Jump to content
Annons

Kan nån lyssna på min studio?


Tophe

Recommended Posts

Jag har slängt upp lite glasull och biltema-absorbenter på väggen i min lilla hytt.

Provade att spela in en gitarr med två Line Audio CM3.

En mot 14:e band, och en mot stallet. Mickarna är ca 25 cm från gitarren.

Det är en liten Seagull Folk, Artist Series med aningen sunkiga strängar.

Först lite plock, sedan plektrum-komp.

Inspelningen är helt obearbetad. Har bara panorerat kanalerna lite.

Jag tänkte bara om nån som kan lite hade lust att lyssna och säga om det går

att "höra rummet i inspelningen", och hur det låter.

Nu har jag aldrig spelat in i stereo förut så mickningen lämnar nog en del att önska.

Dessutom märkte jag att lite av toppen försvinner när man komprimerar ner det till 192kbps.

Så får ni ta det otajta spelet med en nypa salt... jag bara testar rummet och mickarna.

Så... det var nog alla ursäkter jag kunde komma på.

studiotest.mp3

*** EDIT ***

För kännedom så är rummet bara 130cm brett, 260cm långt och 230cm högt.

*** EDIT 2 ***

Senaste testet

https://www.studio.se/index.php?act=attac...ost&id=3786

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter rätt instängt, utan det där krispet man (åtminstone jag) vill ha. Förmodligen för litet utrymme i komb med lite för mycket dämp. Inget för mig som soloinspelning, men i mix funkar det garanterat bra med lite EQ.

EDIT: Å andra sidan behöver det ju inte vara en nackdel med så torrt ljud som möjligt. Finns ju utmärkta reverb att nyttja för att placera ljudkällan i olika utrymmen efter behov. Men EQ behövs nog ändå - eller så labbar du med mickning/placering för att få bort "filt-över-mick"-känslan.

Redigerat av bonzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket för att ni tog er tid och lyssnade!

Jag saknar också en del av krispet. Ska testa med mickposition...

Jag vill nog ha rätt torrt ljud ändå. Det mesta kommer ligga i en mix och då får jag ju en del möjligheter med reverbpluggar.

Borde egentligen testa att micka exakt likadant i ett större rum och jämföra.

Eller så försöker jag helt enkelt hitta min sweet-spot.

Har jag byggt en studio så får jag väl tusan ta och använda den!

*** EDIT ***

Bara för att jämföra EQ'ade jag och la på lite reverb och en aning kompressor.

studiotest_02.mp3

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.. ja, det är ju det sista krispet jag är ute efter. Utan EQ!

Jag har en polare som, om möjligt, kan ännu mindre än jag. Han får alltid underbart gitarrljud utan EQ!

Borde göra studiobesök!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

* EDIT *

Hade lagt upp ett exempel till. Men nu har jag suttit ett tag och börjar kanske hitta nåt...

Ska spela in lite mer så får vi se.

Tack så mycket för er tid!

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul!

Jag har lånat dessa. Ska köpa två i nästa vecka.

De verkar vara det klart mest prisvärda alternativet.

Jag ska prova att ta bort lite glasull...

Undrar om det låter mindre instängt ifall jag byter ut en del av de tjocka absorbenterna mot lite tunnare.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kul!

Jag har lånat dessa. Ska köpa två i nästa vecka.

De verkar vara det klart mest prisvärda alternativet.

Jag ska prova att ta bort lite glasull...

Undrar om det låter mindre instängt ifall jag byter ut en del av de tjocka absorbenterna mot lite tunnare.

Vad tror ni?

Tunnare så tar du bara bort höga frekvenser och kanske inte dom lite jobbigare lägre frekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.... lurigt.

Finns det nåt bra sätt att absorbera de lägre frekvenserna utan att ta bort toppen?

Kan man ha tjocka absorbenter blandat med diffusorer eller helt enkelt en något reflekterande yta på absorbenterna.

Så att de tjocka reflekterar de höga frekvenserna men absorberar de höga... Och sedan ha lite tunnare absorbenter för

de höga frekvenserna. Jag bara yrar lite - tänker högt.

Men tusan vad kul det är! Är det meningen att det ska vara så här kul?

Borde det inte vara nån slags straffskatt på det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska prova att ta bort lite glasull...

Undrar om det låter mindre instängt ifall jag byter ut en del av de tjocka absorbenterna mot lite tunnare.

Vad tror ni?

att du ska behålla det som det är

som nån påpekade är det bättre att dämpa jämnare än bara det tunnare - om du fattar

tror att krispet snarare hänger mer på ditt sätt att spela, hur du mickar å nya strängar

tyckte överlag det lät riktigt bra i mina smålurar i laptopen - sitter ju inte i nån studio å lyssnar

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Klart man använder EQ.

Hellre dra på lite EQ än att behöva dra ifrån vasst ljud.

tvärtom skulle jag vilja säga

Kanske borde förklara lite hur jag tänker.

Många mickar har en diskanthöjning. Det var väl bra när man spelade in på tape men idag så tycker jag att det blir alldeles för mycket diskant på inspelningarna.

Inte sällan tycker jag att denna diskant låter fult.

Speciellt när man får inspelningar gjorda av bandet själva som man skall mixa, oftast låter diskanten som man får en kniv i örat...

Därför kanske jag har börjat tycka om mindre diskantrika grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

okej, bara bläddra förbi dom på jam's hemsida för ett tag sen.

tänkte lite fort för mig själv. nja, e nog inge vidare :rolleyes:

så jävla typiskt fördomsfullt 😄

nu blir de nog o beställa 2st nån dag.

behöver nog en ny preamp/ljudkort bara för o kunna driva båda samtidigt.

har 2 line in på ljudkortet. men bara 1 på preampen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man använder EQ.

Hellre dra på lite EQ än att behöva dra ifrån vasst ljud.

tvärtom skulle jag vilja säga

Kanske borde förklara lite hur jag tänker.

Många mickar har en diskanthöjning. Det var väl bra när man spelade in på tape men idag så tycker jag att det blir alldeles för mycket diskant på inspelningarna.

Inte sällan tycker jag att denna diskant låter fult.

Speciellt när man får inspelningar gjorda av bandet själva som man skall mixa, oftast låter diskanten som man får en kniv i örat...

Därför kanske jag har börjat tycka om mindre diskantrika grejer.

mm

och det jag menade var att det är lättare å ofta bättre att kapa bort nåt än att lägga till det som inte finns eller bara finns lite av

inte att överdriven diskant är skönt att lyssna på :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag håller med. Hellre att det är lite vasst på toppen och lite rumligt i botten än att det saknas bas och topp.

Tycker det är som att jobba med foto. Det är bäst att få en riktigt skarp bild med riktigt bra färgdjup redan i kameran.

Då blir bilden garanterat bättre även efter redigering.

Det är ju ganska lätt att ta bort något som stör än att lägga till något som aldrig fanns där.

Högpass och lågpass är kung.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skall inte starta en diskussion om vad som är lättare eller bättre med att ta bort eller lägga till diskant.

Dina inspelningar kan få lite mer diskant med nya strängar och och troligen också med en annan mickplacering, vilket redan är sagt i tråden.

Jag tycker att det låter bra om din inspelning, det är ju en fråga om smak i slutändan mer eller mindre diskant.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör så här om du vill få det ännu lite bättre:

Dämpa mer i hörnen (alla hörn funkar, även uppe i taket osv). Där får du enklast bukt med lägre mellanregister och bas. Glasfiber funkar bra till detta (stenull ännu bättre). Du "fasar" helt enkelt av hörnet så att säga, och fyller tomrummet (kilen) som blir med glasfiber. Detta kan göras ganska enkelt genom att bygga en simpel ram (som du fäster i golv och tak tex) som med ståltråd håller glasfibern på plats (i/bakom). Tyg eller foam eller vad du vill ovanpå. Voila! Basdämp!

Sen kan du ha en hård reflekterande skärm (helst inte plan, utan mer av någon diffusorvariant) ovanpå din vanliga dämp nånstans för att behålla lite diskanter.

-Detta är inte obligatoriskt dock, men något du kan laborera lite med (så räcker det roliga lite längre 😛 ). Prova sån där masonit med hål i. Borde ju släppa igenom det mesta utom diskanter...?

Men börja du med att dämpa riktigt ordentligt i hörnen, så blir nog kurvan jämnare direkt. Mycket av det där "instängda" ljudet är förhöjningar i bas/mellanregister ( samt utsläckningar, tillsammans med överdämpad diskant).

Har du lyssning i samma rum? I så fall kommer det hjälpa din lyssning också. Monitorerna ställer du så nära väggen du bara kan, mot dämpmaterialet.

EDIT: Jag syftar alltså på hela hörnet mellan vägg/vägg, eller vägg/tak (inte bara "trippelhörn", även om detta naturligtvis ger effekt också)

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på det andra exemplet och det låter bra tycker jag. Rent generellt alltså, för exakt hur man vill att det skall låta beror ju en hel del på vad det är för känsla man vill bygga upp i låten... skulle vara kul att höra ett exempel med nya strängar, det kan gör jättestor skillnad. Ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Tack!

Lilltjejen har titta på Pippi och Alfons hela jullovet. Man spelar vad man har i huvet...

Bara så evigt tacksam att hon inte gillar teletubbies!

Är det ok tydlighet i gitarrljudet, alltså som utgångspunkt?

Sen är det ju gött att vässa lite i mellanregistret och skära lite bas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...