Jump to content
Annons

Omelodiös musik — finns det?


Valle

Recommended Posts

Tja, om vi definierar omelodiös som "mindre direkt 'talande' element i musiken", så måste ju slutsatsen bli att omelodiös musik är när det är övervägande malande element i musiken. eller? 😛

Vill "vi" definiera det så då?

Det var lite av en fråga inbakad i mitt inlägg 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 159
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tar man bort melodi och harmoni får man omelodiös musik.

Ja, men är det musik då?

Ja, varför skulle inte rytm (percussion/trummor) vara musik?

Vi fokuserar alldeles för mycket på harmoni och melodi och för lite på rytm.

Det hörs ju tydligt på ordet "melodiös", att det är melodi som saknas om det är omelodiöst. Det blir alltså omelodiöst när man tar bort melodin. Finns harmonierna kvar så är det alltså i så fall omelodiöst och man behöver inte ta bort harmonierna för att det ska bli omelodiöst.

Det handlar däremot inte om huruvida det är musik eller inte. Det är en helt annan fråga - och visst 17 kan enbart trummor/percussion räknas som musik - men knappast melodiös musik - om man inte använder "talking drums" eller liknande och verkligen spelar en melodislinga.

Instrumental musik kan självklart också vara melodiös - om det finns något soloinstrument som spelar en melodi.

Men om du har 10 personer som står och trummar på bongotrummor eller afrikansktrumma what so ever och sen kommer det in en annan snubbe som har olika stora trummor - som då har olika toner - och börjar trumma dem så att det sticker ut likte grann. Då blir väl det en sorts melodi?

Talking drums vet jag inte riktigt vad det är för någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du har 10 personer som står och trummar på bongotrummor eller afrikansktrumma what so ever och sen kommer det in en annan snubbe som har olika stora trummor - som då har olika toner - och börjar trumma dem så att det sticker ut likte grann. Då blir väl det en sorts melodi?

Talking drums vet jag inte riktigt vad det är för någonting.

Jag tycker nog att det beror lite på vad han säger, och hur - musikaliskt alltså. Har du en mumlande församling (som de första trummorna är) och någon annan kommer in börjar ropa över det, i ett annat tonläge, högt, som tydligt visar att han trumpetar ut sin mening, då tycker jag det är mer av en melodi. Han förvandlar de andra till sitt ackompanjemang.

Men det kan även vara så att du har en mumlande församling och en till person kommer in, som förvisso har ett annat tonläge men ändå bara joinar in i mumlandet, samma volymläge och inte vill ha uppmärksamhet utöver de andra. Då tycker jag det är mindre melodi över det, och mera ett slags utveckling eller berikande av mumlandet.

Nåt sånt, typ, me lök ... 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det gör. Är musiken atonal eller fritonal är den per definition inte melodiös. Eller ta en dödsthrashnåtlåt... om du har ackordspel på distade gitarrer, ingen melodistämma och growl istället för sång (jag TROR inte att att man kan growla en melodi) har du en omelodiös dödsthraslåt.

Men det finns ju mycket omelodiös musik. Birgitte Alstedt, för att ta ett litet exempel. Hon gör mycket musik som är helt omelodiös.

Är det då inte också rimligt att, per definition, anse atonal, fritonal, nämnd " dödsthrashnåtlåt" samt Alsteds musik som omusikalisk?

Absolut inte. För det första kan musik inte vara omusikalisk -- det kan den bara vara om det inte är musik. Musik är ett övergripande begrepp. Under begreppets paraply finns många olika sorters musikaliska uttryck. Melodisk musik är vanligare än annan sorts musik men det finns omelodiös musik som sådant jag just nämnde, eller som Water Music av John Cage (en vattenkanna droppar vatten i en flygel med öppet lock), eller Grains of Voices av Åke Parmerud (fragment av människor som babblar på en myriad olika språk samtidigt), eller nåt...

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det gör. Är musiken atonal eller fritonal är den per definition inte melodiös. Eller ta en dödsthrashnåtlåt... om du har ackordspel på distade gitarrer, ingen melodistämma och growl istället för sång (jag TROR inte att att man kan growla en melodi) har du en omelodiös dödsthraslåt.

Men det finns ju mycket omelodiös musik. Birgitte Alstedt, för att ta ett litet exempel. Hon gör mycket musik som är helt omelodiös.

Är det då inte också rimligt att, per definition, anse atonal, fritonal, nämnd " dödsthrashnåtlåt" samt Alsteds musik som omusikalisk?

Absolut inte. För det första kan musik inte vara omusikalisk -- det kan den bara vara om det inte är musik. Musik är ett övergripande begrepp. Under begreppets paraply finns många olika sorters musikaliska uttryck. Melodisk musik är vanligare än annan sorts musik men det finns omelodiös musik som sådant jag just nämnde, eller som Water Music av John Cage (en vattenkanna droppar vatten i en flygel med öppet lock), eller Grains of Voices av Åke Parmerud (fragment av människor som babblar på en myriad olika språk samtidigt), eller nåt...

Ja, då är du av samma åsikt som en inläggsförfattare ovan att det enda som behövs för att definiera musik är: ljud. En knackning på dörren, naglar längs en "svart tavla", jumbojet som startar, en kanins dödsångestskri när den håller på att ätas upp av en häger etc etc...

I så fall har jag inte mycket att komma med där, förutom att jag inte håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svara på mina tre frågor så ska jag svara på din tråd 😉 Hehehe!!!

'key pal!

Hur mycket väger ett Csus4? — En tolftedel mer än ett konventionellt C-dur.

Hur många BPM är en inräkning? = Inräkningen / 60 x 60

Hur blå är en blues om man är färgblind? Grå-blå

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik och ljud är två olika saker tycker jag. Musik må bestå av ljud, men likafullt av andra saker med.

Tittar man på ursprunget av var "musik" kommer ifrån, så hävdar ju de gamla grekernas filosofi att musik definieras av att det kommer inifrån människan, och vill ut. Ser man det så, så är ljud mera en fysiologisk företeelse, medan musik har sitt ursprung i ... ja, själen (i brist på bättre uttryck).

Jag tycker musik är definitivt ett smalare begrepp, än bara 'organiserat ljud'.

Kan musikalisk musik vara omelodisk?

Kan omusikalisk musik vara melodisk?

Om något är omusikaliskt, alltså icke musikaliskt, så är det ju i princip samma sak som att säga att det inte är musik. Det gör frågan om det är melodiskt eller inte överflödig. Så låter det för mig.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Svara på mina tre frågor så ska jag svara på din tråd 😄 Hehehe!!!

'key pal!

Hur mycket väger ett Csus4? — En tolftedel mer än ett konventionellt C-dur.

Hur många BPM är en inräkning? = Inräkningen / 60 x 60

Hur blå är en blues om man är färgblind? Grå-blå

😄

HAHAHA! Kill=ägd! Skitbra! 😉

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det gör. Är musiken atonal eller fritonal är den per definition inte melodiös. Eller ta en dödsthrashnåtlåt... om du har ackordspel på distade gitarrer, ingen melodistämma och growl istället för sång (jag TROR inte att att man kan growla en melodi) har du en omelodiös dödsthraslåt.

Men det finns ju mycket omelodiös musik. Birgitte Alstedt, för att ta ett litet exempel. Hon gör mycket musik som är helt omelodiös.

Är det då inte också rimligt att, per definition, anse atonal, fritonal, nämnd " dödsthrashnåtlåt" samt Alsteds musik som omusikalisk?

Absolut inte. För det första kan musik inte vara omusikalisk -- det kan den bara vara om det inte är musik. Musik är ett övergripande begrepp. Under begreppets paraply finns många olika sorters musikaliska uttryck. Melodisk musik är vanligare än annan sorts musik men det finns omelodiös musik som sådant jag just nämnde, eller som Water Music av John Cage (en vattenkanna droppar vatten i en flygel med öppet lock), eller Grains of Voices av Åke Parmerud (fragment av människor som babblar på en myriad olika språk samtidigt), eller nåt...

Ja, då är du av samma åsikt som en inläggsförfattare ovan att det enda som behövs för att definiera musik är: ljud. En knackning på dörren, naglar längs en "svart tavla", jumbojet som startar, en kanins dödsångestskri när den håller på att ätas upp av en häger etc etc...

I så fall har jag inte mycket att komma med där, förutom att jag inte håller med.

Nu känns det lite som "vad är konst"-diskussionen... och det är inte så tokigt egentligen, eftersom musik väl är en konstform. Därför tycker jag typ samma sak som i det fallet: ljud blir musik i lyssnarens öron.

Fast å andra sidan listade du ju snarare oljud här ovan. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi nu ändå är inne på ämnet, vad tror ni om Ornette Colemans Harmolodic theory ?

Kan inte hans idéer i detalj, men har läst och hört en del. Överlag så framstår det som ett sätt att undvika att unga musikers koncept av musik frikopplas ifrån uttrycket, och förvanskas av lite för fyrkantiga modelleringar och tankemönster. Jag tycker det låter som en utmärkt idé, men tror nog att colemans influenser står sig slätt mot datorns influenser - tyvärr :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan listade du ju snarare oljud här ovan. 😄

😉 Eh... Fidden, don't even go there! För i så fall måste börja dividera om vad som skiljer ljud från oljud... and I DON'T WANNA! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan listade du ju snarare oljud här ovan. 😄

😉 Eh... Fidden, don't even go there! För i så fall måste börja dividera om vad som skiljer ljud från oljud... and I DON'T WANNA! 😄

Det borde ju egentligen vara något som tar bort befintligt ljud, så då bör väl oljud vara fasvänt ljud 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

melodiös musik är en musik slinga som man kan tralla till

omelodiösa musik med olika rytmer osv är dansbar musik

Dansa till sköna rytmer kan ju vara härligt,men om man ska komma ihåg

en låt eller en låt som är tidlös typ abba låtar osv så måste den ha en melodi

alltså en melodiös låt och gärna så enkel som möjligt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

melodiös musik är en musik slinga som man kan tralla till

omelodiösa musik med olika rytmer osv är dansbar musik

Dansa till sköna rytmer kan ju vara härligt,men om man ska komma ihåg

en låt eller en låt som är tidlös typ abba låtar osv så måste den ha en melodi

alltså en melodiös låt och gärna så enkel som möjligt :rolleyes:

I och för sig kan man spela vilka toner som helst bara låten har en väldigt stark och bekant rytm.

Egentligen orkar jag inte ge mig in i denna diskussion. Men man måste....

Slänger in ett wiki-quote "Musik är en vetenskapligt eller konstnärligt ordnad mängd av toner av vanligen olika höjd och klang ordnad efter rytmiska, harmoniska och melodiska mönster över viss tid, oftast kombinerad också med tystnad (pauser)." Rimligt sätt då borde omelodiös musik vara utan melodi och harmoni. Orimligt... är en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pat Metheny- Zero tolerance for silence

Knappast melodiöst men han kan spela fint åxå.

Ornette Coleman är riktigt bra på freeformjazz men även på standards. 🙂

Skulle nån av dom bara spela experimentmusik och atonalt skulle det förmodligen i Wikipedia kallas omelodiöst. Fan jag börjar digga ordet :rolleyes: Borde funka istället för att säga dålig melodi. Men då är frågan: Vad är en dålig melodi? Melodisk moll månne? 🙂

Edit: Och för att svara på din ämnestitelfråga så svarar jag: NEJ

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog som alltid, att omelodiös betyder en sak om man gräver sig fram till en slags exakt verbal och historisk betydelse, men ordet används på ett annat sätt i folkmun och i vår tid. I folkmun betyder nog melodiös musik med tydliga och lätttillgängliga melodiska element, och omelodiös motsatsen. Men att folk sen använder ordet akademiskt sett onyanserat, det gör vi nog alla i lika stor mån, och det får vi nog alla leva med.

Om någon visar upp lite olika temperament vid olika tillfällen, så kan man ju ibland ironisera att han/hon är lite schizzo - liksom hänvisa till schizofreni, att olika personligheter av någons psyke aktiveras vid olika tillfällen ... medan riktig schizofreni inte alls har såna inslag, kommer inte ifrån multipla identitetsstörningar och orsakar inte såna heller, utan är istället en sjukdom i psykos-spektrat.

Så ibland får man lyssna till vad som avses, och inte anmärka på att det finns mer akademiskt korrekta uttryck än det om används. Annars blir man en besserwisser :rolleyes:

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

mumrik (oregistrerad)

Om ett ljud används medvetet med musikaliska intentioner och med målet att förmedla något i ett musikaliskt sammanhang...då kan även "oljud" fungera som musik eller melodi. Dist, t ex. Där finns ju både buller och ton och i det fallet förmedlar även bullret (disten) något utöver själva tonhöjden eller rytmen.

Å så trummor då... Ett kraftigt *bonk* helt isolerat i ett kök en tisdagseftermiddag kan kanske inte ses som musik, utan mer som ett....öh...*bonk*. Men exakt samma *bonk* i en låt på rätt ställe blir plötsligt något som har med musik att göra. Jag skulle vilja påstå att det är avsikten som gör ett ljud musikaliskt, inte ljudet i sig.

Att spela fel också...tanken var att lira ett D, men det blev *brfatsczzzrt* istället. Kan det möjligen vara sålunda att det är ett fel (oljud) bara om tanken och sammanhanget gör gällande att spela ett D - men inte annars? Kan ljud isåfall vara musik om den som frambringar ljudet med musikaliska intentioner har bestämt att det är det, just då?

Ni kanske minns farsan vrålandes: "Stäng för i H-E av det där J-A dunka-dunka!!! Det låter ju som nån står å piskar mattor!!"

Och du, oförståendes: Dunka-dunka? Piska mattor? Det är ju Iron Maiden "Somwhere in Time"...?" :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Omelodiös musik finns och den omger oss alltid. Själv älskar jag melodier, men det är bara ett mänskligt påhitt.

Kroumata är inte mycket melodi och själv kommer jag ihåg en konsert med en tonsättare som jag har glömt namnet på idag.

Han var iallafall det hetaste man kunde spela 1990 och Jonas Dominique var en av den tidens mest lovande unga dirigenter.

Jonas antog en punkatityd som verkligen gjorde verket intressant men tonsättaren hävdade att det lät för illa rent melodiskt så vi fick inte spela alla sattser. Till saken hör att noterna innehöll väldigt lite information som överhuvudtaget kunde uppfattas som melodi i övrigt. Musik behöver inte vara melodi, absolut inte. I detta fall fanns melodierna i tonsättarens huvud, men för musikerna fanns det inte en enda tonal ton. (Inget konstigt med det, spelat hur mycket musik som helst som inte bygger på traditionell notskrift.)

Nevermind tonsättaren är glömd och tyvärr har jag inte hört mycket av Jonas heller.

Förmodligen var tonsättaren helt brilljant men framföralt tycker jag att Jonas var det. Saknar verkligen hans konstnärsskap idag.

Tillbaka till melodi och det vi uppfattar som melodiöst. Musik är allt vi hör, även en spårväxling i Ljusdal, så även om jag älskar Burt Bacharach så är inte det hela sanningen.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Omelodiös musik finns och den omger oss alltid. Själv älskar jag melodier, men det är bara ett mänskligt påhitt.

Kroumata är inte mycket melodi och själv kommer jag ihåg en konsert med en tonsättare som jag har glömt namnet på idag.

Han var iallafall det hetaste man kunde spela 1990 och Jonas Dominique var en av den tidens mest lovande unga dirigenter.

Jonas antog en punkatityd som verkligen gjorde verket intressant men tonsättaren hävdade att det lät för illa rent melodiskt så vi fick inte spela alla sattser. Till saken hör att noterna innehöll väldigt lite information som överhuvudtaget kunde uppfattas som melodi i övrigt. Musik behöver inte vara melodi, absolut inte. I detta fall fanns melodierna i tonsättarens huvud, men för musikerna fanns det inte en enda tonal ton. (Inget konstigt med det, spelat hur mycket musik som helst som inte bygger på traditionell notskrift.)

Nevermind tonsättaren är glömd och tyvärr har jag inte hört mycket av Jonas heller.

Förmodligen var tonsättaren helt brilljant men framföralt tycker jag att Jonas var det. Saknar verkligen hans konstnärsskap idag.

Tillbaka till melodi och det vi uppfattar som melodiöst. Musik är allt vi hör, även en spårväxling i Ljusdal, så även om jag älskar Burt Bacharach så är inte det hela sanningen.

Tänkte också Kroumata när jag började läsa tråden

och om nån inte medtager rytm som musik kommer flertalet trummisar leta upp vederbörande för fysiks bestraffning. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte också Kroumata när jag började läsa tråden

och om nån inte medtager rytm som musik kommer flertalet trummisar leta upp vederbörande för fysiks bestraffning. 😛

Som jag nämnde ovan, så har jag varit på en av Kroumata's konserter, och jag tyckte det var hur jävla imponerande som helst. Men dessvärre vill jag skilja lite på musik och rytm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik vs. Ljud:

Musik kan inte vara allt vi "hör" — musik får inte vara allt vi "hör". Musik måste vara mer än "ljud", eller för all del "oljud". Annars kan vi t.ex. lika gärna kalla bröd för mjöl, vilket faller på sin egen orimlighet.

Det känns lite olustigt att skriket från en torterad människa skulle kunna anses vara "musik" bara för att det är något vi kan uppfatta med hörseln. Där vill jag faktiskt inte vara med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...