Jump to content
Annons

Köpa Command 8 eller inte


krillepille

Recommended Posts

Jag går i tankarna på att köpa en Command 8 (till pro tools)så jag får lite reglar att leka med. Har läst lite recensioner och jag tycker den verkar schysst.

Vad tycker ni som har en?

Tanken är att jag så småningom ska bygga ut med eventuellt en 002-a rack (har M-box nu) och kanske några externa preamps och därför bara ha en controler att styra allt med. Jag har fått för mig att valfriheterna blir lite större då...(än jämfört med en extern digitalmixer, som är svindyr och omodern om två år och att det är mer "utbyggbart" än ett kombinerat ljudkort/kontrollenhet)

Jag tycker det verkar vara en ganska prisvärd och kompatibel lösning som ger utrymme för expansionsmöjligheter (dvs fler kanaler, preamps..)

Tips och åsikter tas tacksamt emot!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

visst , det finns billiga erbjudande just nu, men om du är rädd för något som bli gammal om två år... så är det 002 serie inte det ultimata...

jag kan säga att för mig har command 8 alltid funkat bra, men 002 har krånglat betydligt mycket mer. finns mycket att läsa om många som har haft samma problem här på forumet.

på den negativa sida måste jag ha att command 8 känns lite för stor, plastig och faktist, när man ser på det, lite ful... men det är en smaksak... hade inte 003 kommit hade jag inte tänkt på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag går i tankarna på att köpa en Command 8 (till pro tools)så jag får lite reglar att leka med. Har läst lite recensioner och jag tycker den verkar schysst.

Vad tycker ni som har en?

Tanken är att jag så småningom ska bygga ut med eventuellt en 002-a rack (har M-box nu) och kanske några externa preamps och därför bara ha en controler att styra allt med. Jag har fått för mig att valfriheterna blir lite större då...(än jämfört med en extern digitalmixer, som är svindyr och omodern om två år och att det är mer "utbyggbart" än ett kombinerat ljudkort/kontrollenhet)

Jag tycker det verkar vara en ganska prisvärd och kompatibel lösning som ger utrymme för expansionsmöjligheter (dvs fler kanaler, preamps..)

Tips och åsikter tas tacksamt emot!!

jag tror definitivt att Command8 är grymt kul att leka med även om jag aldrig använt någon själv. många roliga knappar att trycka på...:rolleyes:

tänkte ändå tipsa om ett budgetalternativ som jag använder och är väldigt nöjd med: Behringer BCF2000. Namnet Behringer klingar dåligt i mångas öron (till viss del även mina) men här har de lyckats tycker jag. Den har 8 faders och 8 rattar, men man kan såklart jobba i olika lager och få ut lika många reglar som man har spår. Du kan styra reglarna (så klart), pannorering, de 4 första bussarna, solo, mute, rec enbl., play, paus, spola, sätta markings, växla mellan mixerview och trackveiw, o.s.v. alltså de funktioner man (jag iaf) använder mest. Det man inte kan göra är väl att styra pluggarna, och dessutom finns det ingen knapp som heter t.ex. "play" utan den får man hitta själv. Finns massa mer info om den i nån annan tråd här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

KÖP! Jag har själv en C|8 och är nöjd. Mycket enklare att få lite levande mixar, helt enkelt "lira låtarna". När man får snitsen att hoppa mellan olika kommandon går det mycket fort. Att köpa Behringer ser jag som idiotiskt. Mycket dyrare då du får ruskigt mycket mer för pengarna om du köper än C|8.

002 har endast haft ett sk Power Harness problem. Strul med nätagget. Det är inte svårt att se, ej heller att ropa på Digidesign så skickar de kostnadsfritt en ny, och det är enklare att byta nätagg än att micka ett trumset.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Namnet Behringer klingar dåligt i mångas öron (till viss del även mina) men här har de lyckats tycker jag.

Visst tror jag att Command8 är bättre än BCF2000 men som jag skrev tycker jag Behringer är ett vettigt alternativ. Argumentet "Att köpa Behringer ser jag som idiotiskt. Mycket dyrare då du får ruskigt mycket mer för pengarna om du köper än C|8." förstår jag inte alls. Man får säkert mer för av det goda, men det handlar ju trots allt om mer än 3 gånger så mycket pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa Behringer ser jag som idiotiskt.

Why?

För att behringer är skräp 🙂

behringer är budget, men det betyder inte att allt de tillverkar är skärp...

Har du testat produkten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att bli sugen på såna leksaker (och suget brukar av någon konstig anledning alltid komma när man har lite extra pengar 😳 ). Om du har pengarna och tycker att den är sexig så köp den, men oftast kan det vara smart att vänta några veckor och se om man fortfarande vill ha den då. Som redan nämnts så har Behringer budgetalternativ, personligen kör jag med en BCR 2000 och är jättenöjd med den. Om du kan vänja dig med att använda rattar istället för reglar så kan den vara värd att kolla upp, du får mer att vrida på med den än vad du får på BCF 2000. Annars kan du ju styra en massa funktioner genom att bara använda en vanlig gamepad/joystick och genvägar i din DAW. Fungerar perfekt till att styra de vanligaste funktionerna som play/stopp/rew/ffwd/zoom plus en hel del till (beroende på vilken gamepad du använder).

Äh, varför skriver jag det här, det var ju inte det du frågade om.. tror att jag bara associerade lite fritt pga att jag själv har varit inne på att köpa Command 8:n men inte gjorde det till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk... skilj på dyrt/billigt och mer/mindre pengar. Att köpa en C|8 för 4 papp är billigare än en Behringer för 2000, och det menar jag eftersom C|8 är så hemskt mycket bättre därför det dessa båda kan göra, gör C|8 groteskt mycket bättre sen kan inte Behringern inte göra speciellt mycket i jämförelse med C|8. Så vad begreppet dyrt är, är alltså ett mått på vad man får i förhållande till vad man betalar, inte hur mycket något kostar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Command 8'an kostar väl iofs runt 12000 så vitt jag vet?

Du får mycket extra leksaker för de 10 000:- som skiljer...

EDIT: Där var man inte snabb på att skriva! 😄

Kan ju då lägga till att den vita Behringer controllern är bra mycket snyggare än command 8an.

Har aldrig gillat Digidesigns controllers och jag har jobbat med samtliga de har, det är egentligen bara Icon som är bra och då snackar vi ju lite andra pengar...

Nä köp en behringer controller så får du ju för samma pris en rätt bra mic/preamp på köpet 🙂

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går i tankarna på att köpa en Command 8 (till pro tools)så jag får lite reglar att leka med. Har läst lite recensioner och jag tycker den verkar schysst.

Vad tycker ni som har en?

Tanken är att jag så småningom ska bygga ut med eventuellt en 002-a rack (har M-box nu) och kanske några externa preamps och därför bara ha en controler att styra allt med. Jag har fått för mig att valfriheterna blir lite större då...(än jämfört med en extern digitalmixer, som är svindyr och omodern om två år och att det är mer "utbyggbart" än ett kombinerat ljudkort/kontrollenhet)

Jag tycker det verkar vara en ganska prisvärd och kompatibel lösning som ger utrymme för expansionsmöjligheter (dvs fler kanaler, preamps..)

Tips och åsikter tas tacksamt emot!!

Hej!

Varför inte köpa en 003 factoryy beggad. En 002 plus commando 8 borde väl nästan landa på samma penning som en beggad 003? Bara en tanke. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Folk... skilj på dyrt/billigt och mer/mindre pengar. Att köpa en C|8 för 4 papp är billigare än en Behringer för 2000, och det menar jag eftersom C|8 är så hemskt mycket bättre därför det dessa båda kan göra, gör C|8 groteskt mycket bättre sen kan inte Behringern inte göra speciellt mycket i jämförelse med C|8. Så vad begreppet dyrt är, är alltså ett mått på vad man får i förhållande till vad man betalar, inte hur mycket något kostar.

Nu har du iofs tagit det allra billigaste du någonsin kan hitta en C|8 för begagnat, och ett ganska saftigt pris för Behringern. I Sverige ligger C|8 runt 12 (som redan konstaterats) men Thomann tar 7379 för den. Där kostar Behringern 1795:-, alltså inte ens 1/4 av vad en C|8 kostar. Ska man göra prisjämförelser får man ju göra det med lika villkor för båda produkterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte 002 rack + command8 + ilook för sextontusen för några år sedan, har funkat hur stabilt som helst med C8:an.

Kändes lite plastig till en början, men kvaliten är bra. Som bonus får man ju lite nya routing möjligheter för lyssning samt fler midiportar

på köpet..

Har ingen aning om behringern, men visst är det skönt att styra PT med C8, använder zoom knapparna väldigt mycket, dock

min musik har inte blivit ett skit bättre av att ha C8, men bekvämt visst! prisvärt, tja,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringercontrollern ger ju grymt mycket för pengarna. Den stora nackdelen med den tycker jag är att den saknar displayer.

Skulle jag gått upp i prisklass hade jag hellre köpt en Mackie Control Universal Pro. Kostar iofs ett par tusen mer än en C|8, men den känns betydligt gedignare.

Personligen önskar jag att Novation skulle släppa en storebror till Nocturn. Remote Zero SL är väl på sätt och vis det redan, men hälften av rattarna känns ganska värdelösa på den. En Remote Zero Compact SL skulle vara bättre isåfall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Folk... skilj på dyrt/billigt och mer/mindre pengar. Att köpa en C|8 för 4 papp är billigare än en Behringer för 2000, och det menar jag eftersom C|8 är så hemskt mycket bättre därför det dessa båda kan göra, gör C|8 groteskt mycket bättre sen kan inte Behringern inte göra speciellt mycket i jämförelse med C|8. Så vad begreppet dyrt är, är alltså ett mått på vad man får i förhållande till vad man betalar, inte hur mycket något kostar.

Nu har du iofs tagit det allra billigaste du någonsin kan hitta en C|8 för begagnat, och ett ganska saftigt pris för Behringern. I Sverige ligger C|8 runt 12 (som redan konstaterats) men Thomann tar 7379 för den. Där kostar Behringern 1795:-, alltså inte ens 1/4 av vad en C|8 kostar. Ska man göra prisjämförelser får man ju göra det med lika villkor för båda produkterna...

Må så vara... har inte Behringers priser i huvudet. Men det har gått många C|8 för fyra papp på vendolin och själv köpte jag min ny i butik för 8000 så det listpriset är inget annat än ett listpris, och det högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Behringer, Mackie... Tack för alla synpunkter. Får se vad det blir så småningom. Jag tyckte c8 verkade rejäl och höll hög kvalité (av vad jag ar läst). "1024 värde upplösning" på fadarna kändes ju ganska mycket mer seriöst en en vanlig midi-controller på 128 steg. Vilket kanske inte är mycket att bråka om egentligen utan bara pretentiöst?

Annars borde det väl kanske inte vara omöjligt att det dyker upp fler alternativ på markanden snart? Det är ju gött med reglar menar jag.

Hur som helst ska jag läsa på om förslagen ni givit mig.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...