Jump to content
Annons

Limiter sist i mastringskedjan


ramoand

Recommended Posts

Annons
Ställ ceiling på -0,3 dB då?

hjälper inte...

Men mastringsregeln ska ju vara på 0 db. Jag provade att sänka alla kanaler till - oändligheten (dvs tyst) o sen börja höja kicken 0 db. Därefter höjde jag en loop till lagom volym i förhållande till kicken. Redan då börjar det klippa. Jag lade då på en limiter (den som följer med cubase) med det hjälpte inte... så jag provade med en annan gratislimiter, och det hjälpte inte heller... tills jag ökade releasetiden avsevärt. Då klippte inte längre.

När jag sedan höjde upp nästa loop till lagom nivå hände samma sak. Provade då att köra en limiterbuss efter kompressorbussen på trummorna, visst det funkade med den nya gratislimitern, den det låter förjävligt...

Varför blir det så här? Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du mycket basljud så kan de vara orsaken. Se till att ha så "rena" spår som möjligt. Om du har spelat in med högt (information över nollan) "head room" så spelar det ingen roll hur låg signalen är om den redan är över nollan.

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

har du mycket basljud så kan de vara orsaken. Se till att ha så "rena" spår som möjligt. Om du har spelat in med högt (information över nollan) "head room" så spelar det ingen roll hur låg signalen är om den redan är över nollan.

Ah men jag har inte mycket basljud. Har skurit bort det på alla spår (Inte basen) för att få så rena spår som möjligt. Har även jobbat med kompressor i flera steg med minst en kompressor per spår o sen även buskompressorer på spåren. Men det hjälper inte... 😳

Det som jag också tycker är konstigt är att det klipper även fast jag lägger på en limiter på ett spår. Om jag solar det o ändå har limiter så klipper det... det e ju kontigt....?!

Jag måste säga en sak till. Om du vill låta högt är arret A och O

Vad menar du med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har limiter sist i kedjan och limiterns output gain är <= 0dB samt om masterregeln är <= 0dB, då ska det inte klippa. Basta!

Hur långt över 0:an klipper det?

Är inte problemet att du har master-regeln på 0. Ställ regeln så att nivån blir max 0 spå klipper det inte!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste dra stereo ut-regeln med 8-10 db för att de inte ska klippa, alt. 8-10 db på input gain på limitern.. någon som kan förklara varför det klipper om man har limiter på o inte dratt up input eller output gain? 🤪 har ju aldrig haft problem med detta tidigare... signalen går inte över 0-sträcket så att säga men det lyser rött på regeln som indikerar att det klipper..

Link to comment
Dela på andra sajter

signalen går inte över 0-sträcket så att säga men det lyser rött på regeln som indikerar att det klipper..

Bestäm dig! Klipper den med (+)1dB, eller går den "inte över 0-sträcket så att säga"?

(Att det "lyser rött" när man når 0dB är inget ovanligt — vidare tvista de lärde huruvida 0db-signal egentligen "clippar".)

Link to comment
Dela på andra sajter

hjälper inte...

Men mastringsregeln ska ju vara på 0 db. Jag provade att sänka alla kanaler till - oändligheten (dvs tyst) o sen börja höja kicken 0 db. Därefter höjde jag en loop till lagom volym i förhållande till kicken. Redan då börjar det klippa. Jag lade då på en limiter (den som följer med cubase) med det hjälpte inte... så jag provade med en annan gratislimiter, och det hjälpte inte heller... tills jag ökade releasetiden avsevärt. Då klippte inte längre.

När jag sedan höjde upp nästa loop till lagom nivå hände samma sak. Provade då att köra en limiterbuss efter kompressorbussen på trummorna, visst det funkade med den nya gratislimitern, den det låter förjävligt...

Varför blir det så här? Nån som vet?

Om du höjer kicken så den slår upp till nollan och sedan adderar resten av kanalerna är det inte konstigt att det klipper!

Testa att sikta på runt -10dB eller så på kicken och lägg sedan på resten.....

Totalen av alla kanaler blir ju högre än en kanal själv, så om en kanal går upp till nollan så kan det räcka med att du blandar in ytterligare en till för att det ska klippa, det är ju helt logiskt.

När du ser och hör att du har en bra nivå på masterregeln (med masterregeln på noll) så kan du först nu börja mastra. En limiter sist i kedjan skall stoppa att det peakar, men det är ju bra att utgå från en nivå som inte peakar redan innan så att säga.

I limitern har du ofta något som ibland heter "ceiling" och ibland heter "output"... Den kan stå på -0,2dB för att vara säker på att det inte klipper nånstans i uppspelningen när du väl är klar.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta mixa med ögonen. Använd öronen.

Dra upp volymen på högtalarna 15 eller 20dB. Mixa så att det låter skitbra. Det bör bli en nivå på högst -10dB i topparna. Du skall mixa på en volym som inte gör ont i öronen utan som är behaglig att arbeta med.

Bounce ut spåret. Nu kan du börja mastra. En av de saker du gör i mastring är ha en limiter allra sist och sen försiktigt höja. Du hör när limitern börjar dista och då är det dags att backa lite. Hör du inte när limitern börjar dista så skall du låta någon annan mastra. För övrigt ett bra tips alldeles oavsett.

Och absolut. Limitern släpper igenom saker över det du ställt in den på. Det är lite olika för olika limiters men snabba transienter går över det du ställt in limitern på. Dessutom är det så att om du kör för hårt rakt in i limitern så distar det bara. Och distet går över nollan. Easy does it.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du höjer kicken så den slår upp till nollan och sedan adderar resten av kanalerna är det inte konstigt att det klipper!

Testa att sikta på runt -10dB eller så på kicken och lägg sedan på resten.....

Totalen av alla kanaler blir ju högre än en kanal själv, så om en kanal går upp till nollan så kan det räcka med att du blandar in ytterligare en till för att det ska klippa, det är ju helt logiskt.

När du ser och hör att du har en bra nivå på masterregeln (med masterregeln på noll) så kan du först nu börja mastra. En limiter sist i kedjan skall stoppa att det peakar, men det är ju bra att utgå från en nivå som inte peakar redan innan så att säga.

I limitern har du ofta något som ibland heter "ceiling" och ibland heter "output"... Den kan stå på -0,2dB för att vara säker på att det inte klipper nånstans i uppspelningen när du väl är klar.

aah okej! för ta o mixa om då 🙂 Men om ja mixar så pass lågt innan mastringen, blir inte själva "slutvolymen" lägre då? För när jag gjort låtar i Reason 4 tidigare så har jag fått upp volymen till lika högt som vilken låt som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om ja mixar så pass lågt innan mastringen, blir inte själva "slutvolymen" lägre då?

"Slutvolymen" sätter du i mastringen och det är inte så viktigt i mixskedet.

Håll nivåerna så mixen ligger och spelar runt -9 dB, så har du utrymme för peakar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Slutvolymen" sätter du i mastringen och det är inte så viktigt i mixskedet.

Håll nivåerna så mixen ligger och spelar runt -9 dB, så har du utrymme för peakar. 🙂

Okej! Tack för hjälpen! 😉 Mixade om nivåerna nu o det blev mycket bättre! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen fara att sänka master-volymen.

När du mixar i datorn så används 32-bit FP, som har 1520dB dynamik att tillgå. Klart som 17 att det kommer att klippa på utgången om många kanaler ligger och slickar 0dB - för då är det flera kanaler som innehåller 24 bits i sina pekar - och 24 bits + 1 bit = dist. Det finns inga omvandlare som hanterar större bitdjup än 24-bit, så det blir lite besvärligt att spela upp när det finns mer.

Detta är något som många har fått om bakfoten, så de tror att man tappar bitdjup så fort man drar ner mastervolymen från sitt 0-läge, men problemet är ju att man kan få alldeles för stort bitdjup in till masterregeln på grund av det ofantliga dynamiska omfånget internt - och sedan måste det ner till 24-bit för att ett ljudkort ska kunna spela upp det som annat än dist...

Det du behöver titta på, är alltså mätaren vid masterregeln. Om masterregeln sedan står på 0dB eller -45dB är egalt. Det viktiga är utnivån. Ligger utnivån på 0dB, så har du 24 bits ut.

Trombonistens inlägg var också något som är bra att ha i bakhuvudet. Med 24-bits upplösning på inspelningarna behöver man inte slicka nollan någonstans egentligen - inte förrän när allting idiotkomprimeras som sista steget... 🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv en erkänt dålig mixare men jag instämmer med många i tråden som Claes och Trombonisten. Spela in i 24 bitar och håll dig långt i från nollan åt minstone -6 db för toppar då det gäller inspelning. Sen när det gäller mix har vi alla lärt oss att det är bra att kapa bas. Jag gjorde en mix på kontrollrummet som jag tog upp i ljudnivå och alla hatade diskanten. Det jag lärde här var att det är minst lika viktigt att skära alla spår även i diskanten. Låt ingenting utom det som verkligen behöver vara där vara över 13 kHz. Trötta öron har en tendens att öka diskant på allt. Diskant bygger upp på samma sätt som bas även om inte styrkemässigt i ljud tjuvarna finns på samma sätt där som i basen.

Du kan få det att låta starkt genom att kapa bas men du kan även få det att vara olyssningsbart med för mycket diskant.

Så vill du att det ska låta starkt kapa både bas och diskant på enskilda spår och mastra sen.

Låter grundmixen bra så kommer mastern också att göra det. Dock är diskanten mer problematisk än basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att skära basregister med Högpassfilter är bra för att kunna behålla energi i mixen utan att bumlar.

Skär aldrig i toppen om det inte låter illa.

Diskant stjäl inte energi i mixen på samma sätt som bas gör.

Jag tar bara hårda medoter som lågpass om det behövs på ett enskilt spår, eller som effekt.

Att behöva skära alla spår i diskanten känns mer som att det är nåt som gått på tok vid inspelningen.

Inget som jag skulle rekommendera. Men jag kanske är för old school.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att jag sa det tydligt nog. Bas stjäl energi. Definitivt!

Men om du ska upp i den upplevda volymen är det viktigt att man inte bara får en massa dålig diskant.

Det är dessutom väldigt lätt att få för mycket diskant om man har akustikbehandlat för mycket med enbart tunna absorbenter - för då kompenserar man automatiskt för diskantbortfallet när man mixar, så kommer mixarna att riktigt skrika av all överdriven diskant som det resulterar i. Bas har sina problem och diskant har sina problem, så det gäller att vara vaksam på alla detaljer. Det kan vara en svår balansakt att knyta ihop säcken på ett riktigt bra sätt... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...