Jump to content
Annons

Hur får man till det typiska 80-talsoundet?


LejonLeo

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Alltså 80-tal är väl ingen genre????

Vad menar snubben?

Glammig USA-rock?

Engelsk synth?

Postpunk?

Detroit techno?

Bruce Springsteen?

Allt detta är ju 80-tal.

Det är bättre att säga: Hur får jag det att låta som t ex den och den skivan.

En som var med 😄

Tysk synth...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Alltså 80-tal är väl ingen genre????

Vad menar snubben?

Glammig USA-rock?

Engelsk synth?

Postpunk?

Detroit techno?

Bruce Springsteen?

Allt detta är ju 80-tal.

Det är bättre att säga: Hur får jag det att låta som t ex den och den skivan.

En som var med 😄

Tysk synth...

Fast Kraftwerk gjorde väl sina bästa skivor på 70talet.

Eller menar du några andra. Javisstja Nena! 99 luftbalonger

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså 80-tal är väl ingen genre????

Vad menar snubben?

Glammig USA-rock?

Engelsk synth?

Postpunk?

Detroit techno?

Bruce Springsteen?

Allt detta är ju 80-tal.

Det är bättre att säga: Hur får jag det att låta som t ex den och den skivan.

En som var med 😛

Tysk synth...

Fast Kraftwerk gjorde väl sina bästa skivor på 70talet.

Eller menar du några andra. Javisstja Nena! 99 luftbalonger

Modern Talking, Alphaville mfl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för helvete. 80-talet är en genre. Det finns ingen tidsepok som har ett sådant utpräglat ljudideal. Det går att känna igen vare sig det är USA rock,, Britt synth eller Springsteen. (jämför hans 70-talsplattor med 80-tals plattorna...)

90-talet jämfört med 2000? Enda skillnaden är väl att alla börja använda autotune som galningar efter att Chere's producent använt den på ett överdrivet sätt och fått en listetta.

80-talet är inte bara en egen genre, det är även en egen världsdel. Högt upp bland molnen så långt som förlängningssladden till rökmaskinerna räcker svävar 80-talet på en resa genom natten. Med sina synthesizlar dansar det i neon, bortom ropen, bortom skratten.

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Popmusiken har nog aldrig varit so melodisk som under 80

Sant men tekniken är ju smidigare idag nu hoppas man bara att vi människor hittar tillbaka till känslan av att göra musik och inte snurrar oss blinda på och fastnar i tekniken och ljud manipulation och editering osv.

Som david foster som ju gjort en del låtar har sagt att ju mer man skalar av sig själv inåt i sitt hjärta och gör det man älskar ju bättre blir resultatet. Han sa inte precis så men det var det han ville säga att älskar man det man gör och har kul under låtskapande ju bättre och enklare och mer melodiöst blir resultatet 😎 Sen då att tekniken är bättre och ljud kvaliten gör ju inte saken sämre precis 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Popmusiken har nog aldrig varit so melodisk som under 80

Sant men tekniken är ju smidigare idag nu hoppas man bara att vi människor hittar tillbaka till känslan av att göra musik och inte snurrar oss blinda på och fastnar i tekniken och ljud manipulation och editering osv.

Som david foster som ju gjort en del låtar har sagt att ju mer man skalar av sig själv inåt i sitt hjärta och gör det man älskar ju bättre blir resultatet. Han sa inte precis så men det var det han ville säga att älskar man det man gör och har kul under låtskapande ju bättre och enklare och mer melodiöst blir resultatet 😎 Sen då att tekniken är bättre och ljud kvaliten gör ju inte saken sämre precis 🙂

Håller nog med.

Men om det är smidigare idag, det vete katten .. ju mer teknik man använder desto längre tid brukar det ta. Men nog blir ljudkvalitén lättare att få till.

Minns Foster, när han fick kommentaren att han bara gör smörig pop-ballads musik, då han svarade att "Ja, jag vet. Det är lite hemskt. För när jag sätter mig ner vid pianot och bara är mig själv, så är det sånt som kommer ut. Och jag t.o.m. gillar det. Det är för jäkligt alltså. Jag borde skämmas" 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså 80-tal är väl ingen genre????

Nej.

Tråden är lite fånig... Det finns inga större likheter mellan Joy Divisions 'Closer' och 'Apetite For Destruction'.

Inte sedan mitten av sextiotalet har produktionstekniker varit speciellt tidstypiska.

Berätta istället vilket sound du är ute efter så kan vi hjälpa dig bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)
Jo för helvete. 80-talet är en genre. Det finns ingen tidsepok som har ett sådant utpräglat ljudideal. Det går att känna igen vare sig det är USA rock,, Britt synth eller Springsteen. (jämför hans 70-talsplattor med 80-tals plattorna...)

90-talet jämfört med 2000? Enda skillnaden är väl att alla börja använda autotune som galningar efter att Chere's producent använt den på ett överdrivet sätt och fått en listetta.

80-talet är inte bara en egen genre, det är även en egen världsdel. Högt upp bland molnen så långt som förlängningssladden till rökmaskinerna räcker svävar 80-talet på en resa genom natten. Med sina synthesizlar dansar det i neon, bortom ropen, bortom skratten.

I såna fall är väl Stock, Aiken and Waterman-regeln bra att följa: Linn för trummor, Moog för bas och DX7 för allt annat. 😲

Utöver detta kan du komplettera med en 808 och Korg M1. I effektracket bör det finnas reverb från Lexicon (digitalt förstås) och en harmonizer från Eventide.

Redigerat av mickeand
Link to comment
Dela på andra sajter

Popmusiken har nog aldrig varit so melodisk som under 80

Sant men tekniken är ju smidigare idag nu hoppas man bara att vi människor hittar tillbaka till känslan av att göra musik och inte snurrar oss blinda på och fastnar i tekniken och ljud manipulation och editering osv.

Som david foster som ju gjort en del låtar har sagt att ju mer man skalar av sig själv inåt i sitt hjärta och gör det man älskar ju bättre blir resultatet. Han sa inte precis så men det var det han ville säga att älskar man det man gör och har kul under låtskapande ju bättre och enklare och mer melodiöst blir resultatet 😆 Sen då att tekniken är bättre och ljud kvaliten gör ju inte saken sämre precis 😆

Håller nog med.

Men om det är smidigare idag, det vete katten .. ju mer teknik man använder desto längre tid brukar det ta. Men nog blir ljudkvalitén lättare att få till.

Minns Foster, när han fick kommentaren att han bara gör smörig pop-ballads musik, då han svarade att "Ja, jag vet. Det är lite hemskt. För när jag sätter mig ner vid pianot och bara är mig själv, så är det sånt som kommer ut. Och jag t.o.m. gillar det. Det är för jäkligt alltså. Jag borde skämmas" 😉

Ja foster gillar vi eller ska jag säga åtminstone gör jag det och du med verkar det som he he 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag var ju inte med på den tiden så... men den låt som bäst sammanfattar 80-talet så som jag uppfattar det är Rick Springfields låt Euarsian Eyes som också finns med i en gräslig gammal så kallad erotisk thriller (den är varken/eller) som heter 9½ vecka.

Bara lyssna på låten och emulera den så har du säkert fixat åttitalet: störande smällande virveltrumma, choruspedaler på gitarrerna (som läggs i atmosfäriska lager), FM-synt som blippar i inledningen och sätter tempot och sedan hänger sig kvar, mycket reverb+delayfärgningar (digitalt) på det mesta, exotisk inspiration från främmande kulturer (Asien, både i tema och i ljudval) etc. och en sorts sugande sensualism som, gissar jag, var vad den där grungen tio år senare vände sig emot. Planka och vinn!

Ett annat perfekt 80-talstips är Thomas Dolbys "Budapest by blimp". Låter likadant som Springfieldlåten, så klart, men ännu mer genomarbetad.

Så du behöver ju tempodelayplugg, reverbplugg, chorusplugg, sampler, NI FM8, kanske Luxonix Purity eller vad den heter, en Fendergitarr (eller kopia) distplugg som inte ska skruvas upp för mycket, samplad eller äkta bandlös Steinbergerbas ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lyssna på låten och emulera den så har du säkert fixat åttitalet: störande smällande virveltrumma, choruspedaler på gitarrerna (som läggs i atmosfäriska lager), FM-synt som blippar i inledningen och sätter tempot och sedan hänger sig kvar, mycket reverb+delayfärgningar (digitalt) på det mesta, exotisk inspiration från främmande kulturer (Asien, både i tema och i ljudval) etc. och en sorts sugande sensualism som, gissar jag, var vad den där grungen tio år senare vände sig emot. Planka och vinn!

Haha, jag har inte hört låten men vet exakt hur den låter redan. Bra beskrivning hursomhelst. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg just tråden om T-Racks 3 och kom på att när jag provade T-Racks 24 (standalone) så gav den ifrån sig ett riktigt varmt tidstypiskt ljud för 80-talet. De flesta av IK Multimedias produkter tycker jag låter ganska 1985. Kanske värt att testa några demos 😉

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

80-talets trumideal var ganska tjocka, burkiga trummor, som man sedan eqade enligt traditionell hängmatte-modell och satte plaskiga SPX90 reverb på.

precis

trumman får gärna låta plasthink

på med reverbet allan

alla gitarrer genom en rockman

synthar utan anslagskänsla

kvantisera stenhårt

hängmatta på masterbussen

sen är man väl i stort hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat perfekt 80-talstips är Thomas Dolbys "Budapest by blimp".

Även om jag gillar Prefab Sprout mycket (Dolby har producerat tex. Steve McQueen) har jag alldeles missat den här låten.

Riktigt bra tycker jag, så tack för låttipset Fredrika.

Ja den är fin, tycker jag. Och vacker. På tal om Prefab Sprout tycker jag mycket om låten Hey, Manhattan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ronny the Runner som syntes i rutan i kanalen SKY-Channel som var en kul figur som skulle springa på tid och hämta musikvideos som tittare ringde in och önskade. 😆 Det var 80-tal det!

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina åttitals favoriter Bryan Ferry den poserande romantikern. Och hans allra mest "80-tals" låt r kanske tryckaren "Slave into love". Se den här videon och upplev 80-tals kitch när det är som bäst. (Videon tror jag) handlar om att superstjärnan Bryan Ferry blir jagad av fotografer medan han sentimentalt drömmer om bystiga fotomodeller. Och så är det lite åska, häftiga ljuseffekter och statyer också. Njut!

http://www.youtube.com/watch?v=VSqGwOmKEwU...feature=related

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. som bäst kan jag hålla med dig.. Men ska man generalisera 80-talet så var det inte så här det lät.. Betänk att Peter hade en ouppnåelig synth (fairlight CMI med egna samplingar han samplat upp runt om i världen.. Flöjten är ett signum för Peter och denna låt) för det flesta och att han hade ett ljudideal samt tillgång till en studio som gick mot strömmen på 80-talet.

Den här videon tycker jag representerar 80-talet när det är som absolut bäst. Sledgehammer med Peter Gabriel 😉

http://www.youtube.com/watch?v=hqyc37aOqT0

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan inte låta bli att skicka upp min gamla poporkester i luften.

Sampler var teh shit för mig när det begav sig. En Emulator 2 var drömmen från början. Inget man hade råd med.

Men när samplers blev billigare än 80 0000 så körde jag det knallhårt! Det var nog 80% sampler och resten analoga syntar.

Tror jag hade ett reverb , en kompressor och ett (möjligen två) delay när jag mixade.

Baklängesreverb och hela konkarongen, inpspelad på porta höhö! Vända tejpen för att få in baklängesreverbet.

Mixen tror jag tog en vecka, automation fanns liksom inte så jag tror vi gjorde 20-30 omtag på mixen!

http://music.download.com/bericadori

Klicka på Yellow Moon låten.

80-tal så det visslar om det!

Link to comment
Dela på andra sajter

spela in i standstraight studio one

dom har spelat in H.E.A.T och diverse andra band, och vad jag har hört så repade Europa i samma lokal efter dom vunnit Rock-SM back in the days innan dom vart stora.

AOR sitter i 90% låtarna och den som sjunger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en Atari Falcon ett tag. Den städades tyvärr bort av en en städfirma när jag bodde i studentlägenhet. Synd. Hade kanske varit kull att ha idag. Vet inte ens om de går att få tag på idag post-4675-1224520027_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...