Jump to content
Annons

Världens bästa trummis?


hammagrella

Recommended Posts

Åhh, det finns så många...

Jag kommer inte att lista Mike Portnoy i varje fall; han är ruggigt överskattad. Jaja, några som åtminstone förtjänar att skrivas upp även om det finns hur många som helst:

Tomas Haake - Meshuggah

Nils Fjellström - Diverse band, bl.a. In-Battle, Aeon, Chastisement, Sanctification.

Vinnie Colaiuta - Studiotrummis

Niel Peart - Rush

Dave Weckl - Dave Weckl Band

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 324
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Ser inte Cozy Powell listad än? Det är nog min favorit för tillfället.

Roger Taylor tycker jag också är bra, precis som övriga medlemmar i Queen så är i princip allt han gör perfekt för låten in i minsta lilla slag.

Mick Tucker får man inte heller glömma bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neil Peart !

jo...

annars så alla king crimsons trumnissar.. otroligt vilken kvalitet det är på trummorna rakt igenom hela den historien... möjligen undantaget Ian Wallace vilken jag inte hyser några starkare känslor för.. men så har de ju istället den oh-so-mighty bill bruford istället..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

FAN Hammagrella; Du hann före med Hempo! 😆

Ian Paice och Mr Bonham regerar i min bok. Nicko gillar jag bara för att han är galen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker både Nick Menza (ex. Megadeth) och Vinnie-Paul Abbott (ex. Pantera) tillför enormt mycket med sitt trumspel på respektive bands låtar, och ingen av dem är ju heller helt oävna på den tekniska sidan... men mitt svar blir nog ändå Scott Travis (ex. Judas Priest, Racer-X, Hawk). Från mitt perspektiv att se det så står det dock mellan de tre.

Bland "power drummers" så regerar dock Chris Slade, IMHO.

Redigerat av Xipe
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, många tunga namn här i tråden. Har ni tänkt på att det kanske är tre vinklar man bedömer en "bra" trummis efter?

1. Teknik/speed/knepiga takter

2. Sväng/känsla

3. Attityd/personlighet

Neil Peart och Tony Royster som många nämner är väl typiska 1:or medan Keith Moon och John Bonham mera är 3:an

Själv knäcker jag mest för 2:an och just därför har favvosar som Porcaro o JR, som väl inte gjort sig kända som några speedgurus eller experimentgubbs men har förbannat skönt gung. Åså Vinnie C då som väl är en 1-2:a.

Fan, nu blev jag sådär kategorisk igen.... sorry.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en konsert med Hawkvind (back in the stoneage) där de använde sig av två (2) trummisar.

Borde väl ge poäng i Hammas attitydkategori. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Mats Ronander körde nåt gig också med dubbla trummisar; Pelle Lindvall och Åke Sundqvist. Guschnä fässk, inte dåligt direkt!!

Apropå svenska trummisar, nån som minns Magnus Persson, grym trummis, mycket aktiv på 80-talet...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte sett till David Garibaldi ännu; funktrummandets fader i Tower of Power, gungat sedan sextiotalet.. Håller helt med om Bonzo och Paice för övrigt.. Eller varför inte Gene Krupa och Buddy Rich för riktigt sväng..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svenskt här kanske? Morgan Ågren...... Grymt bra!

Gillar även tidigare nämnda Paice, Terry Bozzio, Simon Phillips, Jeff Porcaro etc

Ja mårgan ågren är sjuk.

Här finns ett videoklipp http://www.drummerworld.com/Videos/Morganagren.html

Han är inte bara jätteimponerande utan har också gjort jävligt mycket bra musik med "Mats & Morgan".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...