Jump to content
Annons

Världens bästa trummis?


hammagrella

Recommended Posts

....OK, nu menar jag inte rent bpm-tekniskt eller musikhistoriskt meritmässigt, utan helt enkelt vem är er favorittrummis? Vem skulle få till svänget om han så lirade med Nic & the Family.....?

En snabb hjärn-dump ger följande topplista från mig:

1. Vinnie Colaiuta

2. Omar Hakim

3. Jeff Porcaro

4. Pelle Lindvall

5. "JR" Robinson

Edit: Hmm, den listan blev grymt amerikansk-studiomusiker-orienterad ser jag...men whatteheck....

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 324
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Några favoriter utan någon speciell ordning:

Keith Moon

John Bonham

Ian Paice

...och för att balansera den anglosaxiska dominansen något: Jocke Eriksson (Nomads).

Sen fanns det ju en hel del sköna funktrummisar på 60/70-talet. Men där kan jag inga namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väll några stycken som är jäkligt bra...

Keith Moon (the Who)

Charlie Watts (Rolling Stones)

Levon Helm (the Band)

Max Weinberg (Springsteen & the E street Band)

och självklart Ringo i the Beatles

Sveriges bästa rocktrummis måste vara Fredrik Sandsten (Soundtrack of our lives/Håkan Hellström)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Jag svarar Travis Barker! Den ända som är bra i Blink 182, han borde byta band.

Det var riktigt kul den "ända" som är bra 😛🙂😆

En massa trummisar som är bra beroende på musikstil, Dave Weckle, Tomas Hake, Peter Wildoer, Mike Protney etc

Botten upp

Link to comment
Dela på andra sajter

John Bonham bestämmer helt enkelt på nåt sätt! Det är aldrig nåt tvivel vart skåpet skall stå. Levon Helm har inte samma beslutsamhet men ett slags hemsnickrat groove som svänger så´re svartnar!

Sedan har vi Anders Kjellberg, (Lars Jansson mfl) kanske inte skulle passa med Nick and the family men bra det är han.

Listan kan göras lång men det görs den inte... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

John Bonham bestämmer helt enkelt på nåt sätt! Det är aldrig nåt tvivel vart skåpet skall stå. Levon Helm har inte samma beslutsamhet men ett slags hemsnickrat groove som svänger så´re svartnar!

Sedan har vi Anders Kjellberg, (Lars Jansson mfl) kanske inte skulle passa med Nick and the family men bra det är han.

Listan kan göras lång men det görs den inte... 🙂

Kjellberg är svinbra, men har tyvärr bara ett komp. Har du hört mannen spelar nåt annat än sitt even-eights??

Link to comment
Dela på andra sajter

Kjellberg är svinbra, men har tyvärr bara ett komp. Har du hört mannen spelar nåt annat än sitt even-eights??

Ligger nåt i det, men han har den där bubblande stilen som är så go. Så han är förlåten! 😳

Ptja.. Jag vet inte, blir snabbt less på honom.. Ekar frikyrka över allting han är med i tack vare allt dedär sockersöta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
1. Vinnie Colaiuta

2. Omar Hakim

3. Jeff Porcaro

4. Pelle Lindvall

5. "JR" Robinson

Ja, du lyckades ju själv skapa en väldigt bra lista, men så här skulle min se ut:

1. Jeff Porcaro (i mitt tycke odiskutabelt bästa och svängigaste trummisen någonsin)

2. Steve Gadd

3. Danny Seraphine

4. JR Robinson

5. Per Lindvall

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...