Jump to content
Annons

Hjääälp! Vilka UAD-pluggar ska jag köpa?


Tophe

Recommended Posts

Jag har $675 att bränna + 20% rabatt, $25 rabatt på Helios 69 och $25 på LA-3A

De jag har bestämt mig för är:

LA-2A

LA-3A

Pultec Pro

Nu står jag och väger mellan Harrison och Helios...

Det som talar mest för Harrison för min del är att det finns en SE-version av den så jag kan gödsla med EQ's även på mitt UAD-1.

Annars gillar jag verkligen soundet i Helios. Det går snabbt att få fram ett bra ljud på sång och gitarr, utan att man behöver sitta och ha dunderprecision.

Tyvärr tar en enda Helios typ 20% av uad-kortet.

Funderar även på Fairchild, tycker den låter trevlig på stereobussen.

Help me out here!

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
LA-2A

LA-3A

Pultec Pro

Nu står jag och väger mellan Harrison och Helios...

[…]

Funderar även på Fairchild, tycker den låter trevlig på stereobussen.

Help me out here!

Du har redan bestämt dig för två kompressorer och en eq.

EQs: Personligen tycker jag inte Helios tillförde så mycket. Håller med om att den var lätt att hitta på, men det hände inget extra när man körde signaler genom den. Har inte testat Neve-eq'arna helelr så jag kan inte säga så mycket om dem. Den enda eq jag egentlgien använder på UAD-kortet är Pultec.

Kompressorer: Fairchild är speciell. Den beter sig olika beroende på vilken nivå det är på materialet man skickar in. Det finns egentligen ingen threshold. Den är duktig på att limma ihop ljud och lägger till något extra. Gillar också Precision Buss Compressor till grupper, master och enskilda spår. Den är betydligt mer transparent.

Övrigt: Du bör testa Plate 140. Den är mycket användbra även om man inte går igång på de stora svulstiga plåtarna. Dra ned decay till ett minimum (typ 1 sekund) och välj plåten i mitten eller den varmaste av dem. I lagom dos ger den en behaglig rumskänsla.

Roland Space Echo bör du också testa. Visst är delayet snyggt, men det jag gillar bäst med Space Echo är det klonkiga fjäderreverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan bestämt dig för två kompressorer och en eq.

EQs: Personligen tycker jag inte Helios tillförde så mycket. Håller med om att den var lätt att hitta på, men det hände inget extra när man körde signaler genom den. Har inte testat Neve-eq'arna helelr så jag kan inte säga så mycket om dem. Den enda eq jag egentlgien använder på UAD-kortet är Pultec.

Kompressorer: Fairchild är speciell. Den beter sig olika beroende på vilken nivå det är på materialet man skickar in. Det finns egentligen ingen threshold. Den är duktig på att limma ihop ljud och lägger till något extra. Gillar också Precision Buss Compressor till grupper, master och enskilda spår. Den är betydligt mer transparent.

Övrigt: Du bör testa Plate 140. Den är mycket användbra även om man inte går igång på de stora svulstiga plåtarna. Dra ned decay till ett minimum (typ 1 sekund) och välj plåten i mitten eller den varmaste av dem. I lagom dos ger den en behaglig rumskänsla.

Roland Space Echo bör du också testa. Visst är delayet snyggt, men det jag gillar bäst med Space Echo är det klonkiga fjäderreverbet.

Tack... har varit inne på Plate 140 ett tag, men insåg att den tar en fjärdedel av kortets kraft.

Tycker faktiskt att de inbyggda reverben i CuBase 5 är helt ok. Men jag får väl ta och dema Plate 140

när vi ska slutmixa... så har jag två veckor på mig.

Tycker också att Fairchild är lite speciell. Lite oberäknelig. Ska testa Buss compressor och se hur den verkar.

Pultec älskar jag! Man bara skruvar lite och vips så försvinner allt bummel och ludd och fram kommer ett härligt krispig dyrt sångspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

LA-2A är given (men den hade du ju redan bestämt dig för..).

den är helt fantastisk på sång. jag brukar dra på ordentligt med gain och låta den jobba ordentligt..

SPL Transient Designer är också en trevlig sak.. en riktig arbetshäst.. jag hatar uttrycket men det stämmer verkligen 🤪

1176an använder jag till mycket också. Trummor mår bra av den. Brukar ofta hamna på masterbussen också.

Space Echo:t är också grymt. Problemet är att det suger galet mycket DSP.

det är nog de pluggarna som jag använder mest...

EDIT: får man fråga varför du har 675 dollars att bränna? det vill jag ju också ha! 😮

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
LA-2A är given (men den hade du ju redan bestämt dig för..).

den är helt fantastisk på sång. jag brukar dra på ordentligt med gain och låta den jobba ordentligt..

SPL Transient Designer är också en trevlig sak.. en riktig arbetshäst.. jag hatar uttrycket men det stämmer verkligen 🤪

1176an använder jag till mycket också. Trummor mår bra av den. Brukar ofta hamna på masterbussen också.

Space Echo:t är också grymt. Problemet är att det suger galet mycket DSP.

det är nog de pluggarna som jag använder mest...

EDIT: får man fråga varför du har 675 dollars att bränna? det vill jag ju också ha! 😮

Jag köpte ett Flexi Pack och fick $500 att köpa pluggar + 150 till efter registrering (och lite påtryckning, tydligen ett gammalt erbjudande, men de var snabba att ge mig det ändå). Sedan ger de 25$ i "server-hicup compensation". Dessutom är det 20% rabatt på ett köp denna månad, och jag fick en kupong på 25 dollar på Helios och en på 25 dollar på LA-3A.

Är det egentligen nån större skillnad mellan 1176LN och 1176SE? Testade båda och jag hör ingen större skillnad.

Kollade lite videos och tror det ser ut så här hittills:

LA-2A

LA-3A

Pultec Pro

Precision Buss Compressor

Överväger att även slänga på en Harrison på det. Gillade den EQ'n. SE-versionen tar typ 7% på mitt kort.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Du bara måste ha 1073:an och VCA VU!!!

Vill du få bra flås i bottenregistrer så är denna eq ovärderlig och det limmet du får av kompressorn i ett trumset.... ojojoj!

Plate 140 är tung ja, men va fasen! Spela in effekten då!?

Om du inte har 88RS strippen så bör du skaffa den!

Take care..!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är VCU mot La-3A? De verkar vara lite av samma karaktär...

Tror jag väntar lite med de riktigt dyra pluggarna, typ 88RS. Jag har bara mix essentials än så länge och vill få så mycket kul som möjligt.

Inser att jag verkligen suktar efter alla UA's kompressorer. Är riktigt imponerad av dem. Men jag vill ha ett par bra EQ's också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är VCU mot La-3A? De verkar vara lite av samma karaktär...

Tror jag väntar lite med de riktigt dyra pluggarna, typ 88RS. Jag har bara mix essentials än så länge och vill få så mycket kul som möjligt.

Inser att jag verkligen suktar efter alla UA's kompressorer. Är riktigt imponerad av dem. Men jag vill ha ett par bra EQ's också.

Tycker 88rs var ett bra förslag.

Jag har nästan all pluggar, det går lite i vågor vad man använder.

Tycker du skall fundera ut vad du behöver mest.

Behöver du en bra kanalstripp är ju 88rs ett bra val.

Behöver du ett reverb så plate140.

Pulteq pro är en av de pluggar jag aldrig använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är VCU mot La-3A? De verkar vara lite av samma karaktär...

Tror jag väntar lite med de riktigt dyra pluggarna, typ 88RS. Jag har bara mix essentials än så länge och vill få så mycket kul som möjligt.

Inser att jag verkligen suktar efter alla UA's kompressorer. Är riktigt imponerad av dem. Men jag vill ha ett par bra EQ's också.

Jag tycker VCA är användbar när man vill göra ljudet lite hårdare, få det att låta mer ansträngt. Funkar bra i musik med beats eller elgitarrer. I akustiska sammanhang föredrar jag karaktären hos LA3, LA2 och Fairchild (omjag ska dra paralleller till de andra UAD-kompressorerna).

Du kommer långt med Pultec. Sedan ska man inte glömma bort eq'n som sitter i EX-1 (den gamla channelstripen som är inkluderad i mix essentials).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker VCA är användbar när man vill göra ljudet lite hårdare, få det att låta mer ansträngt. Funkar bra i musik med beats eller elgitarrer. I akustiska sammanhang föredrar jag karaktären hos LA3, LA2 och Fairchild (omjag ska dra paralleller till de andra UAD-kompressorerna).

Du kommer långt med Pultec. Sedan ska man inte glömma bort eq'n som sitter i EX-1 (den gamla channelstripen som är inkluderad i mix essentials).

+1

Harsh!!...är nog ordet jag sökte för VCU VA.

Precis som du säger, hårdare, råare mer "pang" i karaktären.

Absolut det bästa jag hört i plugväg för virlvel och pukor.

Gällande likheten mellan LA3 och VCU....

Hmmm!

Gör en sökning på vad LA (leveling amplifier) och VC (voltage controle), gör för skillnader!

Take care!!!

/Cruncharn'

EDIT:

Sökningen gällde inte dig Joachime!!!! He he he!!

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

OK, nu smäller det.

Ikväll beställer jag mina pluggar....

Så här ser korgen ut nu:

LA2A (för sång m.m.)

LA-3A (för percussion mallets m.m.)

PULTEC PRO (för gitarr och sång)

HARRISON 32C (framför allt för sång)

FAIRCHILD (på stereobussen, jämförde med Precision Buss Comp, men Fairchild lät bättre tycker jag)

Jag kommer nästan bara spela in akustisk musik.

Harrison tar ju emot lite eftersom den kostar 249 dollar, men jag tycker den låter så galet bra. Dessutom finns en SE-version som inte äter upp hela mitt stackars UAD-1. Är det något jag bör ändra tycker ni? (förutom det som skrivits tidigare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...