Jump to content
Annons

Cubase 5 kraschar hela tiden


ramoand

Recommended Posts

Annons

"The nForce4 chipset has also been blamed for issues with PCI cards, relating to Nvidia's implementation of the PCI bus. RME Audio, a maker of professional audio equipment, has stated that the latency of the PCI bus is unreliable and that the chipset's PCI Express interface can "hog" system data transfer resources when intense video card usage is occurring. This has the effect of causing audible pops and clicks with PCI sound cards.[7] Gamers have noticed this effect, especially with Creative's Sound Blaster X-Fi and Sound Blaster Audigy 2 sound cards. Compatibility issues between these sound cards and nForce4 motherboards have been ongoing, even following driver updates.[8] Latency issues are more readily apparent with sound cards than other addon cards because of the direct user feedback the audio problems bring forward."

http://en.wikipedia.org/wiki/NForce4

Link to comment
Dela på andra sajter

"At present the NF4 single cpu chipset cannot be recommended for demanding pro DAW work. Multimedia users, recording hobbyists or semi-pro DAW users who use a limited combination of streamed audio tracks, samples and/or VSTis may not face the aforementioned limitations and performance may be as good as on any comparative platform."

http://www.rme-audio.de/techinfo/nforce4_tests.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan processorn bli så överbelastad om min dator uppfyller systemkraven?

Det går inte att räkna riktigt så. Mätaren i Cubase handlar om ASIO-belastningen, så du kan inte jämföra det riktigt med CPU-belastningen.

Det är precis detta som händer med nForce4-chipsetet. Det brukar knastra och bråka ungefär när ASIO-mätaren kommer upp runt 50% - eller om man har senaste drivrutinerna för chipsetet, så kan det komma lite högre upp.

Det går alltså inte att stirra sig blind på systemkraven, utan det handlar om att du har ett chipset som är kanonbra till spelmaskiner eftersom det är grafik som prioriteras framför allt annat, men det gör samtidigt chipsetet kasst till musikmaskiner, tyvärr. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att räkna riktigt så. Mätaren i Cubase handlar om ASIO-belastningen, så du kan inte jämföra det riktigt med CPU-belastningen.

Det är precis detta som händer med nForce4-chipsetet. Det brukar knastra och bråka ungefär när ASIO-mätaren kommer upp runt 50% - eller om man har senaste drivrutinerna för chipsetet, så kan det komma lite högre upp.

Det går alltså inte att stirra sig blind på systemkraven, utan det handlar om att du har ett chipset som är kanonbra till spelmaskiner eftersom det är grafik som prioriteras framför allt annat, men det gör samtidigt chipsetet kasst till musikmaskiner, tyvärr. 😛

Okej, men ska jag satsa på att bara btbyta modekort eller är det lika bra att köpa ny dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Den här tråden borde vara klistrad tycker jag. Hoppas att du får ordning på det med ny burk ramoand!

Jag trodde att jag skulle få det... men installerade Windows 7 RC på datorn, något som jag inte skulle ha gjort. Funkade klockrent i början, men nu har Cubase ballat ur fullständigt. Kraschar hela tiden, jag kan inte importera ljud längre o endast vissa vst-syntar funkar. Så nu har jag bestämt mig för att installera Windows XP istället, även om jag inte kan använda allt ram-minne...

Är det något som jag bör tänka på när det gäller Cubase-projekten innan jag blåser datorn? Jag vill ju kunna öppna dem igen på den nya datorn med samma ljudfiler osv.. men räcker det då att jag placerar dom ljud jag importerat på samma ställe i XP (t ex. C:\...\skrivbord\cubaseljud) o även installerar samma vst-instrument som jag haft tidigare? Eller behöver jag göra något mer?

Hade tänkt blåsa datorn ikväll så är tacksam för snabba svar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

spelar ingen direkt roll vart ljuden ligger på hårddisken. Cubase kommer notifiera dig när du startar projektet att den inte riktigt hittar filerna (det kommer upp en dialogruta som heter "missing files") och då hjälper du bara cubase på traven genom att trycka på locate och tala om vart på disken dem finns. Vilka vst:s som används och deras inställningar ligger ju sparat i projektfilen så att säga...

Så det ska inte vara några problem, men någon annan får gärna rätta mig om jag har fel innan du blåser 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma problem med min burk efter att jag installerade Windows 7.

Mer eller mindre inget funkade som det skulle i cubase.

Eftersom Win 7 inte är "officiellt" släppt så lär supporten för det inte vara så gedigen. Kommer nog.

"Även de jobbigaste barn blir stora någon gång, men föds man från en nerknarkad morsa så lär man få problem i vilket fall."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...