Jump to content
Annons

This Is Spinal Tap


Valle

Recommended Posts

Ville slappa lite framför en film... blev "This Is Spinal Tap" (igen). Kan inte vara många som inte har den i hyllan 🙂

Helt sanslöst rolig film — särskilt som den återger rockbranschens förekommande naivism på ett så träffande sätt. Jag har sett filmen så många gånger att jag tappat räkningen... Gotta love it!

"Listen for a minute... The sustain, listen to it!"

"... I'm not hearing anything."

"You would, though... if it would play..."

Ja, bara sådär i all hast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trots att jag har så många filmer, att jag knappt får plats med dem, så har jag faktiskt inte den i hyllan - och har inte ens sett den... Det är kanske dax att göra bot och bättring där...? 😱

En annan film som jag tycker är skitbra, som kanske är lite i samma stil (?), är "The Commitments".

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att jag har så många filmer, att jag knappt får plats med dem, så har jag faktiskt inte den i hyllan - och har inte ens sett den... Det är kanske dax att göra bot och bättring där...? 😱

En annan film som jag tycker är skitbra, som kanske är lite i samma stil (?), är "The Commitments".

Inte helt i samma stil - Spinal Tap är mycket mer en satir. Dessutom är den utformad som en dokumentär - eller rockumentär. Båda filmerna är dock MYCKET sevärda, den saken är klar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att jag har så många filmer, att jag knappt får plats med dem, så har jag faktiskt inte den i hyllan - och har inte ens sett den... Det är kanske dax att göra bot och bättring där...? 😱

En annan film som jag tycker är skitbra, som kanske är lite i samma stil (?), är "The Commitments".

det är likadant som att jämföra american psycho och bolibompa.. inte så likadant näe..

Micke H beskrev det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att jag har så många filmer, att jag knappt får plats med dem, så har jag faktiskt inte den i hyllan - och har inte ens sett den... Det är kanske dax att göra bot och bättring där...? 😲

En annan film som jag tycker är skitbra, som kanske är lite i samma stil (?), är "The Commitments".

Eleven

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det är lite läskigt att det fiktiva bandets första trummis, en kille med stooora glasögon, dog i en "bizarr trädgårdsolycka", 8 år INNAN bandet Toto's första trummis, en kille med stooooora glasögon, dog i en "bizarr trädgårdsolycka"... på riktigt liksom.

Life imitating art.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Såg Spinal Tap första gången i tonåren. Strax innan hade de varit med i....ja vad hette metalprogrammet på skychannel? Totalt glömt det men det var någon gansk korkad blondin som hade showen och någon snubbe som jobbade på Kerrang, tror jag, som var bisittare och senare tog över showen. Så jag trodde filmen var helt på riktigt. 😄 Men hur skulle jag ha vetat annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den versionen som finns ute i handeln är rejält nedbantad. This is Spinal Tap gavs för ett par år sedan ut i en limiterad oklippt utgåva, där förklaringen till varför alla plötsligt har munsår ges (de hade självklart varit med samma groupie). Dessutom får man stifta bekantskap med David St Hubbins son som dyker upp under turnén - och är syntare! Det är fyra timmars material där man får följa med bandet när de slaktar hotellrum (yes, managerns cricket-trä kommer till användning), knarkar och faktiskt får skriva en autograf. Tyvär är både pennan och skivomslaget svart, vilket innebär att skivan måste hållas framför en lampa för att signaturerna ska synas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spinal tap är helt underbar! Helt klart med bland filmerna i min fem-bästa-filmerna-någonsin!

Spinal tap är fö med i Metallicas dokumentär "A year and a half in the life of Metallica Part 2" - där dom konfronterar Metallica om var dom fick idén till att göra en helsvart skiva från! :-)

Måste nämna gamla filmen "Bad news" av gänget bakom "Hemma värst också". Riktigt skoj "fejk-dokumentär" om ett heavy metal-band.

Weblänk: Bad news på Wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Bad_News

Citat från den filmen "I could play "Stairway to Heaven" when I was twelve. Jimmy Page didn't actually write it until he was twenty-two. I think that says quite a lot"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den versionen som finns ute i handeln är rejält nedbantad. This is Spinal Tap gavs för ett par år sedan ut i en limiterad oklippt utgåva, där förklaringen till varför alla plötsligt har munsår ges (de hade självklart varit med samma groupie). Dessutom får man stifta bekantskap med David St Hubbins son som dyker upp under turnén - och är syntare! Det är fyra timmars material där man får följa med bandet när de slaktar hotellrum (yes, managerns cricket-trä kommer till användning), knarkar och faktiskt får skriva en autograf. Tyvär är både pennan och skivomslaget svart, vilket innebär att skivan måste hållas framför en lampa för att signaturerna ska synas.

Re: "oklippt utgåva": Jag tror du måste mena utgåvan från 2000 (This is Spinal Tap - Special Edition), och det är den jag har. Men fyra timmars extra material måste vara fel — det handlar om ca 80 minuters "deleted scenes", samt en del presskonferenser, TV-shows, musikvideos och s.k. teasers. Totalt blir det dock bara ca tre timmars material (film + extra material).

Link to comment
Dela på andra sajter

Re: "oklippt utgåva": Jag tror du måste mena utgåvan från 2000 (This is Spinal Tap - Special Edition), och det är den jag har. Men fyra timmars extra material måste vara fel — det handlar om ca 80 minuters "deleted scenes", samt en del presskonferenser, TV-shows, musikvideos och s.k. teasers. Totalt blir det dock bara ca tre timmars material (film + extra material).

Ja, du har helt rätt. Självklart är det inte fyra timmar till (förutom filmen). Där tänkte jag en sak, men skrev en annan helt enkelt. Fast tre timmar Spinal Tap är inte fy skam heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...