Jump to content
Annons

Hur får man till det typiska 80-talsoundet?


LejonLeo

Recommended Posts

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Hur låter en DX7:a då? Jo såhär: Linus fular sig

Grymt! Säg till om du ska sälja den 🙂 ...

Fast jag har en hel del "80-talsljud" i min Yamaha S-80 som kan komma väk till användning

om jag bara lyckas styra synten från cubase vilket verkar vara stört omöjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

spela in i standstraight studio one

dom har spelat in H.E.A.T och diverse andra band, och vad jag har hört så repade Europa i samma lokal efter dom vunnit Rock-SM back in the days innan dom vart stora.

AOR sitter i 90% låtarna och den som sjunger...

Gick in på deras hemsida och lyssnade på medley:t av H.E.A.T - och ja jävlar!

That´s what I talki'n about!!

AOR?

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Popmusiken har nog aldrig varit so melodisk som under 80

Exakt. 80 - talet är så bespottat av någon anledning. Peter LeMarc valde att till och med göra om sina 80 -talslåtar

då han inte gillade soundet. Man kan väl säga att jag vill göra likadant fast tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för helvete. 80-talet är en genre. Det finns ingen tidsepok som har ett sådant utpräglat ljudideal. Det går att känna igen vare sig det är USA rock,, Britt synth eller Springsteen. (jämför hans 70-talsplattor med 80-tals plattorna...)

90-talet jämfört med 2000? Enda skillnaden är väl att alla börja använda autotune som galningar efter att Chere's producent använt den på ett överdrivet sätt och fått en listetta.

80-talet är inte bara en egen genre, det är även en egen världsdel. Högt upp bland molnen så långt som förlängningssladden till rökmaskinerna räcker svävar 80-talet på en resa genom natten. Med sina synthesizlar dansar det i neon, bortom ropen, bortom skratten.

I såna fall är väl Stock, Aiken and Waterman-regeln bra att följa: Linn för trummor, Moog för bas och DX7 för allt annat. 😮

Utöver detta kan du komplettera med en 808 och Korg M1. I effektracket bör det finnas reverb från Lexicon (digitalt förstås) och en harmonizer från Eventide.

Harmonizer, är det den som lägger till det där krispiga i diskanten som de flesta låtar från den tiden har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg just tråden om T-Racks 3 och kom på att när jag provade T-Racks 24 (standalone) så gav den ifrån sig ett riktigt varmt tidstypiskt ljud för 80-talet. De flesta av IK Multimedias produkter tycker jag låter ganska 1985. Kanske värt att testa några demos 😮

Jag har T-Racks, fast det är nog 1.0

använder den för att "hårdmastra" då den inte är speciellt subtil av sig enligt min mening.

Därmed inte sagt att jag inte gillar den

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick in på deras hemsida och lyssnade på medley:t av H.E.A.T - och ja jävlar!

That´s what I talki'n about!!

AOR?

AOR är en slags musikstil kan man säga: Västkust-rock, eller "gubb-rock" är andra liknande benämningar på samma sak.

AOR står för Adult Oriented Rock eller Album Oriented Rock.

Harmonizer, är det den som lägger till det där krispiga i diskanten som de flesta låtar från den tiden har?

Eventide Harmonizer är en rolig multieffekt som kan lite av allt. 80-talet var dess storhetstid kan man väl säga. Harmonizern var mest känd för sin pitch-funktion där man kunde dels tvinga in en spelande stämma i en bestämd tonart (en tidig autotune, dock inte alls lika avancerad, lät konstgjort) samt lägga till pitchade stämmor, dels för att få ut flerstämmiga saker från t.ex en gitarrslinga eller en "unison"-effekt, alltså flera olika pitchade dubbar för att skapa en stor chorus-liknande effekt. Vi hade en sån på folkhögskolan jag gick på, kul att leka med, använde den aldrig dock 😛

1500 kr var det jag betalade för min DX7:a btw... men se till att du får tag på mark 1, det är originalet. Mark 2 har mycket sämre klaviatur och är plastigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Harmonizer, är det den som lägger till det där krispiga i diskanten som de flesta låtar från den tiden har?

Nope, det är Exciter som gör lite extra diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

80-talet är inte bara en egen genre, det är även en egen världsdel. Högt upp bland molnen så långt som förlängningssladden till rökmaskinerna räcker svävar 80-talet på en resa genom natten. Med sina synthesizlar dansar det i neon, bortom ropen, bortom skratten.

HAHAHAHAHAHaHahahahahahhahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!! 😄 :D 😆 :lol: 😆 :lol: 😆 :lol: 😆 :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en till fråga om 80-talssound på trummor - Vet någon hur man får till pukor, riktigt feta 80-talspukor?

Det är svårt att förklara vad jag menar men två låtexempel innehållande varianter av detta puk-sound är:

Baltimora -Tarzan Boy

Whitesnake - Here I go Again (fast sparsamt, bl.a. runt 2:47)

Är dessa över huvud taget riktiga trumljud eller kommer de från en trummaskin?

Tacksam för svar, har letat i ÅRATAL efter samplingar av dessa pukor... Det blir inte mer 80-tal än så här!

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

¨lyssnar på womanizer nu. Det är precis såna där syntpukor som är typiska för 80-talet. Jag hade en midi-modul vid namn Yamaha TG300 som hade exakt de pukljudet. Kan tippa på att de ljudet finns på flera gamla yamaha-syntar. Jag gissar att det härstammar från någon trumsynt? Nån mer som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
80-talet???

Mkt bra musik - vidrig ljudkvalité.

Mvh Omni

😄

I ett nötskal. Faktiskt. 😆

Beror på vad du lyssnar på från 80-talet såklart.

Jag föreslår att du kollar in grejerna Chris Barbosa gjorde på 80-talet. Han är bara en av många vars grejer håller än idag samt tom knäcker det mesta som kommer idag vad gäller ljudkvalité enligt mig.

Superb Ljudkvalité, Superb Produktion all over.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
¨lyssnar på womanizer nu. Det är precis såna där syntpukor som är typiska för 80-talet. Jag hade en midi-modul vid namn Yamaha TG300 som hade exakt de pukljudet. Kan tippa på att de ljudet finns på flera gamla yamaha-syntar. Jag gissar att det härstammar från någon trumsynt? Nån mer som vet?

Hur kan ni prata om 80-talstrummor utan att nämna Simmons? Ni minns väl de sexkantiga padsen? Det var ju Simmons på ALLT under några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

¨lyssnar på womanizer nu. Det är precis såna där syntpukor som är typiska för 80-talet. Jag hade en midi-modul vid namn Yamaha TG300 som hade exakt de pukljudet. Kan tippa på att de ljudet finns på flera gamla yamaha-syntar. Jag gissar att det härstammar från någon trumsynt? Nån mer som vet?

Hur kan ni prata om 80-talstrummor utan att nämna Simmons? Ni minns väl de sexkantiga padsen? Det var ju Simmons på ALLT under några år.

åhå där har vi den! De sexkantiga padsen känner man ju igen när man tittat på videos från den tiden =)

Menar du att det är ur-trumsynten för 80-talet?

vem var egentligen först med den stora blöta virveln? och dom syntiga pukljuden?

Nu blev jag själv väldigt nyfiken.... frågorna är få, svaren många...

Link to comment
Dela på andra sajter

åhå där har vi den! De sexkantiga padsen känner man ju igen när man tittat på videos från den tiden =)

Menar du att det är ur-trumsynten för 80-talet?

vem var egentligen först med den stora blöta virveln? och dom syntiga pukljuden?

Simmons var det första elektroniska trumsetet som slog (!) igenom på allvar. Ljudgenereringen var analog och alltså inga samplade ljud. Din beskrivning låter som om det skulle vara Simmons du tänker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...