Jump to content
Annons

Omelodiös musik — finns det?


Valle

Recommended Posts

Bra sagt av Slow tycker jag. Och om den här tråden kan fortsätta i evigeter. "Varför inte låta den göra det" som lisa ekdal skulle sagt. Sån musik som jag inspireras av: vad tycker ni om den. Melodiös eller omelodiös? Den är konstig men bra. Jag tror att det är få av dagen så kallade hårdrocksband som gör så här så här hård musik!

Messiaen heter kompoitören!

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 159
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Instrumentet som syns på 2:30 är en Ondes Martenot. Det är den som låter som ett tefat. Är det inte otrolig energi. Kolla in pianosolot på på 5:27. Direkt efter kom det manliga temat. Det kvinnliga temat tror jag kommer senare...

Vad tycker ni! Melodiöst eller oväsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe denna diskussion kan vara i evighet men det är ändå centralt i det vi gör eller försöker göra... melodi är en sak men ordet melödiöst innefattar mycket mer än enkla regler om huruvida man kopplar ihop toner till en melodi. Det ska dessutom filtreras genom vår öron och där ska en stämpel sättas... och det är där det kinkiga kommer... det vill säga det helt subjektiva som gör att våran hjärna sorterar det välbekanta från det okända... melodier skapade i Japan kan kännas omelodiösa i Turkiet och svenska Hambo kan låta odrägligt för en indisk musiker... därför tycker jag personligen att det är helt ointressant som fråga. för mig finns bara ett enkel begrepp som är heter att jag njuter eller inte njuter av det jag hör.

Tränar man sig själv till att lyssna utanför den vanliga kulturella boxen far man med sig en massa spännande upptäckter.

Detta var jag inne på tidigare också. Musiken blir inte omelodiös bara för att den inte använder våra traditionella skalor. Det är inte det som begreppet handlar om (inte enligt min mening i alla fall), utan omelodiös = avsaknad av melodi. Punkt. 😱

Den andra diskussionen, om hambo, japanska, indiska eller turkiska låtar, är en fråga om smak och inget annat. Vår smak påverkas förstås av den kultur vi lever i, men man kan uppskatta musik från andra kulturer ändå, även om man oftast föredrar musik från den egna kultursfären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej nej det finns inte! Ungefär som att du skulle frågat om musik finns. Däremot finns det musik som folk uppfattar som bra/dålig musik. Fast det är upp till lyssnaren: Vad är musik? Ljud är något annat som många nämnt, men musik....jaa musik är en Lisa för själen i lyssnarens höron! 😱

Fan vad less jag är på den här tråden men kan inte sluta läsa... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast grejen är väl att vi kanske inte förstår melodier som inte liknar de vi är vana vid. Och uppfattar dem som omelodiösa, för att vi har ett annat tonsystem och är vana vid fyrtakt. (kul att du hängde på)

Ossian

Ja - det kanske finns de som uppfattar det så.

Jag kan förstås bara prata för mig själv, men jag tycker att det finns mycket av den traditionella musiken i Mellanöstern, Indien och Asien som är både trevlig och intressant att lyssna på - och visst är det melodiöst. Det finns ju definitivt melodier. Ibland finns det inget annat än melodierna, när alla instrumenten spelar unisont...

I många länder används andra skalor än vår normala 12-tonsskala - och det är något som skulle kunna uppfattas som "falskt" av oss - men jag upplever det inte som falskt, eftersom ju alla följer samma skala och då stämmer det ju ändå. Om något instrument är felstämt eller spelar fel, så märker man det lika lätt som om de hade följt vår skala, tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ordet fördom är definitivt inget värdeladdat ord. Precis som Fredrika säger har vi alla en hel del fördomar och utan dom hade vi nog inte kunnat klara oss.

Jodå vi klarar oss utmärkt utan dem. Men då hade vi inte fått tillfälle att missförstå varandra. ☺️ Och sen hade världen varit mycket tystare med färre samtal och färre bomber.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet fördom är definitivt inget värdeladdat ord. Precis som Fredrika säger har vi alla en hel del fördomar och utan dom hade vi nog inte kunnat klara oss.

Jodå vi klarar oss utmärkt utan dem. Men då hade vi inte fått tillfälle att missförstå varandra. ☺️ Och sen hade världen varit mycket tystare med färre samtal och färre bomber.

Djupa och visa ord ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig, så tänker jag att det är faktiskt nästan omöjligt att skilja lärdom och fördom åt. Om vi bedömer något på förhand så gör vi ju det för att vi tycker att vi känner igen det ifrån innan. Vi kopplar det vi ser/hör med något vi sett/upplevt innan, och tror utifrån det att det vi ser är nog ungefär likadant. Det är ju en fördom, och baserat på en lärdom. Det kan ju inte vara så att vi ser varje sak i livet som en totalt ny upplevelse, ny lärdom, utan det verkar som att när hjärnan ser något, så börjar den leta i minnesarkivet och ser om där finns något liknande sen tidigare. Hittar den något som liknar tycker vi att "ah", hjärnan klistrar på en stämpel direkt.

Någon kan fråga vad 1+1 blir, och vi kopplar ihop det med den logik vi lärt oss tänka i och vad som är rätt svar. Men när den andre säger "nä, det är inte 2, det är 1. Tänk på två stycken som gifter sig, då blir dom ju ett. Eller hur?". Folk stönar som en krokodil-kör, men .. man kan göra många olika tolkningar, och alla tolkningar har sin inre logik. Har en kille bomber-jacka, rakat huvud, gör Hitler-hälsning och säger 'sieg heil' så blir man nog lite fundersam, för man kopplar ihop det med vad man själv ser i det. Faktiskt sett så kan det ju lika gärna vara en rakad kille, med bomberjacka, som bara är på humör för att sjuka sig lite grovt, för han vet att han ser ut lite som en höger-kille.

Någon kan få syn på en hund, och tänka 'shit, tag skydd och hitta tillhygge'! Han har sett hundar 3 gånger innan, och varje gång har han blivit biten. Det är en fördom, en alldeles riktig fördom, en lärdom. Det är ju sant, att hundar innebär fara. Det har han ju själv fått uppleva live, varenda gång, så det är t.o.m. bevisat. Och det förblir sant, tills man hittar anledningar att ompröva det. Ser man ingen nödvändighet i att ompröva så gör man nog inte det heller. Men han dömer på förhand och det gör han på goda grunder. Jag vill påstå att alla som dömer på förhand, (och jag tror nog vi alla gör det) gör det på grund av givna och logiska anledningar, vad vi upplevt, hur vi har fått lära oss att man ska resonera, hur vi reagerar instinktivt osv - även om vissa kan vara lite lat/rädd/stolt ibland, och inte alls vara öppen för en eventuell omprövning av sin tolkning. Så kan jag tänka. Säger någon till mig att jag har fördomar i en fråga, så tänker jag "välkommen i klubben" ☺️

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet fördom är definitivt inget värdeladdat ord. Precis som Fredrika säger har vi alla en hel del fördomar och utan dom hade vi nog inte kunnat klara oss.

Jodå vi klarar oss utmärkt utan dem. Men då hade vi inte fått tillfälle att missförstå varandra. ☺️ Och sen hade världen varit mycket tystare med färre samtal och färre bomber.

Om du läser Fredrikas tidigare inlägg kanske du förstår vad en fördom är. Men visst, hade vi inte haft några fördomar hade det nog varit väldigt lugnt och o skönt. Troligen hade vi inte existerat.

edit: nyvaken

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...