Jump to content
Annons

Hur får man till det typiska 80-talsoundet?


LejonLeo

Recommended Posts

Jag är väldigt fascinerad av det mycket karakteristiska 80-tals soundet. Studio hade ju en artikel om hur man får till den dominerande 80-tals virveln. Vad jag eftersöker är en mer djuplodande och omfattande artikel. (Kanske en artikelserie?)

Vad man använde för utrustning, hur man får till de typiska ljuden (elgitarrsoundet, syntarna, mixen, mastringen, mickar mm)

Jag hoppas med denna tråd få lite tips och råd från de som var med på den tiden.

Och såklart alla som känner sig manade.

mvh Leo Berger

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Ahh. DX7 ska ju vara nybanande då den kom och något av en legend nuförtiden. Har bestämt för mig att den finns i mjukvara också. Vilket är att föredra, dels för att det blir billigare så samt för att det blir lätt att synka basslingor och arpeggion mm. Det är något jag heller aldrig förstått. Hur lyckades de med det under 80-talet utan datorer? Eller synkade de genom MIDI på något vis? Det är något av ett mysterium för mig.

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta spelades in live - men för de mer avancerade (bättre bemedlade...) så fanns det hårdvarusequencers...

Midi började komma i mitten av 80-talet, så innan det, var det CV som gällde för extern styrning.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

NS-10 är väl Yamaha:s rättframma monitor med vita membran? Ska tydligen låta hur tråkigt som helst. Och just därför är det väl som du säger att man tvingas mixa på ett speciellt sätt. Lyckas man få det att låta bra i de monitorerna så låter det nog bra i de flesta högtalare.

Nu har jag dock inte råd att skaffa ett par monitorer till. Och det hade ärligt talat känts lite överflödigt att sitta inne på två par monitorer. Jag äger ett par Event Alp 5 ( även dessa med vita membran för övrigt) och de har vad jag vet vissa likheter med NS-10: Väldigt tydligt mellanregister och krispig diskant och inte så mycket bas.

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjorde den säkert. Fast jag är ute efter att få till 80-tals soundet med min datorstudio. Gärna extern hårdvara visserligen, men ett sådant monster känns inte motiverat att införskaffa. Borde finnas några genvägar, pluggar...

Det hade ju varit grymt om det kom en 80 -tals boundle!! Nåt att tipsa Propellerhead & NI och domdär grabbarna om...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade ju varit grymt om det kom en 80 -tals boundle!! Nåt att tipsa Propellerhead & NI och domdär grabbarna om...?

NI har ju redan släppt en mjukvaruversion av DX7, FM7 som sedan uppgraderades till FM8.

Sedan finns det många samplingsbibliotek med presetsljuden från olika klassiska synthar,.Emu har släppt soundfontbibliotek med ljuden från alla Proteus, Rolands trummaskiner går att ladda hem från många sidor med gratis samplingar och flera andra synthar går ju att köpa eller tanka hem, i vissa fall mot betalning - i andra fall gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh. DX7 ska ju vara nybanande då den kom och något av en legend nuförtiden. Har bestämt för mig att den finns i mjukvara också. Vilket är att föredra, dels för att det blir billigare så samt för att det blir lätt att synka basslingor och arpeggion mm. Det är något jag heller aldrig förstått. Hur lyckades de med det under 80-talet utan datorer? Eller synkade de genom MIDI på något vis? Det är något av ett mysterium för mig.

Det var väl många som gjorde musik med hjälp av datorer under 80-talet? Visserligen mestadels MIDI men också datorns interna ljudchip (om den hade ett sådant).

Hur som helst så finns ju många klassiska 80-talssynthar som mjukvaruversioner. Jupiter 8 är ju en som skriker 80-tal tex. Sen har ju GForce släppt Virtual String Machine som innehåller de flesta av dedär karakteristiska 80-talsstråkarna, rekommenderas varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det fanns rätt många syntar med sequensers. Tidigt vart det förstås Fairlight o dylik som hade sequensers, dyra prylar.

Men Voyetera hade PC baserat system tidigt som bare den på 80talet.

Sedan kom ju Atari med inbyggt midi och Steinberg Pro 24 med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Leo!

Du får komma hem till mig så får du se hur 80-talet låter haha 🙂

jag vet inte, jag tror jag också har nån slags 80-tals fetish.

...alla mina instrument är från 80-talet, hehe

Min ibanez låter som europe - final countdown när man sätter igång disten 😛

Min stratocaster från 1983 låter väldigt tidstypiskt när man lägger på lite chorus 🙂

Min synt är även den från 80-talet, Yamaha DX7... :rolleyes:hmmm

Släng på chorus på gitarrerna, reverb å delay på sången, mycket effekter ska de va 😎

Mixarna brukar som nämnt tidigare brukar låta lite loudness, men sakna de lägsta frekvenserna då de inte gick att återge så bra på LP-skivan.

Dynamiken var ju fantastisk då så man kan ju glömma en modern söndermosad mastring.

Trummor och bas var oftast ganska högt mixad, ibland känns det som om kagge och virvel var det viktigaste elementen.

Sången ligger mer "i" instrumentmixet istället för "uppepå" som i modern musik. Trots att det var mycket effekter så fanns det också mycket luft i produktionerna, och mycket "punch".

...ibland saknar jag lite av 80-talet i modern musik.. ja de var väl bättre förr..

Lycka till! Vi får ta jammet snart du!

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

NS-10 är väl Yamaha:s rättframma monitor med vita membran? Ska tydligen låta hur tråkigt som helst. Och just därför är det väl som du säger att man tvingas mixa på ett speciellt sätt. Lyckas man få det att låta bra i de monitorerna så låter det nog bra i de flesta högtalare.

Nu har jag dock inte råd att skaffa ett par monitorer till. Och det hade ärligt talat känts lite överflödigt att sitta inne på två par monitorer. Jag äger ett par Event Alp 5 ( även dessa med vita membran för övrigt) och de har vad jag vet vissa likheter med NS-10: Väldigt tydligt mellanregister och krispig diskant och inte så mycket bas.

Tråkigt? Nej - snarare dåligt. Ställ in en omvänd loudness-kurva, så har du en "instant NS10" ungefär. Massor av mellanregister och ingen bas, typ.

Den omvända loudnesskurvan i monitorerna är också orsaken till att majoriteten av mixarna från den tiden är ganska loudness-aktiga. Det gick inte att stå ut med monitorerna annars... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackar vi 80-tal så finns nyckelord...

Nyckelord #1: REVERB

Reverbet har tyvärr i den moderna produktionen tappats bort för att göra allt naket, torrt, för att inte tala om tråkigt. Vissa tycker iofs att det är kul. 😎

Nyckelord #2: CHORUS

Med smaskiga chorus inställda på fyrtioelva dubbningar och en högst svängig frekvens så hör du sologitarren för att inte tala om den akustiska gitarren. 🙂

Nyckelord #3: SYNTH

Mer mystiska och blippande synthljud åt folket. blip blip... 😎

Nyckelord #4: En virveltrumma som smiskar

Exakt hur man får till den vet jag inte, men dess karaktäristiska ljud från tex Scorpions - Rock you like a Hurricane eller gamla goa Kansas tar man inte fel på

Nyckelord #5: Slapbas med klonk

Nu snackar vi Seinfeld

Nyckelord #6: Kördubbningar

Måååånga dubbningar blir det, och sen stämmor högt och lågt. Glöm inte att också hockeykörerna måste ha tryck i bössan.

Jag vet att jag glömt tusen andra saker, så övriga medlemmar får fylla på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips och åsikter! Jag ska börja samla på mig lite pluggar till en början med. Det har man ju råd med. Först och främst FM7. Sedan finns ju garanterat TR 808 som plugg, men jag för för mig att den är mer användbar till dance och techno? Jag är ute efter 80-talets svulstiga trummor. Många låter ju liksom mjukt men stort. Det kan väl knappast vara en TR-808? Får väl sätta mig bakom trumsetet och lägga på massa gatereverb. Med då missar man ju den där statiska feelingen som ofta fanns i trummor och bas. Måste väl finnas en plugin för detta också? Jag har för övrigt EZ-drummer som jag är grymt nöjd med för det låter så realistiskt för så lite pengar. Men hoppas det kommer en 80 -tals expantion snart...

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gratis 80tal:

Superwave 8P, en roland klon som låter fett och drar en jädra massa CPU :-)

http://home.btconnect.com/christopherg/main.htm

Oxe FM Synth en FM synt med karakteristiskt sound också den gratis:

http://www.oxesoft.com/#download

Rebirth Propellerheads gamla mjukvara som finns att hämta gratis här:

http://www.rebirthmuseum.com/

Innehåller kloner på Rolands 303 bassynt och 808 trummaskinen samt 909.

Kör den via rewire!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså 80-tal är väl ingen genre????

Vad menar snubben?

Glammig USA-rock?

Engelsk synth?

Postpunk?

Detroit techno?

Bruce Springsteen?

Allt detta är ju 80-tal.

Det är bättre att säga: Hur får jag det att låta som t ex den och den skivan.

En som var med 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...