Jump to content
Annons

Hej, du gamle dubbelmoralist!


Valle

Recommended Posts

Vad man som musikbranschman/-kvinna anser var "bättre" förr står i direkt proportion till dels personens ålder, dels graden av (oftast successivt avtagande) förmåga att acceptera teknikens utveckling. Med andra ord: ju äldre du blir desto "bättre" blir det "förr", och desto svårare har du för att acceptera och/eller förstå teknikens utveckling. Att det är så är det väl inget snack om.

Men jag måste erkänna att jag ibland förbluffas över seniorer som måste föra ett himla väsen när de blir "överkörda" av en finnig tonårings kunskaper, tekniker eller förmåga att acceptera teknikens utveckling.

Lika mycket som jag förbluffas av seniorernas väsen roas jag av det faktum att när den finniga tonåringen själv blivit senior, så kommer han/hon upprepa mönstret och själv föra ett himla väsen när han/hon blir "överkörd" av en finnig tonåring... and so the story goes.

Trots att detta mönster — utan tecken på avvikelser — har upprepats för varje generation, åtminstone sedan antikens Grekland, så tror ändå du och jag att just du och jag har nått fulländandet och minsann vet vad som är bäst för musikbranschen!

Är inte det fantastiskt?

För övrigt tycker jag att program som Band-in-a-Box (PG Music) och MySong (Microsoft) är kreativitetsinskränkande och inte bra för våra ungdomar.

Aaah, härliga Fredag! :rolleyes:

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nostalgin var bättre förr. Dagens ungdomar vet inte vad dom missar att vara nostalgiska över...

EDIT: Och med tre sekunders betänketid kom jag på att jag ibland svär över alla valmöjligheter i mjukvaran idag. Det är svårt att veta när man är färdig när man aldrig får slut på spår, röster i synten eller vad som helst.

Om någon kunde utveckla en plugg som säger till när en låt är färdig ...?

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så när man vet vad man ska ha sin ungdom till så är man ofta inte ung längre. Det var definitivt inte bättre för. Vi tror att vi blir gamla och visa, det enda som stämmer är att vi blir äldre.

Ka-ching!

Link to comment
Dela på andra sajter

dubbelmoral är väl när man säger en sak å gör en annan?

vad man anser om musikbranschen tror jag grundar sig i det ögonblick man lockas in i den - å följaktligen vad som då finns i den

försvinner detta element eller betydelsen ersätts av nåt annat så är det inte konstigt att man förändrar sin syn på branschen/musikvärlden

inget konstigt å egentligen inte så mycket med ålder att göra utan mer med att man som person tilltalas av olika saker (iofs olika vid olika tidpunkter i livet men ändå)

samma person vid samma ålder men flyttad till olika platser i tiden skulle kanske inte lockas lika mycket vid alla tidpunkter beroende på innehållet i lockelsen

förr sa man att det inte går att polera en bajskorv

idag kan du polera den så den glänser likt guld i solskenet

det var fan så mycket roligare förr att jobba med duktiga människor än att jobba med dagens bajskorvar som man dessutom ska polera upp så dom glänser med hjälp av diverse fantastisk mjukvara

vi kommer drunkna i polerad skit å jag undrar vem som idag lockas in att göra polerjobbet

jag undrar om jag hade lockats

men skulle vi "gamlingar" skriva en lista över vad vi INTE tycker var bättre förr?

eller vad var poängen med tråden?

jag tycker inte 24kanalsbandare på 2" var bättre än dagens DAW

all denna total recall som så självklart idag lagras i en digital mix inkl alla effekter å patchningar är rena drömmen jämfört med allt kopplande å listor på inställningar man gjorde förr

jag tycker inte vinyl är bättre än cd

dom bra mjukvarorna slår faktiskt ofta gårdagens analoga burkar

en hyfsad pc idag (och igår) slår gårdagens portor med inte bara hästlängder

artister kan styra sin musik bättre idag å ändå nå ut med den

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nä det var mycket bättre förr så har det alltid varit, vem som helst som känner nån som e äldre fråga bara så får ni se. Å de e för tråkigt med dom där vattentäta skotten som ungtupparna meckar till så inte vår ovärderliga information som dom är i så ofantligt stort behov av inte ska kunna tränga igenom. Nä det var bättr förr då lyssnade vi på dom äldre :rolleyes: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det var mycket bättre förr så har det alltid varit, vem som helst som känner nån som e äldre fråga bara så får ni se...

Den äldsta man jag känner skall fylla 103 i sommar, han hatar uttrycket det var bättre förr. Han talar hellre om hur fattigt och eländigt det var för, hur våldsbenägen polisen var och vilka extrema klass skilldnader det fanns.

Det var inte bättre förr!

Link to comment
Dela på andra sajter

dubbelmoral är väl när man säger en sak å gör en annan?

Hmmm... eller: står upp för ungdomens åsikter/principer när man är ung och slår ner på dito när man är gammal?

men skulle vi "gamlingar" skriva en lista över vad vi INTE tycker var bättre förr?

eller vad var poängen med tråden?

Som vanligt med mina trådar — oftast poänglösa! :rolleyes: Skriv en lista, kontra initialinläggets påståenden, svara på den enda frågan som ställs... Whatever makes you happy!

Är du en "gamling", förresten? Jag får skumma vibbar när du nämner "polerade bajskorvar"... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo idag finns det tillgång till saker som det inte fanns förr. Så nej det var inte bättre förr, tvärtom. Jag skulle inte sitta här annars, lika lite som vi andra. Internet fanns ju inte förr 🙂 Jag tittar hellre framåt än bakåt. Men självklart ska man inte glömma det som varit utan ta med sig det. Ja vad kan man reta på sig idag på de yngre? Jo många tar allt för givet och gnäller över än den ena än den andra produkten. Och det värsta är när de har mage att gnälla fast de laddat ned den på pirate bay eller någon annanstans och inte ens betalat den. Många seniorer här kan ju sitta och titta tillbaka och minnas det lilla man hade tillgång till och jämföra det med nu. Och säger man det var bättre förr ja då kan man sitta där och återgå till en 4-kanalers porta eller så och givetvis utan dator. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den äldsta man jag känner skall fylla 103 i sommar, han hatar uttrycket det var bättre förr. Han talar hellre om hur fattigt och eländigt det var för, hur våldsbenägen polisen var och vilka extrema klass skilldnader det fanns.

Det var inte bättre förr!

Klok gammal man! Men det finns ibland en baksida med de "äldres" skildringar, att de mellan raderna tycker att de yngre idag "har det så jävla bra" och att de får allting serverat på guldfat. Lite av vad Demonproducenten tangerade ovan, och sådant som jag tror "föder" de "ungas" avståndstagande (för de äldre: avståndstagande = ovilja att förstå).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men det är väl bättre nu!?

Man kommer ju alltid att kunna använda sig av det gamla även om det nya kommer.

Vilket som e bäst eller sämst är väl som vanligt tycke å smak, vad man bemästrar bäst.

Sen e det ju som någon ovan här nämnde nostalgin som seniorerna har, känslan av att på deras tid så var det speciellt, men den känslan och nostalgin kommer ju inte förrens efteråt ändå. Allt går framåt, de måste de väl göra.

Förutom seniorernas inställning till att de va bättre förr... 😏 de kommer alldrig förändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det är ju så att mycket var skit förr i tiden och det förändras nog heller aldrig och det kommer ju alltid att finnas förr i tiden så länge vi finns kvar på klotet. Ett annat faktum är ju att vi lär oss nästan undantagsvis aldrig av historien. När det gäller ljud och musikinspelning så är det nog bara olika varken bättre eller sämre men det är lättare att polera den där b korven nu vilket iofs. kan vara rätt häftigt för det innebär att redan bra kan bli bättre oxå. Men det kan bli överarbetat och smalt och krångligt och lite väl mainstream för den delen oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lever ju nu, alltså bör man se till att det är den bästa tiden. Om man tycker att det var bättre förr har man stagnerat och blvit något av obsolet. Man skall inte förväxla goda minnen med nutiden, tror jag. Vissa saker kan upplevas som bättre; t ex hade jag otroligt mycket bättte ekonomi i början av 90-talet, att knalla in och impulsköpa en skinnjacka för 5-6000 spänn var inget problem. Nu har jag en kvinna som jag älskar och underbar dotter som jag avgudar. Förr var jag ute och härjade och lirade rocknroll, nu har jag fast arbete och en bostadsrätt. Det är olika faser av livet, balans helt enkelt. Jag klagar inte även om jag saknar vissa saker ibland. Jaja... nu skall jag ta en kall öl, det är fredag och det blir inte bättre än så! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Nostalgi är självbedrägeri av den enkla anledningen att den mänskliga hjärnan gillar att komma ihåg bra saker och gärna glömmer bort dåliga saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt ungdomligt skitsnack! Det har aldrig varit lättare än nu. Dom allra billigaste gitarrerna och basarna är tio gånger bättre än på sexti-sjuttitalen. Och dom mickar man hade råd att köpa då, kontra en billig mick nuförtiden är ju bara skrattretande. Vilken sunkdator som helst kan ju dra Kristall med sexton kanaler. Jämför det med en tvåkanals rullbandspelare och sound on sound.

Det vi upplever nu är en musikalisk revulution!

Link to comment
Dela på andra sajter

det lustigaste är väl att alla pluggar försöker efterlikna grejerna från 60-70-talet för att de låter bäst.

på sextio talet gjordes fantastisk musik trots de begränsningar som utrustningen hade, nu finns det massor med grejer till överkommliga priser men görs det nån bra musik?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

det lustigaste är väl att alla pluggar försöker efterlikna grejerna från 60-70-talet för att de låter bäst.

på sextio talet gjordes fantastisk musik trots de begränsningar som utrustningen hade, nu finns det massor med grejer till överkommliga priser men görs det nån bra musik?

JA! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det var Ok förr...

det är bättre idag...

men riktigt bra blir det inte förän i morgon !

🙂

då: en timmes rep var 55minuter tjafs om Am eller H

är det inte samma sak idag...??

då: efter veckors rep så spelar alla fel vid "record"

är det inte samma sak idag...??

och så vidare...

riktigt bra blir det nog aldrig förän i morgon !

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Den äldsta man jag känner skall fylla 103 i sommar, han hatar uttrycket det var bättre förr. Han talar hellre om hur fattigt och eländigt det var för, hur våldsbenägen polisen var och vilka extrema klass skilldnader det fanns.

Det var inte bättre förr!

Klok gammal man! Men det finns ibland en baksida med de "äldres" skildringar, att de mellan raderna tycker att de yngre idag "har det så jävla bra" och att de får allting serverat på guldfat. Lite av vad Demonproducenten tangerade ovan, och sådant som jag tror "föder" de "ungas" avståndstagande (för de äldre: avståndstagande = ovilja att förstå).

Det värsta och kanske mest talande för denna gammla man är att han, efter att ha levt i 103 år, ofta upprepar frasen: Ja, man får aldrig vara riktigt glad. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Den äldsta man jag känner skall fylla 103 i sommar, han hatar uttrycket det var bättre förr. Han talar hellre om hur fattigt och eländigt det var för, hur våldsbenägen polisen var och vilka extrema klass skilldnader det fanns.

Det var inte bättre förr!

Klok gammal man! Men det finns ibland en baksida med de "äldres" skildringar, att de mellan raderna tycker att de yngre idag "har det så jävla bra" och att de får allting serverat på guldfat. Lite av vad Demonproducenten tangerade ovan, och sådant som jag tror "föder" de "ungas" avståndstagande (för de äldre: avståndstagande = ovilja att förstå).

Det värsta och kanske mest talande för denna gammla man är att han, efter att ha levt i 103 år, ofta upprepar frasen: Ja, man får aldrig vara riktigt glad. 😐

Vad säger det, tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Det är ju så att mycket var skit förr i tiden ...

"Skit" — i förhållande till när, då, idag eller imorgon?

Till alltid och evinnerlig tid om du läser innantill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...