Jump to content
Annons

Bandnamn


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Vi har ett band och har svårt att komma på ett namn som vi gillar. Vi har ett, men det har samma namn som en nationalpark i USA, får vi ta det då eller kan vi inte göra det av "rättsliga" skäl?

Om nån råkar ha förslag på bandnamn så får ni ju gärna posta det här =) Vi spelar poprock/radio-musik typ 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Grand Canyon...

Se bara till att inget ANNAT band heter som ni vill heta.

Det finns en söksite för det. Messar om jag kommer på namnet på den.

PRV gäller sedan om ni vill.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl blivit problem för ett flertal band som hetat samma som något företag eller någon välkänd "produkt". (T.ex. finska Panasonic som fick byta till Pan Sonic. Eller S.P.O.C.K som fick svar från filmbolaget att det skulle bli dyrt att heta Spock, så då la de till lite punkter.)

-Om det finns kommersiella krafter bakom en nationalpark (vilket det troligen gör!?) så skulle jag gissa på att risken finns att ni blir stämda. Iaf om ni kommer upp i sådan nivå att ni blir uppmärksammade i USA.

Men de flesta nationalparker heter väl som den geografiska plats de ligger på, så på det viset borde det väl å andra sidan kunna vara lugnt. Man kan väl inte ta "patent" på ett ortsnamn...?

😉

Google brukar för övrigt kunna va ett bra ställe om man vill ta reda på om det redan finns band med namnet man funderar på. (Kan dock va lite bökigt om man först måste leta sig igenom 1000-tals träffar om en nationalpark...)

Så www.last.fm borde vara bättre, där lär de allra flesta band/musiker som nått utanför garderobsstudion finnas!

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte göra som många 60-tals band gjorde och lägga till ett " and the" i mitten som tex. Robin and the hoods. Zorba And the Greeks, peter and the wolfs mfl

så då kunde ni heta: Grand & The Canyons

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spelar poprock/radio-musik typ ☺️

Sorry för OT!

Radiomusik är en väldigt kryptisk genre.

Är det musik som spelas på kommersiella radiosationer? Vilka i så fall?

Är det musik som spelas på P4, P3 eller kanske P2?

P1 är ju en av Sveriges största radiokanaler. Vilken typ av musik spelas där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som har ett dubbelnamn i bandet ? Thor-Leifs är ju en klassiker... ☺️

Radio rock/pop, ja ? "The mainstreams" kanske, men det är nog redan taget.

"The skval radios" eller "Den har jag hört föruts". "The Svensktoppers", "Örhänge",

"The Mainless hits", "Q-base brothers" (där när ni nog slippa stämmning från Hamburg

om ni stavar med Q).

Låt fantasin flöda... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som har ett dubbelnamn i bandet ? Thor-Leifs är ju en klassiker... ☺️

Radio rock/pop, ja ? "The mainstreams" kanske, men det är nog redan taget.

"The skval radios" eller "Den har jag hört föruts". "The Svensktoppers", "Örhänge",

"The Mainless hits", "Q-base brothers" (där när ni nog slippa stämmning från Hamburg

om ni stavar med Q).

Låt fantasin flöda... 🙂

Haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vi har ett band och har svårt att komma på ett namn som vi gillar. Vi har ett, men det har samma namn som en nationalpark i USA, får vi ta det då eller kan vi inte göra det av "rättsliga" skäl?

Om nån råkar ha förslag på bandnamn så får ni ju gärna posta det här =) Vi spelar poprock/radio-musik typ 😄

Grand Canyon? Då tycker jag Yellowstone låter mer som ett band. Eller som ett bättre band iaf 😳

Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem (även om det antagligen finns femtitolv band som heter samma grej). SKULLE det vara det kommer ni inte få reda på det här utan på Expressens löpsedel:

"AMERIKANSK NATIONAL-

PARK KRÄVER SVENSKT

BAND PÅ MILJADER

eller iaf att dom byter

till något annat. typ thorleifs."

och all publicitet är ju som bekant bra publicitet, så om något skulle jag rekommendera till att ni byter namn till, eh... Church of Scientology 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vi har ett band och har svårt att komma på ett namn som vi gillar. Vi har ett, men det har samma namn som en nationalpark i USA, får vi ta det då eller kan vi inte göra det av "rättsliga" skäl?

Om nån råkar ha förslag på bandnamn så får ni ju gärna posta det här =) Vi spelar poprock/radio-musik typ 😳

Grand Canyon? Då tycker jag Yellowstone låter mer som ett band. Eller som ett bättre band iaf 😉

Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem (även om det antagligen finns femtitolv band som heter samma grej). SKULLE det vara det kommer ni inte få reda på det här utan på Expressens löpsedel:

"AMERIKANSK NATIONAL-

PARK KRÄVER SVENSKT

BAND PÅ MILJADER

eller iaf att dom byter

till något annat. typ thorleifs."

och all publicitet är ju som bekant bra publicitet, så om något skulle jag rekommendera till att ni byter namn till, eh... Church of Scientology 😄

Eller Cruise In The Closet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vi har ett band och har svårt att komma på ett namn som vi gillar. Vi har ett, men det har samma namn som en nationalpark i USA, får vi ta det då eller kan vi inte göra det av "rättsliga" skäl?

Om nån råkar ha förslag på bandnamn så får ni ju gärna posta det här =) Vi spelar poprock/radio-musik typ 😄

Grand Canyon? Då tycker jag Yellowstone låter mer som ett band. Eller som ett bättre band iaf 😳

Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem (även om det antagligen finns femtitolv band som heter samma grej). SKULLE det vara det kommer ni inte få reda på det här utan på Expressens löpsedel:

"AMERIKANSK NATIONAL-

PARK KRÄVER SVENSKT

BAND PÅ MILJADER

eller iaf att dom byter

till något annat. typ thorleifs."

och all publicitet är ju som bekant bra publicitet, så om något skulle jag rekommendera till att ni byter namn till, eh... Church of Scientology 😉

Hehe okej. Yellowstone är namnet som vi funderar på 😄 ja gillar de, men två i bandet gnäller över att det är en nationalpark o att vi inte "får" ta det.

Men ni tror de e lugnt eller?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller översätt namnet:

Gulsten

Eller gör en halvöversättning:

The Gulstens

Eller byt färg:

Bluestone?

Greenstone?

Pinkstone?

Blackstone?

Redstone?

Eller byt sten mot ben:

Yellowbone?

...och sen halvöversätt:

The Gulbens

Eller översätt fel:

Svartsjukestens band

...och särskriv:

Svartsjuke Stens Band

I det sistnämnda alternativet har du kommit så långt ifrån Yellowstone så en stämning är nästintill osannolik!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni tror de e lugnt eller?

det är helt lugnt så länge ni är okända

vad som händer sen är mer osäkert å förstås beroende på var ni blir kända

går ju alltid att byta till yellow stone om inte annat

fast Cruise in the Closet som skag kom på är nog årets bästa namnförslag! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men OM vi skulle bli mer kända så e de ju segt att byta namn.. Man ville ju heta samma hela tidne liksom.

Men en nationalpark är väl lite mer än bara "en geografisk plats", eller har jag fel?

Hittar du en geografisk plats som heter Yellowstone kan ni uppkalla er efter den. Då kan ingen nationalpark eller hamburgerkedja i världen stämma er för det. Så länge ni håller fast vid att namnet hänvisar till platsen, inte till företaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men OM vi skulle bli mer kända så e de ju segt att byta namn.. Man ville ju heta samma hela tidne liksom.

Men en nationalpark är väl lite mer än bara "en geografisk plats", eller har jag fel?

Hittar du en geografisk plats som heter Yellowstone kan ni uppkalla er efter den. Då kan ingen nationalpark eller hamburgerkedja i världen stämma er för det. Så länge ni håller fast vid att namnet hänvisar till platsen, inte till företaget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yellowstone_County%2C_Montana

... och om det ändå blir knas när ni erövrat världen,.. så överlever ni nog en särskrivning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En nationalpark är som ett tuffare naturvårdsområde, som med hänvisning till områdets unika natur ska skyddas mot exploatering, nedskräpning med mera. I det avseendet är en nationalpark "lite mer än en geografisk plats".

Att det däremot skulle råda några särskilda regler gällande rättigheterna till namnet kan jag inte tänka mig. Lika lite som Naturvårdsverket kommer lacka på er om ni kallar er Gotska Sandön (också nationalpark) kommer National Park Service göra det om ni använder Yellowstone.

Vill ni vara på den säkra sidan kan ni ju alltid fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men OM vi skulle bli mer kända så e de ju segt att byta namn.. Man ville ju heta samma hela tidne liksom.

Men en nationalpark är väl lite mer än bara "en geografisk plats", eller har jag fel?

Amen för sören, bry dig inte... de enda som kommer och bry sig och ta kontakt med er är följande band:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&a...11:3pfwxqw0ldte

Så, varsågod. Det finns redan, det är upptaget. Bokstaven S är inte tillräcklig skillnad, ni kommer att bli stämda upp över öronen av dem.

Nirvana hade tillräckligt med pengar att ge till gamla psykedeliska "hippie-hare-krishna-duon" Nirvana som fanns i slutet på 60- början 70-talet. Gamla Nirvana stämde Kurt Cobains "nya" upp över öronen, tack vare att de gamla hade stort skivbolag de släppte plattor på som fortfarande fanns runt 90-talet. Nog har mången fans blivit besvikna när de krängt plattor med engelska Nirvana med, fansen köpt hem dom och satt på... jösses, vilket lurendrejeri!

Har folk så svårt med fantasin? Det är bara att söka på nätet, och se på myspace om det finns... tro att de är oiginella bara för att de kom på namnet Nirvana, eller Covenant, eller Grand Canyons. Riverside är ett polskt metalband som har fått svårigheter med amerikanska countrybandet Riverside. Så de så.

Tillbaks till skrivbordet med er, marsch rakt på.

Varför skulle ett band som heter Grand Canyons bry sig om att de kallar sig Yellowstone?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det indianska uttalet jag syftade på, tycker det låter som ett ok bandnamn.

Om man nu ska söka bland nationalparker.

Men du har nog rätt att det kommer att bli en massa roliga missförstånd.

Antisemitiska gangsta-rappare 😄

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en lista på nationalparker i the US. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unite..._Parks_by_state

Petrified Forest var ett fint namn på en nationalpark, låter som något av Poe. 😎

Jag har sett de "förstenade" träden där 😄

En av favoriterna om man är inne på naturområden är nog Muir Woods (Ett national monument, inte national park)

http://en.wikipedia.org/wiki/Muir_woods

ENORMA redwoodträd, bla inspelningsplats för Starwars med ewokerna på månen Endor.

Står man vid ett träd med en omkrets ca 18 meter vid stammen och är tokhögt så tappar iaf jag hakan. Som att vara i en dinosaurieskog.

En länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Sequoia

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...