Jump to content
Annons

Om produktrekommendationer på forumet


DrHans

Recommended Posts

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har aldrig upplevt att det på något sätt skulle vara oklart att Claes har en egen firma. Jag tycker inte heller att det är konstigt att han rekomenderar samma grejer, som det har sagts innan, eftersom frågan om billig preamp och mik kommer upp så ofta är det inte så konstigt att vissa märken återkommer gång på gång. Det vore en stor skillnad om Claes företräde Jam och rekomenderade JJlabs.

På en principnivå är det kanske samma sak, men alla fattar att driva en hobbyverksamhet inte är samma sak som att jobba på en vinstinriktad kedja. Dessutom är Claes alltid väldigt hjälpsam och saklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, för tredje gången:

Håll tråden som sagt till att diskutera förslag till förändringar av forumregler - om det finns fler 😳

Vi måste betrakta fallet Claes som utrett för länge sedan (inget nytt har tillkommit på länge). Vad vi i tråden har kommit fram till är (så långt jag kan se):

* Tillägg i forumregel om signaturer som säger att man som återförsäljare/tillverkare bör lista sina största eller mest omtalade fabrikat.

Några kommentarer som ifrågasätter tillverkarnamn och länkar i signaturer finns, men de är förhållandevis få sett till den "allmänna" viljan. Detta är dock ett intressant spår. Vad man ska komma ihåg med detta angreppssätt är att man då vet ännu mindre om den som förespråkar eller sågar något. Det kommer krävas ännu mer av andra medlemmar att skaffa sig en åsikt om uttalandet eftersom det inte vare sig finns länkar eller tillverkarnamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så är det lite underligt att moderatorerna på detta forum överhuvudtaget tillåter länkar till egna företag i varje inlägg......

Hur tycker du det ska framgå vem man representerar?

Räcker med att skriva att man jobbar som återförsäljare, få forum tillåter länkar till egna firmor i varje inlägg...

Jag föredrar att se vilka produkter man är återförsäljare för.

Korkat eftersom vissa är återförsäljare för 100-tals olika märken och de flesta återförsäljare kan i princip sälja vad som helst som efterfrågas...

Vet inte på vilka grunder du värderar inlägg på ett forum. Men...

Informationen går att presentera på olika sätt.

Det enklaste är en länk till det företag man jobbar för. Är det en större återförsäljare, typ 4Sound, räcker det gott.

Nästa steg kan vara att ange de mest tongivande produkterna man är återförsäljare för. Det här skulle passa in den typ av fall tråden handlar om.

Tänk efter lite nu så kanske du också inser att det faktiskt är åt helsicke fel att låta någon gång på gång på gång göra textreklam med länk till sitt företag i varje inlägg....

Tvärtom katten. I min värld är det ungefär lika schysst och rättframt som att signera inlägg med sitt riktiga namn.

MVH,

Joachim Ekermann

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tvärtom katten. I min värld är det ungefär lika schysst och rättframt som att signera inlägg med sitt riktiga namn.

MVH,

Joachim Ekermann

Schysst och rättframt att förvandla varje inlägg på ett forum till ett reklaminslag för sitt eget företag och de produkter man säljer? Tjena lustig värld du lever i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan på sätt och vis hålla med om att det inte är särskilt nödvändigt att låta företag ha länkar i sina signaturer här på forumet (även om jag inte kan säga att jag störs av det heller). -Fast vart ska man dra gränsen då?

Om företag som säljer musikprylar inte är ok, är det då "bättre" med länkar till kommersiella studios? Och är vi med band och länkar till hemsidor och mp3/skiv-säljsajter ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att vissa medlemmar är sura och stötta av att deras åsikter inte värderas lika högt av resten av forumet som några andra medlemmar och nu gör berg av småsten? 😱

Majoriteten av de gnällande parterna tillhör knappast forumets hjälpsammaste, utan skiter oftare än inte ur sig sarkasmer snabbare än jag hinner uttala "kalaspuffar".

PS. För att undvika oneliners (oundvikliga när man har med vissa medlemmar att göra) som syftar på att jag skulle stamma så kan jag meddela att jag inte har några dokumenterade talsvårigheter i nyktert tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag kan på sätt och vis hålla med om att det inte är särskilt nödvändigt att låta företag ha länkar i sina signaturer här på forumet (även om jag inte kan säga att jag störs av det heller). -Fast vart ska man dra gränsen då?

Ganska lätt, att göra reklam för sin musik bör alltid vara OK på ett musikforum (om man inte bombar såklart) men vill man göra reklam och pusha för varor man säljer och sitt företag med länkar så bör man ju naturligtvis köpa reklamplats....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att vissa medlemmar är sura och stötta av att deras åsikter inte värderas lika högt av resten av forumet som några andra medlemmar och nu gör berg av småsten? 😱

Majoriteten av de gnällande parterna tillhör knappast forumets hjälpsammaste, utan skiter oftare än inte ur sig sarkasmer snabbare än jag hinner uttala "kalaspuffar".

PS. För att undvika oneliners (oundvikliga när man har med vissa medlemmar att göra) som syftar på att jag skulle stamma så kan jag meddela att jag inte har några dokumenterade talsvårigheter i nyktert tillstånd.

Du har skrivit vad jag har tänkt hela tiden. Den här trådens innehåll och dess argumentation ligger på dagisnivå. Kan du inte bara låsa den, och slänga den i papperskorgen nu när Claes böjt sig för majoriteten, Olsberg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här trådens innehåll och dess argumentation ligger på dagisnivå. Kan du inte bara låsa den, och slänga den i papperskorgen nu när Claes böjt sig för majoriteten, Olsberg?

Slänga? om man nu ska göra något drastiskt öht så borde man ändå nita tråden, så att även kommande forumnister kan ta del av den. Här har många bra åsikter lyfts fram och om du tycker att det är på dagisnivå så har du nog missat några sidor med inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att vissa medlemmar är sura och stötta av att deras åsikter inte värderas lika högt av resten av forumet som några andra medlemmar och nu gör berg av småsten? 😛

Majoriteten av de gnällande parterna tillhör knappast forumets hjälpsammaste, utan skiter oftare än inte ur sig sarkasmer snabbare än jag hinner uttala "kalaspuffar".

Jag tror inte det är så.

Att kalla de som tar upp en jobbig men nödvändig diskussion för "de gnällande parterna" anser jag är fel.

Förutom det så handlar diskussionen inte om vem som hjälper vem mest. Det framgår om man läser alla inlägg.

Och må den som inte häver ur sig sarkasmer med jämna mellanrum kasta första stenen! 😛

Diskussionen har varit nödvändig. Problem har tagits upp och ventilerats. Åtgärder har vidtagits.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Bump

Du och nattväktaren kan väl bara gå ut och demonstrera mot Mc Donalds eller nått? Ja, menar, istället för att vara här och posta dynga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump

Du och nattväktaren kan väl bara gå ut och demonstrera mot Mc Donalds eller nått? Ja, menar, istället för att vara här och posta dynga...

Töntigt, barnsligt och framför allt väldigt onödigt inlägg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump

Du och nattväktaren kan väl bara gå ut och demonstrera mot Mc Donalds eller nått? Ja, menar, istället för att vara här och posta dynga...

Töntigt, barnsligt och framför allt väldigt onödigt inlägg..

väldigt.

Sonerfors - om du inte gillar tråden, varför går du in på den!? eller skriver för den delen. om du vill vädra din åsikter om trådar du inte gillar, håll dig någon annanstans ist.

det finns tillräckligt med "den här tråden är skitlöjlig"-argument här redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump

varför?

Mest før nya medlemmars skull. Tycker att samma mønster børjar upprepa sig nu efter ett halvår.

Du och nattväktaren kan väl bara gå ut och demonstrera mot Mc Donalds eller nått? Ja, menar, istället för att vara här och posta dynga...

ok, din åsikt ær noterad

mvh

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bump

Du och nattväktaren kan väl bara gå ut och demonstrera mot Mc Donalds eller nått? Ja, menar, istället för att vara här och posta dynga...

Töntigt, barnsligt och framför allt väldigt onödigt inlägg..

väldigt.

Sonerfors - om du inte gillar tråden, varför går du in på den!? eller skriver för den delen. om du vill vädra din åsikter om trådar du inte gillar, håll dig någon annanstans ist.

det finns tillräckligt med "den här tråden är skitlöjlig"-argument här redan.

Av samma anledning som du quote:ar det jag skrev. Svaret är: Av personliga skäl.

Folk måste väl ha ett eget kritiskt tänkande? Har man inte utvecklat ett sådant tänk, så är det dags att göra det. Vi blir ständigt "angripna" av diverse reklamkampanjer, tv reklam och annonser. Inte går man väl och köper något bara för att företagen säger åt en att göra det?

Lär er att tänka själva. Är man för lat för att själv lösa sina problem och funderingar så får man skylla sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump

Du och nattväktaren kan väl bara gå ut och demonstrera mot Mc Donalds eller nått? Ja, menar, istället för att vara här och posta dynga...

Töntigt, barnsligt och framför allt väldigt onödigt inlägg..

Brukar inte göra sådana inlägg, men även jag måste bli personlig ibland. När dom tuffar på som ångvältar över folk så måste någon sätta ner foten. Och jag tyckte att tråden började bli allt för politisk.

Men ja, det var kanske lite barnligt av mig. Men det bjuder jag på denna gång...

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump

Du och nattväktaren kan väl bara gå ut och demonstrera mot Mc Donalds eller nått? Ja, menar, istället för att vara här och posta dynga...

Töntigt, barnsligt och framför allt väldigt onödigt inlägg..

väldigt.

Sonerfors - om du inte gillar tråden, varför går du in på den!? eller skriver för den delen. om du vill vädra din åsikter om trådar du inte gillar, håll dig någon annanstans ist.

det finns tillräckligt med "den här tråden är skitlöjlig"-argument här redan.

Av samma anledning som du quote:ar det jag skrev. Svaret är: Av personliga skäl.

Folk måste väl ha ett eget kritiskt tänkande? Har man inte utvecklat ett sådant tänk, så är det dags att göra det. Vi blir ständigt "angripna" av diverse reklamkampanjer, tv reklam och annonser. Inte går man väl och köper något bara för att företagen säger åt en att göra det?

Lär er att tänka själva. Är man för lat för att själv lösa sina problem och funderingar så får man skylla sig själv.

det jag påpekar är att hålla sig till ämnet, vill du klaga på någon eller ngåra specifika inlägg - skicka ett PM till de som skrivit dessa.

jag har aldrig sagt att folk inte får tycka vad de vill, det jag påpekar är att den typen av inlägg du skrev inte hör hemma i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk måste väl ha ett eget kritiskt tänkande? Har man inte utvecklat ett sådant tänk, så är det dags att göra det. Vi blir ständigt "angripna" av diverse reklamkampanjer, tv reklam och annonser. Inte går man väl och köper något bara för att företagen säger åt en att göra det?

Lär er att tänka själva. Är man för lat för att själv lösa sina problem och funderingar så får man skylla sig själv.

Alla kanske inte är så smarta och medvetna som du är. Jag tycker personligen att folk som är mindre begåvade än du också har rätt att upplysas så att de en vacker dag kan komma i närheten av din intellekt.

Inte går man väl och köper något bara för att företagen säger åt en att göra det?

Inte? ojojoj, gissa om företag kommer att bli besvikna när de en dag inser att alla miljarder dollar som dagligen investeras i reklam har varit helt i onödan. Tack för du har upplyst mig. Vår dialog har verkligen gjort mig skarpare.

(Och säg för allt i världen inte något till Jam däruppe, då kanske de drar sig ur och forumet måste stänga)

Link to comment
Dela på andra sajter

(Och säg för allt i världen inte något till Jam däruppe, då kanske de drar sig ur och forumet måste stänga)

undrar fortfarande vad det är för mönster du menar?

tycker du claes är problemet igen?

eller är det andra som inte har signaturer?

eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

(Och säg för allt i världen inte något till Jam däruppe, då kanske de drar sig ur och forumet måste stänga)

undrar fortfarande vad det är för mönster du menar?

tycker du claes är problemet igen?

eller är det andra som inte har signaturer?

eller vad?

Jag anser att forumet har gjort det som är möjligt för att förhindra direkt/indirekt marknadsföring, eller vad man nu vill kalla det för genom att det numera tydligare framgår att man är en säljare och vad man säljer. Dock rekommenderas fortfarande samma produkter i nästintill alla relevanta trådar.

Vill understryka att detta sker helt i linje med reglerna, och jag respekterar en medlems personliga frihet att skriva om sina åsikter och rekommendera produkter den trivs med.

Jag tycker att nya medlemmar ska ha möjligheten att skumma igenom denna tråd och få en bättre helhetsbild av problematiken. Och jag använder ordet problematik eftersom jag anser att jättemånga trådar är färgade av samma persons åsikter. På gott och ont.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh...jag rekommenderar bara dåliga saker, då kommer jag tillslut sitta på de bästa prylarna och ni kommer inte att sno mina kunder 😆🙂

Till problematiken, så ser jag det inte som ett problem. Jag hoppas att folk köper med egna öron och bara använder detta forum för lite tips. Det är inte bara återförsäljare man ska passa sig för i så fall utan också upplysa om problematiken att man pratar gott om det man själv äger, och lustigt vore ju annars. Men jag ser det som lika stor problematik (om man ska kalla det för det) för nya medlemmar och de som kanske inte hunnit skaffa sig en egen uppfattning om prylarna och lyssnar blint på de tips som kommer härifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Och säg för allt i världen inte något till Jam däruppe, då kanske de drar sig ur och forumet måste stänga)

undrar fortfarande vad det är för mönster du menar?

tycker du claes är problemet igen?

eller är det andra som inte har signaturer?

eller vad?

Jag anser att forumet har gjort det som är möjligt för att förhindra direkt/indirekt marknadsföring, eller vad man nu vill kalla det för genom att det numera tydligare framgår att man är en säljare och vad man säljer. Dock rekommenderas fortfarande samma produkter i nästintill alla relevanta trådar.

Detta har egentligen redan diskuterats till leda tidigare i denna gamla tråd, men jag måste ändå komma med samma kommentar angående detta, som jag har kommit med tidigare. Jag antar att det är mig du syftar på eftersom du tar upp denna tråden och säger att mönstret börjar synas igen. Problemet är att även om jag hade lagt ner min firma (som troligen omsätter mindre på ett år än vad en vanlig musikbutik omsätter på typ en vecka - och har en vinst som butikerna antagligen skulle skratta åt...) i morgon, så hade jag fortsatt vara medlem i forumet och tagit lika mycket del i diskussionerna - OCH rekommenderat precis samma prylar som i dag, eftersom jag tycker att de är bra. Om jag nu är en sådan pratmoster, att mina åsikter genomsyrar hela forumet, så får väl andra väga upp det och ta lika stor del och försöka hjälpa folk tillrätta med deras frågor i lika stor utsträckning som jag, helt enkelt. Med över 10000 medlemmar, så borde det ju faktiskt finnas ganska många som har enormt mycket erfarenheter att dela med sig av. Det borde med andra ord egentligen inte bara vara jag som ligger över 10000 inlägg... 🤪

Dessutom finns det många kunniga medlemmar i forumet - jodå, även de som sitter inne med betydligt mer kunskap än jag på flera områden - som genast skulle slå ner som hökar på mig om jag hade dristat mig till att säga något som var helt uppåt väggarna fel, så forumet är faktiskt ganska självsanerande på det sättet. Om jag t ex plötsligt skulle börja prata mig varm för Behringer och Alto och började påstå att deras prylar är det bästa som har hänt sedan Big Bang, så hade nog väldigt många höjt på ögonbrynen... 😛

Alla forum lider egentligen av samma problem. Om en produkt börjar rekommenderas - kanske efter en tidningsrecension eller annat, så snackar till slut alla om hur bra den är - även de som knappt ens har sett prylen på bild och än mindre testat den själva, eftersom de vill vara "med i gänget" och säga "rätt" saker. Psykologiskt så det förslår, men så är det överallt, på gott och ont.

I detta forumet är det, tack vare kravet på signaturen, tydligt vilka som eventuellt kan ha ekonomiska intressen som utgångspunkt i sina inlägg - men de som INTE har signatur vet man ju ingenting om - så de kan ha ekonomiska intressen genom att de jobbar i en musikaffär eller hos en distributör eller tillverkare - och om det inte är uppenbart genom sättet att svara, så kan man aldrig veta hur många sådana medlemmar här finns, som rekommenderar "sina" prylar och gömmer sig bakom anonymiteten av ett nick i stället för sitt eget namn och den förklarande signatur som de enligt forumets regler borde ha...

Vill understryka att detta sker helt i linje med reglerna, och jag respekterar en medlems personliga frihet att skriva om sina åsikter och rekommendera produkter den trivs med.

Bra - men då hade ju egentligen tråden inte behövt bumpas... 😉

Jag tycker att nya medlemmar ska ha möjligheten att skumma igenom denna tråd och få en bättre helhetsbild av problematiken. Och jag använder ordet problematik eftersom jag anser att jättemånga trådar är färgade av samma persons åsikter. På gott och ont.

I varje "säljande" svar (åtminstone från mig), så finns de eventuella ekonomiska intressena redovisade i signaturen, som står precis under svaret, så att folk själva kan ta beslut om de ska lita på svaret eller inte. Det är ganska trist att dumförklara folk, tycker jag.

Bli lika aktiv och rekommendera det DU tycker är bra, så löser sig "problematiken" automagiskt, eftersom det då kommer in fler personers rekommendationer. Ibland stämmer det säkert överens med mina åsikter och ibland inte - men då är det ju bara bra för andra att se att det finns olika åsikter. Det är ju trots allt väldigt sällsynt med konsensus när det till syvende och sist till stor del handlar om tycke och smak när det gäller hur man tycker att det "ska" låta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Claes om att folk faktiskt får skylla sig själva om de ignorerar Claes signatur (och i vissa fall hans egna upplysningar om att han är återförsäljare för prylarna han rekommenderar i vissa inlägg) och att det faktiskt är ett forum som vilket som helst och det innehåller precis lika mycket skitsnack av okunniga idioter som i verkliga livet… (NS-10, 192 KHz, kablar för 10,000 kr/m o s v…) så det gäller att vara källkritisk (som man ALLTID ska vara).

Sen kan jag ogilla att det ibland rekommenderas saker av medlemmar och det senare kommer fram att de aldrig använt produkten i fråga… Men samtidigt är det bara att referera till ovanstående…

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...