därför inte varför jag skulle behöva en nu heller - chassifläkt. Det skulle väl troligtvis bara tillföra än mer oljud.

När jag pressar procesorn stänger den av sig vid ca 51 grader och skall ju tåla upp emot 70 eller mer, någon skrev 90. Så något värmeproblem, att procesorn skulle stänga av sig då den blir för varm tror jag inte att det är.

EDIT: Såg att vissa nätagg bara har en fläkt (mitt har två) och då kanske det krävs en chassifläkt. För övrigt har jag alltid lådan öppen då det låter mindre, skulle en chassifläkt behövas då?

Fläkten gör att komponenterna håller avsevärt längre (särskilt hårddiskar), och de stora fläktarna låter i stort sett inget alls. Det är de små som viner.

Utan ordentlig kylgning kan du också få olika typer av värmeproblem.

Moderna CPU:Er har en funktion där de automatiskt stänger av sig själva, över 50 grader bör den normalt inte ligga på. 70 har jag aldrig varit med om på en (icke överklockad) modern CPU.

Min Quad core ligger på 50 under belastning.

Vill du inte köra fläkt så slipper du, men kolla hur alla andra som kan något om datorer gör.... Du måste ju få in kall luft i burken, att suga ut varm räcker inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bytt ut nätaggregatet och det var tyvärr bara en del av problemet men behövdes verkligen byttas. Datorn stänger inte längre av sig när processorn ansträngs. Dock! låser sig datorn efter ett tag och måste startas om. Jag misstänker att moderkortet är trasigt efter att ha jämfört mina kondensatorer med andra trasiga kondensatorer - skillnaden mellan en hel och en trasig var mycket mindre än jag tidigare trott. Så jag funderar på att bytta ut moderkortet - det är ju, även om det trotts allt inte skulle vara sönder, fem år gammalt och behöver ändå byttas ut för eller senare.

Alltså, lite moderkorts frågor då!

  • Villket skall man ha till en musik dator?
  • Är det svårt att göra själv?
  • Behöver jag byta ut procesorn dess kylsystem samt minnet?
  • Kommer den övriga utrustningen fungera tillsammans med det nya kortet oavsett?

Tack!!!! 😄

Det kan vara svårt att hitta ett mainboard som fungerar till äldre komponenter, kanske blir du tvungen att uppgradera.

Hittar du något (säkert finns några modeller kvar) bör det vara ett av hög kvalitet - annars riskerar du att få alla möjliga problem.

Det kan dock fungera hur bra som helst. Själv har jag haft otur med billiga MSI kort t.ex. fick timing problem pga skakig klocka o.s.v.

ASUS har jag alltid haft bra erfarenhet av.

Har du aldrig monterat en dator finns det risk att det blir svårt, särskilt om något inte fungerar som det skall.

Har man tur fungerar det direkt, men annars har du en diger felsökning framför dig.

Hittar du ett moderkort som passar nuvarande CPU/minne behöver du inte byta något, annars måste troligen byta det mesta.

Hårddiskarna kan du förstås använda, om det finns så många ATA portar du behöver.

Blir du tvungen att uppgradera det mesta kan du ju lika köpa en ny dator, blir oftast billigare om du inte är jättenoga med varenda lite komponent.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Skärmning av störningar. Datorn kommer att störa sådant som finns i närheten - och vice versa...

Nej - en öppen låda innebär inte nödvändigtvis bättre tillgång till kylande luft. Du behöver ha ett luftflöde genom lådan och alltså förbi alla varma komponenter, för att kylningen ska fungera på bästa sätt. Annars kommer luften att stå helt still på många ställen och bara fortsätta elda på komponenter som redan är för varma. Det är också lätt att blockera det luftflödet om man inte är noga med kabeldragningen i lådan - och ser till att breda flatkablar inte stoppar flödet, så det är också viktigt att tänka på i sammanhanget.

Jo då det kan det visst innebära, kort sagt tillgång till ju större volym luft ju bättre är det. Det är väldigt sällan som luft står helt stilla, enligt naturlagen så rör varm luft sig uppåt. Kort sagt har du inte datorn i en minst sagt extrem miljö så lyder den oxå under samma lag. Men i teorin och när det gäller specar för datorlådor så funkar det ju, dvs om man placerar lådan i en för reklamen väldigt gynnsam miljö. Kabeldragningen har ingen som helst betydelse i normalfallet om du har normal tillgång till luft i lådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...