Jump to content
Annons

2008/2009 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

jo.. visst är sånt fint. Och ett paket mjölk på konsum är fortfarande värt 7 spänn.. hade det kostat 7 lax hade jag funderat på att sno ett :rolleyes:

hade Cubase kostat 400 spänn för den riktiga versionen så hade nog alla köpt det. Helt klart är ju att det inte går att hävda att stöld är "rätt"

precis som att köra för fort på motorvägen inte är "rätt" men dom flesta gör det med och i dom flesta fallen så skadar det ingen annan men ibland gör det det lite som att varje nedladdat Cubase inte är en förlorad försäljning.. det är nog fler som köpt Cubase och andra program efter att ha prövat en piratkopia än som blint har lagt ut 7000 kronor utan att veta hur det fungerar.

vad är det för fel på LE versioner å program som reaper som kostar i den nivån du tycker det är värt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

så ligger den i en ryggsäck ibland. Blir irriterande ibland att behöva koppla in den om jag ska mixa för att pluggarna inte fungerar annars,

nämen fy fan så orättvist!

klart du ska få tanka hem då

fattar ju vem som helst att det är för jävla jobbigt när det ligger nåt i en ryggsäck å skräpar

du har mina sympatier

Link to comment
Dela på andra sajter

I övrigt så har jag full förståelse för ungdomar utan pengar, tror att företagen ibland har nytta av det, varför har de flesta här cubase när det finns DAWs som är lika bra eller bättre och ibland dessutom till bättre pris? Fast jag kan förstås ha fel.....

Marknadsföring is the shit! :rolleyes:

Steinberg tjänar naturligtvis på att "alla" kör Cubase, även om många kör det piratkopierat. Skulle Reaper vara mer använt eller ha en högre marknadsföringsbudget och de flesta visste om att det funkar lika bra som Cubase då tror jag fler nybörjare skulle välja Reaper.

Kan det inte vara en idé för Studio att skriva en artikel i ämnet "Gratis är gott"?

Dvs att det faktiskt går att spela in låtar med bra ljudkvalitet även i gratisprogram eller billiga program.

Link to comment
Dela på andra sajter

nämen fy fan så orättvist!

klart du ska få tanka hem då

fattar ju vem som helst att det är för jävla jobbigt när det ligger nåt i en ryggsäck å skräpar

du har mina sympatier

Hm, jag är jäkligt kluven i denna frågan (piratkopiering).

1. Jag tycker (nästan fysiskt) generellt illa om skiv och filmbolagen. De är som dinosaurier av GM och Fordtyp som vill fortsätta att vältra sig i förmåner och inpinkade revir (visserligen ganska förståeligt, har man det bra vill man ha det fortsatt bra) men är så otroligt sega och bakåtsträvande. Att de dessutom ger sig på sina egna kunder borde innebära uppror i varje styrelse.

OCH, relevant för denna fråga: Det är inte smart att göra det svårt för den ”lagliga kunden”. Det är inte smart att försätta användaren av hårdvara/mjukvara eller för den delen (det fundamentalt skadade) kopieringsskyddade skivor i en situation där omständliga skydd (eller direkt industrispionage och sabotageverksamhet som från Sony) gör att det för den lagliga användaren blir enklast/säkraste/enda möjligheten att bli ”olaglig”.

Jag har köpt nästan tusen CD skivor och jag har köpt några hundra LP-skivor.

Om jag för att slippa kopieringsskydd då jag vill lägga över CD-skivorna på mitt nätverk laddar ner oskyddade filer (för min privata server av strömmande MP3) eller om jag laddar ner någon skiva jag är nyfiken på men sen ”glömmer” att köpa originalet så är det kanske lagligt fel, men, jag ligger inte sömnlös över detta…

Att bolagen dessutom har mage att kräva ”kopieringsavgift” på mina CD/DVD skivor vilka används för att testa femtielva versioner av mina egna låtar/mixar får mig att vilja slå någon på käften…

2. För mig går det inte att i längden försvara piratkopiering. På en sund marknad måste det vara så att vill man konsumera en vara så måste man betala. Man kan egentligen inte säga att ”jag har inte råd”, ”det är för dyrt” etc etc. Har man inte råd så är det enda logiska att strunta i att konsumera produkten. Man kan inte säga att ”Cubase är för dyrt alltså piratkopierar jag”. Tycker man att Cubase är för dyrt så får man köra LE, prioritera om, eller använda sig av billigare alternativ som Reaper. Detta gäller givetvis även privatpersoner men jag har en viss förståelse för att många nybörjare vill testa diverse pluggar innan man betalar (har sett detta själv på väldigt nära håll...). Ev. "skada" på marknaden torde vara minimal vid ett sådant agerande.

Vad gäller skivbolagen så har jag en känsla av att det är inte en riktigt ”sund marknad”. Det är enligt mig en marknad som är lika sund som bankerna var eller som GM/Ford etc… Det är en marknad som behöver en kraftig utrensning/omstrukturering!

Btw, Lyssnade ni på stolpskottet (Kennedy, talade i TPB rättegången) som flögs in från London för att förklara hur synd det var om skivbolagen? En så förhistorisk person med så dåliga kunskaper om den dagliga verksamheten hade inte överlevt en vecka i ett sunt bolag…

Cheers!

EDIT: oj vad dålig Svenska...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Btw, Lyssnade ni på stolpskottet (Kennedy, talade i TPB rättegången) som flögs in från London för att förklara hur synd det var om skivbolagen? En så förhistorisk person med så dåliga kunskaper om den dagliga verksamheten hade inte överlevt en vecka i ett sunt bolag…

Nej har inte lyssnat på det. Men dåliga kunskaper? Nej det var det han hade betalt för att säga. Men han fick nog inte en dålig lön för det korta jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Hur kommer det sig att alla som säger sig inte ha råd köpa ett DAW, ändå köper ett ljudkort, keyboard, gitarr, bas etc? Eller får de sina saker av lilla mamma? 😲 Bara undrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att alla som säger sig inte ha råd köpa ett DAW, ändå köper ett ljudkort, keyboard, gitarr, bas etc? Eller får de sina saker av lilla mamma? 😲 Bara undrar.

och varför väljer dom inte ett ljudkort där inspelningsprogram om än i lättvikt ingår?

är dumhet verkligen en ursäkt?

såklart det är 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Min utgångspunkt är en stark grundlag, rätten till anonymitet (även på nätet), yttrandefrihet, rättssäkerhet, habeas corpus och demokratiska processer. Allt som hotar den ordningen, däribland IPRED och även FRA-lagen, är jag principiellt emot.

Illegal fildelning är en icke-fråga i jämförelse. När man luckrar upp gränsen mellan polis och privata företag uppstår genast problem med rättssäkerheten som vi sett i en rad länder. Ifpi vill ju jaga den enskilda användaren som laddar ned en låt eller två.

Diskussionen angående IPRED leder ju knappast någon vart om man enbart tittar på de eventuella förluster som görs i musik- och filmbranschen. Det gäller att väga konsekvenserna mot nyttan av lagen, och det är just därför jag är starkt emot IPRED. Proportionaliteten existerar helt enkelt inte, lagen ger en privat rättsskipning som innebär vida möjligheter till ändamålsglidning.

men du svarade inte på frågan

är det av princip du inte tycker man ska få gå till domstol i en civilrättslig proces å begära ut olika uppgifter - eller är det bara på internet med stöd av ipred?

anonymitet i grundlagen finns förresten bara i väldigt speciella specifika fall

det är ingen laglig rätt att alltid få vara anonym

speciellt inte om man misstänks begå brott

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är ganska dumt, att de som av olika anledningar förstår bättre i en enskild fråga, eller kommer fram till en bättre lösning, ska kalla andra för dumma.

Nästa gång man ska lösa ett problem själv, eller t.ex. har mixat en låt efter sin bästa förmåga, så kan man ju ställa sig frågan: Varför mixar jag inte dubbelt så bra? Varför kommer jag inte på en lösning som är mycket bättre än den jag kommer på? ... och hur bra lösning man än kommer på, så finns det ju alltid något som är mångdubbelt bättre än vad än man kommit på .. Alltid. Är man dum om man inte gör bättre än man kan, eller förstår mer än man förstår?

Så lugna lite med fördömandet. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

nämen fy fan så orättvist!

klart du ska få tanka hem då

fattar ju vem som helst att det är för jävla jobbigt när det ligger nåt i en ryggsäck å skräpar

du har mina sympatier

Var inte det jag sa, för att vara tydlig jag äger pluggarna men kan inte använda mjukvaran utan att ha tillgång till hårdvaran.

Ljudkortet fungerar som en dongle. Skulle jag råka glömma ljudkortet på landet så fungerar inte pluggarna som jag ärligt köpt.

Därför är jag ibland frestad att ladda ner något som gör att jag slipper använda ljudkortet som dongle. När jag mixar har jag nämligen

ett annat ljudkort med högre kvalitet som jag föredrar att använda. Så det är inte en fråga om pengar här bara en konsekvens av

när tillverkarna gör mjukvaran lite väl svårtillgänglig (pga piratkopiering antagligen). I det här fallet blir det lite kontraproduktivt eftersom

jag inte kan använda mjukvaran fullt ut på det sätt jag skulle vilja och därför blir frestad att göra en olaglighet.

Men man kan förstås missförstå det mesta och jag antar att jag var luddig, förlåt! 😲

DAW:en på landet, http://www.kreatives.org/kristal/index.php.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

du får starta ett eget bolag å ge dig in å rensa lite 😏

Tror inte det behövs, tiden och utvecklingen är på min sida. 🙂

Det är mer en fråga om hur länge de vill dra ut på det...

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Var inte det jag sa, för att vara tydlig jag äger pluggarna men kan inte använda mjukvaran utan att ha tillgång till hårdvaran.

Ljudkortet fungerar som en dongle. Skulle jag råka glömma ljudkortet på landet så fungerar inte pluggarna som jag ärligt köpt.

Därför är jag ibland frestad att ladda ner något som gör att jag slipper använda ljudkortet som dongle. När jag mixar har jag nämligen

ett annat ljudkort med högre kvalitet som jag föredrar att använda. Så det är inte en fråga om pengar här bara en konsekvens av

när tillverkarna gör mjukvaran lite väl svårtillgänglig (pga piratkopiering antagligen). I det här fallet blir det lite kontraproduktivt eftersom

jag inte kan använda mjukvaran fullt ut på det sätt jag skulle vilja och därför blir frestad att göra en olaglighet.

Tja, det är ett val man gör när man väljer sina inköp. Annars finns det ju andra alternativ som Ik eller Revalver eller gratisalternativ. Men höll på glömma, Waves gitarrplugg som är gratis i ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är ett val man gör när man väljer sina inköp. Annars finns det ju andra alternativ som Ik eller Revalver eller gratisalternativ. Men höll på glömma, Waves gitarrplugg som är gratis i ett år.

Ingen stor grej, lite irriterande ibland bara. För att svara på den ursprungliga frågan:

"Är priserna på mjukvara beroende av att det tar så lång tid o mycket energi att utveckla ett program eller är det för att så många laddar ner att de få ärliga får betala för dem?

Samt, om nu t.e.x ett företag som NI förlorar så mkt på att deras produkter laddas ner illegalt, varför komemr det så många nya pluggar och nya företag i samma bransch, var den inte lukrativ skulle väl inte fler ge sig in i den? Ingen skulle väl starta ett företag som kommer gå minus, som att tillverka t.e.x minidisc spelare?"

På 1 säger jag tillgång och efterfrågan samt tillverkningskostnad i form av löner mm bestämmer nog priset. Ibland även hur framgångsrikt företaget marknadsfört produkten, verkar ju vara "finare" att köra med Pro toools än med Sonar?

På fråga 2 så måste det uppenbarligen vara lönsamt annars inga nya företag....

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Minns att jag läste en intervju med någon från NI för länge sen. Han sade att så fort de släppt en ny så är försäljningen riktigt bra de två första veckorna. Sedan är de riktigt pinsamt låga. Och vad det beror på vet väl alla? Det är klart det kostar hålla allt igång, löner, reklam etc. Skulle de börja ta betalt av oss som betalar att vi ska stå för vad andra laddar ned, skulle de gräva sin egen grav. Så det gör ingen. Tar de med i beräkningen att många kommer ladda ned? Självklart. Det är något som de utgår från men hur de tänker och resonerar omkring det kommer nog knappast någon tala om för dig eller mig. Men de kunder som de satsar mest på är de som redan är befintliga kunder när de släpper något nytt. Det är därför som man allt som oftast erbjuds lägre priser när man köper igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En risk med omfattande kopiering, är att små och lovande programhus inte lyckas sälja tillräckligt för att väga upp sina kostnader för personal, lokalhyra etc under utvecklingstiden. Då får de lägga ner eller kanske köpas upp billigt av någon stor drake för att ägarna ska slippa gå i personlig konkurs. Det innebär att man kan få en utveckling där det till slut finns typ 10 eller färre programhus av M$-storlek, eftersom det bara är de riktigt stora som kan överleva - i stället för att det finns hundratals programhus som gör sin grej mycket bättre tack vare att de fokuserar mer på ett fåtal saker, medan de stora har svårare att fokusera på alla sina produkter - och då lägger de ner vissa intressanta koncept som hade kunnat fungera i den lilla företagsmiljön, men som det inte finns utrymme för i den stora...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min utgångspunkt är en stark grundlag, rätten till anonymitet (även på nätet), yttrandefrihet, rättssäkerhet, habeas corpus och demokratiska processer. Allt som hotar den ordningen, däribland IPRED och även FRA-lagen, är jag principiellt emot.

Illegal fildelning är en icke-fråga i jämförelse. När man luckrar upp gränsen mellan polis och privata företag uppstår genast problem med rättssäkerheten som vi sett i en rad länder. Ifpi vill ju jaga den enskilda användaren som laddar ned en låt eller två.

Det blir inga problem, eftersom de privata bolagen bara sköter förundersökningen. När de har tagit fram uppgifterna som behövs, så granskas det av polis och åklagare innan det kan bli en domstolsförhandling av det. Det är alltså ingen som ger de privata bolagen rätt att döma och straffa, utan de är bara med i den första fasen innan "rätt" folk tar över.

Link to comment
Dela på andra sajter

men du svarade inte på frågan

är det av princip du inte tycker man ska få gå till domstol i en civilrättslig proces å begära ut olika uppgifter - eller är det bara på internet med stöd av ipred?

anonymitet i grundlagen finns förresten bara i väldigt speciella specifika fall

det är ingen laglig rätt att alltid få vara anonym

speciellt inte om man misstänks begå brott

Nej, jag svarade kanske inte exakt på din fråga, men jag skrev mer än just kring anonymiteten. Tänkte att det kanske klargjorde hur jag ser på det.

Jag citerar mig själv.

När man luckrar upp gränsen mellan polis och privata företag uppstår genast problem med rättssäkerheten som vi sett i en rad länder. Ifpi vill ju jaga den enskilda användaren som laddar ned en låt eller två.

Diskussionen angående IPRED leder ju knappast någon vart om man enbart tittar på de eventuella förluster som görs i musik- och filmbranschen. Det gäller att väga konsekvenserna mot nyttan av lagen, och det är just därför jag är starkt emot IPRED. Proportionaliteten existerar helt enkelt inte, lagen ger en privat rättsskipning som innebär vida möjligheter till ändamålsglidning.

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inga problem, eftersom de privata bolagen bara sköter förundersökningen. När de har tagit fram uppgifterna som behövs, så granskas det av polis och åklagare innan det kan bli en domstolsförhandling av det. Det är alltså ingen som ger de privata bolagen rätt att döma och straffa, utan de är bara med i den första fasen innan "rätt" folk tar över.

Självklart. Dock tycker jag som sagt inte att privata bolag ska få rätt till det ipred ger dem rätt till - att bugga folks datorer. Det är polis som ska ha den rätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom Pelle har hört att Cubase är the shit så kommer han att ladda hem ett program han aldrig hade köpt. Reaper förlorar 500 kr som de hade kunnat använt till att utveckla sitt program, Steinberg behöver inte oroa sig för konkurrens från Reaper, de behöver heller inte lägga speciellt mycket krut på att utveckla Cubase eftersom deras konkurrenter inte klarar av att utveckla sina program. De har dessutom skaffat sig en potentiell framtida kund. Alla är vinnare!!! Eller?

Skulle säga att Steinberg blir en större förlorare än Reaper eftersom de totalt misslyckats med marknadsföringen av sina billiga sequencers om folk tror att man måste ha Cubase 5, de vet att ingen normalanvändare köper dyraste versionen men kanske hade personen i fråga köpt den billigaste om kunskapen om versionerna och dess kapacitet varit större. Reaper har liksom Ardour enligt mig en annan typ av målgrupp än Cubase och kommer överleva pga av alla missnöjda Cubase/Sonar/ProoTools/Fruity Loops användare men riktar de sig till nya användare så har även de misslyckats med sin obefintliga marknadsföring vilket jag inte tycker att enbart Pelle ska belastas för. Det hindrar dock inte Pelle från att lära sig Reaper.

Redigerat av bozar
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag svarade kanske inte exakt på din fråga, men jag skrev mer än just kring anonymiteten. Tänkte att det kanske klargjorde hur jag ser på det.

Jag citerar mig själv.

min fråga är ju hur du ser på detta som princip - eller om det bara är kring just ipred du tycker som du tycker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inga problem, eftersom de privata bolagen bara sköter förundersökningen. När de har tagit fram uppgifterna som behövs, så granskas det av polis och åklagare innan det kan bli en domstolsförhandling av det. Det är alltså ingen som ger de privata bolagen rätt att döma och straffa, utan de är bara med i den första fasen innan "rätt" folk tar över.

fast problemet som inte ens jag lyckats missa är ju att istället för att gå till domstol med uppgifterna å lagligt stämma skiten ur fultankar-pelle så kan man skicka ett kravbrev där man erbjuder att göra upp i "godo" för att slippa rättegång

hej-domstol-top.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har du väl ändå missuppfattat lite vad lagen ger för möjligheter

Lagen ger följande möjligheter:

- Upphovsrättslobbyn får rätt att göra privata brottsutredningar, något som är förbjudet för precis alla andra.

- De får tvinga en ISP att lämna ut personuppgifterna bakom en IP-adress (vilket inte ens polisen får göra).

- De får frysa bankkontot och beslagta huset för den som står för abonnemanget som de misstänker för att ha fildelat. De får bo kvar, men det är upphovsrättslobbyn som förfogar över bostaden.

- De får göra "intrångsundersökning", dvs. husrannsakan, hos den de misstänker. De får gå igenom precis alla datorer och fickminnen och vad som faller dem in.

- De får kräva tiotusentals, eller hundratusentals, kronor av den de misstänker. Pengarna de kräver i skadestånd behöver inte, som alla andra skadestånd, vara en ersättning för pengar de förlorat, utan får sättas utifrån "industrins intresse att det inte upprepas". De får alltså hitta på vilka bötesbelopp de vill i avskrämmande syfte. Betalar man inte inom tio dagar så dras man till domstol där man också måste betala deras rättegångskostnader. Någon chans att vinna i domstolen har man inte. Upphovsrättslobbyn har ju fryst ens tillgångar, så man har inte pengar till någon försvarare.

- Efter att den de misstänker för fildelning har blivit dömd till skadestånd på tio- eller hundratusentals kronor, får upphovsrättslobbyn kräva att de själva bekostar en tidningsannons där de berättar att de har blivit dömda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...