Jump to content
Annons

Mclass Equalizer


linuskarlsson

Recommended Posts

Hej! Jag har hållt på med Reason i ungefär 1,5 år nu, och har eq'at en del. Men den det är på senare tid, när jag börjat forska mer inom equalizern, som jag märkt att det inte går att skära

bort allt under en viss frekvens. Jag menar om man ska skära bort allt under 80 Hz tex, använder man "Lo Shelf" på något sätt? Men det blir väl inte samma sak? :S

Så här vill jag kunna göra:

InsideTrack_6a_pianoEQ.jpg

Hur gör man samma sak med bottenregistret i Reason? Iallafall samma resultat. 😏

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har sett 2 st plug-ins som erbjuder brickwall filter. Den ena är UADs Cambridge equalizer och den andra är Wave Arts Trackplug 5

Fl's inbyggda tillåter väl det? Fast i den kan man ju dra frekvenserna själv, på det sättet är det lättare att få som jag vill ha. Jag vill veta hur jag får samma effekt som i första bilden jag postade, i reasons equalizers.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om det inte är ett basljudbrukar Mclass EQn vara good enough.

Den skär 18db, funkar för det mesta för mig.

Vid lägen då jag skär i botten tar jag till hipass filtret som skär vid 30hz.

Lopass kan du köra med ECF-42.

Skulle det krisa kan du köra ett Thor high pass filter, känns inte som en bra lösning men det funkar.

Min rekommendation är att du skickar synten via Rewire till din DAW, om det är FL eller vad det nu är och skär med ett Hipass filter i FL.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det finns!

Du har ett par alternativ:

1. Koppla in Stereo Imager effekten. Vänd på racket och flytta sladdarna från output till: Separate Out.

Här kan du samtidigt välja om den ska släppa ut Lo band eller Hi band.

Nu har du ett hyffsat brant, icke resonant, lågpass eller högpass filter/EQ.

X-over ratten i mitten på framsidan styr skärningsfrekvensen.

(Så länge du inte rör "Wide" rattarna så händer det inget med stereobilden).

2. Koppla ljudet till en Thor och routa till Filter 3. Välj State Variable och HP (High pass) filter.

(Detta filtret har större omfång än Stereo Imager).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hej!

Det finns!

Du har ett par alternativ:

1. Koppla in Stereo Imager effekten. Vänd på racket och flytta sladdarna från output till: Separate Out.

Här kan du samtidigt välja om den ska släppa ut Lo band eller Hi band.

Nu har du ett hyffsat brant, icke resonant, lågpass eller högpass filter/EQ.

X-over ratten i mitten på framsidan styr skärningsfrekvensen.

(Så länge du inte rör "Wide" rattarna så händer det inget med stereobilden).

2. Koppla ljudet till en Thor och routa till Filter 3. Välj State Variable och HP (High pass) filter.

(Detta filtret har större omfång än Stereo Imager).

Just det ja, Stereo Imager är rätt tänkt. Jag glömmer alltid av den. Kanske beroende på att jag alltid kör Rewire till en host...

Bra idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det finns!

Du har ett par alternativ:

1. Koppla in Stereo Imager effekten. Vänd på racket och flytta sladdarna från output till: Separate Out.

Här kan du samtidigt välja om den ska släppa ut Lo band eller Hi band.

Nu har du ett hyffsat brant, icke resonant, lågpass eller högpass filter/EQ.

X-over ratten i mitten på framsidan styr skärningsfrekvensen.

(Så länge du inte rör "Wide" rattarna så händer det inget med stereobilden).

2. Koppla ljudet till en Thor och routa till Filter 3. Välj State Variable och HP (High pass) filter.

(Detta filtret har större omfång än Stereo Imager).

Jättebra sätt! 😐 Men...det finns då alltså ingen möjlighet att se hur mycket man skär? Det är en lyssningssak antar jag?

Eller, om jag väljer "Hi Band" och drar "x-over freq" längst till vänster (100Hz), betyder det att den skär allt under 100Hz? Ursäkta frågorna, har mycket att lära 😄

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
sätt två eller fler i serie, funkar ju det också 😮

Öron? 😛

EDIT: En idé som också är bra.Serie köra Mclass EQ, ja öron också kanske...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

sätt två eller fler i serie, funkar ju det också 😮

Öron? 😛

EDIT: En idé som också är bra.Serie köra Mclass EQ, ja öron också kanske...

Okej 😛 Men är det så som jag sa? Att om den står på 100Hz med Hi Pass så har man skärt bort 100Hz, eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

sätt två eller fler i serie, funkar ju det också 🙂

Öron? 🙂

EDIT: En idé som också är bra.Serie köra Mclass EQ, ja öron också kanske...

Okej 🙂 Men är det så som jag sa? Att om den står på 100Hz med Hi Pass så har man skärt bort 100Hz, eller är jag helt ute och cyklar?

Det är nog ingen här som vet det exakt. Men står det 100 Hz är det väl troligt att den börjar skära där.

Du vill absolut inte - jag lovar dig - ha en digital exakt rak klippning vid en viss Hz från -5 dB ner till absolut tystnad, för det skulle låta helt fel och digitalklippa ljudet på ett sätt som aldrig är schysst. Alla ljud är, oavsett hur det ser ut på dataskärmen, bara sinusvågor som trycker luft mot trumhinnan (viktigt att vara medveten om det!). En sinusvåg kan inte gå från 100% amplitud till 0% på 0 sek, då är det ju inte en sinusvåg längre. (men D/A omvandlaren på ljudkortet som skickar ljudet till förstärkaren fattar ju inte det, och han kommer försöka skapa sådana omöjliga och oönskade sinusvågor ändå, och det kommer att skapa ett högfrekvent kort ljud dvs något som låter som ett hack i en vinylskiva, om inte Reasons anti-alias filter lyckas filtrera bort det alltså). Hmm en liten utsvävning men det hör till saken 🙂

Vill du ha mer omfång - testa Thor filtren i stället.

För att se (ungefär) vad som händer med frekvenserna, kan du använda Vocoderns inbyggda frekvensanalys. Men använd den inte gärna som frekvensanalysator i några vetenskapliga experiment. 😎

Det är inte heller helt fel att använda öronen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett hipass filter och en enkel gate med trigg in skulle sitta som en fläskläpp till nästa uppgradering av Reason.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Inga problem att göra det med Thor... eller att göra det på andra sätt.

Grejen är att om jag vill ha ett hipass eller en triggad gate så känns det lite overkill att hänga in en Thor.

Det går att envända ECF-42 som gate, men en helt vanlig gate med trigger är så användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

InsideTrack_6a_pianoEQ.jpg

Hur gör man samma sak med bottenregistret i Reason? Iallafall samma resultat. 🙂

Två MClass EQ i serie kanske?

24e3q8l.jpg

FFT-filtret i vocoder-EQ:n ger sin tydliga färgning. Ska du ha en mer transparent EQ är alltså MClass valet. PEQ-2 är ett alternativ, iom du kan använda parameter eq:s likväl som högpassfilter...

Annars är Thor (audio till filter 3) ett alternativ som redan har nämnts. Hur många dB/oktav vill du ha i filtret? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Två MClass EQ i serie kanske?

24e3q8l.jpg

FFT-filtret i vocoder-EQ:n ger sin tydliga färgning. Ska du ha en mer transparent EQ är alltså MClass valet. PEQ-2 är ett alternativ, iom du kan använda parameter eq:s likväl som högpassfilter...

Annars är Thor (audio till filter 3) ett alternativ som redan har nämnts. Hur många dB/oktav vill du ha i filtret? 😕

Du, jag har ingen aning. Jag vill bara kunna göra som det står i exemplerna i t.ex Mixologi. "Skär bort allt under 80Hz". 🙂

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...