Jump to content
Annons

Dags att köpa PA-utrustning


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Nu vi i bandet äntligen fixat en helt egen replokal på 25 m2. SÅ vi måste köpa ett PA-system. Men vi vet inget om vad som krävs, vad som är bra/dåligt, hur mycket kräm man behöver, hur mycket man bör lägga, vilka mickar (för sång) som passar bra osv. Så lite tips från er som kan hade vart gött 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Shure SM 58 för Leadsång och Shure SM 57 för backvoc (alternativt Shure Beta).

Behöver väl förmodligen bara micka sång så ett mindre mixerbord (eventuellt synthar i mixerbordet oxå), slutsteg och PA högtalare, hade satsat på ett delay (eller reverb) för sången oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du lådor och stativ för rätt pengar och nog med drag i för att klara sång i en replokal.

Litet PA!

En liten mixer!

Mixer!

Och instämmer till fullo med Addic59!

Ett par Shure SM58 för sång!

Sen är ni hemma!

Ett tips!

Köp inte små lådor för billiga pengar.

Det ger bara en massa trubbel med "rundgång" och dålig hörbarhet vilket bara kommer gräma er när ni ändå valt att investera.

Gör det ordentligt! Lägg lite mer - få mer tillbaka!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du lådor och stativ för rätt pengar och nog med drag i för att klara sång i en replokal.

Litet PA!

En liten mixer!

Mixer!

Och instämmer till fullo med Addic59!

Ett par Shure SM58 för sång!

Sen är ni hemma!

Ett tips!

Köp inte små lådor för billiga pengar.

Det ger bara en massa trubbel med "rundgång" och dålig hörbarhet vilket bara kommer gräma er när ni ändå valt att investera.

Gör det ordentligt! Lägg lite mer - få mer tillbaka!

/Cruncharn'

Tackar så mycket för svaren! 😄 Jag håller med er helt. Bättre o lägga lite mer o få mer tillbaka. Men, alla i bandet har tvyärr inte samma inställning när det gäller sånna saker. Sångarn tycker att vi ska köpa ett billigt PA-kit för typ 4000:- som alla i bandet ska dela på när bara han ska använda det för sång och akusitk gitarr.. men det tycker jag känns fel, eftersom de e bara han som ska använda det. Eventuellt kommer väl nån av oss i bandet att kanske börja försöka med lite backvocals.. men det är ju inte alls säkert. Vi har inte delat på nån annan utrustning... och de blir ju som hans förstärkare liksom... Va tycker ni? :rolleyes: Hur hade ni gjort?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Shure SM 58 för Leadsång och Shure SM 57 för backvoc (alternativt Shure Beta).

Behöver väl förmodligen bara micka sång så ett mindre mixerbord (eventuellt synthar i mixerbordet oxå), slutsteg och PA högtalare, hade satsat på ett delay (eller reverb) för sången oxå!

Va finns de för bra reverb då? Hur mycket kan ett sånt kosta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångarn tycker att vi ska köpa ett billigt PA-kit för typ 4000:- som alla i bandet ska dela på när bara han ska använda det för sång och akusitk gitarr.. men det tycker jag känns fel, eftersom de e bara han som ska använda det. Eventuellt kommer väl nån av oss i bandet att kanske börja försöka med lite backvocals.. men det är ju inte alls säkert. Vi har inte delat på nån annan utrustning... och de blir ju som hans förstärkare liksom... Va tycker ni? 😄 Hur hade ni gjort?

En klassiker! 😄

Det är svårt att övertala sångaren att stå för hela kostnaden. Jag tror att de allra flesta band satsar på en gemensam sånganläggning. Tyvärr!

Om det bara är en leadsångare som använder anläggningen kan ni satsa på en kraftfull aktiv monitor i första hand. Det finns riktigt smutta små lösningar som går att montera på ett mickstativ: TC Electronics Voicesolo

Och större golvmonitorer från tillverkare som Mackie, dB Technologies och RCF.

Då kan ni expandera senare med mixer (för fler mikrofoner) fullrangelådor på stativ, subbas etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

En klassiker! 😄

Det är svårt att övertala sångaren att stå för hela kostnaden. Jag tror att de allra flesta band satsar på en gemensam sånganläggning. Tyvärr!

Om det bara är en leadsångare som använder anläggningen kan ni satsa på en kraftfull aktiv monitor i första hand. Det finns riktigt smutta små lösningar som går att montera på ett mickstativ: TC Electronics Voicesolo

Och större golvmonitorer från tillverkare som Mackie, dB Technologies och RCF.

Då kan ni expandera senare med mixer (för fler mikrofoner) fullrangelådor på stativ, subbas etc...

Hehe 😄 så du menar att dom flesta band delar lika på ett PA, även om bara sångaren använder det? 😄

Men menar du att man ska satsa på en kraftfull monitor för sångaren då? eller funkar dom så att hela bandet kan höra sången bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man ha SM57 för backvocals? SM57 och SM58 är identiska förutom det inbyggda puffskyddet

Jadu så har det alltid varit 😄

Men är kanske 57an mer skärmad för att inte ta upp så mycket bakrundsljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man ha SM57 för backvocals? SM57 och SM58 är identiska förutom det inbyggda puffskyddet

Jadu så har det alltid varit 😄

Men är kanske 57an mer skärmad för att inte ta upp så mycket bakrundsljud?

Nope, så har det inte varit. Vart har du snappat upp detta? 😄

Visst fungerar SM57 till sång, men SM58 är dedikerad för vokaler, medans brodens SM57 är dedikerad för instrument/förstärkar mickning.

Som jag sade tidigare, så är skildnaden bara det inbyggda puffskyddet i SM58.

SM57

site_img_us_rc_sm57_large.gif

SM58

site_img_us_rc_sm58_large.gif

Som du ser så är skildnaden marginell, och förändringen i kurvan på SM58 beror på puffskyddets inverkan.

Citat från Shure's officiella hemsida.

The SM58 and SM57 do use the same cartridge. The grill, though, does effect the frequency response to some extent. At a distance, the difference is probably not noticable. But at extremely close distances, the difference is noticeable. Due to the grill, a person’s mouth can get closer to the diaphragm of an SM57, thus causing more proximity effect and increased bass when compared to the SM58.

Källa, Shure Official

Och som ovan säger, SM57 är känsligare för närsång då det orsakar en proximityeffekt, som i sin tur är det absolut sista man vi ha med på sina backing vocals.

Bästa hälsningar, Ken

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för alla svar! Men har dock fortfarnade några frågor:

Har ju fått förslag på ett PA för typ 10000:- o sen en aktiv monitor för typ 3000:-, vilket ska man satsa på?

O sen liten sak till.. 😄 Ni här på forumet tycker alltså att PA-systemet ska delas lika på 5 pers (vi e 5 i bandet)? 😄 Jag är lite klvuen här måste jag säga.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitivt att kostnaderna för ett PA-system ska delas lika inom bandet.

Syftet är alltid att ni tillsammans ska låta bra, och kunna ta glädje av resultatet tillsammans.

En gitarist kan man förstå ska köpa sin egen gitarr, men en sångare har för det första ingen glädje av ett PA system hemma i vardagsrummet,

plus att om ni köper det tillsammans så äger ni det tillsammans.

Edit: Stavar illa med öl i brynjan!

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitivt att kostnaderna för ett PA-system ska delas lika inom bandet.

Syftet är alltid att ni tillsammans ska låta bra, och kunna ta glädje av resultatet tillsammans.

En gitarist kan man förstå ska köpa sin egen gitarr, men en sångare har för det första ingen glädje av ett PA system hemma i vardagsrummet,

plus att om ni köper det tillsammans så äger ni det tillsammans.

Edit: Stavar illa med öl i brynjan!

Aja, jag är väl övertalad då.. Känns bara lite segt när jag o den andra gitarristen har lagt ut 30.000-40.000:- var o sa har i princip inte dom andra lagt ut nånting, på utrustning då.. 😆

Men om ni har några fler förslag på PA så får ni gärna komma med det :rolleyes: inte för att dom förslagen som kommit varit dåliga, men alla tips ju uppskattade :rolleyes:

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitivt att kostnaderna för ett PA-system ska delas lika inom bandet.

Syftet är alltid att ni tillsammans ska låta bra, och kunna ta glädje av resultatet tillsammans.

En gitarist kan man förstå ska köpa sin egen gitarr, men en sångare har för det första ingen glädje av ett PA system hemma i vardagsrummet,

plus att om ni köper det tillsammans så äger ni det tillsammans.

Edit: Stavar illa med öl i brynjan!

Aja, jag är väl övertalad då.. Känns bara lite segt när jag o den andra gitarristen har lagt ut 30.000-40.000:- var o sa har i princip inte dom andra lagt ut nånting, på utrustning då.. 🙂

Men om ni har några fler förslag på PA så får ni gärna komma med det 🙂 inte för att dom förslagen som kommit varit dåliga, men alla tips ju uppskattade 🙂

Jag är nog tvungen att instämma i ditt resoneman här ramoand!!

Din gitarr är ditt instrument! Du har ansvar för att det låter bra både i form av ljud och hur du spelar.

Sång är din kamrats instrument.

Han har samma ansvar som du gentemot bandet.

Självklart är det hans uppgift att ni hör honom lika bra som han hör era gitarrer! Konstigt vore väl annars.

Om man avser sätta mikrofoner på allt typ trummor, linea ut bas i PA:t, nån keyboardist som behöver förstärkas...., då anser jag att det är en annan sak men likförbannat är rep-PA till för att i första hand skicka på sång nog så man hör vad som gastas om i micken!

Jag anser att du har fullt rätt i din tanke ramoand!

Om sångaren gnäller om argumentet så kan du till och med ifrågasätta hans intresse i att föra bandet framåt!

Hårt men ärligt.

Peace!

/Tha' Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni lagt pengarna på? Bandets fördel? Om så, så tycker jag övriga medlemma borde kompensera er denna gång.

Vad gäller PA-system har ingen bred erfarenhet av. Men de flesta JBL system jag hört låter sanslöst bra.

Men som sagt, låter någon annan svara på den frågan.

Ja, vi har lagt dom på riktigt bra: gitarrer, förstärkare, pedaler osv.. sen har ja köpt en hemmastudio där jag ägnar många timmar till att spela in slask på låtar o prova nya grejer till låtarna. Och eftersom sångaren ska använda PA:t själv enbart i princip, så känner jag så att han borde greja det. Tack för att några håller me mig iaf 🙂 hehe

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där är ju ett dilemma.

Är det bara för replokalsbruk och för att höras så ska han/hon handhålla egen mick/sladd/monitor precis som ni har lagt ut för gitarrer/trummor o dyl.

Är det så att ni vill ha ett PA för livebruk så går ni ihop och köper tillsammans.

Keep rockin´! // J

Link to comment
Dela på andra sajter

vill inte paja trådet eller nåt sånt..

Visst vil man ha det fettaste inom PA helt klart..

Men e man fattig och inte VILL lägga pengarna på jätte dyra saker så har jag ett billigt PA till slau

st aktiva 15" monitorer på stativ 180Watt rms st

2 st 18" passiva basar 500watt Rms st

till vettig peng

Ska ni spela i replokal på 25 kvm så kommer det låta ok

Men spela Live med maxvolym kanske dom inte har det bästa ljudet jämfört med Dyrare system helt klart...

kan oxo bytas mot något roligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju inte direkt något nytt fenomen att sångare e snåla jäklar, sträcker sej många ggr bara till sin mick i inköp..

Man kan ju göra typ att sångaren pyntar 50% på PA't å resten av bandet,

delar på de andra 50% för att få en mera rättvis fördelning på utläggen..

Om det e nån som ofta gnäller så e detju sångaren som aldrig hör sej tillräckligt bra så,

det e inte mera än rätt att sångaren oxå drar sin del av kostnaden i bandet och bidrar till spelglädjen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara sångaren som ska köra genom PA:t så tycker jag inte hela bandet ska dela på kostnaden. Ja förutom om ni delar på kostnaden för övrig utrustning då.

Är sångaren luspank så kan man väl diskutera saken.

Vi löste det som så att vi körde allt utom trummor genom PA:t. Då kändes det också helt rätt att dela på kostnaden. Grymt bra och balanserat ljud blev det dessutom, och så slapp man trängas bland en massa förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man köpa ljudprylar för att höra sig själv i replokalen, och inte bara vill köpa de allra billigaste sånganläggningarna, så är det ju mycket bättre att satsa på att bygga ett bra monitorsystem. Och direkt ge sig på att köpa några stora 18"-baslådor är kanske inte direkt bortkastade pengar, men knappast nödvändigt, och definitivt något man kan prioritera bort.

Alltså, först ett mixerbord som har tillräckligt många kanaler för allt ni kan tänkas kopplar in (och gärna lite till). Försök även reda ut hur många olika monitorslingor ni vill ha. Ett mixerbord med t ex 4 aux sends kan ge maximalt fyra unika monitormixar. Fast i realiteten blir det nog max tre, eftersom man, speciellt om man har mer än en sångmick, säkert vill koppla in sitt reverb/delay på en auxbuss, så att det kan användas av flera kanaler.

Sen så är det ju bara att hänga på den lyssningen man vill ha. Antingen genom (golv)monitorer eller någon form av hörlurar. Trummis och keyboardist kan säkert köra trådbundet, medans övriga nog göra bäst i att skaffa trådlösa in-ear (om det är den typen av lyssning man vill ha). Jam har från 1695:-/system. Man kan dessutom köpa till extra mottagare för under tusenlappen, så kan man köra två på samma sändare, om man kan stå ut med samma monitormix.

När det gäller monitorer så är det ju väldigt populärt med aktiva sådana, men som någon skrev, passiva tål öl bättre 😉 Det är något man säkert kan få nytta av både en och flera gånger.

Har man monitorriggen ordnat så är det väldigt lätt att omvandla den till en fullskalig live-rigg. Bara att koppla till högtalare till mixerns main-utgång. Har man inte så mycket spelningar med egen utrustning kan man ju faktiskt strunta i att köpa högtalare för utljudet överhuvudtaget, och istället hyra de gånger det är aktuellt. Att bara hyra två toppar och basar är betydligt billigare än att hyra ett komplett system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man köpa ljudprylar för att höra sig själv i replokalen, och inte bara vill köpa de allra billigaste sånganläggningarna, så är det ju mycket bättre att satsa på att bygga ett bra monitorsystem. Och direkt ge sig på att köpa några stora 18"-baslådor är kanske inte direkt bortkastade pengar, men knappast nödvändigt, och definitivt något man kan prioritera bort.

Alltså, först ett mixerbord som har tillräckligt många kanaler för allt ni kan tänkas kopplar in (och gärna lite till). Försök även reda ut hur många olika monitorslingor ni vill ha. Ett mixerbord med t ex 4 aux sends kan ge maximalt fyra unika monitormixar. Fast i realiteten blir det nog max tre, eftersom man, speciellt om man har mer än en sångmick, säkert vill koppla in sitt reverb/delay på en auxbuss, så att det kan användas av flera kanaler.

Sen så är det ju bara att hänga på den lyssningen man vill ha. Antingen genom (golv)monitorer eller någon form av hörlurar. Trummis och keyboardist kan säkert köra trådbundet, medans övriga nog göra bäst i att skaffa trådlösa in-ear (om det är den typen av lyssning man vill ha). Jam har från 1695:-/system. Man kan dessutom köpa till extra mottagare för under tusenlappen, så kan man köra två på samma sändare, om man kan stå ut med samma monitormix.

När det gäller monitorer så är det ju väldigt populärt med aktiva sådana, men som någon skrev, passiva tål öl bättre 🙂 Det är något man säkert kan få nytta av både en och flera gånger.

Har man monitorriggen ordnat så är det väldigt lätt att omvandla den till en fullskalig live-rigg. Bara att koppla till högtalare till mixerns main-utgång. Har man inte så mycket spelningar med egen utrustning kan man ju faktiskt strunta i att köpa högtalare för utljudet överhuvudtaget, och istället hyra de gånger det är aktuellt. Att bara hyra två toppar och basar är betydligt billigare än att hyra ett komplett system.

Grymt bra och genomtänkt svar, tycker jag!

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man köpa ljudprylar för att höra sig själv i replokalen, och inte bara vill köpa de allra billigaste sånganläggningarna, så är det ju mycket bättre att satsa på att bygga ett bra monitorsystem. Och direkt ge sig på att köpa några stora 18"-baslådor är kanske inte direkt bortkastade pengar, men knappast nödvändigt, och definitivt något man kan prioritera bort.

Alltså, först ett mixerbord som har tillräckligt många kanaler för allt ni kan tänkas kopplar in (och gärna lite till). Försök även reda ut hur många olika monitorslingor ni vill ha. Ett mixerbord med t ex 4 aux sends kan ge maximalt fyra unika monitormixar. Fast i realiteten blir det nog max tre, eftersom man, speciellt om man har mer än en sångmick, säkert vill koppla in sitt reverb/delay på en auxbuss, så att det kan användas av flera kanaler.

Sen så är det ju bara att hänga på den lyssningen man vill ha. Antingen genom (golv)monitorer eller någon form av hörlurar. Trummis och keyboardist kan säkert köra trådbundet, medans övriga nog göra bäst i att skaffa trådlösa in-ear (om det är den typen av lyssning man vill ha). Jam har från 1695:-/system. Man kan dessutom köpa till extra mottagare för under tusenlappen, så kan man köra två på samma sändare, om man kan stå ut med samma monitormix.

När det gäller monitorer så är det ju väldigt populärt med aktiva sådana, men som någon skrev, passiva tål öl bättre 🙂 Det är något man säkert kan få nytta av både en och flera gånger.

Har man monitorriggen ordnat så är det väldigt lätt att omvandla den till en fullskalig live-rigg. Bara att koppla till högtalare till mixerns main-utgång. Har man inte så mycket spelningar med egen utrustning kan man ju faktiskt strunta i att köpa högtalare för utljudet överhuvudtaget, och istället hyra de gånger det är aktuellt. Att bara hyra två toppar och basar är betydligt billigare än att hyra ett komplett system.

Tackar så mycket för det svaret 🙂 Så du menar att vi ska köpa en monitor per bandmedlem typ då eller? Då måste vi ju micka upp alla förstärkare o så? Blir ju rätt dyrt med mickar o allt... plus att vi har rätt kraftiga förstärkare som borde höras rätt bra.. Eller jag förstår inte riktigt skillnaden mellan monitorsystem o PA-system..? 🙂 Räcker det inte med 2 bra högtalalre/monitorer så att sångaren o hans akustiska gitarr hörs därigenom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för det svaret 🙂 Så du menar att vi ska köpa en monitor per bandmedlem typ då eller? Då måste vi ju micka upp alla förstärkare o så? Blir ju rätt dyrt med mickar o allt... plus att vi har rätt kraftiga förstärkare som borde höras rätt bra.. Eller jag förstår inte riktigt skillnaden mellan monitorsystem o PA-system..? 🙂 Räcker det inte med 2 bra högtalalre/monitorer så att sångaren o hans akustiska gitarr hörs därigenom?

Ja, det finns lite olika skolor tror jag. Vad jag (och jag tror JJRockford också) är inne på är att köra monitorsystem istället för en sånganläggning (som i mindre toppar på stativ).

En aktiv monitor med 12 eller 15 tums element har ofta aningen större kapacitet till ljudtryck än en sånganläggning på stativ och kostar ungefär lika mycket.

Fördelen med monitorsystem är att man kan koncentrera verkan till där det mest behövs. Ställ en monitor framför sångaren. Bättre förutsättningar att höra sig själv tillräckligt bra kan hon/han inte få (bortsett från in-earsystem).

Nackdelen är att spidningen inte blir lika stor. Det är inte säkert att alla musiker hör sången så stark som dom vill. Jag upplever att det hänger ihop med den ljudnivå man repar på. Ett tystare band hör varandra bättre.

En lösning är att skaffa monitorer till var och en i bandet. Självklart blir det dyrare än en enkel sånganläggning, men resultatet blir desto roligare.

Ett mixerbord med massa ingångar och tappningsmöjligheter kan vänta. Om man enbart lägger ut sång i systemet brukar samma mix funka för alla.

Edit: Massa skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 🙂 Men om vi ska köpa monitor till alla blir de ju ganska dyrt.. 😛 det viktigaste är att alla hör sången, särskilt trummisen då han endast spelar efter sång o inte räknar var i låten vi är.... 😛

Men detta PA:t då som nämndes tidigare i tråden:

Litet PA!

Hur är det jämfört me sånna monitrorer ni snacka om? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 🙂 Men om vi ska köpa monitor till alla blir de ju ganska dyrt.. 😛 det viktigaste är att alla hör sången, särskilt trummisen då han endast spelar efter sång o inte räknar var i låten vi är.... 😛

Men detta PA:t då som nämndes tidigare i tråden:

Litet PA!

Hur är det jämfört me sånna monitrorer ni snacka om? 😛

Det är i princip två aktiva monitorer på stativ. På baksidan sitter en ingång som klarar att förstärka signalen hos en dynamisk mikrofon (typ SM58). Sedan är det bara att länka den vidare till den andra högtalaren.

SRM450Wedge.jpg

Edit: La till lite, plus bild

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 🙂 Men om vi ska köpa monitor till alla blir de ju ganska dyrt.. 🙂 det viktigaste är att alla hör sången, särskilt trummisen då han endast spelar efter sång o inte räknar var i låten vi är.... 🙂

Men detta PA:t då som nämndes tidigare i tråden:

Litet PA!

Hur är det jämfört me sånna monitrorer ni snacka om? 😛

Det är i princip två aktiva monitorer på stativ. På baksidan sitter en ingång som klarar att förstärka signalen hos en dynamisk mikrofon (typ SM58). Sedan är det bara att länka den vidare till den andra högtalaren.

SRM450Wedge.jpg

Edit: La till lite, plus bild

Okej 🙂 Så det skulle funka bra då? 😛 Sångaren vill ju typ lägga 4000-5000:-, men de får man väl inga bra grejer för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångaren vill ju typ lägga 4000-5000:-, men de får man väl inga bra grejer för?

Jo, en sån här:

Om det bara är en leadsångare som använder anläggningen kan ni satsa på en kraftfull aktiv monitor i första hand. Det finns riktigt smutta små lösningar som går att montera på ett mickstativ: TC Electronics Voicesolo

Edit: Glöm inte att räkna in mikrofon, mickkabel och mikrofonstativ i kostnaderna.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog tvungen att instämma i ditt resoneman här ramoand!!

Din gitarr är ditt instrument! Du har ansvar för att det låter bra både i form av ljud och hur du spelar.

Sång är din kamrats instrument.

Han har samma ansvar som du gentemot bandet.

Självklart är det hans uppgift att ni hör honom lika bra som han hör era gitarrer! Konstigt vore väl annars.

Om man avser sätta mikrofoner på allt typ trummor, linea ut bas i PA:t, nån keyboardist som behöver förstärkas...., då anser jag att det är en annan sak men likförbannat är rep-PA till för att i första hand skicka på sång nog så man hör vad som gastas om i micken!

Jag anser att du har fullt rätt i din tanke ramoand!

Om sångaren gnäller om argumentet så kan du till och med ifrågasätta hans intresse i att föra bandet framåt!

Hårt men ärligt.

Peace!

/Tha' Crunch'

Här sitter man och läser igenom tråden och känner både spontant och eftertänksamt att det är läge att markera, helt eller delvis iaf... 😉 + 1.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...