Jump to content
Annons

De-esser


Curry_Man

Recommended Posts

Eftersom jag börjat med egen sång osv så har jag skaffat mig behovet av en De-esser, har en massa besvärande sshh ljud som framhävs extra nu vid lite reverb pålägg.

Vart i effektkedjan lägger man den lämpligast, minns att jag läste för länge sedan att man skall lägga den efter/före reverb/kompressor, som sagt jag minns inte.

Redigerat av Curry_Man
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dert finns nog många sätt. Jag lägger den sist i kedjan men använder reverb som fx-channel alltså inte som insert annars hade jag lagt den före reverb. För mig ser det ut så här oftast: eq, komp, eq, komp, de-esser +sendeffekt deley, reverb

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle sätta den innan reverben, eftersom du annars skickar in 'shh'-ljudet till reverben och desperat försöker ta bort det efter att det redan blandats ihop med reverben, snarare än att ta bort det innan du skickar in det med gott samvete till reverben (eller någon annan effekt för den delen).

Med det sagt, lyssna dig fram till vad du själv tycker mest om. Det kanske visar sig att du hittar nån speciell effekt som låter jättehäftigt när du ändrar ordningen i kedjan! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

de-esser'n ska på först i kedjan. meningen är att ta bort innan det skickas vidare.

de-esser

eq

comp

fx

Link to comment
Dela på andra sajter

själv lägger jag alltid de-essern före kompressorn, men....

lägger man de-essern före kompressorn, så kommer ju kompressorn "motarbeta" arbetet man gjort med de-essern, då kompressorn jämnar ut nivåerna igen, och därmed riskerar att höja ess-ljuden i förhållande till allt annat....

men lägger man den efter kompressorn, så borde inte de-essern kunna jobba riktigt optimalt, då kompressorn redan jämnat ut all dynamik, och därmed riskerar man att de-essern kommer att jobba på andra saker än just ess-ljud också....

kort sagt: man borde applicera en hyggligt bra kompressorinställning på sångspåret innan man lägger in de-essern, så att man verkligen hör hur höga ess-ljuden blir när det ligger en kompressor på. Dock borde de-essern jobba som bäst före kompressorn i insert-ledet.

eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

eller??

inte riktigt

de-essern dämpar en viss frekvens så det som kommer ut låter annorlunda än det som gick in

men det kommer fortfarande ut ett s eller sh eller f i värsta fall

compressorn arbetar mot totala ljudtrycket å kommer alltså arbeta med det material som kommer ur de-essern

den kommer behandla sh-ljudet men inte lägga till de frekvenser som dämpats bort

Link to comment
Dela på andra sajter

eller??

inte riktigt

de-essern dämpar en viss frekvens så det som kommer ut låter annorlunda än det som gick in

men det kommer fortfarande ut ett s eller sh eller f i värsta fall

compressorn arbetar mot totala ljudtrycket å kommer alltså arbeta med det material som kommer ur de-essern

den kommer behandla sh-ljudet men inte lägga till de frekvenser som dämpats bort

nä, det är sant, att det inte blir riktigt så enkelt som jag beskrev det, men man kan ju vara medveten om att om man drar ner essen mkt, så kommer kompressorn dra upp det igen (fast den drar egentligen ner allting annat), men då över hela frekvensspektrat. I och med det borde det, om man nu verkligen vill höra precis hur det kommer bli, vara enklast att ha kompressorn applicerad innan man stoppar in de-essern före kompressorn, eftersom kompressorn kommer påverka nivån på ess-ljuden....

jaja....ni förstår nog vad jag menar, även om jag uttrycker mig flummigt... 🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

det är för att kompressorn ska arbeta optimalt och inte med en 2db förstärkt ess.

men visst, det har hänt att jag lagt en de-esser efter kompressor . . speciellt då jag har fått material att mixa där man har spelat in med en väldig hejsan-hoppsan-kompressor-är-kul-med-live-effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...