Jump to content
Annons

Gratis EQ som klipper ljudet helt?


algifari

Recommended Posts

Hej!

Överallt läser man att basskaggen och basen (om inte alla ljud) ska klippas helt under 50 hz. Jag använder mig av Fruity Loops och har prövat använda deras effekter för att ta bort ljudet under 50 hz. Resultatet blir istället att lite av det ljudet försvinner, och också lite av ljudet 50 - 150 hz! Finns det någon enkel effekt som klipper bort ljudet helt under en viss frekvens, utan att ta bort ljudet över den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Överallt läser man att basskaggen och basen (om inte alla ljud) ska klippas helt under 50 hz. Jag använder mig av Fruity Loops och har prövat använda deras effekter för att ta bort ljudet under 50 hz. Resultatet blir istället att lite av det ljudet försvinner, och också lite av ljudet 50 - 150 hz! Finns det någon enkel effekt som klipper bort ljudet helt under en viss frekvens, utan att ta bort ljudet över den?

Hi pass på din EQ should do the trick 😠

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Överallt läser man att basskaggen och basen (om inte alla ljud) ska klippas helt under 50 hz. Jag använder mig av Fruity Loops och har prövat använda deras effekter för att ta bort ljudet under 50 hz. Resultatet blir istället att lite av det ljudet försvinner, och också lite av ljudet 50 - 150 hz! Finns det någon enkel effekt som klipper bort ljudet helt under en viss frekvens, utan att ta bort ljudet över den?

Det låter som en galen allmän rekommendation. Vid mix skär jag sällan lågbas i bastrumman. Däremot händer det att jag skär lågbas vid mastring. Ibland vid 16 ibland vid 50 Hz. Det beror på materialet.

En gratis eq som skär snyggt (däremot inte superskarpt) är Electri-Q Poshifopit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det verkligen så enkelt? Om man ser på t ex EQn i cubase så har den en ganska flack kurva på högpass, även om man ställer in ett hyfsat snävt Q-värde. Nu har i och för sig cubase fått ganska mycket skit för sin EQ, men om man tar Waves Q10 som ändå kostar en slant så finner man samma fenomen där, om än inte lika flackt. Har det mer med den grafiska representationen att göra än med det faktiska ljudet, eller är det så att det är svårt att döda allt ljud under en viss frekvens direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många eq's har ett högpassfilter som låter dig avgöra hur pass brant högpasskurvan ska vara.

6,12,24 db per oktav brukar vara standard.

Vilket kort sagt innebär att om du highpassar -6db vid 100 hz kommer eq'n börja skära vid 100hz och --6db vid 50hz. Tar du -12db vid 100hz kommer eqkurvan ha gått ner till -12db vid 50hz.

Mao vill du verkligen HIPASSA ska du ha ett filter som kapar typ -48db.

Sonalksis TBK kan det har jag för mig.

Att det har varit så mycket kunnigt folk ifrån stockholm som svarat i den här tråden utan att berätta det här är för jäkla knepigt.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag håller med joachime, skär inget i mix under 50Hz. Det kan man ordna i mastringen.

Har man skurit bort basinnehåll så är det borta, endast lustiga burkar med subsyntar fxar tillbaka artificiell botten. Alltså bättre att behålla basbotten tills man mastrar.

Att kapa alla ljud under 50Hz behövs ju bara om de ligger och stör i botten.

Baskagge och bas är godaste blandningen om de samverkar.

Lyssna på Madonnas låt Push den har definitivt inehåll som går lägre än 50Hz.

Så det finns ingen generell regel för att skära botten, speciellt inte i dansmusik.

Använd dina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många eq's har ett högpassfilter som låter dig avgöra hur pass brant högpasskurvan ska vara.

6,12,24 db per oktav brukar vara standard.

Vilket kort sagt innebär att om du highpassar -6db vid 100 hz kommer eq'n börja skära vid 100hz och --6db vid 50hz. Tar du -12db vid 100hz kommer eqkurvan ha gått ner till -12db vid 50hz.

Mao vill du verkligen HIPASSA ska du ha ett filter som kapar typ -48db.

Sonalksis TBK kan det har jag för mig.

Att det har varit så mycket kunnigt folk ifrån stockholm som svarat i den här tråden utan att berätta det här är för jäkla knepigt.

Det här besvarar min fråga.

Jag har prövat att använda GBand och FL's olika EQ men inget har gett en hel cut, nu förstår jag varför.

Okej, inte klippa bort ljudet förenst mastering. En kort liten fråga till då: Ni som gör Trance och sån musik, hur mycket brukar ni EQ'a innan ni sätter igång och gör själva låten? Jag brukar börja med att sätta upp trummorna och basen och försöka EQ'a dom så det låter okej tillsamans. Syntharna får vara som dom är tills efter skrivandet är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det har varit så mycket kunnigt folk ifrån stockholm som svarat i den här tråden utan att berätta det här är för jäkla knepigt.

Förlåt, men ibland är det svårt att ge ett rakt svar på en enkel fråga. Speciellt om frågan väcker andra frågor.

Varför skulle det vara bra att skära allt under 50 Hz? Varför måste det vara så hårt som möjligt?

När jag skär, oavsett var jag skär, brukar jag skära så mjukt och lite som möjligt. Filter färgar, och ju mer man drar på desto tydligare blir det. Att lägga ett HPF som skär 48 dB/oktav på varenda mix kan inte vara smart, ur det perspektivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla inlägg i tråden, men hur mycket man skär beror ju lite på vad man har för lyssning också.

Mina monitorer går tex inte under 50hz, så då skär jag allt under 50hz!

Man kan ju inte sitta och mixa frekvenser man inte hör 😳

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla inlägg i tråden, men hur mycket man skär beror ju lite på vad man har för lyssning också.

Mina monitorer går tex inte under 50hz, så då skär jag allt under 50hz!

Man kan ju inte sitta och mixa frekvenser man inte hör 😳

Det enda raka (och vettiga) du kan göra är att skaffa en sub så att du hör vad som händer därnere. Att ta bort allt för att din medhörning inte klarar av det är som att redigera bort färgen blå ur alla foton du tagit för att din bildskärm inte klarar av att visa färgen blå.

Tänk om dina monitorer inte klarat att återge diskant över säg, 10khz. Hade du skurit bort allt över 10khz då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla inlägg i tråden, men hur mycket man skär beror ju lite på vad man har för lyssning också.

Mina monitorer går tex inte under 50hz, så då skär jag allt under 50hz!

Man kan ju inte sitta och mixa frekvenser man inte hör 😳

Det enda raka (och vettiga) du kan göra är att skaffa en sub så att du hör vad som händer därnere. Att ta bort allt för att din medhörning inte klarar av det är som att redigera bort färgen blå ur alla foton du tagit för att din bildskärm inte klarar av att visa färgen blå.

Tänk om dina monitorer inte klarat att återge diskant över säg, 10khz. Hade du skurit bort allt över 10khz då?

Visst är det en nödlösning, Men vadå det låter ju bra.

Sen är det ju lite känsligare hur basen är bearbetad (frkvens mässigt) än diskanten

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det har varit så mycket kunnigt folk ifrån stockholm som svarat i den här tråden utan att berätta det här är för jäkla knepigt.

Förlåt, men ibland är det svårt att ge ett rakt svar på en enkel fråga. Speciellt om frågan väcker andra frågor.

Varför skulle det vara bra att skära allt under 50 Hz? Varför måste det vara så hårt som möjligt?

När jag skär, oavsett var jag skär, brukar jag skära så mjukt och lite som möjligt. Filter färgar, och ju mer man drar på desto tydligare blir det. Att lägga ett HPF som skär 48 dB/oktav på varenda mix kan inte vara smart, ur det perspektivet.

åtminstone nån med huvet på skaft

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock, finns det musik som faktiskt är helt skuren vid ca 50 hz!

Ett ex. Nirvana, In utero! 😉

Ehh, nej, den är inte alls skuren rätt av vid 50 Hz.

Säkert?

Då har jag mätt fel, skall kolla igen 🙂

Har iofs inte kollat alla låtar men det verkar otroligt. Det kan inte vara så att du har någon nerladdad version i mp3-format eller så som påverkat ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock, finns det musik som faktiskt är helt skuren vid ca 50 hz!

Ett ex. Nirvana, In utero! 🙂

Ehh, nej, den är inte alls skuren rätt av vid 50 Hz.

Säkert?

Då har jag mätt fel, skall kolla igen 😛

Har iofs inte kollat alla låtar men det verkar otroligt. Det kan inte vara så att du har någon nerladdad version i mp3-format eller så som påverkat ljudet?

Nä, måste haft någon annan instälning på mätaren, glorde det väl för snabbt 😛

Om man kollar tex. "Rape me" så är den avrullad vid ca 80hz tror jag men har ändå information ner till 16hz.

Så fel av mig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör alltid med Roger Nicholas uniqu-lizer. funkar bra =) men det ska alltså vara mindre "cuttning" ? 😛

Från en sida:

Subwoofer

A speaker specially designed to reproduce a range of very low frequencies only (the bass). The typical range for a subwoofer is about 20-200 Hz.

Mina Logitech Z4 går från 35 - 20.000 Hz - (så dom är rätt Feta 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...