Jump to content
Annons

Marknadsundersökning: Vad skulle du betala för det här?


Dingbats

Recommended Posts

(1.) Nummer ett för mig är att musiken sprids, (2.) och som totalt okänd artist har jag inte en chans att göra mig hörd om jag inte finns tillgänglig enkelt.

1. Varför är det det viktigaste?

2. Sedan då, när du gjort dig hörd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Okej, kanske inte dyrare. Men är det verkligen mindre krångligt än att pressa cd med omslag?

Nja, marginellt. Men det blir så pass mycket billigare att det är värt att tänka väldigt noga innan man bestämmer sig.

Och att pressa vinyl är inte så mycket krångligare än att pressa cd. Det fins också fördelar med omslag kontra affisch. Omslaget är liksom fysiskt bundet till musiken. Har du tagit fram vinylen sitter du antagligen redan med omslaget i famnen. Omslaget är en behållare inte bara för musik utan för innerpåse och eventuell booklet också.

Konceptet är noga uträknat och beprövat! :rolleyes:

Jag skulle jättejättegärna pressa vinyl, men det är ju pengarna som är problemet. Det kostar alldeles för mycket för att vara ett alternativ. Det är synd. Min budget är på runt fem tusen, absolut max, för 100 - 500 ex beroende på vad det är jag trycker upp.

Det är just det. Känsla av samhörighet och kontakt. För mig handlar det om att få en samlad bild av artisten. Något som adderar till själva musiken. Inte kontrasterar eller står i konflikt med artisten. Jag vill inte ha artistens hyresavi! Däremot ett utkast till det som blev den slutgiltiga produkten, eller något som blev till på grund av verket, en spinoff. Eller en annans tolkning ev det. Eller en fördjupning. En annan yttring som knyter an till verket.

Men om du struntar i den där extragrejen jag skickar med; känns inte en affisch som nånting som knyter an till verket? Om affischen dessutom är utformad som om det vore ett skivomslag (fast andra proportioner)?

Affisch, teckning, dagbok, notanteckningar och allt annat sådant som tillhör Dingbats i egenskap av artist skulle jag dock kunna tänka mig att betala för, det kallas ju Memorabilia och florerar i hög grad på Ebay.

Här har vi en som är som jag! Finns det verkligen inga fler som tycker likadant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle jättejättegärna pressa vinyl, men det är ju pengarna som är problemet. Det kostar alldeles för mycket för att vara ett alternativ. Det är synd. Min budget är på runt fem tusen, absolut max, för 100 - 500 ex beroende på vad det är jag trycker upp.

Men är "släppet i sig" verkligen lösningen på distributionsproblemet, dvs att du inte når ut? Vill du ge din egen artistiska bana en extra skjuts bör du nog se över materialet och presentationen (som i PR) en gång till. Att släppa en poster ger nog ingen extra PR idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hursomhelst spännande och bra tråd.

Sen tycker jag det är lite synd att det måste ingå en fysiskt bit för att locka folk till köp. Det är ju egentligen inget problem med att betala för något digitalt.

Skapar du ett mervärde i PR-syfte, för att kunna sälja, eller för att ge en större upplevelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är "släppet i sig" verkligen lösningen på distributionsproblemet, dvs att du inte når ut? Vill du ge din egen artistiska bana en extra skjuts bör du nog se över materialet och presentationen (som i PR) en gång till. Att släppa en poster ger nog ingen extra PR idag.

Vad menar du nu? (speciellt det kursiva)

Affischen är inte tänkt som PR, ingenting av det här är PR. Eller vadå? Marknadsföring sköter jag utöver det här, får bloggar att skriva om mig, sprider på forum, kanske kommer på några smarta tricks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en bok där varje låt får ett eget konstverk - en novell, en bild eller något annat som förstärker låtens innehåll och skicka med. Det hade jag betalat för.

Bra idé faktiskt, tack för den! Ska tänka på om nånting liknande är genomförbart.

Skapar du ett mervärde i PR-syfte, för att kunna sälja, eller för att ge en större upplevelse?

Nja, alltså. För att sälja naturligtvis delvis. Men egentligen mest för att ge en större upplevelse, och framför allt för att om man har köpt nånting av en artist så kommer man ihåg den bättre sen. Jag är mycket mer uppmärksam på nya släpp av artister jag har köpt nånting av än såna jag bara har musikfiler i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du nu? (speciellt det kursiva)

Affischen är inte tänkt som PR, ingenting av det här är PR. Eller vadå? Marknadsföring sköter jag utöver det här, får bloggar att skriva om mig, sprider på forum, kanske kommer på några smarta tricks.

Jag förstod det som at tdu inte hittade en marknad för din musik hos de konventionella distributionsnäten, dvs säga cd, mp3 och till viss del vinyl.

Delvis grundat på att du ser 15000:- (dina siffror, vet inte hur många ex det motsvarar) som ett hinder och inte en möjlighet.

Om vi låtsas att summan (15000) gäller en upplaga på 1000 så skulle varje ex kosta 15 kronor att tillverka. Säljer du sedan dessa för 60 kronor till distributör kommer du dra in det fyrdubbla. Vad är det som är omöjligt i den ekvationen?

Säljer du mindre än 1000 ex tycker jag att du ska hålla dig till mp3. Det är helt klart mindre krångligt och lättare att distribuera. Även billigare för båda parter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod det som at tdu inte hittade en marknad för din musik hos de konventionella distributionsnäten, dvs säga cd, mp3 och till viss del vinyl.

Jag tror vi tänker på olika sätt. "Marknad", det är inte det jag är intresserad av direkt (även om titeln kanske antyder det). Jag är inte ute efter att tjäna pengar, jag vill bara erbjuda en produkt som så många som möjligt vill ha. Så att de blir extra intresserade av mig och kommer ihåg mig bättre. Det är ingen "satsning" eller vad man ska säga.

Hur enkelt det är att distribuera och sånt där oroar mig inte, jag kommer bara sälja via min hemsida i vilket fall.

Du kan se på http://www.entertainmentforthebraindead.com . I den skalan ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi tänker på olika sätt.

Det tror inte jag. Marknad för mig är "hur du når ut".

Hur enkelt det är att distribuera och sånt där oroar mig inte, jag kommer bara sälja via min hemsida i vilket fall.

Vilket i mina ögon är en definierad "marknad".

Du kan se på http://www.entertainmentforthebraindead.com . I den skalan ungefär.

Nej, jag kan inte se vilken skala distributionen sker på utifrån den länk du gav mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror inte jag. Marknad för mig är "hur du når ut".

Fair enough. Jag läste det mer som nånting stort och seriöst på nivån skivbolag.

Nej, jag kan inte se vilken skala distributionen sker på utifrån den länk du gav mig.

Nej, det är klart, inte jag heller. Men man kan ju få en idé om ungefär hur... seriös hon är med det, i avsaknad av bättre ord. Det är ingen stor business. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi låtsas att summan (15000) gäller en upplaga på 1000 så skulle varje ex kosta 15 kronor att tillverka. Säljer du sedan dessa för 60 kronor till distributör kommer du dra in det fyrdubbla. Vad är det som är omöjligt i den ekvationen?

Har du själv tillverkat 1000 vinyler och försökt sälja? Då vet du att det är en omöjlig ekvation. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ni vara mer eller mindre villiga att köpa det här jämfört med en cd-skiva?

inte ett dugg

inte ens om jag var en inbiten fan

det enda skulle isf vara affischen - om du gör den som "omslag" till ditt album

svenska b-anteckningar å liknande känns bara "kom å titta i min navel - jag är ett geni"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger såhär då:

Vad skulle ni vara villiga att betala för bara affischen?

Troligen inget för min del. Du flyttar fokus från musiken. Musik med konst till, eller konst med musik till.

Men då är jag inte heller en affisch-tonåring, som någon pratade om tidigare i tråden.

Jag kanske är snäv i mina tankebanor, men det tror jag många konsumenter är också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla av mina gymnasieelever har sett och kan hantera vinylskiva och spelare, även om de inte är direkt vana vid det. Jag har idag elever som aldrig sett ett kassettband, än mindre vet de hur det fungerar.

För egen del så är det musiken som är viktig. Jag är villig att betala om det finns något som väcker mitt intresse. Om något medföljer är, för min del, sekundärt och ganska ointressant. Hellre då en välfylld hemsida där jag får reda på mer om artisten, låtarna och tankarna bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert fler som skulle uppskatta något utöver det extra som följde med, men jag tror på vettiga saker. Men det är svårt att få upp folks intresse överhuvudtaget när man är en okänd och osignad artist. Överlag så anser/tror jag att gemene man tänker: känd artist = bra artist = en riktig artist, okänd = amatör = inte bra. Det är i alla fall så jag tolkar folk och det är ju alltid kul att se deras reaktion när man spelar upp något egenproddat. Men det är lite vid sidan av ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen inget för min del. Du flyttar fokus från musiken. Musik med konst till, eller konst med musik till.

Men det är ju precis samma sak som med ett skivomslag? Jag ser ingen skillnad mellan att köpa en affisch och att köpa ett skivkonvolut. Att musiken följer med på en skiva i det ena fallet är för mig ointressant, för den har man ju ändå (och jag tänker göra den tillgänglig i flac, så det är samma kvalitet). Snarare i så fall att det känns finare med en affisch än ett litet cd-fodral.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

ett fult skivomslag fyller ändå funktionen att härbärgera skivan

vad fyller en ful affisch för syfte?

För det första: affischen ska naturligtvis inte vara ful. Jag tänker inte försöka kränga nånting som jag inte är nöjd med själv.

För mig är det ovidkommande om jag har en skiva med musiken på eller inte. Det är inte musiken jag betalar för när jag köper en skiva, det är kringprodukten, dvs oftast ett skivomslag. Vilket i det här fallet istället är en affisch.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första: affischen ska naturligtvis inte vara ful. Jag tänker inte försöka kränga nånting som jag inte är nöjd med själv.

För mig är det ovidkommande om jag har en skiva med musiken på eller inte. Det är inte musiken jag betalar för när jag köper en skiva, det är kringprodukten, dvs oftast ett skivomslag. Vilket i det här fallet istället är en affisch.

ja

så funkar du

men troligen inte dom allra flesta

man kan egentligen säga att du säljer en tavla med tillhörande musik

om din affisch är ful avgör ju var å en

jag menade inte kvaliten utan motivet

antar det är tänkt att affischen ska pryda en vägg eller liknande?

ett skivomslag man inte vill ha på väggen funkar ju ändå som skivomslag

hur funkar en affisch man inte vill ha på väggen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Demonproducenten lyckades svara åt mig rätt bra. ☺️

Väldigt intressant ämne f.ö.

Merchandise över huvud taget känns sekundärt för mig, men att helt enkelt ha t-shirts, cd-r med något enklare konvolut, affischer och klistermärken på

bandets hemsida som folk kan beställa om så önskas är ju en liten annan femma. Om det alltså skall vara inkomstkällan medan musiken är helt fri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du själv tillverkat 1000 vinyler och försökt sälja? Då vet du att det är en omöjlig ekvation. ☺️

Hehe! Nä, jag har aldrig lyckats kränga någon större upplaga på egen hand. Det var mest en lek med siffror.

Ska jag vara realistisk kostar nog till och med en sjua mer än 15 kronor att tillverka.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja

så funkar du

men troligen inte dom allra flesta

Nä, det är väl så.

Det är synd bara, för jag tycker små cd-skivor är så tråkiga. Och att betala två tusen mer för att trycka upp nånting som inte känns lika kul är ju inte så... kul.

Idén med en bok kanske är bättre? Då skulle jag kunna ha som en bok med en sida för varje låt, och så kanske en CD-R som följer med, utan omslag. Vore det nånting? Då blir ju boken mer som ett lite mer fancy omslag.

Om nu inte det blir ännu dyrare förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det är väl så.

Det är synd bara, för jag tycker små cd-skivor är så tråkiga. Och att betala två tusen mer för att trycka upp nånting som inte känns lika kul är ju inte så... kul.

Idén med en bok kanske är bättre? Då skulle jag kunna ha som en bok med en sida för varje låt, och så kanske en CD-R som följer med, utan omslag. Vore det nånting? Då blir ju boken mer som ett lite mer fancy omslag.

Om nu inte det blir ännu dyrare förstås...

nu är det ju helt å hållet din ensak...

men varför känns det som att du inte tycker din musik är det primära?

Link to comment
Dela på andra sajter

W.A.S.P.´s singel "Paint it black" veks in i en plansch som bildade 7" omslag men hade livebild på baksidan!

-85...hm, jag njuter nu när jag tänker på det 🙂

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

W.A.S.P.´s singel "Paint it black" veks in i en plansch som bildade 7" omslag men hade livebild på baksidan!

-85...hm, jag njuter nu när jag tänker på det 🙂

/aROCKER

hade inte dom en sågklinga som skiva också?

kanske kan vara nåt för dingbats?

cd-skivor i nya spännande former?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...