Jump to content
Annons

Cubase 5 kraschar hela tiden


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Mitt Cubase 5 krarschar hela tiden efter några minuters användande... eller ja, de buggar som fan iallafall. När jag ska zooma in/ut så blir skärmen svart i kanske 1 sekund innan den zoomar. Och sen laggar hela Cubase och grafiken blir helt grötig. Datorn jag använder uppfyller alla systemkrav och jag har ungefär 8 spår än så länge i låten...

Vad kan man göra åt detta? Måste jag köpa bättre dator?!

EDIT 090908: Läs sista inlägget..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte det är datorkapacitet som spökar... efter att det kraschar så högerklicka på "min dator" och välj "hantera". Där bör du kunna se loggar som kanske pekar på problemet (i bästa fall tilläggas men det kan åtminstone ge hint om vad problemet). Sedan kan man ju frgåa sig om det har fungerat som det skall tidigare eller har du haft det problemet hela tiden sedan du installerade cubase? Om det funkat tidigare när började problemet? Efter att du installerat något annat program? Bytt drivrutiner? Det finns mycket som kan påverka... hur länge sedan är det du installerade om Windows? För mig har det inte varit ett undantag att installera om Windows XP med intervall på 1 - 1½ år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för dator?

Tror det är en fujusi siemens scaleo.. det är en sån hempc från 2005 med AMD 64 3700+ processor och 3 gb ram.

Jag har precis köpt Cubase 5 så de problemet har väl funnits hela tiden typ. Windows XP installerade jag för nåt år sen typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla loggen som jag skrev till att börja med o se om det står något vettigt där. Du kan ju även ta reda på vad du har för komponenter i burken och Googla problemet som "cubase 5" + graphical errors + ditt grafikkort eller annan komponent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle kunna vara en klen dator. Vet inte vad 5an kräver redigt.

När du använder cubase, dra fram aktivitetshanteraren (ctrl + alt + delete)

Och kolla på hur mkt ram och hur mkt av cpu som används. Cubase brukar bete sig illa efter typ 70% cpukraft dras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle kunna vara en klen dator. Vet inte vad 5an kräver redigt.

När du använder cubase, dra fram aktivitetshanteraren (ctrl + alt + delete)

Och kolla på hur mkt ram och hur mkt av cpu som används. Cubase brukar bete sig illa efter typ 70% cpukraft dras.

Den drar 15-30% typ.. så nära 70 är de ju inte direkt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat installera om det?

Nej, de har jag inte. Jag har precis köpt det typ.. de har varit installerat i kanske 2 veckor. Men kan de vara värt att installera om det ändå? Finns det inga typ uppdateringar man kan ladda ner som kan hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till AMD är det vanligt med moderkort som har nForce4-chipset - och det är ett ökänt chipset som strular med musikprogram. Kolla alltså vilket chipset du har på moderkortet, innan du börjar dra i det från andra håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till AMD är det vanligt med moderkort som har nForce4-chipset - och det är ett ökänt chipset som strular med musikprogram. Kolla alltså vilket chipset du har på moderkortet, innan du börjar dra i det från andra håll.

Okej, hur kollar man det då? Öppna datorn?

Om de nu skulle vara såt nForce-chipset, hur gör man för att byta det? Måste man byta hela modekortet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, hur kollar man det då? Öppna datorn?

Vissa moderkort visar en startbild vid uppstarten, där det står vilket moderkort det är, så du skulle kunna se om något sådant dyker upp då, men annars måste du nog öppna och kolla fabrikat och modellbeteckning på moderkortet - om du inte har manualen till moderkortet.

Om de nu skulle vara såt nForce-chipset, hur gör man för att byta det? Måste man byta hela modekortet då?

Det är bara nForce4 som det är stora problem med. Andra nForce-chipset ska, såvitt jag vet, fungera bra.

Enda sättet att få bort problemet är alldeles riktigt, att byta moderkort. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara nForce4 som det är stora problem med. Andra nForce-chipset ska, såvitt jag vet, fungera bra.

Enda sättet att få bort problemet är alldeles riktigt, att byta moderkort. 😆

Jag har ju naturligtvis det chipsetet... 😳 Finns de ingen patch man kan ladda ner eller så för att lösa problemet?

Om jag skall byta moderkort, hur mycket kan det kosta i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju naturligtvis det chipsetet... 😆 Finns de ingen patch man kan ladda ner eller så för att lösa problemet?

Om jag skall byta moderkort, hur mycket kan det kosta i så fall?

Om du uppdaterar drivrutinerna för moderkortet till de senaste, så kan det bli något bättre, men du kommer fortfarande att stöta på problem MYCKET tidigare än om samma komponenter hade suttit på ett moderkort med annat chipset. Det brukar nog börja bråka på allvar ungefär när man kommer upp på ca 50% CPU-belastning - och med lite pluggar och VSTi, så kan det gå kvickt att komma dit ibland...

Prova alltså först att hämta nya drivrutiner från moderkortstillverkaren, så kan det åtminstone bli lite bättre - och du kan kolla om det räcker eller om du måste göra något mer drastiskt...

Moderkort finns väl typ mellan 1000:- och 3000:- - och sedan beror det på om du kan byta det själv eller måste lämna in datorn för att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du uppdaterar drivrutinerna för moderkortet till de senaste, så kan det bli något bättre, men du kommer fortfarande att stöta på problem MYCKET tidigare än om samma komponenter hade suttit på ett moderkort med annat chipset. Det brukar nog börja bråka på allvar ungefär när man kommer upp på ca 50% CPU-belastning - och med lite pluggar och VSTi, så kan det gå kvickt att komma dit ibland...

Prova alltså först att hämta nya drivrutiner från moderkortstillverkaren, så kan det åtminstone bli lite bättre - och du kan kolla om det räcker eller om du måste göra något mer drastiskt...

Moderkort finns väl typ mellan 1000:- och 3000:- - och sedan beror det på om du kan byta det själv eller måste lämna in datorn för att byta.

Ok får prova det! Jag tror att de behövs nåt mer drastiskt faktiskt.. För nu håller jag på med en låt med 3 midi-spår och 12 audio spår med typ 1-2 effekter per spår, och om ja lägger till bara en effekt eller nåt sånt så kraschar typ projketet.. ja vill ju kunna lägga till en del fler spår effekter.. och reverence reverbet drar ju massa kraft så de kan jag ju inte ens tänka på att använda 😛. vst performance ligger på 70-80% hela tiden typ.. :S suck...

EDIT: Vilket chipset ska man ha på det nya modekortet då?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag startat ett nytt projekt där jag har 3 st vst instrument och 3 audiospår.. och nu laggar det när jag spelar upp låten. Den röda lampan för asio mätarn i vst performance blinkar typ hela tiden :S även fast det bara e typ 50 procent som används..

Kan det vara nåt annat än chippet som är fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag startat ett nytt projekt där jag har 3 st vst instrument och 3 audiospår.. och nu laggar det när jag spelar upp låten. Den röda lampan för asio mätarn i vst performance blinkar typ hela tiden :S även fast det bara e typ 50 procent som används..

Kan det vara nåt annat än chippet som är fel?

Det kan vara fler saker som är "fel" (hårdvara som inte gillar varandra) men ditt stora problem är nForce4 så börja med att byta till ett moderkort som fungerar bra med ljudkort (de flesta Intel t ex).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara fler saker som är "fel" (hårdvara som inte gillar varandra) men ditt stora problem är nForce4 så börja med att byta till ett moderkort som fungerar bra med ljudkort (de flesta Intel t ex).

Ja men om ja ska köpa nytt modekort så känns de ju nästan som att jag kan lägga några tusenlappar till o få hetl ny dator istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, är MI7 support för Cubase eller?

Jäpp! MI7 har fortfarande hand om supporten, även om de inte distribuerar Steinbergs produkter längre.

Emil är en klippa! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ringde supporten nu och fick svaret att det är buffersizen som är för liten. Så jag gick in och ändrade den.. och även lantencyn för det verkade som dom grejerna hängde ihop när jag läste manualen. Men även fast jag valde högsta latencyn och högsta buffersizen så blev det ingen skilland.

http://img13.imageshack.us/img13/5387/bild1xuy.jpg

Där är en länk på hur mitt projekt ser ut och vad jag har ändrat. Har jag gjort rätt eller? Det borde ju bli bättre så jag kanske har ändrat fel grejer eller nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...