Jump to content
Annons

Lägga in "tid "före noll"


ONSatan

Recommended Posts

Jag har fryst alla spår i ett projekt och vill nu lägga in ett intro som börjar "före noll" så att säga.

Hur får jag utrymme före noll (dagens startpunkt)? Hittar inget lämpligt i menyerna (Cubase sx3) och vet inte vad jag ska söka efter i manualen.

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Unfreeze, Ctrl+A och flytta fram allt så många bars som du behöver...?

Kan gå, men, jag tror datorn kraschar om jag gör det (har mycket effekter). Samt, ibland brukar Cubase glömma inställningen för pluggarna.

Finns inget annat sätt? Detta torde väl vara ett vanligt problem?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bounca spåren om de är färdiga och gör ett nytt projekt med dem i och låt dem börja där du behöver dem, ifall mixen är färdig.. Alternativt exportera ut hela mixen och lägg in i ett nytt projekt efter introt...

Ååååh, varför kan de aldrig göra något så att det bli enkelt?

Men, tack!

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte bara att markera alla spår och dra dem framåt så det finns utrymme?

annars mixar du klart låten, mixar ner den till 1 fil, sen gör du ett nytt projekt med introt och låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Har aldrig haft något problem med att bara förflytta fram hela projektet några sekunder. Borde inte bli några problem med pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meen... Enklare än så kan det väl ändå inte bli?? Tänk själv om du i ditt fysiska liv kunde gå tillbaks i tiden och ångra nåt du inte skulle ha gjort och i stället göra om på ett annat sätt.. 😉

Ååååh, varför kan de aldrig göra något så att det bli enkelt?

Men, tack!

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va skumt. I tidigare versioner av cubase har dom haft ett "Insert Bars" alternativ i en av menyerna. Jag har aldrig saknat det, förräns nu. Sjukt.

Men med bar offset funkar det ju med. Bara att man kan inte lägga in takter på avsedd plats, utan bara göra takterna i början till negativa värden.

Vill man lägga till takter nu, så måste jag in i Tempo track editorn, och välja Open Process Bars Dialog. I "Actions" alternativet kan man välja "Insert bars" precis som tidigare. Men det var då jäkligt dåligt gjort 😉

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

10inchLegend (oregistrerad)
Kan gå, men, jag tror datorn kraschar om jag gör det (har mycket effekter). Samt, ibland brukar Cubase glömma inställningen för pluggarna.

Finns inget annat sätt? Detta torde väl vara ett vanligt problem?

Cheers!

Det där är nog det bästa sättet.

Spara projektet under ett nytt namn om du är orolig för vad en eventuell krasch kan innebära.

Link to comment
Dela på andra sajter

markera en range uppe på tidslinjen (så stor som du behöver) edit/range insert time.

funkar även med frysta spår. det är enklaste och snabbaste metoden.

Hm, Edit som i drop down menyn "Edit"?

Hittar inget "range" eller "insert time där"...

Funkar detta i SX3?

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

10inchLegend (oregistrerad)
Hm, Edit som i drop down menyn "Edit"?

Hittar inget "range" eller "insert time där"...

Funkar detta i SX3?

Cheers

Det där var coolt.

"Edit" som i menyn högst upp, näst längst till vänster. Jag har testat det nu i SX3 och undermenyn till Range heter där Insert Silence.

Link to comment
Dela på andra sajter

det har funnits så länge jag kan minnas: typ cubase vst 3.2 eller nåt...

man är inte beta testare bara sådär, vet du!

jag gillar mycket mera det andra valet: "delete time"... det har man använt några gånger!

Jag brukar köra CTRL+Z istället 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...