Jump to content
Annons

Hur mycket vågar man skära?


Lithium

Recommended Posts

Håller på och mixar, och fastnade vid basens högpassfilter och tänkte...hmm...E-strängen på en bas ligger ju vid 41hz, men den låter ju även om jag skär allt under 50hz (och i detta fallet lät den även helt ok).

Finns det någon regel som säger att "skär helst inte över typ 30hz" eller är det ok att skära sålänge det låter bra, förlorar man trycket i basen om man skär över 41hz??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar väldigt mycket om vad du hör. Lyckas du skära så mycket, utan att höra någon skillnad, har du sparat mycket energi.

Tänk dock på att din lyssning kanske inte klarar av så låga frekvenser, och då förlorar du ljud som du kanske egentligen vill ha där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det handlar väldigt mycket om vad du hör. Lyckas du skära så mycket, utan att höra någon skillnad, har du sparat mycket energi.

Tänk dock på att din lyssning kanske inte klarar av så låga frekvenser, och då förlorar du ljud som du kanske egentligen vill ha där...

Lyssningen ja! Såg att mina monitorer bara går ner till 50Hz 😉

inte konstigt att jag inte hör nån skillnad då!

Kanske får köpa till en sub...hmm... 🙂

Men behöver man verkligen dom låga frekvenserna då?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Omdebaterat men om man fekvensanalyserar den mesta kommersiella musik som ges ut så skär man tydligt vid 50 ock snarare vid 60 skulle jag villja påstå. Saker som inte ska spelas på radio och TV typ klubbmusik har väll ofta lägre skärningar som är anpassade för klubbarnas ljudsystem där ofta djupbasen är en viktig del.

Link to comment
Dela på andra sajter

njae....nu överdriver vi väl lite....50hz förekommer väl ganska ordentligt både vid kickar och basar....i de flesta musikstilar....

men en lowcut/highpass skärning vid 50hz innebär ju inte att allt under 50 försvinner spårlöst....beroende på filtrets branthet så försvinner det olika fort neråt....men om du inte skär med ett jättebrant filter så borde det bli ganska bra....

Svårt att ge tips utan att höra det specifika fallet, men testa skära nånstans runt 45hz med ett halvbrant filter, och sen klippa så hårt du bara kan under typ, runt 30hz.....eller nånstans däromkring.

och självklart, lyssna om det låter juste....det är inte alls säkert, men det skulle kunna funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att hålla lågbasområdet relativt rent m.a.o välj ett eller två element att ha i det området så att det inte blir för grumligt. Tex basen i ditt fall men inte så mycket mer.Skär heller inte för mycket då det vid mastring kan bli svårt att få tillbaka värmen som finns i lågbasen ifall det är för hårt skärt.Basen går ju alltid att skära i mastringen ifall mixen är bra gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Håller på och mixar, och fastnade vid basens högpassfilter och tänkte...hmm...E-strängen på en bas ligger ju vid 41hz, men den låter ju även om jag skär allt under 50hz (och i detta fallet lät den även helt ok).

Finns det någon regel som säger att "skär helst inte över typ 30hz" eller är det ok att skära sålänge det låter bra, förlorar man trycket i basen om man skär över 41hz??????

Jag skulle säga: var inte rädd för att skära, men tänk också på hur brant du skär om du skär 6db/okt vid 30 hz så händer det i princip inte ett skit. Jag kan inte minnas sist när en elbas hade roligt runt 40 hz. Basenergin i elbas för mig brukar ha focus kring 100-160 hz och kicken vid 70-90. Det finns användbara energier längre ner vid 40-60, men det är inget man ska förstärka tycker jag, det blir jobbigt för limiters och kompressorer att hantera. Att skära en kagge brant vid 40/50 kan rensa upp en mix rejält, såklart beroende på hur kaggen är inspelad. Möjligen coolt att känna trycket från 50-60 hz, men en elbas drar ingen nytta av det, tycker jag. Givetvis beror det på musikstil, men jag antar att du menar åt pop/rock/hårdrock i vanlig ordning?

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på och mixar, och fastnade vid basens högpassfilter och tänkte...hmm...E-strängen på en bas ligger ju vid 41hz, men den låter ju även om jag skär allt under 50hz (och i detta fallet lät den även helt ok).

Finns det någon regel som säger att "skär helst inte över typ 30hz" eller är det ok att skära sålänge det låter bra, förlorar man trycket i basen om man skär över 41hz??????

Jag skulle säga: var inte rädd för att skära, men tänk också på hur brant du skär om du skär 6db/okt vid 30 hz så händer det i princip inte ett skit. Jag kan inte minnas sist när en elbas hade roligt runt 40 hz. Basenergin i elbas för mig brukar ha focus kring 100-160 hz och kicken vid 70-90. Det finns användbara energier längre ner vid 40-60, men det är inget man ska förstärka tycker jag, det blir jobbigt för limiters och kompressorer att hantera. Att skära en kagge brant vid 40/50 kan rensa upp en mix rejält, såklart beroende på hur kaggen är inspelad. Möjligen coolt att känna trycket från 50-60 hz, men en elbas drar ingen nytta av det, tycker jag. Givetvis beror det på musikstil, men jag antar att du menar åt pop/rock/hårdrock i vanlig ordning?

Relevant frågeställning - framförallt om lyssning skevar - och väldigt bra svar! Ingen fena på frekvenser men de du anger är ju där man märker skillnad. Såg dock (lite förvånat) att i "Mixologin" var bastrumman knuffad vid 35Hz - Det är inte angett, men är för dansgolvet de menar förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så igentligen, då min lyssning inte går under 50hz så borde jag väl alltid skära allt under 50hz?

För jag vet ju inte hur det som är under 50hz låter och det är ju svårt/dumt att bearbeta (tex. komprimera) något man inte hör? eller? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så igentligen, då min lyssning inte går under 50hz så borde jag väl alltid skära allt under 50hz?

För jag vet ju inte hur det som är under 50hz låter och det är ju svårt/dumt att bearbeta (tex. komprimera) något man inte hör? eller? 😊

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så igentligen, då min lyssning inte går under 50hz så borde jag väl alltid skära allt under 50hz?

För jag vet ju inte hur det som är under 50hz låter och det är ju svårt/dumt att bearbeta (tex. komprimera) något man inte hör? eller? 😊

Eller?

Ja det tycker jag att du skall göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så igentligen, då min lyssning inte går under 50hz så borde jag väl alltid skära allt under 50hz?

För jag vet ju inte hur det som är under 50hz låter och det är ju svårt/dumt att bearbeta (tex. komprimera) något man inte hör? eller? 😊

Eller?

Nej inte alls. Använd hörlurar och någon form av spektrumanalysator som komplement när du mixar - eller köp en sub.

Nästan alla hemmastereos idag går betydligt lägre än till 50 hz, det är bara svindyra studiomonitors som inte fixar det. Och du vill väl inte att just ditt track ska låta plåtburk?

Faktum är att just området under 50 hz är sjukt viktigt att behandla rätt och inte sällan är det just den delen av mixen som skvallrar om hur duktig du är på eq och kompressor.

Läxa: Titta på låtar av Timbaland, Gessle eller valfri dansdänga i en analyator. Ingen info under 50 hz? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så igentligen, då min lyssning inte går under 50hz så borde jag väl alltid skära allt under 50hz?

För jag vet ju inte hur det som är under 50hz låter och det är ju svårt/dumt att bearbeta (tex. komprimera) något man inte hör? eller? 😳

Eller?

Nej inte alls. Använd hörlurar och någon form av spektrumanalysator som komplement när du mixar - eller köp en sub.

Nästan alla hemmastereos idag går betydligt lägre än till 50 hz, det är bara svindyra studiomonitors som inte fixar det. Och du vill väl inte att just ditt track ska låta plåtburk?

Faktum är att just området under 50 hz är sjukt viktigt att behandla rätt och inte sällan är det just den delen av mixen som skvallrar om hur duktig du är på eq och kompressor.

Läxa: Titta på låtar av Timbaland, Gessle eller valfri dansdänga i en analyator. Ingen info under 50 hz? 😉

Kanske beror lite på stil eller sound, men kollade på Nirvanas In Utero i en analysator och där var allt skärt under typ 62hz, så det behöver inte falla på att man inte har en sub och måste skära vid 50hz. Men jag förstår vad du menar desto bredare lyssning desto bättre såklart! :rolleyes:

EDIT: felaktig info 😊

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför frågar du om du redan kan allt?

Det är ju alltid intressant att höra vad andra tycker, sen hadde jag faktiskt ingen tanke på att kolla hur djupt i basen annat material var mixat om det inte varit för ditt tips ovan 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan gott skära med två-tre filter utan att all info försvinner, den lilla sub man faktiskt vill ha på dansgolvet är rätt marginell om man ser på helheten. Se bara till att det inte är stenplatt under 50 Hz när du analyserar filen i en eq. Felet en del gör är att dom sätter sig med kicken sist/sent in i projektet och tycker att det låter jättefattigt utan dom där 0-40/65 Hz. Dom sitter oftast utan sub 🙂 eller väldigt lågt inställd volym på den. Sub på varje slag är bland det tråkigaste man kan höra/känna oavsätt om man är på Ibiza eller i köket med kvällspastan. Du vill ha kropp, men inte jordbävning. Den här låten har jag skurit både basen och Kick(arna) räjlt på.

Och den heter "I love the kick in my gut".

/Beatbed

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Det är intressant det här med att skära vid låga frekvenser.

En sak jag har funderat på var den nödvändigaste energin ligger i baskaggen och elbasen när det ska mixas.

50-80 Hz i baskaggen?

80-150 Hz i elbasen?

Jag är absolut inget proffs på detta men vad anser ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

En vettig utgångspunkt, men inget som är skrivet i sten.

Hade jag hittat den här tråden för ett år sen hade det hjälpt en hel del. Jag har tyckt (i flera år!!!) att mina mixar låter klockrent hemma men skräp i folks köksstereos. Mycket berodde på just det som diskuteras i denna tråden. För många grejer som ligger i de riktigt låga registren som inte hörs tar ändå en massa plats i mixen och kan göra att allt annat såsom sånginspelningar, hihats och liknande låter väldigt otydligt och "burkigt/basigt" i ett par svaga högtalare. Jag skär ofta ganska brant från 50 och neråt trots att det är hiphop jag sysslar med, förlorar inget superviktigt i basen i alla fall.

Tilläggas bör också att många mjukvarusyntar lämnar mer "skräp" i låga register än hårdvarusyntar eller samplingar gör.

Skär bort skiten! säger jag ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...