Jump to content
Annons

Hjälp mig komma ur Fegheten


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej,

Detta kanske är en helknäpp fråga, men det kanske kommer något positivt ur den och jag är inte rädd för att sticka ut hakan och ta en smäll eller 2...

Jag börjar verkligen känna mig som en riktig mixningsfegis.. Jag spelar mest in rock och punk och jag kommer inte ur betteendet att alltid låta kompet i låtarna bestå av 2 gitarrer panorerade åt var sitt håll.. Visst det blir en bra grund att stå på , men det känns som varenda j-vla mix låter snarlik.. Jag har testat att lägga en B4'a åt ena hållet i stället för en gitarr, men jag hittar aldrig en balans som jag blir nöjd över... Finns det någon som känner igen problemet och finns det någon som har lite nya ideer om hur man kan bygga upp mixen? Jag behöver lite ideer som gör att jag får lite variation på mina mixar. Allt som ni kan tänka er.. Posta gärna exempel...

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssna otroligt fokuserat på liknande låtar du tycker om för att höra vad dom gjort och efterlikna.

Skriv ned allt du kan tänka på , lyssna om och lägg till anteckningar.Imitation och kopiering är helt ok i mina ögon för att göra framsteg.

Ännu hellre om du hittar instrumentaler så får du mycket information därifrån.

Ta dig an att mixa en annan stil av musik ( Hip-Hop/Rnb , House , Filmmusik ) för att utveckla dina öron och din hjärna.Att enbart mixa/lyssna/mastra/producera i samma stil dag ut och dag in kan vara hämmande för din musikaliska utveckling.

Just i Hip-Hop/RnB finns det massvis av låtar i intrumental form ( Lagligt ) dom det i USA är vanligt att släppa intrumentalerna fria för Mixtapes & Remixar .

Chares Dye - Mix It Like A Record kan oxå vara värt att kika på.Det är en DVD om mixning av en rocklåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, som har hört en del av dina inspelningar, kan ju trösta dig med att det du säger inte överensstämmer med hur dina alster uppfattas, varenda mix låter INTE snarlik och alla jag har hört so far låter mycket bra ☺️

MEN det var ju inte det du vill höra, så vad ska man säga? Hm, kanske pröva att göra en låt utan gitarr (trodde aldrig att jag skulle kunna ge någon ett sådant tips), men det kan faktiskt vara lite intressant om man, som både du och jag, alltid är van att ha gitarrerna som grund att luta sig på. Kanske en Sub-cover utan gitarr? Jag är på 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Mathias.. Det var precis vad jag ville höra .. ASG 😛

Skämt å sido... Finns det fler allmäna knep som någon sitter på som man kan få ta del av.. Jag tycker väl inspelningarna blir ok och att de låter olika är nog tyvärr att jag spelar in så pass mycket olika typer av musik... Men det vore kul att hitta knep som som gör att även de olika typerna av låtar även för lite olika karaktär i mixen.. Fan det är svårt att mixa Rock och Punk.. Reggae och pop känns enklare, Där känns inte behovet av den dubbade panorerade gitrarren lika stort..

Det är självklart sant som påpekats ovan att det handlar om att lyssna och lära, men finns det inga fler grundläggande knep som någon vill dela med sig av?

/B-U

Link to comment
Dela på andra sajter

pop känns enklare, Där känns inte behovet av den dubbade panorerade gitrarren lika stort..

Fast i Pop får man ofta problemet med dubbade , panorerade och massa andra Ads i sången istället.

Enklaste och garanterat tråkigaste rådet är gamla klychan Övning ger Färdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk inte i musikstilar. Tänk inte "nu ska jag göra en rocklåt", för då blir det lätt att man slänger på två gitarrer, bas och trummor av gammal vana. Tänk istället när du skriver låten att vilka instrument kan jag ha här, kanske ett piano kan spela den där grejen? En orgel där? Den där gitarrslingan kan man väl lika gärna ta på xylofon överdubbat med en röst vocodad med en distad fiol och panorerat åt olika håll?

När jag skriver låtar har jag nästan alltid en akustisk gitarr som liksom grund, även om den knappt hörs, och sen är det andra instrument på det, kanske nån synt där, nån distad elgitarr där, nåt piano där.

Men överhuvudtaget tror jag det viktigaste är att inte tänka att man skriver rocklåtar, utan att man skriver låtar. Rock blir det nog tillräckligt ändå i slutändan om det är sån musik man är van vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är ju att försöka ändra hur man ser på instrumenten individuellt, dvs att man ger dem plats i mixen på olika sätt och provar sig fram. Kanske kan det låta coolt med en bred stereo-bas istället för gamla vanliga mitten och kanske flytta på gitarrer och trummor, panorerings- och rumsmässigt exempelvis. Kan ju bara hålla med föregående om att ta in nya instrument för det är ju alltid spännande 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man håller sig till det du är van vid (intrumentering) så försök variera pannen (50/50 rakt igenom plattar ju lätt till det). Varför inte ställa kvart i och med lite läck över till andra sidan och variera över låtens delar..inte planlöst förstås 😊

Varför inte prova fler gitarrer - variera djup, volym, sound och panorering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte prova fler gitarrer - variera djup, volym, sound och panorering.

Finns alltid någon som tänker exakt samma saker på det här forumet..

Det första som slog mig var att lägga olika spår med olika effekt på gitarren ex. lägga en clean gitarr lätt panorerad åt något håll, bygga ett enklare arr med lättare instrumentering under exempelvis en vers. Sen på refrängen dubba med pannade gitarrer, massor av dist eller vad man nu vill ha.. tänk i kontraster. kanske lägga en enkel gitarr ganska långt bak i mixen, filtrera trummorna något ( en variant istället för att lägga trummorna i ett blött rum ) - simulera att instrumenten ligger i samma rum men med olika metoder vilket kommer ge en kontrast i sig ( om man lyssnar med tekniska öron )

På refrängen ( eller vad man nu bestämmer ) ta bort filtret, dubba med elektroniska trumsamplingar, fet distmacka pannad höger vänster, snustorrt, dubba gitarrerna med något hårt modulerat sågtandsljud... möjligeterna finns där bara man bryter sina egna gränser..

... det svåra är att veta hur man ska bryta sina mönster, men att göra som Picazzo föreslog är en väldigt bra källa till inspiration.. hitta favoritlåtar och sno idéer, men självklart göra dem till sina egna genom att ta dem ett steg längre.. typ: Vad skulle Chuck Norris gjort nu ? 🙂

Kör hårt.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan ju lyssna på några låtar i olika stil som du gillar, först på vänster högtalare och sen höger och skriva upp vad du hör och sedan på båda samtidigt (eller börja med båda och sen en i taget) för att se hur de är gjorda.

göra 2 bas spår och panorera ut, lika med sången och ha gitarrerna i mitten i stället, göra lite tvärt om och se hur det blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...