Jump to content
Annons

Hej, du gamle dubbelmoralist!


Valle

Recommended Posts

Den äldsta man jag känner skall fylla 103 i sommar, han hatar uttrycket det var bättre förr. Han talar hellre om hur fattigt och eländigt det var för, hur våldsbenägen polisen var och vilka extrema klass skilldnader det fanns.

Det var inte bättre förr!

Klok gammal man! Men det finns ibland en baksida med de "äldres" skildringar, att de mellan raderna tycker att de yngre idag "har det så jävla bra" och att de får allting serverat på guldfat. Lite av vad Demonproducenten tangerade ovan, och sådant som jag tror "föder" de "ungas" avståndstagande (för de äldre: avståndstagande = ovilja att förstå).

Det värsta och kanske mest talande för denna gammla man är att han, efter att ha levt i 103 år, ofta upprepar frasen: Ja, man får aldrig vara riktigt glad. 😐

Vad säger det, tycker du?

Då han för övrigt är en av de mest positiva personerna jag känner, så tycker jag att det säger som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den äldsta man jag känner skall fylla 103 i sommar, han hatar uttrycket det var bättre förr. Han talar hellre om hur fattigt och eländigt det var för, hur våldsbenägen polisen var och vilka extrema klass skilldnader det fanns.

Det var inte bättre förr!

Klok gammal man! Men det finns ibland en baksida med de "äldres" skildringar, att de mellan raderna tycker att de yngre idag "har det så jävla bra" och att de får allting serverat på guldfat. Lite av vad Demonproducenten tangerade ovan, och sådant som jag tror "föder" de "ungas" avståndstagande (för de äldre: avståndstagande = ovilja att förstå).

Det värsta och kanske mest talande för denna gammla man är att han, efter att ha levt i 103 år, ofta upprepar frasen: Ja, man får aldrig vara riktigt glad. 😎

Vad säger det, tycker du?

Då han för övrigt är en av de mest positiva personerna jag känner, så tycker jag att det säger som sagt.

Hmm... Att det inte var bättre förr och att man aldrig får vara riktigt glad — är det det du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så att mycket var skit förr i tiden ...
"Skit" — i förhållande till när, då, idag eller imorgon?

Till alltid och evinnerlig tid om du läser innantill.

OOPS! Syntax Error! [Röd text ovan]

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, anarkisten1. Jag ser först nu att jag av någon anledning, som jag dessvärre inte riktigt kan förklara, har "klippt av" din mening i quote'n käpp rätt för tidigt. Och jag förstår att frågan jag ställde därefter måste kännas helt malplacerad. Korrekt quote skulle ha varit:

Det är ju så att mycket var skit förr i tiden och det förändras nog heller aldrig och det kommer ju alltid att finnas förr i tiden så länge vi finns kvar på klotet ...

För vad det är värt (med tanke på den olyckliga rumphuggningen) så ville jag bara säga att om mycket var skit förr, i förhållande till all-tid (både framåt och bakåt), så måste ett rimligt antagande vara att mycket skit — förutom den skit som redan finns idag — finns att vänta "imorgon". Och då måste ju det samtidigt betyda att mycket inte nödvändigtvis blir bättre framöver, vilket slutligen bör medföra att mycket trots allt måste ha varit bättre förr. Vilket jag också tror du menar.

Igen, sorry för rumphuggningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl inga andra svar än att det "var bättre förr"? Om man nu ska snacka om bättre förr..

Man kan ju inte säga att det var "bättre i framtiden". "Förr" är ju bara ett facit hur det har varit. Ingen kan ju uttala sig om framtiden eftersom ingen vet vad som händer. Bara en massa spåneri.

Vi lever i nuet och i just detta NU så är det upp till dig att göra ett bra facit så att det blir bättre förr väl där framme..

För mig själv så är "bättre förr" att man fick jobba lite mer än idag. Skit in skit ut var väl det som gällde. Bara en massa linjära spår. Redigering var otroligt begränsad. Inga hitte-på-pluggar fanns. Ta vilken pajas-artist som helst idag och skicka tillbaka till "förr" och spela in låten igen. Hur tror ni det skulle låta? Mmm precis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan med bestämdhet säga att de korvbröd jag just hittade lite för långt in i skafferiet, de var bättre förr.

Annars tillhör jag oxå dem som snarare tycker det är annorlunda nu än bättre/sämre.

***

Sen tror jag oxå att det där "man har alltid sagt [gärna med referat till gamla greker] att det var bättre förr...dagens ungdom...osv", är en myt. Det måste funnits många tidsepoker när man INTE sagt så generellt. 50-talets sverige t.ex, folkhemsbygget; gnällde gemene man över utvecklingen då? Tror faktiskt inte det:) ... Epoker av framtidstro och hopp, snarare än bitter nostalgi.

Jag ska poängtera att det är vad jag tror, har inga egentliga belägg.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tror jag oxå att det där "man har alltid sagt [gärna med referat till gamla greker] att det var bättre förr...dagens ungdom...osv", är en myt. Det måste funnits många tidsepoker när man INTE sagt så generellt. 50-talets sverige t.ex, folkhemsbygget; gnällde gemene man över utvecklingen då? Tror faktiskt inte det:)

Det gnälldes kanske inte över utveckling o.d., men likväl krävde "de äldre" censur av Elvis höftrörelser... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tror jag oxå att det där "man har alltid sagt [gärna med referat till gamla greker] att det var bättre förr...dagens ungdom...osv", är en myt. Det måste funnits många tidsepoker när man INTE sagt så generellt. 50-talets sverige t.ex, folkhemsbygget; gnällde gemene man över utvecklingen då? Tror faktiskt inte det:)

Det gnälldes kanske inte över utveckling o.d., men likväl krävde "de äldre" censur av Elvis höftrörelser... 😄

Ok då, har lite svårt att argumentera emot där... Frågan är väl då hur stort förfasandet egentligen var. Gick gemene man ur huse och demonstrerade, eller var det en smärre moralklick som höjde rösterna?

Det är ofta en tanke som slår mig när folk drämmer moralklubban i bordet. Hur många slår man egentligen emot? På en genomsnittlig svensk högstadieskola år 1981, hur många sprethåriga punkare fanns egentligen där per 400 elever? Tre stycken?

***

På tal om moral så finns det ju fler än elvis som fått smaka på kritik. Så här skrev svensk press om jazzlegenden Louis Armstrongs första sverigebesök:

’Herr jazzkungen och människoätarättlingen Louis Armstrong visar sin slätrakade flodhästfysionomi. Flaxande med en helt vanlig mässingstrumpet (Armstrong hade annonserats som 'mannen med silvertrumpeten', red:s anm) och en jättestor vit näsduk klafsar han fram till tribunen, visar tänderna, snörvlar, upphäver ett av sina vilda negroafrikanska förfäders urtjut, då och då omväxlande med ett gravhest gorillevrål från urskogen. Att hans lungor hålla är förvånande men fysiskt brås han nog både på förfäder och gorillor.’

(jag snabbhittade en artikel här):

http://www.oj-jazz.com/texter2/artlouis.htm

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

På tal om moral så finns det ju fler än elvis som fått smaka på kritik. Så här skrev svensk press om jazzlegenden Louis Armstrongs första sverigebesök:

’Herr jazzkungen och människoätarättlingen Louis Armstrong visar sin slätrakade flodhästfysionomi. Flaxande med en helt vanlig mässingstrumpet (Armstrong hade annonserats som 'mannen med silvertrumpeten', red:s anm) och en jättestor vit näsduk klafsar han fram till tribunen, visar tänderna, snörvlar, upphäver ett av sina vilda negroafrikanska förfäders urtjut, då och då omväxlande med ett gravhest gorillevrål från urskogen. Att hans lungor hålla är förvånande men fysiskt brås han nog både på förfäder och gorillor.’

Måste, kontroversiellt, först erkänna att den är rikigt förfärlig men samtidigt att jag asgarvade när jag läste 😄 Ja den som säger att Sverige var bättre förr, den vill jag jag ta ett snack med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den äldsta man jag känner skall fylla 103 i sommar, han hatar uttrycket det var bättre förr. Han talar hellre om hur fattigt och eländigt det var för, hur våldsbenägen polisen var och vilka extrema klass skilldnader det fanns.

Det var inte bättre förr!

Klok gammal man! Men det finns ibland en baksida med de "äldres" skildringar, att de mellan raderna tycker att de yngre idag "har det så jävla bra" och att de får allting serverat på guldfat. Lite av vad Demonproducenten tangerade ovan, och sådant som jag tror "föder" de "ungas" avståndstagande (för de äldre: avståndstagande = ovilja att förstå).

Det värsta och kanske mest talande för denna gammla man är att han, efter att ha levt i 103 år, ofta upprepar frasen: Ja, man får aldrig vara riktigt glad. 😄

Vad säger det, tycker du?

Då han för övrigt är en av de mest positiva personerna jag känner, så tycker jag att det säger som sagt.

Hmm... Att det inte var bättre förr och att man aldrig får vara riktigt glad — är det det du menar?

Ja, eller så kan man tolka det som: det är bättre nu än då, men inte fan nöjer man sig hur bra det än blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Att alla som sysslar med musik som yrke hade det bättre förr råder väl knappast nån tvekan om.

Pratar man om att framställa musik är allt enormt mycket bättre idag. Men ska man leva på det var det bättre förr. Skivbranschen är ju som bekant död...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Det är ju så att mycket var skit förr i tiden ...
"Skit" — i förhållande till när, då, idag eller imorgon?

Till alltid och evinnerlig tid om du läser innantill.

OOPS! Syntax Error! [Röd text ovan]

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, anarkisten1. Jag ser först nu att jag av någon anledning, som jag dessvärre inte riktigt kan förklara, har "klippt av" din mening i quote'n käpp rätt för tidigt. Och jag förstår att frågan jag ställde därefter måste kännas helt malplacerad. Korrekt quote skulle ha varit:

Det är ju så att mycket var skit förr i tiden och det förändras nog heller aldrig och det kommer ju alltid att finnas förr i tiden så länge vi finns kvar på klotet ...

För vad det är värt (med tanke på den olyckliga rumphuggningen) så ville jag bara säga att om mycket var skit förr, i förhållande till all-tid (både framåt och bakåt), så måste ett rimligt antagande vara att mycket skit — förutom den skit som redan finns idag — finns att vänta "imorgon". Och då måste ju det samtidigt betyda att mycket inte nödvändigtvis blir bättre framöver, vilket slutligen bör medföra att mycket trots allt måste ha varit bättre förr. Vilket jag också tror du menar.

Igen, sorry för rumphuggningen.

Ja så är det och har alltid varit 😛 kort sagt det där är något vi hela tiden tar med oss.

Det är klart att det blir en jäkla skillnad hela tiden men ändå inte i det här avseendet vi står ju fortfarande gammal mot ung och träter om det här och så har det alltid varit i alla fall i "modern" tid.

Jag skrev en låt en gång och där går den sista raden:

Kanhända vid tidens slut en ensam man står kvar

ja han kan följa tides spår

och se varför det var som det var

Vi får hoppas att han i alla fall fattar vad som hände och varför 🙂

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tror jag oxå att det där "man har alltid sagt [gärna med referat till gamla greker] att det var bättre förr...dagens ungdom...osv", är en myt. Det måste funnits många tidsepoker när man INTE sagt så generellt. 50-talets sverige t.ex, folkhemsbygget; gnällde gemene man över utvecklingen då? Tror faktiskt inte det:)

Det gnälldes kanske inte över utveckling o.d., men likväl krävde "de äldre" censur av Elvis höftrörelser... 😉

Vill minnas att hem & skola drev en stenhård linje och ville förbjuda ungdommarna att lyssna på Kiss, Wasp och annan hårdrock överlag i mitten av 80-talet.

Ganska komiskt när man tänker tillbaka på det idag.

Dom menade faktiskt allvar!!

Bättre förr?

Fan vet!?

Man har ju en tendens att "bara" komma ihåg det roliga när man tänker tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Vill minnas att hem & skola drev en stenhård linje och ville förbjuda ungdommarna att lyssna på Kiss, Wasp och annan hårdrock överlag i mitten av 80-talet.

Ganska komiskt när man tänker tillbaka på det idag.

Dom menade faktiskt allvar!!

Bättre förr?

Fan vet!?

Man har ju en tendens att "bara" komma ihåg det roliga när man tänker tillbaka.

🙂🙂 Ja det minns jag så väl att hem & skola drev. Man kunde ju bli kriminell eller bara allmänt agressiv. Lyssnade man på hårdrock så hade man lågt IQ och kunde på sin höjd säga öhh! Öl och Pöka 😄😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i alla fall bättre förr. Men brusnivåerna var högre. Och kanalerna färre. VestaFire MR10B portastudio... Gaaah! Och "mastra" till kassettband!

Visst, det är roligt med "hands-on"-aspekten av hårdvara, men försök emulera XoX-trummor med en Akai XE8.

Och så vidare...

"When I was a child, we used to live in a shoe box in the middle of the road."

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du en "gamling", förresten? Jag får skumma vibbar när du nämner "polerade bajskorvar"... 😛

😄

får nog räknas som gamling i denna samling 😄

vibbarna du får av bajskorvarna ska vi kanske inte ens gå in på här...?`

Herr jazzkungen och människoätarättlingen Louis Armstrong visar sin slätrakade flodhästfysionomi. Flaxande med en helt vanlig mässingstrumpet (Armstrong hade annonserats som 'mannen med silvertrumpeten', red:s anm) och en jättestor vit näsduk klafsar han fram till tribunen, visar tänderna, snörvlar, upphäver ett av sina vilda negroafrikanska förfäders urtjut, då och då omväxlande med ett gravhest gorillevrål från urskogen. Att hans lungor hålla är förvånande men fysiskt brås han nog både på förfäder och gorillor.
😄😄😄😄😄😄

fantastiskt skrämmande roligt!

recensioner var bättre förr!

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ofta en tanke som slår mig när folk drämmer moralklubban i bordet. Hur många slår man egentligen emot? På en genomsnittlig svensk högstadieskola år 1981, hur många sprethåriga punkare fanns egentligen där per 400 elever? Tre stycken?

Och hur många vanligt klädda som inte ser ut som Tokyo Hotel med innebandyfrisyr finns det idag då? 4?

***

På tal om moral så finns det ju fler än elvis som fått smaka på kritik. Så här skrev svensk press om jazzlegenden Louis Armstrongs första sverigebesök:

’Herr jazzkungen och människoätarättlingen Louis Armstrong visar sin slätrakade flodhästfysionomi. Flaxande med en helt vanlig mässingstrumpet (Armstrong hade annonserats som 'mannen med silvertrumpeten', red:s anm) och en jättestor vit näsduk klafsar han fram till tribunen, visar tänderna, snörvlar, upphäver ett av sina vilda negroafrikanska förfäders urtjut, då och då omväxlande med ett gravhest gorillevrål från urskogen. Att hans lungor hålla är förvånande men fysiskt brås han nog både på förfäder och gorillor.’

(jag snabbhittade en artikel här):

http://www.oj-jazz.com/texter2/artlouis.htm

tjing

Bengan

Hmmm, man visste helt inte bättre förr :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ofta en tanke som slår mig när folk drämmer moralklubban i bordet. Hur många slår man egentligen emot? På en genomsnittlig svensk högstadieskola år 1981, hur många sprethåriga punkare fanns egentligen där per 400 elever? Tre stycken?

Och hur många vanligt klädda som inte ser ut som Tokyo Hotel med innebandyfrisyr finns det idag då? 4?

Jag hajjar inte riktigt din replik. Menar du att etablisemanget beklagar sig över de vanligt klädda utan innebandyfrisyr numera?

Edit: "utan", inte "med". Sårente blir syftningsfel.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Mona Salin har sagt en (1) bra sak: "Det var inte bättre förr, bara annorlunda"

& hennes f.d. kollega Björn Rosengren klämde i med klassikern : "Utvecklingen är här för att stanna" .

Kom på en sak som var "bättre" förr - man fick spela högt live, drar man på med Superleaden idag kommer det någon med dB-mätare i högsta hugg inom 5 minutrar.

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Översatt: Ungdomen nuförtiden älskar lyx. Den uppför sig illa och föraktar auktoriteter. Den visar ingen respekt för äldre människor och älskar tomt pladder i stället för arbete. Barnen nuförtiden är tyranner i stället för fredens tjänare. De reser sig inte längre när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, pratar före alla andra, glufsar i sig maten och tyranniserar sina föräldrar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...