Jump to content
Annons

Vilken nivå mastrar ni till?


JonasW

Recommended Posts

Undrar helt enkelt vilken nivå (peak) som ni mastrar till? Man kan höra så mycket olika nivåer, vissa säger -0,1dBFS andra -1dBFS. Det jag menar är att många CD-spelare klipper ju ganska tidigt och man bör ju därför anpassa sin nivå till det. Så hur gör ni? 🙂

/ Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Billig elektronik klipper framförallt vid hög RMS. Om du håller dit material kring -12 dBFS RMS och topparna på -0,1 dBFS är det sällan några problem. Ska det ner på DVD ska du snarare sikta på -22 dBFS och toppar vid -10 dBFS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar hålla koll på signalen genom Intersample klipp mätare, men högre än -0,3 blir det nog aldrig. Att se att intersample peak-mätarens lampa förbli svart, och använda AES/EBUs rekommendation att ha -0,3 som max .. det känns tryggt nog för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billig elektronik klipper framförallt vid hög RMS. Om du håller dit material kring -12 dBFS RMS och topparna på -0,1 dBFS är det sällan några problem. Ska det ner på DVD ska du snarare sikta på -22 dBFS och toppar vid -10 dBFS.

För en som inte kan, vad är är RMS för ngt? Vad innebär -12 dBFS RMS? Vad står dBFS för? Den första delen förstår jag dB men inte den andra, FS.

När jag har ställt nivåer har jag lagt mig på -0,2.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en som inte kan, vad är är RMS för ngt? Vad innebär -12 dBFS RMS? Vad står dBFS för? Den första delen förstår jag dB men inte den andra, FS.

När jag har ställt nivåer har jag lagt mig på -0,2.

dBFS = Decibel Full Scale. Innebär att digitala mediets fysiska maxpunkt används som maxreferens. I en del fall så förskjuter man skalan visuellt, så att 0 db är samma värde som t.ex. -12 dbfs eller -18 dbfs. Sånt gör man mest av bekvämlighets-skäl. FS används för att signalera att det är det digitala mediets maxpunkt, 0 db, som används som nollreferens och inte -12 eller så.

RMS = Root Mean Square, är ett medianvärde för ljudmassans volym. Det används mest som ett ungefärligt värde för hur stark genomsnittsvolymen för musiken är. När man talar om RMS värden så talar man ofta om snittvärden; man mäter alltså snittvärdet på hela låtar, hela plattor, eller ännu längre tidsperioder. En pop/rocklåt med genomsnitts RMS på -20 db anses ljudsvag och nyanserad, medan en låt med snitt RMS på -10 db anses ljudstark och tillplattad. Men RMS finns även på vissa nivåmästare som anger RMS nivån i realtid, och inte som statistiskt värde. Det motsvarar alltså hur ljudstark musiken volymcentrum överlag är, i förhållande till noll-värdet. Motsatsen är peak-mätare, som mäter de absolut starkaste topparna. Ju högre RMS, desto mindre skillnad mellan snittvolymen och topparna. Det digitala mediet har ju ett absolut tak (dbfs) och ju närmare taket man kommer, desto fler nyanser utelämnas. Så ju högre RMS värde, desto starkare klingar musikmassan och desto färre fin-nyanser får plats. Färdiga CD produktioner brukar idag ligga någonstans mellan -14 till -10 db. Klassiskt och jazz brukar vara mer "levande" och har lägre snittvolym (-15 till -20), medans den radiovänliga topplistemusiken brukar ha väldigt hög RMS, ibland lägre än -10 db. Metallicas nyaste skiva t.ex. har tidvis ett RMS på -7 db, nästan rekordlågt RMS, och Metallica har fått kritik ifrån både branschfolk och hårdkokta fans för att skivan låter så sammantryckt att lyssningsupplevelsen förstörs.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

-0,3 anses vara "korrekt" max för peakar i branschen

Är inte helt på det klara med vad du menar med korrekt.

Det finns ingen standard för peakvärden. -0,3 dBFS är helt enkelt en ofta använd säkerhetsmarginal. Precis som RMS på -12 dBFS.

Men vi verkar överens om att det finns en koppling mellan RMS- och peakvärde. Ju högre RMS desto lägre peakvärde. Om man ska vara på den säkra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

-0,3 dBFS är helt enkelt en ofta använd säkerhetsmarginal.

vilket är precis det jag menar

det kanske framstod som att smälla dig på fingrarna vilket inte var meningen 😛

och nivån har väl med vissa äldre DA-omvandlare har jag för mig som klipper över den nivån

får väl förtydliga mig också att -8 värdet jag angav inte är den egentliga snitt volymen utan den maximala rms nivån jag tillåter själv i realtidsmätning

visst känns det som att loudnessproblemet uppmärksammats ordentligt nu å att en ny "standard" börjar ta form?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju verkligen intressant, helt nytt för mej

En fråga då, när man importerar låtar i sitt daw och kollar deras peak värde så är det ju alltid klistrat till nollan, iaf på moderna rocklåtar, men då är det inte 0 dBFS eller? utan bara 0 dB helt enkelt?

Hur gör man för att kolla dBFS värdet? (cubase sx3)

EDIT: glöm den här frågan, ja läste lite till och tror ja fattar nu 😏

Redigerat av Filly
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju verkligen intressant, helt nytt för mej

En fråga då, när man importerar låtar i sitt daw och kollar deras peak värde så är det ju alltid klistrat till nollan, iaf på moderna rocklåtar, men då är det inte 0 dBFS eller? utan bara 0 dB helt enkelt?

Hur gör man för att kolla dBFS värdet? (cubase sx3)

EDIT: glöm den här frågan, ja läste lite till och tror ja fattar nu 😛

du får skilja på peak å rms

det är peakarna som är klistrade vid nollan

läs ordentligt det som skrivits

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar köra upp till mellan -0,6 och -0,3 dB(peakarna). Jag använder mätarna i Peak som referens.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
När ska myten om att vissa program "låter" bättre (själva mix-motorn alltså) än andra dö?

Nu snackar jag om en gain ratt. Inte mixmotor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...