Jump to content
Annons

Omelodiös musik — finns det?


Valle

Recommended Posts

Åsså var det fredag igen... dagen man sett fram emot mest under arbetsveckan; hem efter jobb, gnälla lite på mina två tonårsdöttrar för att de lägger beslag på allt utrymme i huset, fixa till och äta en god middag med reger... frugan, dricka gott vin, kanske kalla in några grannar och festa till det, eller gå ut med mina polare och leka "20" — en lek de flesta förstår mer och mer ju närmre de kommer fyrnollan.

Men så har jag också, några gånger under årens lopp, passat på att tråka ut alla forummedlemmar med lite fredags-skitsnack i hopp om att trigga igång en helt meningslös diskussion. Själva skitsnacket har jag inga problem med, det fattar vem som helst som läser mina inlägg; jag kommer liksom aldrig till saken, och ibland skapar jag förvirring där läsare frågar sig om jag överhuvudtaget försöker förmedla något. Däremot, det där med triggningen... det är lite knepigare — antingen händer det inte ett skit, eller så kommer någon viktigpetter och ändrar hela riktningen så att diskussionen bokstavligen exploderar och driver käpp rätt åt helvete... Fast i och för sig, det är rätt roligt när diskussioner går käpp rätt också.

Eller hur?

När jag som snorunge under tidigt 80-tal satte ihop mitt första hårdrocksband med mina bästa polare — jag och den andra gitarristen kunde som bäst spela "Smoke On The Water"-riffet felfritt — gick vi ut och på fullaste allvar påstod att vi var Malmös nya Heavy Metal-underverk. Detta kungjorde vi via handskrivna-/ritade flyers, uppkopierade på något halvtaskigt Xeroxvrak. Två år senare hade "underverket" ännu att konkretisera sig — vi var snarare ett Heavy Metal-missfoster. Då, till trummisens förtret, steg dennes mamma in och tog sig an rollen som vår "manager" och tog bokstavligt talat över hela konceptet. Vi förstod inte vad hon gjorde, hur hon gjorde det, faktiskt inte ens att hon överhuvudtaget gjorde något. Vad som dock hände var att vi helt plötsligt började arbeta och utvecklas i rekordfart. Något vi (bandet) inbillade oss var helt vår egen förtjänst...

En dag kom vår manager till vår replokal:

"Pojkar, det är dags att ni släpper det där 'Vi Är Heavy Metal'-snacket nu' för det är knappast vad ni spelar. Ni måste kalla det för melodiös hårdrock om ni vill nå ut bättre."

"VA!? Klart det är Heavy Metal!", utbrast bandet unisont och började oroligt kolla in varandra, som om det måste ha varit någon av bandmedlemmarnas fel att bandet i dess självklarhet inte uppfattades som 'Heavy'.

Därefter visade vår manager oss ett utkast till en ny gruppaffisch: I mitten fanns vår — så "coola" och så "unika" — dödskalle ur vars ögonhålor det rann tjockt, nästan svart blod; genom tinningen en forcerad dolk, och runt skallen i övrigt en slingrande, helvetisk orm. Överst — med stora bokstäver samt de ack så tidsenliga Iron Maiden-typsnitten — stod bandets namn skrivet. Och där, direkt under dödskallen stod:

MELODIÖS HÅRDROCK!

Jag kommer inte riktigt ihåg hur vi reagerade på själva affischen. Men ganska snart började vi i alla fall svänga oss med att vi spelade "melodiös hårdrock". Det lät helt enkelt bättre om man sa så. För min del minns jag att det på något sätt till och med ursäktade gengren (hårdrock) om man satte "melodiös" framför. Om inget annat så märkte jag i alla fall att brudarna började visa ett svagt intresse för "min" musik. Och det där med brudar var ju oerhört viktigt... ... det blev liksom fler i publiken.

Men så det där med "melodiös"... Varför säger man ibland t.ex.melodiös hårdrock, melodiös Death Metal etc? Ingen säger ju melodiös musik, så varför väljer man att sätta melodiös framför en viss musikgenre?

Och — finns det något sådant som omelodiös musik, respektive hårdrock, respektive Death Metal?

Personligen tror jag att det beror på att man inser vikten av att locka till sig så många lyssnare som möjligt — gärna brudar. Så till den grad att man klämmer till med att man lirar insmickrande, lättfattlig och välljudande Death Metal. Fast man egentligen inte nödvändigtvis tycker det ligger någon sanning i det...

Häpp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 159
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Klart att det gör. Är musiken atonal eller fritonal är den per definition inte melodiös. Eller ta en dödsthrashnåtlåt... om du har ackordspel på distade gitarrer, ingen melodistämma och growl istället för sång (jag TROR inte att att man kan growla en melodi) har du en omelodiös dödsthraslåt.

Men det finns ju mycket omelodiös musik. Birgitte Alstedt, för att ta ett litet exempel. Hon gör mycket musik som är helt omelodiös.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

haha det enda jag kan tänka mej är om ett band alla spelar en enda och samma ton en hel låt

blir det rätt omelodiöst, annars räknas väl egentligen ackordspel som omelodiöst?

Det måste väl innehålla nån slinga iaf , ett antal toner i följd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdrock är den bästa musikstilen. Vad jag kan minnas finns det ingen annan genre som man ger adjektivet melodiös. Eller blir det kanske tvärs om.

Hur som helst, tilltaget var väl till för att väta lite trosor och vara lite sofistikerade. Det funkade dock inte för mitt band för 10-15 år sedan. Då blev vi kallade skinnbögar av 2 år yngre knäpekare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på väg att säga "Hå... Hel.....", men hejdade mig i sista sekunden... 🙁

Nåja - men det måste som sagt finnas en melodi för att det ska vara melodiöst - och eftersom det förekommer musik utan melodi i flera hårdrocks-genre, så är det ju rätt att markera det genom att säga "melodiös hårdrock" när man faktiskt har melodier...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det gör. Är musiken atonal eller fritonal är den per definition inte melodiös. Eller ta en dödsthrashnåtlåt... om du har ackordspel på distade gitarrer, ingen melodistämma och growl istället för sång (jag TROR inte att att man kan growla en melodi) har du en omelodiös dödsthraslåt.

Men det finns ju mycket omelodiös musik. Birgitte Alstedt, för att ta ett litet exempel. Hon gör mycket musik som är helt omelodiös.

Är det då inte också rimligt att, per definition, anse atonal, fritonal, nämnd " dödsthrashnåtlåt" samt Alsteds musik som omusikalisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

När begreppet "melodiös metal" myntades, vilket med all säkerhet var på det som av somliga kallar 80-talet och som mer initierade kallar "misstagets tid som borde strykas ur rullorna", så fanns det knappt "omelodiös metal". Jag skulle tro att det som då var tuff och hård musik och som ansågs icke-kommersiell var motsatsen. Motörhead, AC/DC, tidiga KISS, Black Sabbath, Accept etc. Så vad jag säger är egentligen att "melodiös metal" är det samma som "kommersiellt gångbar metal" vilket i sin tur kanske borde innebära att man ersatte hela termen med Olle Berggrens favoritgenre "Pop". För det gillade han ju Olle, som skrev med monopolställning om musik i Kvällsposten på 80-talet. Han gillade pop så in i bomben att allt annat fick stryka på foten. Men han gillade Bon Jovi, det var ju jättebra, ja fan det var så bra så att han vågade sig på att tycka att Bon Jovi var pop, för annars kunde det ju inte vara bra! Därmed har jag visat att "melodiös metal/hårdrock" = "pop". Trevlig fredag!

Link to comment
Dela på andra sajter

"misstagets tid som borde strykas ur rullorna"

NEEEJ! Aldrig! Jag älskade 80-talet... det var då vi killar kunde springa runt med långt lockigt hår (mitt var INTE pentat) kajal och puder... Äh, skitsamma förresten!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det gör. Är musiken atonal eller fritonal är den per definition inte melodiös. Eller ta en dödsthrashnåtlåt... om du har ackordspel på distade gitarrer, ingen melodistämma och growl istället för sång (jag TROR inte att att man kan growla en melodi) har du en omelodiös dödsthraslåt.

Men det finns ju mycket omelodiös musik. Birgitte Alstedt, för att ta ett litet exempel. Hon gör mycket musik som är helt omelodiös.

Är det då inte också rimligt att, per definition, anse atonal, fritonal, nämnd " dödsthrashnåtlåt" samt Alsteds musik som omusikalisk?

Omelodiös behöver inte nödvändigtvis vara synonymt med omusikalisk, även om det ligger nära till hands att göra den kopplingen... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Omelodiös behöver inte nödvändigtvis vara synonymt med omusikalisk, även om det ligger nära till hands att göra den kopplingen... 🙁

Bra skrivet.

För mig är melodiös ungefär som en snyggt formulerad mening. Den flyter av sig själv, som ett rinnande vatten och man fattar vad som sägs direkt, det nästan säger "ding" uppe i skallen på en. Omelodiöst, eller vad man nu ska kalla det, är kanske tvärtom. En kärv mening som är komplicerad och känns krystad och nästan stapplande, som man måste tänka på en eller några få gånger för att få ihop den .. den flyter inte av sig själv och man fattar inte direkt vad som sägs.

Vilket av dom som är mer musikaliskt eller omtyckt, det tas nog emot olika av olika människor.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Omelodiös behöver inte nödvändigtvis vara synonymt med omusikalisk, även om det ligger nära till hands att göra den kopplingen... 😛

"Per definition", Claes, "per definition" — det var Fredrika som "började"... 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på väg att säga "Hå... Hel.....", men hejdade mig i sista sekunden... 😛

Nåja - men det måste som sagt finnas en melodi för att det ska vara melodiöst - och eftersom det förekommer musik utan melodi i flera hårdrocks-genre /../

😉

Utan melodi... Vilka genres då? 😛

(Honestly asking)

Link to comment
Dela på andra sajter

En melodi är alltså egentligen några toner som bryter sig ur ackordsföljden ungefär?

Så om man bara har ett komp så har man ingen melodi?

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Omelodiös behöver inte nödvändigtvis vara synonymt med omusikalisk, även om det ligger nära till hands att göra den kopplingen... 😛
För mig är melodiös ungefär som en snyggt formulerad mening. Den flyter av sig själv, som ett rinnande vatten och man fattar vad som sägs direkt, det nästan säger "ding" uppe i skallen på en. Omelodiöst, eller vad man nu ska kalla det, är kanske tvärtom. En kärv mening som är komplicerad och känns krystad och nästan stapplande, som man måste tänka på en eller några få gånger för att få ihop den .. den flyter inte av sig själv och man fattar inte direkt vad som sägs.

Ah, ungefär som mitt inlägg då — omelodiöst? 😉

Men i alla fall — hör vi oss för, läser och kollar upp, så upptäcker vi kanske att när vi talar om musik så menar vi välljudande och melodiskt (vissa anser att musik ska följa "melodiska lagar"). Därför är det inte orimligt att anta att omelodiös är detsamma som omusikalisk. Många o-ord där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man bara har ett komp så har man ingen melodi?

Tänker man så, så tänjer man ju på begreppet melodi lite.

I grund och botten är en melodi är ju .. ett förlopp, kanske man kan säga. Ett förlopp som har lite tonhöjd, lite rytmik och som går att uppfatta som ett specifikt element av musiken. Något som inte består helt av musikens jälv, men som består av vissa element i musiken. En melodi är ju .. ett uttalande, en mening. Musik består ju av uttalande, och ackompanjerande, så dom två aspekterna måste nog vara åtskilda.

Men melodi kan vara en syntslinga, ett ljud, en flöjtmelodi, en slagserie på trummorna, en rapp. Allt som gör det till ett uttalande ovanpå ett ackompanjemang som klär in uttalandet i rätt skrud.

En präst som läser en vers-rad högt, och en församling som svarar med ett "halleluja..", där har vi melodi och ackompanjemang för mig. Melodin leder, och ackompanjemang följer med.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man bara har ett komp så har man ingen melodi?

Tänker man så, så tänjer man ju på begreppet melodi lite.

I grund och botten är en melodi är ju .. ett förlopp, kanske man kan säga. Ett förlopp som har lite tonhöjd, lite rytmik och som går att uppfatta som ett specifikt element av musiken. Något som inte består helt av musikens jälv, men som består av vissa element i musiken. En melodi är ju .. ett uttalande, en mening. Musik består ju av uttalande, och ackompanjerande, så dom två aspekterna måste nog vara åtskilda.

Men melodi kan vara en syntslinga, ett ljud, en flöjtmelodi, en slagserie på trummorna, en rapp. Allt som gör det till ett uttalande ovanpå ett ackompanjemang som klär in uttalandet i rätt skrud.

En präst som läser en vers-rad högt, och en församling som svarar med ett "halleluja..", där har vi melodi och ackompanjemang för mig.

Hm, intressant, det var väl ungefär som jag tänkte, fast jag orkade inte ta det lika detaljerat.

Men vilken sorts musik skulle du då säga är en "omelodiös" musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl tre element i musik: melodi, harmoni och rytm. Tar man bort melodi och harmoni får man omelodiös musik.

Så som jag ser det finns det bara ett element i musik: ljud. Om det låter och man kommer överens om att kalla det musik så är det musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, intressant, det var väl ungefär som jag tänkte, fast jag orkade inte ta det lika detaljerat.

Men vilken sorts musik skulle du då säga är en "omelodiös" musik?

😉

Jag tror man måste definiera vad man menar med "melodiös", i detalj, för att avgöra vad motsatsen till det skulle vara. Melodisk och omelodisk, det talar mer för sig själv tycker jag. Men melodiös ....

.... menar man melodirik, alltså väldigt rik på melodiska element (till skillnad från rik på ackompanjerande element)? Jag vet faktiskt inte ..

Jag vet bara att melodiös hårdrock står för vanlig hårdrock med en god portion kvinnliga attribut 😛

(den här tråden kan bli lång .... jäääääkligt lång)

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man bort melodi och harmoni får man omelodiös musik.
Ja, men är det musik då?

Ja, varför skulle inte rytm (percussion/trummor) vara musik? (... länk ...) Vi fokuserar alldeles för mycket på harmoni och melodi och för lite på rytm.

Först vill jag bara säga att jag haft äran att kolla in en av slagverksgruppen Kroumata's konserter (Malmö, 1996 nån gång, tror jag). Så rytm är "cool", så to spik.

I övrigt vill jag upprepa det jag sa till Opus99:

Hör vi oss för, läser och kollar upp, så upptäcker vi kanske att när vi talar om musik så menar vi välljudande och melodiskt (vissa anser att musik ska följa "melodiska lagar"). Därför är det inte orimligt att anta att omelodiös är detsamma som omusikalisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man bort melodi och harmoni får man omelodiös musik.

Ja, men är det musik då?

Ja, varför skulle inte rytm (percussion/trummor) vara musik?

Vi fokuserar alldeles för mycket på harmoni och melodi och för lite på rytm.

Det hörs ju tydligt på ordet "melodiös", att det är melodi som saknas om det är omelodiöst. Det blir alltså omelodiöst när man tar bort melodin. Finns harmonierna kvar så är det alltså i så fall omelodiöst och man behöver inte ta bort harmonierna för att det ska bli omelodiöst.

Det handlar däremot inte om huruvida det är musik eller inte. Det är en helt annan fråga - och visst 17 kan enbart trummor/percussion räknas som musik - men knappast melodiös musik - om man inte använder "talking drums" eller liknande och verkligen spelar en melodislinga.

Instrumental musik kan självklart också vara melodiös - om det finns något soloinstrument som spelar en melodi.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl tre element i musik: melodi, harmoni och rytm. Tar man bort melodi och harmoni får man omelodiös musik.
Så som jag ser det finns det bara ett element i musik: ljud. Om det låter och man kommer överens om att kalla det musik så är det musik.

Fast problemet här är att det räcker med att jag säger att jag inte håller med dig för att ditt påstående ska tappa mark...

En Jumbojet som blåser förbi i 120 dB är inte... musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, om vi definierar omelodiös som "mindre direkt 'talande' element i musiken", så måste ju slutsatsen bli att omelodiös musik är när det är övervägande malande element i musiken. eller? 😉

Vill "vi" definiera det så då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...