Jump to content
Annons

Distade gitarrer - Mindre matta, mer bett och tydlighet.


Pontus R

Recommended Posts

Jag är fortfarande ganska oerfaren i mixsammanhang och har främst jobbat med metalmixar tidigare. Nu sitter jag och mixar en inspelning med ett band som kör mer åt punkrock-hållet. 2 gitarrister med distade marshalls, varsin dubb så alltså 4 guror totalt.

Panoreringar:

Gitarrist 1

gura 1: R 100

gura 2: L 30

Gitarrist 2

gura 1: L 100

gura 2: R30

Bandet upplever dock att det är för mycket gitarrmatta, och för lite tydlighet. Jag har försökt vässa till gitarrerna med EQ och kompressorer. Panorerar jag ut bägge gitarristerna i varsin kanal upplever jag att det blir lite "tomt" på något sätt. Någon som har några idéer kring detta? All input uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hjälper inte att dra volymen på gitarrena då? Det låter ju nästan som de kört med för mycket dist om de tycker att det för mycket matta. Eller i alla fall är det min erfarenhet att det blir mer dynamiskt o mindre matta om tar det lite lugnare med gainen...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Lyssnar man på promixar hör man att det inte är så mycket dist på gitarrerna som man tror. För mycket dist gör det omöjligt få till det bra. Ju mer man dubbar, desto mindre dist. Det blir mer dynamiskt och större ljud av mindre dist. En bra grundregel är också att ta titt på sina panoreringar innan man börjar eq:a. Sen är det viktigt ta en titt på sina inställningar i förstärkaren. Allt ska låta så bra som möjligt innan man spelar in slutgiltligt. Det där med att fixa det i mixen är en osanning. Skit in=skit ut. Men lägg upp ljudfil. Det är alltid lättare höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min direkta tanke är att dumpa två av spåren, skit i dubbarna, kör en höger en vänster. Har de spelat in med för mycket dist blir det bara värre av en dubb.

Om man är otajt ja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min direkta tanke är att dumpa två av spåren, skit i dubbarna, kör en höger en vänster. Har de spelat in med för mycket dist blir det bara värre av en dubb.

Om man är otajt ja 😉

Det kommer bli grötigare även om du är tajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Om du väljer att behålla dubben kan du prova att förskjuta det ena spåret några ms fram och tillbaka så förändras klangen och tydligheten rätt väsentligt.

/Jocke

Det där rekommenderar inte jag. Och om allt är för dåligt, spela in allt igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kör punk vill man ju inte ha allt för överdist och för mycket sustain, då man ofta pumpar åttondelar. Så prova att dra ner disten lite, och sedan skadar det ju inte om man exprementerar lite med PSP Vintage Warmer eller liknande, för få lite mer värme och "bett" i ljudet.

Angånde panoreringen , jag skulle aldrig panonera en gitarr 100% då detta enligt mig ger obalans i ljudbilden, speciellt

om man lyssnar i hörlurar...personligen föredrar jag 35/35.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Angånde panoreringen , jag skulle aldrig panonera en gitarr 100% då detta enligt mig ger obalans i ljudbilden, speciellt

om man lyssnar i hörlurar...personligen föredrar jag 35/35.

Å andra sidan så ska ju nåt ligga där åxå, så varför inte gurorna? Bättre än nån annan märklig tjofräs som verkligen kommer att sticka ut 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller distgitarr så finns det inget värre än när det obalans mellan L/R. Fast innan jag hört musiken ska man nog inte generalisera...det beror helt och hållet på hur det låter...och hur central distgitarren är ljudmixen generellt...Men om det är punk vi pratar om så antar jag det...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som många på forumet reagerade positivt på var att lägga en helt ren gitarr i mitten. Jag tyckte jag fick till en ökad tydlighet genom att sola alla distgitarrer, sakta dra upp den rena tills den "märks men inte hörs".

Finfint tips..hjälper inte det i kombination med att gröpa ur..Spela om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat och spelat inte massor med punk. Jag säger bara droppa dubben. Har du lite drag i rytmsektionen och lite ställ och slå på lite trumrum så kommer det göra sig bäst att panorera fullt eller nära fullt och endast två kompguror. Har jobbat med lite nämnvärda människor i samma kretsar och att dubba guror när det gäller punk, nej... Metallicas svarta har färre gitarrer... där ligger bara tre! Bara en tanke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag spelar gitarr i vad man kan kalla ett punkrock-band och oftast tycker jag att det blir bäst att lägga en gitarr 100 % till höger och en gitarr 100% till vänster.. om det är ett solo så lägger jag det i mitten utan dubb. Nuförtiden är det mycket som går under benämningen punk så det är svårt att ge några generella "punktips" så bäst är nog om du, som DieHard föreslog, har möjlighet att slänga upp ett litet smakprov (Moderat Likvidation och Green day har nog inte spelat in gitarrerna på samma sätt och bägge kallas väl oftast för punk).. om inte annat så blir man ju nyfiken på hur det låter 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...