Jump to content
Annons

Reverb på masterkanalen, rätt eller fel?


stickane

Recommended Posts

Tycker att det verkar vara ett snabbt sätt att lägga på ett reverb på masterkanalen (väldigt lite) om en låt har för dålig rumsklangen (helheten). Borde väl egentligen justera det vid mixningen men vad säger proffsen? rätt eller fel? Kan det påverka kvaliten i ljudet negativt? Är det vanligt att man lägger ex. reverb på masterkanalen?

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tycker att det verkar vara ett snabbt sätt att lägga på ett reverb på masterkanalen (väldigt lite) om en låt har för dålig rumsklangen (helheten). Borde väl egentligen justera det vid mixningen men vad säger proffsen? rätt eller fel? Kan det påverka kvaliten i ljudet negativt? Är det vanligt att man lägger ex. reverb på masterkanalen?

Mvh Stickane

101 st av 100 st skulle förmodligen säga nej till detta. Men tycker du att det låter bra så är det ju rätt för dej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det verkar vara ett snabbt sätt att lägga på ett reverb på masterkanalen (väldigt lite) om en låt har för dålig rumsklangen (helheten). Borde väl egentligen justera det vid mixningen men vad säger proffsen? rätt eller fel? Kan det påverka kvaliten i ljudet negativt? Är det vanligt att man lägger ex. reverb på masterkanalen?

Mvh Stickane

101 st av 100 st skulle förmodligen säga nej till detta. Men tycker du att det låter bra så är det ju rätt för dej.

Tack Freddie!

Jag vill gärna ha ett rakare svar. Varför är det så fel att göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har hänt att jag gjort det ett par gånger för att limma ihop allt lite extra, men då i en väldigt liten dos. För mycket och man tappar gärna attacken och separationen i låten. Men som alltid; låter det bra så är det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har hänt att jag gjort det ett par gånger för att limma ihop allt lite extra, men då i en väldigt liten dos. För mycket och man tappar gärna attacken och separationen i låten. Men som alltid; låter det bra så är det bra.

Tack Emil!

Om man har ett billigare hemmastudio som jag och tycker att man får ihop ljudet hyggligt bra, så kan det alltså funka,,,om jag förstår dig rätt. Ska tänka på det där som du sa med atacken, men vad betyder separationen av låten? Tackar för alla svar. Villig att lära sig. Funderar också på att skicka några låtar till nån som kan fixa jobbet åt en (mixning o mastring). Man kanske kan vara med och lära sig en del då också.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har hänt att jag gjort det ett par gånger för att limma ihop allt lite extra, men då i en väldigt liten dos. För mycket och man tappar gärna attacken och separationen i låten. Men som alltid; låter det bra så är det bra.

Tack Emil!

Om man har en billigare hemmastudio som jag och tycker att man får ihop ljudet hyggligt bra, så kan det alltså funka,,,om jag förstår dig rätt. Ska tänka på det där som du sa med atacken, men vad betyder separationen av låten? Tackar för alla svar. Villig att lära sig. Funderar också på att skicka några låtar till nån som kan fixa jobbet åt en (mixning o mastring). Man kanske kan vara med och lära sig en del då också.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har hänt att jag gjort det ett par gånger för att limma ihop allt lite extra, men då i en väldigt liten dos. För mycket och man tappar gärna attacken och separationen i låten. Men som alltid; låter det bra så är det bra.

Tack Emil!

Om man har ett billigare hemmastudio som jag och tycker att man får ihop ljudet hyggligt bra, så kan det alltså funka,,,om jag förstår dig rätt. Ska tänka på det där som du sa med atacken, men vad betyder separationen av låten? Tackar för alla svar. Villig att lära sig. Funderar också på att skicka några låtar till nån som kan fixa jobbet åt en (mixning o mastring). Man kanske kan vara med och lära sig en del då också.

Mvh Stickane

Risken är att hela låten blir en enda gröt, men ett par procent våt signal (från reverbet) kan i vissa fall fungera utmärkt. Men som alltid så finns det inga klara regler om vad som är rätt eller fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga en gnutta reverb under mastringen är inte helt ovanligt. Det kan limma ihopp det lite extra att allt hamnar i samma rum. Tittar man tex på mastringspluggen izotope så hittar du ett reverb där. Men jag har aldrig lagt reverb på masterbussen under mixning och det kommer jag nog ej att göra heller för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland händer det att jag lägger en liten liten dos av UAD's Space Echo på mastern.

Det kan tillföra en liten färgning som gör materialet mer levande.

Men det är bara i vissa få fall det funkar. För mycket och det blir väldigt väldigt konstigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjort backtrax åt mig själv typ lungare ballader med ak gitarr osv, så har jag ibland tyckt det låtit bättre när jag något riktigt stort diskantrikt reverb på hela mixen. Men det gäller ju att det blir väldigt av det, man ska inte kunna tänka på det när låten går så att säga, trycker man på paus blir det ju en svans som tonar bort. Men på en soft ballad behöver det väl inte vara helt fel med reverb på hela alltihop. Limma ihop är ett bra uttryck som flera använt förut.

Men kortare rumsreverb har jag aldrig använt så här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder nästan alltid izotops mastringsreverb på masterregeln, det viktiga är att se till att man skär reverbet i botten, jag brukar aldrig låta det gå längre ner än 120 hz, men vanligen runt 250-3500hz brukar mitt mastringsreverb ligga på. Tycker nästan alltid det tillför något subilt och bra till låten, såklart beroende på genre.

Lyssna på mitt senaste alster för ett konkret exempel (Och lämna gärna en kommentar 😕😱 ):

The Sun

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder nästan alltid izotops mastringsreverb på masterregeln, det viktiga är att se till att man skär reverbet i botten, jag brukar aldrig låta det gå längre ner än 120 hz, men vanligen runt 250-3500hz brukar mitt mastringsreverb ligga på. Tycker nästan alltid det tillför något subilt och bra till låten, såklart beroende på genre.

Lyssna på mitt senaste alster för ett konkret exempel (Och lämna gärna en kommentar 😕😛 ):

The Sun

luktar lite smygreklam? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga en gnutta reverb under mastringen är inte helt ovanligt. Det kan limma ihopp det lite extra att allt hamnar i samma rum. Tittar man tex på mastringspluggen izotope så hittar du ett reverb där. Men jag har aldrig lagt reverb på masterbussen under mixning och det kommer jag nog ej att göra heller för den delen.

Hej Hans!

Vart hittar man mastringspluggen izotope. Jag kör ju bara med cubase SE3 och prövade med reverb A.

Tackar för svar. mvh stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder nästan alltid izotops mastringsreverb på masterregeln, det viktiga är att se till att man skär reverbet i botten, jag brukar aldrig låta det gå längre ner än 120 hz, men vanligen runt 250-3500hz brukar mitt mastringsreverb ligga på. Tycker nästan alltid det tillför något subilt och bra till låten, såklart beroende på genre.

Lyssna på mitt senaste alster för ett konkret exempel (Och lämna gärna en kommentar 🙂😏 ):

The Sun

Hej Yllet!

Jag kunde ju ha ställt samma fråga till dig som jag gjorde till Hans. Izotope pluggen vart finns den, kan man köpa eller ladda ner den?

Mvh stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är absolut inte fel att ha reverb på masterkanalen även om väldigt få använder det. Du ska aldrig hoppa över att göra något för att du läser och hör andra säga att det är "fel". MvH

Hejsan punkrockdude!

Tackar för svaret. Håller fullständigt med dig men känner att jag har mycket kvar att lära.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjort backtrax åt mig själv typ lungare ballader med ak gitarr osv, så har jag ibland tyckt det låtit bättre när jag något riktigt stort diskantrikt reverb på hela mixen. Men det gäller ju att det blir väldigt av det, man ska inte kunna tänka på det när låten går så att säga, trycker man på paus blir det ju en svans som tonar bort. Men på en soft ballad behöver det väl inte vara helt fel med reverb på hela alltihop. Limma ihop är ett bra uttryck som flera använt förut.

Men kortare rumsreverb har jag aldrig använt så här.

Hejsan Guitar Nilsson!

Tackar för svaret. Skulle va kul om du har nån låt som jag kunde få lyssna till som du gjort på det viset.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland händer det att jag lägger en liten liten dos av UAD's Space Echo på mastern.

Det kan tillföra en liten färgning som gör materialet mer levande.

Men det är bara i vissa få fall det funkar. För mycket och det blir väldigt väldigt konstigt..

Tackar för svaret Puffra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk även på att eq:a reverben som du använder på instrumenten och ev. sång för att få mer klarhet i mixen.

Tack Die Hard!

Du menar eq:a på instumentspåret eller sångspåret? Men det brukar jag alltid göra, däremot eq:a jag inte speciellt mkt på mastrings spåret. Har väl inte lärt mig att lyssna rätt. Det är ju en konst det med. Konsten att höra o mixa. kanske är man lite rädd att testa o prova själv.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Yllet!

Jag kunde ju ha ställt samma fråga till dig som jag gjorde till Hans. Izotope pluggen vart finns den, kan man köpa eller ladda ner den?

Mvh stickane

Om du vet vad Google är kan du ju börja med att knappa in Izotope där och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan du måste ställa dig själv är:

Är du säker på att du vill lägga reverb på masterkanalen för att det låter bra, eller är det bara för att du är lite lat?

Enda gången du ska lägga reverb på mastern är om du får det att låta bättre på det sättet än om du reverbar inne i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tänk även på att eq:a reverben som du använder på instrumenten och ev. sång för att få mer klarhet i mixen.

Tack Die Hard!

Du menar eq:a på instumentspåret eller sångspåret? Men det brukar jag alltid göra, däremot eq:a jag inte speciellt mkt på mastrings spåret. Har väl inte lärt mig att lyssna rätt. Det är ju en konst det med. Konsten att höra o mixa. kanske är man lite rädd att testa o prova själv.

Mvh Stickane

Nej jag menar eq:a reverbet och inte eq:a audio/midikanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...