Jump to content
Annons

Hur få så "uppdelat" ljud?


ONSatan

Recommended Posts

Hur få så "uppdelat"/definierat ljud?

När man lyssnar på en del punk från mitten av 80-talet så är ljudbilden extremt uppdelad mellan instrumenten. Gitarrerna är helt separerade från basen, basen är helt separerad från kicken mm mm. Hur gjorde dom? D

Det låter visserligen väldigt "billigt" och med få kanaler/pålägg men hur är det gjort?

Det låter dessutom som om allt ligger i ett totalt sett väldigt smalt frekvensområde. Kicken ligger nästan i mellanregistret och så gör även de högsta tonerna…(i.e. väldigt smalt spann)?

För mig borde detta bara blivit en enda gröt men man hör precis allting.

Är det bra användning av eq? Vilka frekvenser har då (på ett ungefär):

gura, bas, virvel, kick och sång?

Bifogar några exempel:

Asta Kask - Politisk tortyr

Asta Kask - Demokrati

Asta Kask - Dom får aldrig mej

Stockholms Negrer - Knark e gott

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
De hade kanske bara billiga dynamiska mickar?

Sannolikt, men varför grötar det inte ihop sig?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar rätt så mycket om att "våga skära" ordentligt i registrets båda ändar, för varje enskild ljudkälla. Och då snackar jag inte om mesiga hyllkantsfilter, det ska slaktas på ordentligt med high- och lowpassfilter. Testa ska du få se — fast gör det INTE i solo-läge, utan låt allting höras medan du filtrerar det enskilda ljudet.

Ett särskilt litet tips är att hänsynslöshet ska råda vid skärning av gitarrer, de får helt enkelt offras till förmån för helhetsljudet. (Hur mycket man ska "våga" skära beror på om det är el- eller acke-gura, om guran är "ren" eller distad. Ju mer dist, desto mer kan du skära utan att skita i brallan.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannolikt, men varför grötar det inte ihop sig?

De spelar väl väldigt tajt. Minsta lilla fladder så låter det ju skit. Att punk bara är hög volym och ös och att skita i allt stämmer ju inte alls. Att spela så här fort är ju görsvårt. Sex Pistols var ju helt grymma, alltså med rätta basisten, Glen Matlock, hette han väl? Sid Viscious var däremot kass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar rätt så mycket om att "våga skära" ordentligt i registrets båda ändar, för varje enskild ljudkälla. Och då snackar jag inte om mesiga hyllkantsfilter, det ska slaktas på ordentligt med high- och lowpassfilter. Testa ska du få se — fast gör det INTE i solo-läge, utan låt allting höras medan du filtrerar det enskilda ljudet.

Ett särskilt litet tips är att hänsynslöshet ska råda vid skärning av gitarrer, de får helt enkelt offras till förmån för helhetsljudet. (Hur mycket man ska "våga" skära beror på om det är el- eller acke-gura, om guran är "ren" eller distad. Ju mer dist, desto mer kan du skära utan att skita i brallan.)

Hur mycket basresp topp kan man skära på raggar-rocks kompgitarrer? Jag ska ju prova själv förstås, men det vore kul att höra på ett ungefär. Allt är ju live i samma rum så skär jag bort bas där blir det väl tajtare helhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sex Pistols var ju helt grymma, alltså med rätta basisten, Glen Matlock, hette han väl? Sid Viscious var däremot kass.

OT, kanske, men så vitt jag förstått så fixade Jones det mesta av basen, dels för att Matlock hade stuckit innan (samtliga) låtarna till NMTB hade spelats in, dels för att Sid sög värre än sten (= kunde inte spela alls).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar rätt så mycket om att "våga skära" ordentligt i registrets båda ändar, för varje enskild ljudkälla. Och då snackar jag inte om mesiga hyllkantsfilter, det ska slaktas på ordentligt med high- och lowpassfilter. Testa ska du få se — fast gör det INTE i solo-läge, utan låt allting höras medan du filtrerar det enskilda ljudet.

Ett särskilt litet tips är att hänsynslöshet ska råda vid skärning av gitarrer, de får helt enkelt offras till förmån för helhetsljudet. (Hur mycket man ska "våga" skära beror på om det är el- eller acke-gura, om guran är "ren" eller distad. Ju mer dist, desto mer kan du skära utan att skita i brallan.)

Vågar du gissa hur de skurit tex "politisk tortyr" (som var länkad). Den låter f-n nästan likadant i min klockradio som i stereon så jag misstänker att den är extremt smal i frekvensområdet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar du gissa hur de skurit tex "politisk tortyr" (som var länkad). Den låter f-n nästan likadant i min klockradio som i stereon så jag misstänker att den är extremt smal i frekvensområdet...

Oj! Är klockradioljud nåt man egentligen innerst inne vill ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket basresp topp kan man skära på raggar-rocks kompgitarrer? Jag ska ju prova själv förstås, men det vore kul att höra på ett ungefär. Allt är ju live i samma rum så skär jag bort bas där blir det väl tajtare helhet.

Det mesta över 6-7 kHz och under 200 Hz brukar gå att skära bort på distade gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar rätt så mycket om att "våga skära" ordentligt i registrets båda ändar, för varje enskild ljudkälla. Och då snackar jag inte om mesiga hyllkantsfilter, det ska slaktas på ordentligt med high- och lowpassfilter. Testa ska du få se — fast gör det INTE i solo-läge, utan låt allting höras medan du filtrerar det enskilda ljudet.

Ett särskilt litet tips är att hänsynslöshet ska råda vid skärning av gitarrer, de får helt enkelt offras till förmån för helhetsljudet. (Hur mycket man ska "våga" skära beror på om det är el- eller acke-gura, om guran är "ren" eller distad. Ju mer dist, desto mer kan du skära utan att skita i brallan.)

Egentligen är det nog inte så himla mycket skuret egentligen. Detsamma gäller väl egentligen det mesta av 70 och 80-talshårdrocken också. Man hade inte så jävla mycket bas i gitarrljudet. Idag kan man nästan inte mixa utan att skära eftersom grabbarna som ställer in sina Mesa vill ha "full-range" på allt, dvs när bara gitarren spelar så låter det som om det stod en basist någonstans och lirade med. Gör det skitsvårt, i alla fall i live-sammanhang, att separera bas och gitarrer. Trots att man eq:ar som en galning.

Istället för att skära, ställ in ett bra gitarrljud som inte är nere och bråkar i basens register. (Min fem ören..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man komma ihåg att mastringen var helt annorlunda då. Nivån av kompression och limiting var bara en bråkdel, kanske en femtedel, av vad den är idag. Sånt bidrar definitivt till att så mycket "smälter ihop" eller "grötar ihop" idag.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Är klockradioljud nåt man egentligen innerst inne vill ha?

kanske inte, men, det är ganska intressant (för en lekman som jag i alla fall) att de får plats med allt på så få Hz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta över 6-7 kHz och under 200 Hz brukar gå att skära bort på distade gitarrer.

Vågar du gissa på hur det är skuret i exemplet?

Det låter ju nästan som om basen inte går under 200...

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att skära, ställ in ett bra gitarrljud som inte är nere och bråkar i basens register. (Min fem ören..)

Hmm... Jag förstår din poäng (som härrör lite från analoga tider när det var fult [struligare] att "vi fixar det i mixen"). Fast jag t.ex. spelar hellre in en gura med ett bredare register än jag eventuellt kommer att nyttja, än tvärt om. Men det beror i huvudsak bara på att jag är en feg jävel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar du gissa på hur det är skuret i exemplet?

Det låter ju nästan som om basen inte går under 200...

Jag har tyvärr ingen möjlighet att lyssna f.n. Men man måste ta i beaktning att låtens hela frekvensregister kanske inte återges på ett rättvis sätt när den spelas upp genom YouTube's kanaler. Att basen skulle stanna vid 200 är mycket möjligt, men jag har svårt för att tro att det är så på originalet. Vid 100Hz, så ja...

Link to comment
Dela på andra sajter

spelar hellre in en gura med ett bredare register än jag eventuellt kommer att nyttja, än tvärt om. Men det beror i huvudsak bara på att jag är en feg jävel.

visst

kör gärna fulla registret vid inspelning - men ställ in ett bra ljud på förstärkaren 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man komma ihåg att mastringen var helt annorlunda då. Nivån av kompression och limiting var bara en bråkdel, kanske en femtedel, av vad den är idag. Sånt bidrar definitivt till att så mycket "smälter ihop" eller "grötar ihop" idag.

Modern masterkomprimering är ofta rena katastrofen, om ni frågar mig. Man hör ofta den platta sången tydligt, men vad det är för instrument, eller vad det ska föreställa för instrument i musiken går inte att höra. Moderna baskaggar låter ju också skit, som de allra första Bontempiorglarnas trumkompsliknande ljud, ett tunt popp i enbart mellanregistret. Hu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr ingen möjlighet att lyssna f.n. Men man måste ta i beaktning att låtens hela frekvensregister kanske inte återges på ett rättvis sätt när den spelas upp genom YouTube's kanaler. Att basen skulle stanna vid 200 är mycket möjligt, men jag har svårt för att tro att det är så på originalet. Vid 100Hz, så ja...

Jag har originalet på EP och basen går inte mycket lägre där. Skit att den inte finns på spotify (hittade bara en infosida om Asta).

Link to comment
Dela på andra sajter

visst

kör gärna fulla registret vid inspelning - men ställ in ett bra ljud på förstärkaren 😎

Åh, men inte handlar det väl alltid om uppmickade gitarrer? 😉 Om jag har för avsikt att använda en mjukvaru-"amp" i efterhand så rattar jag vädligt sällan ett "bra" ljud. Jag bara lajnar skiten rätt upp och ner, torrt och äckligt — och gärna med register som "bråkar" med basen. 🙂

EDIT: Innan någon lustigkurre säger nå't — ja, jag spelar in live MED "amp":en förstås.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej med punken var väl att det var minimalt med pålägg och dubbar, ofta var dom instrumentellt ganska dåliga, det var bara energi och feeling/attityd.

Det var ev revoltmusik och vi studiogubbar fattade ingenting, tyckte bara det lät skit, efter den tidens måttstock.

Så kanske var det just därför...ingen visste hur man skulle göra...det gick inte att få det "kommersiellt förpackat" efter den tidens regler.

Lite som tidig Elvis när jazzgubbar skulle spela rock. Det blev aldrig slickt eller anpassat.

Ju färre pålägg desto bättre separation...framförallt som spelade (som vi tyckte då) som krattor. Och formspråket/energin var ju inte för våra etablerade öron... man ska nog se det i ett större perspektiv och tidsanda än till enskilda band.

/O

Link to comment
Dela på andra sajter

minns inte vilken av ep´na som är inspelad i deras replokal på en porta men tror det var "en tyst minut", det var ju många band i sverige som åkte till asta kask för att spela in i "Kloakens alternativa anti studio" Micke berättar lite om det på dvd´n om asta kask.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja smaken är ju som baken men det där "hör ju precis allt" håller i alla fall inte jag med om.

Lyssnade på "politisk tortyr" och tycker att basen är väldigt stark, gitarrerna surrar lite tills refrängen

kommer då är det nån som hittar en regel och drar upp den ena gitarren.

Trodde jag skulle få nån ahaupplevelse: det är så här man skall mixa punk, men den uteblev.

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...