Jump to content
Annons

favino

Medlem
  • Antal inlägg

    136
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Borde inte en ackegura vara ett vettigt val med din repertoir? Bara en tanke.. Annars är väl en fender blues jR rätt nätt, eller laney lionseries eller vad det heter, eller en Blackstar ht5
  2. Nope, inte testat nån (förutom kranken i Metalpacket till POD XT) Men lyssnade på Kranken som First music hade inne när de provspelade, kommer tyvärr inte ihåg modellen. Den lät högt, Mycket metal! Ganska middigt och lite näsigt, fast på ett scysst sätt! Lite råare och kornigare än te.x Rectifier också tyckte jag.. Men ta det med en nypa salt, var bara förbi i farten! Om det bara är till metall så kanske Jr historien funkar fint, köpte själv en Blackstar HT5 top men den pajjade innan jag lyckats lyssna nåt riktigt på den.. så kvaliten är sådär, men det lilla jag hörde lät bra!
  3. First Music i Eskilstuna http://www.firstmusic.se/ Har i alla fall haft en krank topp hemma förut, har ingen aning om vad de har inne nu dock.
  4. favino

    Ltd m200

    Självklart var Diehard före.. Jag försökte bara göra mig lustig genom att ironisera över hur jag tror optioner funkar..Men jag har säkert fel. Däremot har jag en LTD 200, skitbra! Jag betalade tretusen för min!!
  5. favino

    Ltd m200

    Ge mej 200 kr nu så lovar jag att köpa den för femtonhundra om du inte gillar den..
  6. Som du ser enligt inläggen ovan så är det bara hjärnspöken och inbillning, detta är alltså ett "problem" som inte existerar annat än i våra huvuden.. och i huvudet på ett rätt stort antal gitarrister förutom oss. För att svara på din fråga så kommer du uppleva samma sak med en POD xt också.. kanske en aning mindre då den svarar lite bättre på dynamik än POD tvåan. I övrigt håller jag med, tycker också POD 2 låter bra och använder ett ljud ur den i stort sett varje dag i min hemstudio där jag även har två POD Xt uppkoppade, likväl som två rörstärkare och en transistor.
  7. Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer än vad man gör med annan typ av förstärkare i alla fall. Däremot känner man själv att POD en inte svarar som en riktig stärkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlägg. Tror inte medmusikanter eller publik märker ett skit skillnad, men som gitarrist märker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som på mina analoga stärkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar själv och har relativt nyligen avslutat en turne´ där jag bara spelade på POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag står för att jag märker skillnad på en POD o en vanlig stärkare när jag spelar på dem (inte när jag lyssnar på inspelningar eller om nån annan spelar på det) och tycker det är roligare att spela på en bra rörstärkare. Som sagt, det finns fysiska lagar. Ljud färdas genom luft (vid normal temperatur och lufttryck) ca 1 m på 3 ms (340 m/s). Står du 3 meter från din förstärkare har du alltså en latency på ca 9 ms, vilket torde vara betydligt mer än man får om man sitter hemma och spelar in (med POD, mindre än en meter från högtalarna). Vore också intressant att veta vad det är för bra förstärkare man kan köpa begagnat för samma pris som en begagnad POD 2.0 (d v s under tusenlappen)? ' Men då läser du mitt inlägg dåligt.. Jag skriver ju att jag själv inte HÖR någon skillnad när materialet väl är på plats, och att latencyn är så låg att det inte påverkar hur tight man upplever det i musiken. Det jag höll med om är Vallhagens påstående att man känner skillnad när man spelar genom en POD mot en stärkare. För mig är det uppenbart, jag har dock inget emot POD, har tre stycken själv, POD 2 & två POD xt, har även vanliga analoga förstärkare som mickas upp och står fast vid MIN upplevelse att jag kan känna skillnad i respons på mina vanliga stärkare mot mina POD:ar. Det må så vara förklarat med fysikens regler att detta är något omöjligt och att jag helt enkelt fantiserar i hop skillnaden, men jag och andra gitarrister (kolla diskant & ljudbojen, där detta diskuterats tidigare) upplever detta. Men Fine! En POD känns och upplevs precis på samma sätt som en analog stärkare som är uppmickad, jag har fel och ber om ursäkt! Jag påstod inte att man fick en bra beggad stärkare för samma pris som en Beggad POD 2, utan i jämförelse med en ny POD xt eller x3. D v s runt 4.000 kronor, men den jämförelsen kan jag hålla med om haltar då trådskaparen specifikt frågade om POD 2.
  8. Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer än vad man gör med annan typ av förstärkare i alla fall. Däremot känner man själv att POD en inte svarar som en riktig stärkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlägg. Tror inte medmusikanter eller publik märker ett skit skillnad, men som gitarrist märker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som på mina analoga stärkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar själv och har relativt nyligen avslutat en turne´ där jag bara spelade på POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag står för att jag märker skillnad på en POD o en vanlig stärkare när jag spelar på dem (inte när jag lyssnar på inspelningar eller om nån annan spelar på det) och tycker det är roligare att spela på en bra rörstärkare.
  9. Nej det är inte som att säga att det är skönare att lira på en gibson än en epiphone. Mellan en POD o en riktig stärkare finns en tidsskillnad som gör att det fungerar annorlunda. En epiphone kan väl kännas nog så skön som en gibson, det handlar bara om gitarrernas setup. En bra stärkare behöver inte alls kosta 10 gr mer än en pod - utan ungefär samma om man köper beggat. Bara för att man köper en POD är man ju inte klar i replokalen. Vad skall man lyssna igenom? Lurar? Samma sånganläggning som resten av bandet har. Jag tycker det är ett bra tips med en floormodel om man skall använda den i repan, men en latency finns ju i den o det var ju det killen frågade efter..
  10. Nä som vallhagen skriver är det latency även i en hårdvarupod. Dock väldigt kort! Men jag upplever samma sak. Det känns annorlunda att spela på en POD mot en "riktig" stärkare. Har själv en POD 2 och en XT live och har gjort runt sjuttio gig med XT:n ut i PA och till in ear som enda lyssning. Dynamiken är också sämre än på riktig stärkare speciellt på högre toner. Sen finns det en massa fördelar med pod, både live o i studio. Men klart är att man tappar en del av tightheten och attacken när man spelar, det är lite tråkigare att lira genom POD än en bra riktig stärkare. Dock kan inte jag höra skillnad på POD o riktig stärkare när gitarren väl är inspelad o på plats i mixen. Men visst kan en POD 2 funka i repan om du kan samsas med de andra medlemmarna om din monitorvolym..
  11. Tja A/D omvandlarna är digi 002 standard, har funderat på blackheart moddningen (eller vad den heter) men det skulle man väl gjort innan dollarn stack upp igen.. Men vad finns det för A/D alternativ till en 002:a? måste man byta D/A också, o blir det strul med ny klocka o sånt..? Funderade på TL Audio eller svenska Neveklonen, men har ingen lust att slänga ut mer pengar om det bara blir minimalt bättre.. o trivs i PT miljön! Inte riktigt motiverat att köpa HD system för en hemstudio.. Eller så skaffar jag ett liv o skiter i hur det låter, spelar in o slutar hänga på forum o noja.. Bra musik låter bra!
  12. Vilken preamp skall man upp i för att få en väsentligt bättre skillnad mot en Digi 002 R? Spelar in i princip allt genom mina digi 002 preampar, mestdels med ADK Hamburg, Violet Dolly, Sm57:a eller Samson C01. Micarna hör jag skillnad på, men prövar ibland att spela in genom min focusrite mindprint mk1 o ibland genom mitt snorbilliga Yamahabords preampar och visst kan jag höra en viss skillnad, men egentligen inte bättre eller sämre. Mindprinten går att få lite mjukare, men brusar en aning mer. Yamahabordet borde ju inte kunna jämföra sig alls, men det låter inte värst mycket sämre där heller, lite mindre diskant kanske o en aning "mindre", men det funkar i princip lika bra (eller dåligt )som de andra. Så, Vilken preamp skall man upp i för att det skall låta väsentligt bättre (varmare, mjukare, klarare) än Digi 002, eller är min lyssning helt enkelt för rutten? (Fostex PM1 och SonyMDR 7509 hd lurar)
  13. Sjodahl, jag byggde det själv. Tog ut ritning ur cad programmet, alltså bordet som är i mina första cadbilder, o åkte till brädgården där de ändå lyckades såga det mesta fel trots rätt noggranna måttangivelser. så jag fick tråckla hemma i verkstan på min lilla borddsåg. Byggt i 22 mm mdf, skulle ha varit vanlig spånskiva, men även där gjorde brädgården fel, vilket var ok när jag fick MDF skivorna för spånskivepris. Tyvärr orkar jag inte alltid tänka igenom allt så noga så rackenheterna är typ fyra o en halv höga, vilket är lite klantigt milt sagt, orkar du korrigera måtten själv kan du skicka mig ett PM så kan jag maila ritningen om du vill (om den finns kvar på datorn)
  14. Folk bygger väl basfällor till höger o vänster tycker jag, men jag har (ännu) inget problem med basen i rummet. Har spelat in kontrabas för några dagar sedan o det funkade lika illa som för resten av instrumenten, eller lite bättre kanske, vad som behövs är mer dämpning och jag bygger på så fort jag hinner. Med närfältarna funkar det hyggligt att lyssna och göra pålägg själv i rummet nu,men det kommer bli bättre med mer dämpning. Men att spela in flera samtidigt låter värre. Dock är väl en stor del av problemet att rummet är för litet för en kvartett och kondensatormickar, allt läcker in i allt typ. Ska bygga lite skärmar när jag fått klart diffusatorn. Men just nu verkar inte en basfälla behövas tack o lov. Adrumdrum, Tack! Har missat ditt bygge.. Dina stavar ser ut att vara rektangulära istället för kvadratiska, nån tanke med det? Sen är jag nog dum i huvet, Claes tips om pluggar gällde nog för väggen o inte diffusatorn, men det fattade jag inte då min hönshjärna. Jag uppdaterar när det hänt nåt väsentligt..
×
×
  • Skapa ny...