JonasW Postat 7 mars 2009 Anmäl Dela Postat 7 mars 2009 Undrar helt enkelt vilken nivå (peak) som ni mastrar till? Man kan höra så mycket olika nivåer, vissa säger -0,1dBFS andra -1dBFS. Det jag menar är att många CD-spelare klipper ju ganska tidigt och man bör ju därför anpassa sin nivå till det. Så hur gör ni? 🙂 / Jonas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 7 mars 2009 Anmäl Dela Postat 7 mars 2009 Billig elektronik klipper framförallt vid hög RMS. Om du håller dit material kring -12 dBFS RMS och topparna på -0,1 dBFS är det sällan några problem. Ska det ner på DVD ska du snarare sikta på -22 dBFS och toppar vid -10 dBFS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 7 mars 2009 Trådstartare Anmäl Dela Postat 7 mars 2009 Jo med DVD vet jag att man måste hålla ner det, hur kommer det sig egentligen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 8 mars 2009 Anmäl Dela Postat 8 mars 2009 Jag brukar hålla koll på signalen genom Intersample klipp mätare, men högre än -0,3 blir det nog aldrig. Att se att intersample peak-mätarens lampa förbli svart, och använda AES/EBUs rekommendation att ha -0,3 som max .. det känns tryggt nog för mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 8 mars 2009 Anmäl Dela Postat 8 mars 2009 Jo med DVD vet jag att man måste hålla ner det, hur kommer det sig egentligen? Det kan vara sånt här https://www.studio.se/index.php?showtopic=56048&hl= Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 8 mars 2009 Anmäl Dela Postat 8 mars 2009 Ihjälpressat till 0 såklart 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rabieshund Postat 8 mars 2009 Anmäl Dela Postat 8 mars 2009 +3 dBFS.. näe 0,3 som Oppe brukar vara det jag ligger på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plankis Postat 8 mars 2009 Anmäl Dela Postat 8 mars 2009 Jag tycker den här mätaren var rolig. Får man ett ganska bra mått på var man ska ligga nånstans. http://www.dynamicrange.de/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 9 mars 2009 Anmäl Dela Postat 9 mars 2009 Billig elektronik klipper framförallt vid hög RMS. Om du håller dit material kring -12 dBFS RMS och topparna på -0,1 dBFS är det sällan några problem. Ska det ner på DVD ska du snarare sikta på -22 dBFS och toppar vid -10 dBFS. För en som inte kan, vad är är RMS för ngt? Vad innebär -12 dBFS RMS? Vad står dBFS för? Den första delen förstår jag dB men inte den andra, FS. När jag har ställt nivåer har jag lagt mig på -0,2. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 mars 2009 Anmäl Dela Postat 9 mars 2009 Om du håller dit material kring -12 dBFS RMS och topparna på -0,1 dBFS är det sällan några problem. -8 som max, kontra -0,3 för min del -0,3 anses vara "korrekt" max för peakar i branschen http://en.wikipedia.org/wiki/DBFS Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 9 mars 2009 Anmäl Dela Postat 9 mars 2009 (redigerat) För en som inte kan, vad är är RMS för ngt? Vad innebär -12 dBFS RMS? Vad står dBFS för? Den första delen förstår jag dB men inte den andra, FS.När jag har ställt nivåer har jag lagt mig på -0,2. dBFS = Decibel Full Scale. Innebär att digitala mediets fysiska maxpunkt används som maxreferens. I en del fall så förskjuter man skalan visuellt, så att 0 db är samma värde som t.ex. -12 dbfs eller -18 dbfs. Sånt gör man mest av bekvämlighets-skäl. FS används för att signalera att det är det digitala mediets maxpunkt, 0 db, som används som nollreferens och inte -12 eller så. RMS = Root Mean Square, är ett medianvärde för ljudmassans volym. Det används mest som ett ungefärligt värde för hur stark genomsnittsvolymen för musiken är. När man talar om RMS värden så talar man ofta om snittvärden; man mäter alltså snittvärdet på hela låtar, hela plattor, eller ännu längre tidsperioder. En pop/rocklåt med genomsnitts RMS på -20 db anses ljudsvag och nyanserad, medan en låt med snitt RMS på -10 db anses ljudstark och tillplattad. Men RMS finns även på vissa nivåmästare som anger RMS nivån i realtid, och inte som statistiskt värde. Det motsvarar alltså hur ljudstark musiken volymcentrum överlag är, i förhållande till noll-värdet. Motsatsen är peak-mätare, som mäter de absolut starkaste topparna. Ju högre RMS, desto mindre skillnad mellan snittvolymen och topparna. Det digitala mediet har ju ett absolut tak (dbfs) och ju närmare taket man kommer, desto fler nyanser utelämnas. Så ju högre RMS värde, desto starkare klingar musikmassan och desto färre fin-nyanser får plats. Färdiga CD produktioner brukar idag ligga någonstans mellan -14 till -10 db. Klassiskt och jazz brukar vara mer "levande" och har lägre snittvolym (-15 till -20), medans den radiovänliga topplistemusiken brukar ha väldigt hög RMS, ibland lägre än -10 db. Metallicas nyaste skiva t.ex. har tidvis ett RMS på -7 db, nästan rekordlågt RMS, och Metallica har fått kritik ifrån både branschfolk och hårdkokta fans för att skivan låter så sammantryckt att lyssningsupplevelsen förstörs. Redigerat 9 mars 2009 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 mars 2009 Anmäl Dela Postat 9 mars 2009 -0,3 anses vara "korrekt" max för peakar i branschen Är inte helt på det klara med vad du menar med korrekt. Det finns ingen standard för peakvärden. -0,3 dBFS är helt enkelt en ofta använd säkerhetsmarginal. Precis som RMS på -12 dBFS. Men vi verkar överens om att det finns en koppling mellan RMS- och peakvärde. Ju högre RMS desto lägre peakvärde. Om man ska vara på den säkra sidan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 mars 2009 Anmäl Dela Postat 9 mars 2009 -0,3 dBFS är helt enkelt en ofta använd säkerhetsmarginal. vilket är precis det jag menar det kanske framstod som att smälla dig på fingrarna vilket inte var meningen 😛 och nivån har väl med vissa äldre DA-omvandlare har jag för mig som klipper över den nivån får väl förtydliga mig också att -8 värdet jag angav inte är den egentliga snitt volymen utan den maximala rms nivån jag tillåter själv i realtidsmätning visst känns det som att loudnessproblemet uppmärksammats ordentligt nu å att en ny "standard" börjar ta form? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Filly Postat 9 mars 2009 Anmäl Dela Postat 9 mars 2009 (redigerat) Det här var ju verkligen intressant, helt nytt för mej En fråga då, när man importerar låtar i sitt daw och kollar deras peak värde så är det ju alltid klistrat till nollan, iaf på moderna rocklåtar, men då är det inte 0 dBFS eller? utan bara 0 dB helt enkelt? Hur gör man för att kolla dBFS värdet? (cubase sx3) EDIT: glöm den här frågan, ja läste lite till och tror ja fattar nu 😏 Redigerat 9 mars 2009 av Filly Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 Det här var ju verkligen intressant, helt nytt för mej En fråga då, när man importerar låtar i sitt daw och kollar deras peak värde så är det ju alltid klistrat till nollan, iaf på moderna rocklåtar, men då är det inte 0 dBFS eller? utan bara 0 dB helt enkelt? Hur gör man för att kolla dBFS värdet? (cubase sx3) EDIT: glöm den här frågan, ja läste lite till och tror ja fattar nu 😛 du får skilja på peak å rms det är peakarna som är klistrade vid nollan läs ordentligt det som skrivits Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 (redigerat) jag brukar köra upp till mellan -0,6 och -0,3 dB(peakarna). Jag använder mätarna i Peak som referens. Redigerat 12 mars 2009 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Filly Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 du får skilja på peak å rmsdet är peakarna som är klistrade vid nollan läs ordentligt det som skrivits tackar, i seee, tur man fick reda på det här 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 -8 som max, kontra -0,3 för min del-0,3 anses vara "korrekt" max för peakar i branschen http://en.wikipedia.org/wiki/DBFS Jag sätter också ribban vid -0,3, dock beroende på att jag läst/hört/sett nånstans att konvertering till mp3 kan skicka på någon tiondels db. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 På med max på GAIN ratten i PT HD så det digitaldistar till döden... då blir det fett! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 På med max på GAIN ratten i PT HD så det digitaldistar till döden... då blir det fett! Jag har hört att digitaldist till döden låter varmare och mer analogt i just PT HD, stämmer det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 Jag har hört att digitaldist till döden låter varmare och mer analogt i just PT HD, stämmer det? 😉🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 När ska myten om att vissa program ”låter” bättre (själva mix-motorn alltså) än andra dö? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 Hur många hårdrocksplattor har inte genomgått GAIN kontrollen? Om jag ändå skojade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 12 mars 2009 Anmäl Dela Postat 12 mars 2009 När ska myten om att vissa program "låter" bättre (själva mix-motorn alltså) än andra dö? Nu snackar jag om en gain ratt. Inte mixmotor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.