Jump to content
Annons

Hur mycket får man kopiera?


herrmask

Recommended Posts

Var lite osäker på var jag skulle posta det här, menmen.

Har gjort en låt där jag använder samma basgång som "Some Indulgence" av the Embassy. Har hittils inte lagt upp den någonstans, eftersom jag var osäker på hur det funkar med rättigheter.

Det är fyra takter basgång det rör sig om. Jag använder inte en sampling utan min syntbas spelar helt enkelt samma melodi. Låten påminner inte om "Some Indulgence" i övrigt.

Behöver jag be om lov för att få använda låten eller kan man låna så här pass lite utan att riskera något tråkigt?😕

Tack på förhand!

Redigerat av herrmask
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Var lite osäker på var jag skulle posta det här, menmen.

Har gjort en låt där jag använder samma basgång som "Some Indulgence" av the Embassy. Har hittils inte lagt upp den någonstans, eftersom jag var osäker på hur det funkar med rättigheter.

Det är fyra takter basgång det rör sig om. Jag använder inte en sampling utan min syntbas spelar helt enkelt samma melodi. Låten påminner inte om "Some Indulgence" i övrigt.

Behöver jag be om lov för att få använda låten eller kan man låna så här pass lite utan att riskera något tråkigt?😕

Tack på förhand!

du får inte kopiera nånting som kan kännas igen som någon annans verk

4 takter är en myt - finns ingen sån gräns

gör en egen basgång

Link to comment
Dela på andra sajter

Var lite osäker på var jag skulle posta det här, menmen.

Har gjort en låt där jag använder samma basgång som "Some Indulgence" av the Embassy. Har hittils inte lagt upp den någonstans, eftersom jag var osäker på hur det funkar med rättigheter.

Det är fyra takter basgång det rör sig om. Jag använder inte en sampling utan min syntbas spelar helt enkelt samma melodi. Låten påminner inte om "Some Indulgence" i övrigt.

Behöver jag be om lov för att få använda låten eller kan man låna så här pass lite utan att riskera något tråkigt?😛

Tack på förhand!

Kopiera du hejvillt...Se om dom bryr sig...Gör dom det, be om ursäkt och

gör om den...Alt, ta deras, spåna på den och ändra ett par noter....

Link to comment
Dela på andra sajter

I teorien kunne man da laget en melodi som bestod av alle mulige rytmiske sammensetninger og tempo og alle notekombinasjoner - og man kunne da saksøke alle som lager musikk....?

Det er værre å sample fra en låt enn å "låne" en melodi.. Melodien skal være VELDIG karakteristisk for at noen tar kontakt via advokat 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla som svarat.

Poängen är lite att jag vill spela på igenkänningsfaktorn, det är meningen att man ska fatta att det är deras basgång. Att bara ändra lite förstör hela grejen. Men som jag förstått det så är det alltså rent juridiskt olagligt att genomföra det här utan deras medgivande? Hur stor är chansen att de över huvud taget bryr sig om att svara om jag mailar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla som svarat.

Poängen är lite att jag vill spela på igenkänningsfaktorn, det är meningen att man ska fatta att det är deras basgång. Att bara ändra lite förstör hela grejen. Men som jag förstått det så är det alltså rent juridiskt olagligt att genomföra det här utan deras medgivande? Hur stor är chansen att de över huvud taget bryr sig om att svara om jag mailar?

Det beror ju på... lägger du bara ut den på myspace och inget mer så händer det nog inte så mycket... Börjar du spelas i radion kan du ju börja bli lite skraj.

Så länge du inte säljer låten, tjänar pengar på den, behöver du nog inte vara räd för så mycket... men lagar är lagar, så passa dig! Det bästa är att byta några noter här o var, eller varför inte ta bort några... 😛

Du vill hur som haver inte fastna i en massa juridiskt drabbel och få Per Herray i hälarna...

/ från en som vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite att grunda på:

När jag pluggade lite på-ytan-juridik för några år sedan sa min föreläsare något ganska så intressant. Något i stil med:

Om det kan ställas utom rimligt tvivel att en och samma trudelutt omöjligen kan ha tänkts ut av två av varandra oberoende kompositörer, ja då kan vi nog diskutera plagiat. I annat fall måste vi anta att trudelutten inte uppnår s.k. verkshöjd.

T.ex. är det väldigt svårt att som bassist hävda att man är upphovsman till basgångarna i Kan Man Älska Nå’n På Avstånd (som för övrigt är en förbannat bra låt!). Även om man faktiskt kom på (tror sig ha kommit på) dessa basgångar själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har förekommit flera fall där basgången har varit grund för konflikten, så jag skulle inte räkna med något annat än att materialet måste vara eget. De flesta fall hör man aldrig talas om, eftersom det brukar bli förlikning mellan parterna och därför sällan gå till domstol. En sådan förlikning blir ju betydligt billigare än att åka på skadestånd och dessutom ta alla kostnader i domstolsförhandlingen - men har man några mille undanstoppade, som man inte vet vad man ska göra med, så kan man ju alltid chansa... 🙂

Som sagt, så är samplingar ännu värre, eftersom man ju då inte bara använder samma toner - utan dessutom exakt samma inspelning - och då är det inte "bara" upphovsmannens rättigheter man kränker, utan även förlagets/skivbolagets... I vissa fall kan man komma undan genom att hävda att det är en hyllning till originallåten - men även det kan nog vara svårt om man inte har begärt tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att kontentan är att jag nog gör smartast i att fråga om lov. Som Claes skriver så är det ju just som hyllning till låten det är tänkt, det är en grymt skön basgång i mina öron. Men det känns ovärt att riskera bråk, och det låter ju som att det nog är olagligt att spela samma melodi. Alternativt får jag väl vinna på triss och ta smällen när de stämmer mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla som svarat.

Poängen är lite att jag vill spela på igenkänningsfaktorn, det är meningen att man ska fatta att det är deras basgång. Att bara ändra lite förstör hela grejen. Men som jag förstått det så är det alltså rent juridiskt olagligt att genomföra det här utan deras medgivande? Hur stor är chansen att de över huvud taget bryr sig om att svara om jag mailar?

Hm.. Jag förstår inte riktigt varför du vill göra en låt där det är meningen att man skall känna igen basgången. 😏 Då är det ju bara en slags cover?... 😠

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är var skapandet av ngt unikt börjar. Ta t.ex. en okatvbasgång i åttondedelar: A-A-A-A-F-F-G-G. Hur ofta har inte den grunden använts (Italo-disco)? Den är hur genomtjatad som helst. När är ngt melodi och när är det ett "stöd" i en låt? Kan ngn ta patent på ett gäng rytmiskt sammansatta noter? Kan en konstnär ta patent på ett motiv eller en viss färgnyans? Varför får bara vissa av vissa (hängde ni med?) anses som seriösa skapare av vad det nu än må vara? Är det även skillnad på tiden man har lagt ner på att skapa ngt "unikt"? Är ngt mer värt ju mer tid man har lagt ner på det? Och hur syns det i så fall på slutresultatet? Ja, allt detta kan dras till sin spets. Som ngn skrev i ett tidigare inlägg: Bara kör på, så länge som du inte tjänar pengar på ngn annans "unika verk"...

/P

Redigerat av DNoise
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar svaren hittills. Personligen ser jag det såhär:

Det är lättare att be om ursäkt än att be om lov.

Med det menar jag först o främst att om du gör låten, så kommer inte upphovsrättshavaren bry sig om låten förrän den blir kommersiellt framgångsrik och i så fall handlar det bara om att förhandla om hur mycket royalties dom ska ha.

Nackdelen i detta fall är självklart att dom har överhanden när ni förhandlar royalties, men å andra sidan känns det inte värt att förhandla om låten ändå bara blir ett icke-kommersiellt släpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller fullständigt med föregående "talare".

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur basgången går, men om den nu är så speciell som "herrmask" säger, så handlar det nog inte om någon enkel oktavbas som det går 93 på ett dussin av - och när det är så speciellt, så gör man nog rätt i att vara väldigt försiktig. Ska man bara göra det för sitt eget nöjes skull och spela upp det för vänner och bekanta, så kan man sno hur mycket som helst - men så fort det kommer ut offentligt på något sätt, så är det förknippat med risker som helt enkelt kostar för mycket om/när det upptäcks av en nitisk skivbolagsjurist...

Brian May tog patent på sitt gitarrljud på 70-talet (eller om det var 80-talet), så det går nog att få problem oavsett vad man härmar.

Man kan ju också fråga upphovsmannen om man får lov att använda deras basgång i ett hobbyprojekt. Jag tror att många kan tycka att det är kul och ger tillstånd utan att begära ersättning, medan andra säkert sätter en hög prislapp även om det bara handlar om ett par sekunder. Det kostar inget att fråga, men kan bli fruktansvärt dyrt att inte fråga. Frågar man skivbolaget, så är det säkert pengar inblandade, så det gäller nog att försöka få kontakt direkt med upphovsmannen.

Det har ju t o m förekommit att Michael Jackson har tillåtit gratis lån från hans låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Gör en COVER, så har du löst problemet. Den behöver inte ens vara särskilt lik. Du kan spela in en cover utan att be dem om lov först. Emellertid så ska du ange till STIM och i booklet osv. att det inte är DU som gjort låten, utan vem det nu är...

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite att grunda på:

När jag pluggade lite på-ytan-juridik för några år sedan sa min föreläsare något ganska så intressant. Något i stil med:

Om det kan ställas utom rimligt tvivel att en och samma trudelutt omöjligen kan ha tänkts ut av två av varandra oberoende kompositörer, ja då kan vi nog diskutera plagiat. I annat fall måste vi anta att trudelutten inte uppnår s.k. verkshöjd.

T.ex. är det väldigt svårt att som bassist hävda att man är upphovsman till basgångarna i Kan Man Älska Nå’n På Avstånd (som för övrigt är en förbannat bra låt!). Även om man faktiskt kom på (tror sig ha kommit på) dessa basgångar själv.

Ja, det stämmer. Det kallas för dubbelskapandekriteriet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att kontentan är att jag nog gör smartast i att fråga om lov.

Absolut inte!

Om du frågar om lov och får ett nej -vilket är det absolut vanligaste när man som amatör försöker cleara en grej med etablerade artister- så har dom ögonen på dig och kommer kanske skicka en anmälan till myspace admin om du trots allt lägger ut låten, vilket kan medföra att du blir petad från sidan.

Snackar vi större sammanhang så clearar man aldrig "lån" av det slag du beskriver om låten inte förväntas hamna på cd, samlingsalbum eller gå in på topplistorna.

Alltså säger du ingenting om saken och släpper helt enkelt ut ditt mästerverk till allmänheten! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Brian May tog patent på sitt gitarrljud på 70-talet (eller om det var 80-talet), så det går nog att få problem oavsett vad man härmar.

What!? Är du säker, Claes?

Jag har för mig att man inte kan ta patent (eller hävda upphovsrätt) på enskilt "ljud/sound" som man så att säga bara har rattat fram. Såvida inte — Brayan May själv har tänkt ut, konstruerat och tillverkat komponenterna/kretsarna i produkten som levererar ljudet, vilket han kanske har gjort. Men själva ljudet som sådant tror jag inte att man kan "tjinga".

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är var skapandet av ngt unikt börjar. Ta t.ex. en okatvbasgång i åttondedelar: A-A-A-A-F-F-G-G. Hur ofta har inte den grunden använts (Italo-disco)? Den är hur genomtjatad som helst. När är ngt melodi och när är det ett "stöd" i en låt? Kan ngn ta patent på ett gäng rytmiskt sammansatta noter? Kan en konstnär ta patent på ett motiv eller en viss färgnyans? Varför får bara vissa av vissa (hängde ni med?) anses som seriösa skapare av vad det nu än må vara...

Se mina två senaste inlägg samt sign. cm0s kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med den här tråden kommer du ju ha vissa problem att hävda att du kom på basgången fristående från originalet. Men jag tippar på att det bara är att köra. Om de har något problem med nåten kommer de garanterat börja med en varning i stil med "Ta bort låten, du har snott vår basgång", så då är det bara att ta bort låten. Eller ta det till domstol om du har vunnit på Triss.

Vad gäller Kanye Westlåten är den proddad av Daft Punk, så jag misstänker att det lånet är okej med dem. Eller så har de inte hajat att det är en av deras låtar Kanye rappar över 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en parodi på basgången. Parodier får man väl göra utan tillstånd har jag för mig?

Annars så är det tillåtet att planka basgångar för det är ingen copyright på dom enligt KLF allafall om man

läser deras bok 'the manual - how to make it to numer one the easy way' 🙂

Jag ska förekomma alla bajsnödiga juridikstudenter här: Det stämmer inte.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska förekomma alla bajsnödiga juridikstudenter här: Det stämmer inte.

Så man får inte göra parodier heller?

Fast vem bryr sig egentligen vad man får och inte får sålänge man inte ger ut musik eller spelas på radio 🙂

Det det var basgången jag menade. Det går inte att säga generellt att en basgång är fritt fram att sno.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska förekomma alla bajsnödiga juridikstudenter här: Det stämmer inte.

Så man får inte göra parodier heller?

Fast vem bryr sig egentligen vad man får och inte får sålänge man inte ger ut musik eller spelas på radio 😛

En "parodi" kan uppfattas som kränkande mot originalet - och är absolut inget man bör göra utan att ha fått tillstånd. En hyllning til originalet har större chans att upphovsmannen ser genom fingrarna med, men i vilket fall som helst, är det alltid säkrast att ha ett godkännande innan man publicerar något.

Att publicera en låt på ett Internet-forum kan i värsta fall vara tillräckligt för att man ska råka ut för en nitisk skivbolagsjurist - och om man har otur så nöjer de sig inte med att man tar bort låten, utan det kan komma krav på skadestånd även om man inte har tjänat ett öre. Risken är kanske liten, men den blir större för varje dag som bolagen förlorar pengar på utebliven försäljning, eftersom de letar allt mer intensivt efter folk som bryter mot upphovsrätten på olika sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...