Jump to content
Annons

Produktiviteten varierar beroende på skärmstorlek?


Recommended Posts

Hittade en ganska intressant artikel ang. produktivitet beroende på storleken på skärmen som jag postade i slutet i en annan tråd. Men tycker att den kan få en egen.

Jag har själv en singel 24" wide och enligt denna artikelserie ligger man ganska bra till.

Länk till grundartikeln:

http://www.webdesignerdepot.com/2009/05/ad...ltiple-screens/

Denna är mest intressant då den visar med diagram hur produktiviteten ökar eller minskar beroende på skärmar.

"Monitor Size and Aspect Ratio Productivity Research"

http://www.necdisplay.com/gowide/NEC_Produ..._Study_0208.pdf

Även denna finns att läsa:

"The 30-inch Apple Cinema HD Display Productivity Benchmark"

http://www.pfeifferreport.com/Cin_Disp30_Bench_Rep.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha

Det är en undersökning gjord av ett skärmföretag grabbar. Klart Lejonen säger att antilooper ska smörja in sig i sås.. för deras egen skull. ☺️

Man kan inte köpa kreativitet eller fantasi för pengar - jag är ledsen, men det går inte. Stäng ögonen och lyssna istället. Allt som behövs finns där.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med att en 24" är grymt, speciellt efter Logic 8 då allt är i ett fönster.

har jobbat länge med dubbla 20" men hade svårt att trivas då man alltid vred huvudet och kollade antingen på vänster eller höger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest kreativ känner jag mig då jag glor på min 10" stora ambergula CRT skärm till min ABC 800 då jag sitter och pillar in parametrar för att styra 2 st 8-bitars centronics-interface med hembyggd D/A omvandlare (resistorsummerare) som jag styr pitch och gate på min gamla ombyggda moog med... ☺️

Allvarligt talat, alltså kreativitet har inte med skärmstorleken att göra.. Kan hellre tänka mig 2 eller 3 mindre skärmar i stället med olika kontrollytor på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ökar helt klart kreativiteten, jag(och många andra jag känner) blir klart otroligt mycket fortare med en 24-30tummare.

Arret är så lättöverskådligt så man spar otroligt mycket tid på att slippa sitta och skrolla.

Det blir ju mycket roligare att jobba då vilket leder till ökad kreativitet.

Folk som säger"jag jobbar lika bra på min 17tummare" har oftast inte jobbat med 24 eller 30 tummare. Nu menar jag inte "varit inne på affären och tittat på en" utan jag menar verkligen jobbat, dvs gått in och gjort ett projekt under några dagar.

Ska man sitta och nöta med samma låt i 3 månader så lär det väl inte spela någon roll om man har en 15 tummare iof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köpa monitor till min studio och kan inte komma på om jag ska ha 2st 22" eller en 24"/26". Jag har bara jobbat med en 22" och använt snabbkommandon för att växla mellan mix/mixer.

Vad tycker ni är det smidigaste sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad säger man undersökningar med NEC-loggor. Sen kan man ju också fråga sig om det inte säger mer om programvarutillverkningens oförmåga att göra kompakta användargränssnitt än om att kreativiteten skulle öka med en större skärm.

Tyvärr då det gäller DAW är det bara Ableton Live egentligen som verkligen är anpassat för att köra på tex. en liten Laptop. Alla andra DAWs som jag känner till kan jag mycket väl förstå att en extra skärm förenklar livet.

Detta säger som sagt mer om dåligt designade gränssnitt än att fler och större skärmar skulle främja kreativiteten. Kanske är det tom. så att man kan vara oerhört kreativ utan en enda skärm också?

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Möjligtvis produktiviteten kan bli bättre om arbetet underlättas genom att ha en större skärm, kreativiteten däremot är inget man kan köpa för pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha

Det är en undersökning gjord av ett skärmföretag grabbar. Klart Lejonen säger att antilooper ska smörja in sig i sås.. för deras egen skull. 😐

Man kan inte köpa kreativitet eller fantasi för pengar - jag är ledsen, men det går inte. Stäng ögonen och lyssna istället. Allt som behövs finns där.

Läs rubriken.

Det handlar om produktivitet inte kreativitet.

Dvs hur mycket tid man slipper lägga på att scrolla, skifta fönster etc

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Vad som passar en bäst är helt enkelt beroende på de personliga förutsättningar vi har att ta in information och processa den. När det gäller läsning så finns det nåt som heter gestaltbildning dvs bokstavskombibnationer bildar gestalter som motsvarar ord och dom här gestalterna tar vi in helt individuellt.

Utifrån det så kan det ju givetvis finnas mer eller mindre lämpade upplägg på ett individuellt plan när det gäller tex det mest lämpliga antalet skärmar som gör att just du eller jag upplever att det är bättre eller sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig handikappad på jobbet, eftersom jag bara har en skärm där och därför måste växla mellan olika program som ligger bakom varandra, i stället för att ha dem uppdelade på olika skärmar. I studion har jag två skärmar - något som ger en bättre överblick och en mycket smidigare hantering. Jag kan inte påstå att det är programmakarnas fel att man inte får plats på en skärm - för visst får man det. Det är snarare användarnas behov av att ha ett enklare och smidigare arbetssätt som styr. Visst kan man växla mellan fönsterna fram och tillbaka, men det tar lite längre tid och blir lätt lite frustrerande. Jag har ibland funderat på ytterligare en skärm i studion, men jag tror inte att det gör lika stor skillnad som att gå från att ha en skärm till att ha två, så det har aldrig blivit av att jag har testat det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Claes (kors i taket!)

Jag blir oerhört mycket snabbare när jag har rejäl skärmyta. I synnerhet som programmerare, men även när jag jobbar med musikproduktion. Även om Logic numera mycket bygger på allt-i-ett-fönster så använder jag fortfarande environment, pianoroll och eventlistorna i separata fönster. Vet inte om det är en vana som sitter i eller vad det beror på...

På jobbet är det guld värt att kunna ha flera program (Flex, Photoshop, ftp-klient, browser) framme samtidigt, man blir väldigt frustrerad med begränsad skärmyta då. Just nu har jag en 24"@1600x1200 där programmet jag jobbar mest i alltid ligger maximerat och sedan ligger resten på laptopens skärm. Funkar ypperligt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...