Jump to content
Annons

Billiga strängar online


Tophe

Recommended Posts

Jag brukar beställa strängar från lordofthestrings.com

Ett holländskt företag. De är rätt billiga och skickar snabbt.

Gratis frakt över 25 euro och det kommer man ju alltid upp i.

Ett Martin-set kostar mellan 4.50 och 5.50 euro, alltså ungefär 50-60kr.

Finns det några bättre alternativ? Gärna europeiska. Frakten blir ofta skyhög från amerika.

Skulle beställa från Stringthis, men frakten blev på 32 dollar.

Sen vill ju eventuellt staten ha sitt och vips så är det dyrare än att köpa det på musikbörsen utan att pruta.

Har ni några tips?

Tänkte beställa lite godsaker idag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...

www.stringsandbeyond.com

Visserligen amerikansk (tror jag). Men så länge du har VISA/Mastercard/PayPal är det ju hur enkelt och smidigt som helst. Det bästa är däremot att beställa stor kvantitet eller med några polare för att få ner snittpriserna. Frakten, när jag beställde, gick väl på ca 150:- om jag inte minns fel. Och vi fick paketet efter någon vecka eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

www.stringsandbeyond.com Har jag också beställt ifrån och det var ok. Senast hade de någon form av "reducerad frakt"-kampanj till Europa så håll lite utkik. Är det ett mindre paket/brev kan det slinka igenom utan de statliga tilläggen - men man vet ju aldrig och det gör de svåra att jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man räknar bort eventuell tull och moms så kostar 10 set Martin M540 513:- på stringsandbeyond.

Samma sändning kostar 573:- på lordofthestrings. Men på det sistnämnda vet man ju att inget extra tillkommer.

Så om man går ihop två tre stycken så kan ju stringsandbeyond absolut vara intressant.

Men å andra sidan - ju fler man är desto större paket och lättare att det fastnar i tullen.

De har gift wrap hos stringsandbeyond... Undrar om det innebär att de inte skriver värdet på paketet.

I så fall kan man ju lätt klara sig genom tullen.

Link to comment
Dela på andra sajter

www.stringbusters.com

Jag kan varmt rekommendera dessa, de har utöver strängar även andra tillbehör, goodie goodie.

Väldigt snabba på att leverera och billiga. Runt 50kr/set kan man komma ner på om man beställer ett par stycken iaf.

EDIT: ...Exempelvis d'addario 11-49 för 44kr 🙂

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Stringbusters verkar ju riktigt bra....

De har hyfsat billig frakt (£3.50 internationellt). Lordofthestrings har ju gratis frakt över 50 euro men stringbusters

kommer under deras priser även med frakt... Nu har jag iofs bara kollat de strängar jag är intresserad av.

Ställningen mellan de bästa är hittills:

10 set Martin M540 (akustisk stål), inkl. frakt:

lordofthestrings.com - holland - ca 575:-

stringsandbeyond.com - usa - ca 513:- (plus eventuellt statligt ocker, om tulltjänstemannen är vaken)

stringbusters.com - england - 473:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Stringbusters verkar ju riktigt bra....

De har hyfsat billig frakt (£3.50 internationellt). Lordofthestrings har ju gratis frakt över 50 euro men stringbusters

kommer under deras priser även med frakt... Nu har jag iofs bara kollat de strängar jag är intresserad av.

Ställningen mellan de bästa är hittills:

10 set Martin M540 (akustisk stål), inkl. frakt:

lordofthestrings.com - holland - ca 575:-

stringsandbeyond.com - usa - ca 513:- (plus eventuellt statligt ocker, om tulltjänstemannen är vaken)

stringbusters.com - england - 473:-

- tyskland - 483:-
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite synd att ingen av de svenska butikerna kan mäta sig med de tyska, holländska och engelska butikerna.

I Sverige är strängarna genomgående dubbelt så dyra, som billigast.

Tänk vad de skulle sälja om de lyckades pumpa ut strängar för en 50-lapp/set istället för 100-120:-

Men det är klart - då går väl musikbörsen och andra butiker och gnäller hos generalagenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja så här blir det med svensk moms och två stycken generalagenter som dominerar marknande. Rena kommunismen i det här landet. Bara ordet generalagent får en att tänka mer på stasi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. det är ju snarare ett utslag av den "fria" marknaden.

När stora privatägda, ofta utländska, företag kommer in och mosar allt motstånd så de kan dominera marknaden fullständigt.

Sen gör de avtal med underleverantörer som gör det omöjligt för mindre aktörer att ge sig in på marknaden.

Utan dessa kapitaliserande jättar så skulle strängar kunna kosta runt 50-lappen här också, även med svensk moms.

Det ligger oftast runt 15-17% moms på det vi köper från Europa, så det är ju inte så långt upp till våra 25%.

Jag minns att det var ett företag som sålde billigt i Sverige för några år sedan - men de fick på nöten av de stora kedjorna - inte staten.

Men nu har vi ju lyckligtvis en öppen marknad i Europa så musikbörsen måste konkurrera med Thomann.

Kul när de stora bufflarnas älskade skitsystem biter dem själva i arslet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ju vara kul om någon jämförde lite flera strängar kanske ?

GHS boomers verkar vara billigast från saitenkatalog.de.

Sedan bör även frakten var billigare och framförallt snabbare från Tyskland.

Frakten brukar vara betydligt långsammare från England (av min erfarenhet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara beställt skivor och filmer från England tidigare och de har kommit inom 5 dagar.

Om vi vill beställa från Europa, för att vara säkra på att slippa tull och grejs, så är det väl hittills

två alternativ som är de bästa; lordofthestrings.com och stringbusters.com.

De har ju väldigt bra fraktavgifter. stringbusters £3.50 GBP och lordofthestrings gratis över 50 euro.

Så det är väl bara att jämföra mellan de två.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har handlat från stringbusters de senaste åren. Köper man tio pack Elixir får man extra rabbat, och går man i hop några stycken gitarrister på jobb kommer man snabbt upp i det och mer därtill. Plus att deras leverans är reptilsnabb. Senast beställde jag en onsdagkväll och hade strängarna hos mig på fredan.

Don har ju de flesta märken också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...