Jump to content
Annons

Hur mycket får man kopiera?


herrmask

Recommended Posts

jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det.

Där rök nog en del av sign. nattvaktarens "praxis" 🙂

Nej smartarsle, det gjorde den inte.

Tror du Stevie Wonder hade svarat likadant?

förmodligen om basgången varit F-F-F-F-G-G-A-A-D-D-D-D-D-D-D-D 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det.

Där rök nog en del av sign. nattvaktarens "praxis" 😊

Nej smartarsle, det gjorde den inte.

Tror du Stevie Wonder hade svarat likadant?

förmodligen om basgången varit F-F-F-F-G-G-A-A-D-D-D-D-D-D-D-D 🙂

Jag vet inte hur många som hört låten, men den är som sagt inte bara raka åttondelar. Det är betydligt fler noter som är med än som jag skrev ut, det var mest som en vägledning för användaren som frågade vilken av the embassys låtar det var. Hade det bara varit de raka åttondelar jag srev ut hade det väl inte varit nåt snack om saken, men då hade det ju inte heller varit någon poäng med att kopiera den. Faktum är att basgången är väldigt karaktäristisk, något man känner igen omedelbart om man lyssnat på låten några gånger. Och det antar jag att folk som kommer höra min låt kommar att göra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det.

Där rök nog en del av sign. nattvaktarens "praxis" 😆

Nej smartarsle, det gjorde den inte.

Tror du Stevie Wonder hade svarat likadant?

Han hade nog inte ens sett mailet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det.

Där rök nog en del av sign. nattvaktarens "praxis" 😮

Nej smartarsle, det gjorde den inte.

Tror du Stevie Wonder hade svarat likadant?

Han hade nog inte ens sett mailet.

BWAHA! Touché! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde94 (oregistrerad)
Var lite osäker på var jag skulle posta det här, menmen.

Har gjort en låt där jag använder samma basgång som "Some Indulgence" av the Embassy. Har hittils inte lagt upp den någonstans, eftersom jag var osäker på hur det funkar med rättigheter.

Det är fyra takter basgång det rör sig om. Jag använder inte en sampling utan min syntbas spelar helt enkelt samma melodi. Låten påminner inte om "Some Indulgence" i övrigt.

Behöver jag be om lov för att få använda låten eller kan man låna så här pass lite utan att riskera något tråkigt?😄

Tack på förhand!

Det beror på.....hur mkt kan du "ta" från en anan låt.....så att den fortfarande är din.

sedan kanske man har hört en låt, och sedan när man börjar göra sin egna låt har samma melodi som denna låten utan att du vet det. jag gjorde en sådan.....lät as bra "såklart" efter som det var samma melodi som en red hot chilli peppers låt....bara att skrota skiten..... 😛😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det beror på.....hur mkt kan du "ta" från en anan låt.....så att den fortfarande är din.

sedan kanske man har hört en låt, och sedan när man börjar göra sin egna låt har samma melodi som denna låten utan att du vet det. jag gjorde en sådan.....

Själv ringde jag en gång ena gitarristen i bandet och spelade glatt upp ett nytt grymt riff, mitt under spelandet stannar jag upp och inser att jag spelar Aerosmith - Walk this way.

Har även kommit på ett riff som jag märkte var exakt samma som ACDC - Whole lotta rosie fast i annat tempo.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Gör en COVER, så har du löst problemet. Den behöver inte ens vara särskilt lik. Du kan spela in en cover utan att be dem om lov först. Emellertid så ska du ange till STIM och i booklet osv. att det inte är DU som gjort låten, utan vem det nu är...

☺️

:musik

Stämmer detta verkligen??...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Var lite osäker på var jag skulle posta det här, menmen.

Har gjort en låt där jag använder samma basgång som "Some Indulgence" av the Embassy. Har hittils inte lagt upp den någonstans, eftersom jag var osäker på hur det funkar med rättigheter.

Det är fyra takter basgång det rör sig om. Jag använder inte en sampling utan min syntbas spelar helt enkelt samma melodi. Låten påminner inte om "Some Indulgence" i övrigt.

Behöver jag be om lov för att få använda låten eller kan man låna så här pass lite utan att riskera något tråkigt?🥰

Tack på förhand!

Man får inte kopiera någon musik utan tillstånd, eftersom denna artisten tjänar pengar på låten och du tar deras verk.

Sorry, ändra 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Var lite osäker på var jag skulle posta det här, menmen.

Har gjort en låt där jag använder samma basgång som "Some Indulgence" av the Embassy. Har hittils inte lagt upp den någonstans, eftersom jag var osäker på hur det funkar med rättigheter.

Det är fyra takter basgång det rör sig om. Jag använder inte en sampling utan min syntbas spelar helt enkelt samma melodi. Låten påminner inte om "Some Indulgence" i övrigt.

Behöver jag be om lov för att få använda låten eller kan man låna så här pass lite utan att riskera något tråkigt?😄

Tack på förhand!

du får inte kopiera nånting som kan kännas igen som någon annans verk

4 takter är en myt - finns ingen sån gräns

gör en egen basgång

Gäller det text med? Om jag läser en novell på svenska, snappar upp handlingen och sedan säg en vecka senare skriver en låttext om denna handling på engelska, är det då stöld?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att man INTE kan upphovsrättsskydda en basgång!

Iofs så beror det väl oxå på om själva basgången är själva hooken i låten som tex i "Another one bites the dust" med Queen, där skulle man nog gå bet i en rättegång om man snott den basgången!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte kopiera någon musik utan tillstånd, eftersom denna artisten tjänar pengar på låten och du tar deras verk.

Sorry, ändra 😛

Det finns inget "eftersom", man får inte kopiera alls oavsett vem som tjänar pengar på vad.

Är detta en rättelse av svenska eller ett forum där man svarar på frågor`?

Jag tror att du mycket väl förstår att jag menade detsamma, så snälla gör inte en sådan onödig sak som att rätta min svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det text med? Om jag läser en novell på svenska, snappar upp handlingen och sedan säg en vecka senare skriver en låttext om denna handling på engelska, är det då stöld?

inspiration är förstås tillåtet

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte kopiera någon musik utan tillstånd, eftersom denna artisten tjänar pengar på låten och du tar deras verk.

Sorry, ändra :rolleyes:

Det finns inget "eftersom", man får inte kopiera alls oavsett vem som tjänar pengar på vad.

Är detta en rättelse av svenska eller ett forum där man svarar på frågor`?

Jag tror att du mycket väl förstår att jag menade detsamma, så snälla gör inte en sådan onödig sak som att rätta min svenska.

tror han snarare menade att pengafrågan inte har med saken att göra

material är skyddat oavsett om någon tjänar pengar på det eller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte kopiera någon musik utan tillstånd, eftersom denna artisten tjänar pengar på låten och du tar deras verk.

Sorry, ändra 😆

Det finns inget "eftersom", man får inte kopiera alls oavsett vem som tjänar pengar på vad.

Är detta en rättelse av svenska eller ett forum där man svarar på frågor`?

Jag tror att du mycket väl förstår att jag menade detsamma, så snälla gör inte en sådan onödig sak som att rätta min svenska.

Din svenska? :rolleyes:

Lagen om upphovrätt gäller oavsett om den som kopieras tjänar pengar på sitt verk, det var så jag menade. Jag fick intryck av att du missuppfattat det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...